Hoofdsponsor

1/48 Fighter Messerschmitt Bf-109 G-6/R3 [done]

Goeieavond,ben hier terug..met een update...
Na veel wikken en wegen ivm met de motor en instrumentenpaneel heb ik een gulden middenweg gekozen en zowel de cockpit als het paneel heeft wat moeten inleveren...
Van het tableau heb ik de dikte van het instrumentenpaneel af gesneden en het paneel wat dunner geschuurd maar heeft wel zijn oorspronkelijke vorm behouden.

attachment.jpg

Daarna alles op zijn plaats gezet en het zat goed..!! Bij al de vorige passen en meten toestanden ben ik wel een gordel kwijtgeraakt,deze zal voor het beeindigen van dit topic worden bijgevoegd.

attachment.jpg

Heb zoals je kan merken de fuselage in de vleugels gezet en al wat nodig was(viel best mee)opgevuld en bijgeschuurd..
Daar waar het landingsgestel inkomt heeft zijn kleur en verwering al gekregen..

attachment.jpg

attachment.jpg

Nu heb ik een informatieve vraag voor degene die dat soms weten...

attachment.jpg

Ben mij aant afvragen of iemand mij kan bevestigen of de twee soorten geel kloppen als markings..? de staart en vleugeltippen zijn licht geel en de onderkant van de motor en band op de fuselage zijn geel RLM 04!! Deze laatste kan ik altijd terugvinden op het net bij de RLMkleuren van de luftwaffe de andere niet..
Was dit gebruikelijk of kan ik voor alles de RLM04 nemen..

Grtz yves
 
Staat er een naam bij van de vlieger en/of squadron/locatie? Dan kun je wellicht een foto van het origineel vinden, of een soortgelijke van hetzelfde squadron. NORMAAL....zouden alle gele vlakken dezelfde kleur moeten zijn. Maar dit kan natuurlijk op nu net DEZE machine anders zijn.
Uw cockpitsituatie ziet er zeer deftig uit trouwens!

EDIT:

Het toestel is dus de Bf109-G6-JG51-W(-7+)-WrkN163269 - Bulgaria - June 1944

Me109-G6-JG51-W(-7+)-WrkN163269-Bulgaria-June1944-56df+s.jpg


Op de foto lijkt de staart inderdaad lichter dan de motorkap. Dit kan natuurlijk ook puur door vervuiling komen. Het ziet er vrij stoffig uit op dit vliegveldje.
Als je hem niet vuil maakt zou ik de staart verven met dezelfde kleur geel als de rest, maar misschien een klein beetje opgelicht met wit.

Edit 2:

Op dit kleurenschema wordt de staart aangegeven als wit. Dat zou natuurlijk ook nog kunnen. Zolang er geen kleurenfoto opduikt zou het beiden kunnen.

bdrgtfgt.jpg
 
Laatst bewerkt:
@Frank: Hartelijk dank voor de foto van de juiste uitvoering van dit vliegtuig,moeilijk te zien zoals je reeds al zelf hebt aangeven die zwart-wit foto,het schema van Printerest had ik ook al gezien en daar heb je idd weer een witte staart van dit toestel...dus zal nog wat verder zoeken en hopen op een foto in kleur Ben wel van plan om hem toch een slijtage door gebruik mee te geven..
Eveneens bedankt voor het cockpit compliment ;) !

Grtz yves,
 
Ik volg in stilte, complimenten!!
 
meesterlijk opgelost want ik wist niet hoe die fout eruit te halen knap grt Pascal
 
Het schilderen van de rudder in een bepaalde kleur was bedoeld als snelle herkenning tot welke staffel het toestel behoorde.
Meestal werd dan ook het individueel nummer van het toestel in dezelfde kleur aangebracht tenzij het algemeen kleurenschema dit onmogelijk maakte vb. zwarte 7 op een groene ondergrond is heel slecht zichtbaar.

In het geval van jouw toestel zou een witte 7 gepaard gaan met een witte rudder en zou het toestel omschreven worden als Weisse Zieben, witte 7.
Ook de beschildering van de spinner heeft te maken met snelle herkenning.
 
@Aris5 :Bedankt voor het compliment..!

@Roy:Bedankt voor de link makker,ben d eze ook tegengekomen...hier zijn de vleugel punten in hetzelfde geel..

@Pascal: Bedankt maat, mijn schaarse hersencellen hebben er dan ook overuren voor moeten doen..!! ;-)

@Erwin:Merci voor deze zeer interessante info makker,wat met de band op de fuselage of gaat de link enkel op tussen het nummer en rudder?
zou ik de vleugeltippen dan geel spuiten of zo laten zoals op de 2de foto van Frank the tank te zien is?

@FrankenBreather:Bedankt voor de reactie en om te volgen..!

Grtz yves,
 
De band op de romp geeft het theater weer waar gevochten werd (of de groep die daar vloog):

voor meer info kan je zoeken op "tail band":

[h=2]Tail Bands[/h][FONT=&quot]In 1941, tail bands were added as part of the markings for aircraft on the Eastern Front and the Mediterranean. A white band round the aft fuselage was carried by aircraft in the Mediterranean and southern Russia; a white band was carried in central and northern Russia and Scandinavia. Often wing tips and cowling were painted in the same color. In mid 1944 a more complicated system of 'Reichsverteidigung' (defense of the reich) tail bands was introduced for fighter units.[/FONT] JG=093 : Single white band
JG=094 : Black, white and black band
JG=095 : Black and yellow band
JG 11 : Yellow band
JG 27 : Green band
JG 51 : Green, white and green band
JG 52 : Red and white band
JG 53 : Black band
JG 77 : White and Green band
JG 300 : Blue, white and blue band.
[FONT=&quot]The 'Gruppe' within the Jagdgeschwader was identified by markings within the band; a narrow horizontal stripe was added for the II. Gruppe and a narrow vertical one for the III. Gruppe. The Gruppe markings were placed inside or on top of the bands. According to the book, the total width of the band was 900mm. This was often ignored.

[/FONT]
(bron: http://www.warbirdsresourcegroup.org/LRG/markings.html en http://www.486th.org/Aircraft/Markings/ Heel interessant om door te nemen...)
 
Bedankt Silenoz..!! Das nen serieuze boterham aan info,zeer goede site..

Bijdeze heb ik dit bijeen gesprokkeld:

Rudder en nummer : WIT

Onderkant van de motor en vleugeltippen : GEEL

Band op de fuselage: GROEN-WIT-GROEN

Da zou het moeten zijn denk ik..?

Grtz yves,
 
vleugeltippen kunnen ook wit zijn, of ongeschilderd, waardoor ze bleker tonen doordat ze taps toelopen.

Bij wingspalette hebben ze voor hetzelfde toestel verschillende profielen:

2_51.jpg

2_51_b2.jpg

2_51_b3.jpg


2_51_b1.jpg

Waarbij de laatste 2 het meest plausibel zijn volgens mij.
 
Tja...op den duur, den derde maar met gele vleugelpunten en dan zonder een band,maar langs de andere kant voort gegaan op de site en markingssheets ..die band??
Waarom zijn voor jou die twee laatste het meest mogelijke Silenoz...?

Grtz yves,
 
JG 1 bright red
JG 2 yellow-white-yellow
JG 3 a wide white band during summer of 44
JG 4 black-white-black
JG 5 black-yellow
JG 6 red-white-red
JG 7 blue-red
JG 11 a wide yellow band
JG 26 black-white
JG 27 green either narrow or wide
JG 51 green-white-green although most a/c of the unit never used a band
JG 52 there has been discussion that the unit never carried one.
JG 53 first was rust red then black
JG 54 a wide blue band
JG 77 green-white, but also if the a/c ever carried these ?
JG 300 summer of 44, rust-brown red and in Decmber 44 onward blue-white-blue
JG 301 red-yellow although the bands could have reverse colours.

Als ik het bekijk met de gegevens van Roy en met de foto's in zwart wit, lijkt het me dan eerder deze te zijn, met een soort overspoten/gewiste rompband maar met gele wingtips onderaan...
 
Okeey..In die samenstelling kan ik mij vinden..bedankt..!!

Grtz yves,
 
Goeieavond mannen en dames,problems in paradise....!!
Waar Roy mij al voor verwittigde..de motorkap sluit nie aan...

attachment.jpg

Dit zijn de schuldigen..

attachment.jpg

Zal deze dus moeten verwijderen maar aangezien ik de motor wil laten tonen mag deze aan de bestaande details niet inboeten..dus ga ik proberen om die 1 a 2mm te winnen in nieuw en dunnere exemplaren...

Deze bouw heeft mij toch al voor enkele dilemma's gezet zenne :wacko: ...

Grtz yves,
 
Het gaat van kwaad naar erger....:yikes: !!!

Hier heb ik echt geen verklaring voor de propellesas ligt visueel in het midden maar is niet conform met de hoogte van het motorblok...
Bovenop het motorblok is niets van toegevoegde detail dus standaard,krijg de kap niet lager en deze komt nog in de verste verte niet gelijk met het voorste gele neusstuk...

attachment.jpg

attachment.jpg

Ga hier effkes afblijven of het wordt een CRASH....!!!

Grtz yves,
 
Nou bij mij was hij hij al gecrashed als ik zo die problemen zie :)

Lijkt er wel op dat het motorblok te laag lig niet dat dat de pasvorm verbeterd van de motorkap.
 
@Ron: de soepkom stond zeker al klaar :D

@Yves: neem je vliegtuig anders mee naar de ledendag, dan kijken we er samen naar. Er is altijd een oplossing. Ik heb mijn electronische schuifmaat toch mee voor de workshop dus we kunnen waarschijnlijk door te meten achterhalen waar het probleem zit.
 
In geval van nood scratch je in de workshop van Roy vd M een werktafeltje....waar wat gereedschap en je motorkap op ligt. Bij wijze van een onderhouds dioramatje. Ben je in één klap van de problemen af!
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan