Hoofdsponsor

1/48 Focke Wulf 190 D9 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sabre

Well-known member
Registered
Lid geworden
19 jun 2008
Berichten
339
Na de Ducati motor ligt er terug een vliegtuig op de werktafel . Deze keer begin ik aan een kit van Tamiya op schaal 1/48 van de Focke Wulf 190 D9 . Een model dat al een tijdje in de kast lag te wachten . Ik heb er ook een photo-etched parts set bij , waar ik hoegenaamt geen ervaring mee heb . Ik veronderstel dus dat er bij de fotos van de bouwvorderingen ook wel vragen zullen zijn daarover . Mischien kan iemand mij al één en ander "wijsmaken" over het ver-en bewerken van photo-etched parts. Deze info zou alvast welkom zijn .
met dank bij voorbaat
en mvg : Sabre
1_vader_001.jpg

1_vader_009.jpg
 
Hey hey,

dit verslag ga ik hier met grote interesse en aandacht volgen in de hoop veel bij te leren.
Veel succes met de bouw.

Heligroeten,

Nick
 
Een 190 Dora, schaal 1/48 ,en van Tamiya :|
Ook ik ga dit verslag met veel interesse volgen.

Als je wat foto's maakt van de PE, kunnen we je vast beter helpen.

Veel succes en plezier met de bouw

Groeten, Pascal
 
Hé veel plezier met de bouw van deze pracht kit.
En PE lijkt moeilijker dan het is.
Zorg als je de PE los snijdt dat je dit doet op een zeer harde ondergrond bv een stuk oude tegel dit om het plooien aan de randen tegen te gaan.

PE enkel te verlijmen met secondelijm.
Als er nog vragen over zijn stel ze gerust heb al wel wat ervaring met PE voor vliegtuigen:k

Mark
 
Focke Wulf 190 D9

Bedankt Pascal , Mark , voor de bereidwillige medewerking ; Zoals gevraagd voeg ik dus een foto bij van het bijhorende pe plaatje . Dus kleven met secondenlijm? Ik veronderstel van best de gel te nemen dan . En dan mischien een domme vraag , maar ik heb er totaal geen ervaring mee . Komen er schilderwerken aan te pas bij pe . En zo ja , wat , waar , wanneer enz.
met dank , Sabre
 

Bijlagen

  • bbb.jpg
    bbb.jpg
    68,7 KB · Weergaven: 11
  • aaa.jpg
    aaa.jpg
    72,1 KB · Weergaven: 8
Hey Sabre,

Aan de foto's te zien, zijn het bijna allemaal onderdelen voor de cockpit.
Ik heb een leuk systeem om te oefenen met het plooien van PE : als het onderdeel uitgesneden is, leg het op een stuk papier, teken de vorm over en knip het uit. Dan kan je met dat papieren onderdeel plooien en vouwen zoveel je wilt, tot je weet hoe het er moet uitzien.

Groeten, Pascal
 
Deze zal ik ook met veel interesse volgen, ik heb namelijk ook een focke wulf liggen maar deze van mij is klein schaal 1:72

Kom maar op met de update's :k
 
Hey Pascal, die truuk kende ik nog niet. Egenlijk logisch als je er over nadenkt.

Sabre, PE verlijm je eerst op je onderdelen en dan pas schilderen zoals de rest. Wat ik altijd doe VOOR ik verlijm/verf op PE is deze even in azijn laten weken. De azijn 'vreet' microspcopische oneffenheden in je metaal, waardoor het a/ makkelijker lijmt en b/ makkelijekr verft.

Ik heb gemerkt dat je ook een fotoplaatje in je updateset hebt van de wijzers op de cockpitconsole. UIteraard verf je eerst alles en dan pas deze acetaatfilm lijnen :D

SUC6 ERMEE
 
Focke-Wulf 190 D9

Ik kan aan het bouwen beginnen . Romp met cockpit , vleugel en toebehoren zijn klaar om samen te voegen . Om te beginnen heb ik dat ganse p-e gedoe eens goed bekeken en ik ben daar maar gouw van afgestapt . Afgezien van een paar (romp) onderdelen brengt die p-e set geen enkele meerwaarde aan het model . Integendeel , de originele plastiek onderdelen van dit Tamiya model zijn mooier gedetaileerd dat de vervangende p-e delen . Het reliéf van het instrumentenbord in de cockpit bv is veel mooier . Dat , en het feit dat ik er de piloot ga aan toevoegen waardoor er binnen in de (kleine) cockpit niet veel meer te zien is , en ik ook geen gebruik kan maken van de p-e stoel en riemen maakt dat ik verder van de p-e set ben afgestapt. Ik kan mij voorstellen dat bij het bouwen van voertuigen , pantsers en andere tanks met het gebruik van photo-edge mooie resultaten kunnen bekomen worden , maar volgens mijn bescheiden mening brengt het niet veel bij wat vliegtuigen bouwen op schaal 1/48 ste betreft . Mischien zie ik het verkeerd? Ik heb er tenslotte geen ervaring mee . Dit project zal er dus hoofdzakelijk een zijn in functie van het oefenen met de airbrush. Meer in het bijzonder het leren "spuiten" van de camoflage. Ik weet alleen nog niet hoe of wat , want buiten de kleuren combinaties aangegeven bij het bouwverslag heb ik op het net vele fotos gevonden van Dora met al evenveel camo combinaties , zodat ik er niet uitgeraak welke indertijd de originele was , al zullen er wel meerdere zijn geweest . Bij mijn volgend verslagje zal ik daar hopelijk al meer weten over te zeggen , of te tonen.
mvg ; Sabre
1_PC030001.jpg
 
Hey Sabre,

Leuk dat de kit zo mooi gedetailleerd is. Jammer dat niet alle fabrikanten zo'n hoge kwaliteit-kit produceren, als je ziet wat een kit tegenwoordig kost, vind ik dat de kwaliteit heel goed moet zijn. Dat bespaart ons het "geklungel" met PE :k

Over de camo van duitse vliegtuigen, en welke de juiste RLM-kleuren waren, zijn boeken vol geschreven. Er is inderdaad best wel wat variatie in de camo, zodat je kan kiezen welke jij de mooiste vind.

Ben benieuwd naar wat je over de camo gaat vertellen en tonen in de volgende update.

Groeten, Pascal
 
Hoi Sabre,
ziet er al goed uit.
En die PE de eerste keren is het een beetje zoeken en klungelen heb ik ook voor gehad.
Ik gebruik het veel maar hangt ook vanaf wat je nadien gaat zien.
Sommige pits zijn te klein of liggen te diep.
Maar in jou geval als je de piloot gaat plaatsen zie je er inderdaad weinig van.

En ben even benieuwd naar de camo kleuren.
Laat de spuitklus maar snel komen:k

Mark(ske)
 
hey Sabre,

jammer van de PE, maar zoals je al aangeeft, op bepaalde modellen (en zeker WWII) zijn de 'pits zo klein dat je er weinig van ziet. Zet er dan nog een pilootje in en het is volledig weggestoken.

Wat betreft je camo...wordt nog heel leuk :D Dora's werden vaak in the field gespoten, wat dus wil zeggen dat je 1001 mogelijkheden hebt. Er was wel een soort 'algemene richtlijn' voor het gebruik van camo, maar werd met de vrije hand teogepast. Ik heb ooit een foto gezien waar er zelf verschillende kleuren op één camovlek waren (donkergroen en iets lichter donkergroen) ;P Wellicht was de verf op :D

Deze kan je mss wat helpen :Luftwaffe Camouflage

groeten,

G
 
Focke Wulf 190 D9

1_Modelbouw_005.jpg 1_Modelbouw_004.jpg 1_Modelbouw_004.jpg Ondertussen ben ik zover dat ik stillaan kan gaan airbrushen; Romp, motor en vleugels zijn samengebouwd en alles paste perfect uitgezonderd het (klassieke) aansluiten van de vleugels aan de romp . Daar kwam dus een weinig putty bij te pas . Mijn speurtocht naar de camokleuren in mijn tijdschriften en op het net brachten mij steeds terug naar (gekende) RAL nummers voor deze Duitse jagers , namelijk de grijze en groene tinten , met al hun variaties hierop , want inderdaad , er zijn 1001 verschillende toepassingen te vinden binnen deze kleuren . Ik opteerde voor een grijsgerichte camo , iets in de aard van zoals te zien is op de bijgevoegde fotos uit een modelbouwmagazine. Ik ben zelf benieuwd wat ik er ga van bakken en wat het resultaat zal zijn . Ik bleef dus binnen de ral kleuren RLM 75 en 74 wat het grijze betreft en RLM 82 en 83 wat groen aangaat . Voor de onderkant de gekende RLM76 kleur , het blauw-grijze . Binnen mijn gebruikte Vallejo Model Air kleuren werden dat in volgorde de nummers 71052 en 54 voor het grijze , en voor groen 71018 . De onderkant is een mix van 71008 en 046. We zullen zien .
Sabre

zo ongeveer zie ik de grijsgerichte camo
 

Bijlagen

  • Modelbouw 004.jpg
    Modelbouw 004.jpg
    50,7 KB · Weergaven: 1
  • Modelbouw 005.jpg
    Modelbouw 005.jpg
    55 KB · Weergaven: 0
Focke Wulf 190 D9

De camo kleuren zijn aangebracht met de airbrush , na het préchadowen .Hier te zien op de fotos . Gemakshalve heb ik de canopy in gesloten toestand vastgezet met enkele druppels houtlijm zodat ik die achteraf terug gemakkelijk open krijg. Mischien is het niet zo duidelijk te zien op deze opnames maar het resultaat is bevredigend . Ik kan nu stillaan het model gaan behandelen met cire (was) , om daarop de decals aan te brengen en aan het verouderings-en vervuilingsproces te beginnen .
Sabre

1_Modelbouw_008.jpg

1_Modelbouw_009.jpg

1_Modelbouw_010.jpg

1_Modelbouw_012.jpg

1_Modelbouw_013.jpg
 
Hey Sabre,

Ik vind het een vreemde kleur-combinatie : de onderkant lijkt mij prima, de 2-kleuren grijs aan de bovenkant ook, maar het groen ziet er wat te licht uit.

Welk toestel, van welke eenheid ga je maken ? Dat helpt het zoeken naar foto's en tekeningen :k

Groeten, Pascal
 
Hallo Pascal , ja , op de foto geeft het groen een wat flauwe indruk , maar het valt echt wel mee . Ik heb mij voor deze camo gebaseerd op de bouwbeschrijving van een FW 190 A in het Nederlands-Belgisch modelbouwmagazine nr 10 van juli 2006 . (zie foto ) . De kenmerken die ik ga aanbrengen zijn deze van het Stab/JG4 (Reichsverteidigung) , begin 1945 gestationeerd op het vliegveld Rhein-Main.
Sabre
 

Bijlagen

  • PC170002.jpg
    PC170002.jpg
    53,8 KB · Weergaven: 7
Sabre is het handiger als je het fotoalbum gebruikt. Dan kunnen de foto gelijk zien ipv deze aan te klikken. :k

Blijf je verder volgen. Al weet ik echt helemaal niets over vliegerts. ><
 
Hallo , ik ben nu zo ver dat de fw 190 "dora" zo goed als afgebouwd is , de glanswax is aangebracht met daarna de decals . Wat de reden is weet ik niet , mischien de ouderdom want die kit lag toch al enkele jaartjes te wachten , maar ik heb nog nooit zo een moeilijkheden gehad met het aanbrengen van de decals , tot zover dat ik ze zeker 2 minuten in "echt" warm water moest weken voor ze los lieten van hun grondblad , waarna ik heel goed moest opletten of ze scheurden uit mekaar . De zwart-witte 'Reichsverteidigung' strepen waren al direct totallos en heb ik dan maar geairbrusht. Gelukkig maakte de aangebrachte decal-set nog veel goed op de rest . Ik kan dus nu aan het verouderen en vervuilen gaan en achteraf alles netjes onder een laagje matte vernis leggen .
mvg Sabre

1_0000.jpg

1_11111.jpg

1_22222.jpg

1_33333.jpg
 
hey! dat je veel moeilijkheden hebt gehad met de decals is op de foto's niet te zien, dus heb je het toch goed gedaan! :k
Eerlijk gezegt ben ik nooit echt enthousiast geweest over de decals van tamiya. Maar bij mij waren ze altijd te dik, ze scheeuren niet :s maarja,
Ziet er goed uit! Ik ben benieuwt naar de verwering
grtz
merlijn
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan