Hoofdsponsor

1/35 Landrover Rijkswacht [wip]

cargomaster1

Well-known member
Registered
Lid geworden
26 okt 2012
Berichten
1.284
zo de start is genomen om effectief de bouw te beginnen .
:D
De bouwdoos van Revell

attachment.jpg

Het begin was erg simpel en ik ben geraakt tot de volledige onderbouw van het chassis dat vrijwel exact hetzelfde is als de originele landrover
gemaakt in licence in belgie .

attachment.jpg

Blijkt nu dat de kit Engels is dus de bestuurder zit dan ook aan de andere kant dan wij zouden denken..
nu moet ik de stangen gaan aanpassen en later het stuur links laten verschijnen alsook alle pedalen ..
maar het meeste werk zal het paneel worden met de instrumenten..:angry:

attachment.jpg

eventuele suggesties welkom ,ik denk er aan om het panel te gieten in resin en dan alles om bouwen..

attachment.jpg

natuurlijk ga je er niks van merken inwendig als het voertuig af is en het een gesloten bache gaat worden?
enkel dus een gaatje boren om het stuur aan de juiste kant te plaatsen en voor de pedalen is er perfect ruimte om ze te plaatsen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
veel succes ermee ;) ik ga proberen om dit topic te volgen
 
Veel succes met deze bouw Luc.

Ik heb alvast een tip voor je wat de afwerking betreft. Ik zag bij verschillende van je modellen dat de koplampglaasjes een melkachtig uiterlijk hebben gekregen. Probeer dat bij deze bouw eens te voorkomen. Ik vermoed dat het effect is bekomen doordat je de glaasjes met secondenlijm hebt vastgelijmd. De dampen van secondenlijm (CA-lijm) veroorzaken dergelijke aanslag. Dus gebruik in plaats daarvan een van de speciale lijmen voor transparante glaasjes, zoals Revell Contacta Clear of Kristal Clear lijm. Je kunt ook transparant opdrogende houtlijm gebruiken, dat werkt ongeveer hetzelfde.

Revell besteedt altijd zorg aan de koplampglaasjes dus je krijgt al detail mee (de ribbels op het glas). Om het nog mooier te maken, spuit je de reflector chroom met bijvoorbeeld Alclad of met een andere chroomkleur, en lijm je een klein wit of transparant bolletje in de reflector. Dat stelt dan het halogeenlampje voor. Je kunt het bolletje met lijm maken bijvoorbeeld. Het geheel geeft een realistisch uiterlijk.

Ik had je dit nog willen PM'en maar toen je dit topic startte dacht ik m'n kans hier te grijpen.

Hopelijk heb je er iets aan.
 
Zeker Roy ,dat lijm probleem is iets dat me ook dwars zat ,ik had een mail gestuurd naar de firma van de lijm( Nitro) met deze uitleg en ze waren dit jaar aanwezig op het voedingssalon in Brussel en ik ben bij ze gegaan met dit probleempje en ze vertelde me dat je die aanslag kan vermijden door aceton vrije nagellak remover te gebruiken om de venstertjes heel zuiver te maken alvorens het lijmen,ik had en heb er mijn twijfels bij hoor, maar jou methode ga ik deze keer gebruiken .
 
Deze namiddag heb ik de meeste delen in de grondlak gezet en zo even heb ik er een lak laagje opgezet ,echter ik ben gewoon om met kaki te werken en blijkbaar is een laklaag leggen niet echt simpel , ik heb nu voor een derde keer er over gelakt en ik hoop dat de verf niet te dik gaat liggen.
voorlopig enkel twee foto's omdat het daglicht weg is en ik heb een simpel toestel.
attachment.jpg dit is de kleur zoals ze zou worden .
een beetje overbelicht .. attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
Meerdere dunne laagjes doen, detail zal behouden blijven en langzamerhand krijg je de gewenste tint.
 
Goe bezig Luc , veel plezier verder !
 
ik vermoed dat het blauw nog donkerder moet Luc grt Pascal
 
Luc, dat blauw moet inderdaad donkerder, het is bijna zwart.
Ik heb er mijn potten eens bijgehaald en volgende gegevens gevonden:

Glasurit (merk), Glassodur Acryl-Autolack, Bleu Gendarmerie 21 FAI. 723, 87.10.7659

Wat die getallen betekenen heb ik geen flauw idee van (misschien een lotnummer) MAAR .....
de andere pot is van zelfde merk en type en draagt de vermelding Schwarzblau RAL 5004, 93 02 204 ?3
Dat RAL nummer zal je vermoedelijk wel beter op weg helpen.
Een autoshop waar men zelf verf aanmaakt moet in staat zijn om je die verf te leveren al dan niet in een spuitbus.
 
bedankt erwin ,ik had gehoopt op een spuitbus versie maar dat is momenteel niet mogelijk ,blijkbaar hebben ze liever een grotere afname dan een paar spuitbussen.maar ik blijf zoeken .verder zoek ik nog een goede foto van de voor en achterkant van zo een landrover gendarmerie destijds niet echt er aangedacht om daar ook foto materiaal van te maken.
 
Normaal bij Autovak kan je per bus laten maken maar da is niet goedkoop hoor anders bestel je gewoon bij zero paint daar kan je gewoon alle kleuren bestellen komen in een pakketje binnen met verf verdunner en vernis plus verharder en dat zijn kleine potjes wel te bestellen bij domino
Marc
 
bedankt erwin ,ik had gehoopt op een spuitbus versie maar dat is momenteel niet mogelijk ,blijkbaar hebben ze liever een grotere afname dan een paar spuitbussen.maar ik blijf zoeken .verder zoek ik nog een goede foto van de voor en achterkant van zo een landrover gendarmerie destijds niet echt er aangedacht om daar ook foto materiaal van te maken.

Een van de leden van mijn club heeft een autozaak en die maakt de spuitbussen op vraag. Hij heeft trouwens de kleuren van mijn M75 en R4'tjes gemaakt. Je moet wel zelf eens in de kleurenkaarten kijken en zeggen wat je wil. Als primer raad hij daarbij dan ook wel een spuitbus autolak primer aan.

Voor die referentiefoto's zal ik nog eens kijken wat ik vind maar ik kan niets beloven.
 
dat kan ook maar als ge die laat maken is da niet zo goedkoop standaard kleuren van elke auto valt best mee maar kleur op staal kost geld hoor
 
Deze heb ik tot nu toe gevonden:

attachment.jpg

Deze foto werd waarschijnlijk ooit genomen in de 1 Mob Gp, Groendreef te Gent want ik heb die gered uit de vroegere burelen van het Esk Recce.

Speciaal voor Coachke wil ik echter deze foto van een Golf GTI van de Rijkswacht er even bijplaatsen:

attachment.jpg

Deze stond op de omslagcover achteraan van een speciale editie VOX Militair Weekblad over de Rijkswacht dd 26/10/1989.
Dus, Coachke, als je er één wil bouwen, laat je maar gaan hé.....
 
Over de kleur durf ik me niet uit te spreken , maar... met die (ex)flikken ;) ;) ;) hier op het forum, die zullen je zeker kunnen verder
helpen :)

Komt goed , je bent er iets mooi's van aan het maken Luc.

Indien mogelijk , breng deze maar eens mee naar de ledendag :)
 
Hey Erwin een ideetje he bedankt hoor
 
Wel ik ben echt blij met de foto van de landrover nu kan ik dus echt gaan bijklussen en aanpassen, ik ga die jeep zeker meer brengen naar de leden dag af of niet ,ben weer op dreef na het bekijken van de foto..(geweldig he zo een forum!!!)
 
Zeg erwin en de andere ex gendarmes..welke radio stond er in de jeep ? ik weet dat de antenne steun exact hetzelfde is als bij de landmacht destijds een MP40 houder ,een MP 67 antenne basis een steun gebogen en met borgplaat en wij gebruikte toen een RT 67 om de onderlinge verbindingen te maken alsook ik als operator had nog een PRC 10 een verdeeldoos en 2 speakers en AN GRC 9 met een DY88 voeding en daar kon ik de BRT op krijgen dus ik zat nooit zonder muziek ..(dat paste goed in een Minerva en ik kon 1 passagier meenemen )
Wat foto's om eventueel een beeld te geven waarover ik spreek voor de mensen die nooit in aanraking gekomen zijn met deze radio's .

attachment.jpg GRC 9

attachment.jpg RT67

attachment.jpg PRC 10

Trouwens allemaal in mijn eigen verzameling te vinden.
 
Laatst bewerkt:
met zo'n golf is in Antwerpen een collega dokwerker met stuk in zijn frak naar huis gereden die zelf met een witte golf reed en ik vind dit niet uit dat is gebeurt na controle alcohol.
andere tijden en er werd al eens meer gelachen en door de vingers gezien.
grt Pascal
 
Luc, nu vraag je me toch heel veel hoor! Ik heb zeker nog met die radio's gewerkt doch welk soort type kan ik niet juist meer zeggen.
De radio op de laatste foto lijkt mij een draagbare radio die wij tijdens maneuvers meekregen. Behalve de vaste antenne hadden wij ook een soort jungle antenne die zich bovenaan opsplitste in meerdere elementen.
Bij mijn weten was ons materiaal ex-US, nog steeds in khaki groen, en de radio op de middenste foto lijkt er op doch was dit niet. Hij was langer en uit 1 stuk met een aparte speaker. In het bijzonder herinner ik mij een squelch knop waar je bijna altijd eens aan moest prutsen om een goede ontvangst te krijgen.
Nu heb ik wel veel bewaard uit die tijd maar of ik dat nog ga terug vinden weet ik niet, zal zeker eens kijken.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan