Hoofdsponsor

1/72 Country House 1/72[wip]

Nu ik deze foto van dichterbij bekijk, lijkt het enorm...

Nochtans valt het in realiteit reuzegoed mee hoor. Kijk ook eens naar de voorlaatste foto van mijn andere post. Vergroot hem even uit en kijk er gerust even naar.

Hier moet ik toch nog een nachtje(of meerdere...)over slapen.

Benieuwd naar jullie input.
 
Dat is een veelgehoord gezegde in de modelbouw. Op de foto ziet het er niet goed uit maar in het echt valt het mee. Mijn principe is (sinds kort) dat als het er op de vergrotende foto niet goed uitziet dat het ook niet goed is. Daarom neem ik zelfs veel van die foto's, om de checken als het goed is.

Bij de minste twijfel zou ik zeggen, aanpassen. Op de laatste foto ziet het er inderdaad te groot uit. Wat je ook kan doen is de diameter er van meten en dan omrekenen naar de realiteit. Zo weet je meteen als het past of niet.

Ik zou zeggen zoek een dunnere buis, het zal je project ten goede komen.
 
Had dit model huis wel een regenpijp naar beneden? Mischien allen de daggoot, zodat als je naar buiten stap, dat al het water niet op de kop valt, en aan de zijkanten? Daar valt en vliegt en verdwijnt het wel...
 
Is wel een punt van Aris, maar voor de geloofwaardigheid (voor wie?) zou ik toch
maar zo'n hemelwaterafvoer handhaven.

Meet eens een echte pijp op. Delen door 72 en je hebt een correct uitgangspunt.
Op de foto ziet het eigenlijk wel wat dik uit. Zet er voor jezelf eens een figuurtje bij.
De verhouding tussen mens en regenpijp wordt dan makkelijker duidelijk.
 
Bon, zoals gezegd een nachtje goed geslapen...dat gecombineerd met de opmerkingen van de waarde collega's, een kopje koffie en veel zin...

Nieuwe regenpijpen gemaakt uit koperdraad dat ik nog liggen had van de verbouwingen.

Het resultaat waar ik nu best tevreden over ben, it feels right!!

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Veeeel beter hoor
Maar ik zit met een vraagje ga je het deurtje beneden gebruiken , het ziet er goed uit maar zo heeft het geen nut he die andere openingen gaan die dan ook dicht ?
De rest ziet er zeer mooi uit
knap
Marc
 
Nu is duidelijk dat de eerste pijpen te groot waren. De nieuwe zijn dik (of dun) in orde ! :)
 
Een verbetering qua regenpijpen ;)

Om vlug te controleren, zonder alles te moeten nameten, gebruik ik ook vaak een figuurtje op schaal om te vergelijken ;)
Vooral de handen zijn een goed referentiepunt, kan je vlug met je eigen hand vergelijken...

De rest ziet er goed uit :)
 
Marc, het is wel degelijk de bedoeling dat het deurtje gebruikt wordt omdat bv deze kant van het huis aan straat grenst zodat die opening is afgesloten. Of omdat die opening uitgeeft op een weiland zodat de dieren niet terug naar binnen kunnen. Of omdat het daar de noordkant is, en op die manier alles beter beschermd wordt tegen koude, wind en regen... Opties genoeg dus om het min of meer geloofwaardig te maken, en anders doen we het gewoon omdat het toch leuk is om het te plaatsen.

Peter en Beyond: ik vind het zelf ook een hele verbetering...thx.

Kogel is ook door de kerk wat betreft de andere deuren: er worden 2 nieuwe exemplaren vervaardigd en geplaatst.
 
Mooie verbetering grt.
 
Je regenpijpen zien er nu beter uit.
Als ik een opmerking mag maken: ik denk niet dat deze bij dergelijke panden de grond ingaan om opgevangen te worden in een rioleringssysteem. Op heel veel plaatsen eindigen ze op het voetpad of gewoon op de grond waar het water dan uit zichzelf een weg zoekt naar beneden.
Dikwijls werd het einde van de regenpijp voorzien van een fraai item zoals een gietijzeren dierenkop met open muil.
Kan ook eindigen in een ton, regenwater is altijd welkom, zeker als er dieren moeten verzorgd worden.

Luiken werden aan de buitenzijde dikwijls vastgehouden door haken of door opklapbare klemmen. Deze klemmen kregen meestal de vorm van een figuurtje. Bij dubbele luiken was er een voorziening dat deze aan de binnenzijde, wanneer ze dus gesloten waren, met elkaar konden verbonden worden. Dit was niet enkel een beveiliging tegen diefstal/inbraak maar ook tegen het openwaaien door wind.
 
Bedankt voor de reacties mannen.

Erwin: helemaal waar wat je allemaal zegt. De regenpijp kan ik vrij gemakkelijk oplossen, even wat research doen ivm dergelijk gietijzeren uiteinde. Moet haalbaar zijn om zoiets in elkaar te flansen.
Wat betreft de luiken heb je uiteraard een punt en zal ik bekijken wat ik nog kan toevoegen, maar op 1/72 is dat niet altijd even gemakkelijk...
Bedankt voor de input!!
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan