Hoofdsponsor

1/72 Country House 1/72[wip]

Ivan75

Well-known member
Registered
Lid geworden
8 dec 2010
Berichten
190
Onlangs gestart met deze kit van Italeri op schaal 1/72. Omdat de bouw RUDD maar zus en zo is, heb ik besloten een aantal zaken toe te voegen. Ramen zijn uiterlijk de grootste toevoeging, verder een planken plafond in het portaal en een kleine lamp aan de voordeur. Het planken plafond is nog niet helemaal dat en wordt vermoedelijk opnieuw gemaakt. Verder moeten nog een aantal ramen gemaakt worden, evenals glas. Nog een aantal muurankers, dakgoot,...etc.
Kortom: er zal nog wat scratchwerk aan te pas komen om te realiseren wat ik in gedachte heb.

20161004_152137.jpg

20161004_152205.jpg

20161004_152229.jpg

20161004_152403.jpg

20161004_152520.jpg

20161004_152917.jpg
 
Leuk huisje :)

Misschien kan je de dakpannen ook nog eens onder handen nemen, ze zijn nogal dik aan de randen.
Je kan eventueel enkel de randen wat dunner maken?
 
Deze ga ik volgen...heb er ook zo enkele liggen.
Goed bezig trouwens Ivan ! ;)
 
@Beyond : daar heb je zeker en vast een punt, dat kan ik zo niet laten. We gaan er het dremeltje inzetten :-)

@Filip en @Marnic: bedankt voor de support!!

Buiten de reeds aangebrachte verbeteringswerken, wil ik ook eens bekijken of het me lukt op deze schaal om muurankers en een jaartal toe te voegen. Hierbij enkele foto's om te tonen welke richting ik uit wil.

jaartal2.jpg

jaartal1.jpg

muurankers.jpg
 
Knappe renovatie Ivan, en op 1/72 is dat altijd een prestatie.
 
@Guy: en jij kan het weten hé...

vandaag toch een beetje kunnen verderdoen, en daar zijn we altijd blij om.

De dakrand werd aangepakt met dremel, vijlen en schuursticks. Het voorlopige resultaat vind ik alvast pakken beter dan het oorspronkelijk was.
Nog twee tralieraampjes gemaakt voor de benedenverdieping.

Ik speel met het idee om de ramen onderaan te voorzien van een matzwarte achtergrond, zodat er geen inkijk mogelijk is in het interieur en ik toch de illusie wek dat er geen glas in staat.
Voor de ramen op de bovenverdieping denk ik er aan om transparant plastic sheet te voorzien van een laagje zwart op de achterkant. Op die manier is er geen inkijk en lijkt het toch alsof er glas in staat, deze kan ik dan afwerken met stofwashes en pigmenten.
Als er andere ideeën zijn dan hoor ik ze graag.

20161010_162033.jpg

20161010_162055.jpg

20161010_162241.jpg

20161010_162141.jpg
 
Wat is in feite de bedoeling met dit huis? Oorlogstafereel of iets anders?
 
Netjes gedaan die dakrand Coachke.
 
Ivan dat ziet er keurig uit.

Echter ik heb altijd wel wat te zeuren, hopelijk vergeef je het me.

Als we kijken naar de luiken van een oud raam:

glass-panes-and-vintage-wood-shutters--Stock-Photo.jpg

Let op de pinnen waar de luiken mee aan het kozijn zitten. Dan begrijp ik niet hoe jouw luiken vast zitten. Laat ik ze van links naar rechts 1, 2, 3, 4, 5, 6 noemen.

20161004_152229.jpg

Luik 1 is op de een of andere manier zo gaan hangen; hoe? Daar is toch een forcering voor nodig. Verder zie ik het hangwerk niet.
Luik 3 zit nergens aan vast en lijkt te zweven.
Luik 4 idem als bij luik 1.
Luik 6 idem als bij luik 1.

Stel dat je het zou herstellen, bijvoorbeeld door pinnen toe te voegen en bepaalde luiken door ze recht te zetten, dan nog is het een uitdaging om het niet té slordig weer te geven. De 'verlaten' look van een huisje kun je ook op een andere manier weergeven. Google maar eens op 'urbex' en dan zie je talloze voorbeelden. Maar waak ervoor dat de verlaten kenmerken een soort karikatuur worden van zichzelf.

Voor de rest dus erg netjes, en leuk om eens een huisje gebouwd te zien worden op dit forum.
 
hoi, luik 3 en 6 zou kunnen als het bovenste bevestigingspunt doorgeroest/verdwenen is, de andere mogelijkheden... zelfs al is het onderste punt verdwenen, door de zwaartekracht zouden ze de andere kant uitgaan. Hangwerk zou als een simpel blokje kunnen volstaan
 
Ik ga hier ook even reageren. Nadat ik de commentaren over de luiken las heb ik het geheel even beter bekeken.
Het was me nog niet eerder opgevallen maar inderdaad, de luiken hangen er onnatuurlijk bij.
Op ons huisje, een gerenoveerd boerderijtje hangen de luiken er nog steeds, het is te zeggen: terug zoals het hoort.
Het is zo dat bij verval de bovenste scharnieren het meeste te verduren krijgen en gaan afbreken door roest i.v.m. de weersomstandigheden.
Dat was bij ons zo toen we het huis kochten, bij de luiken die scheef hingen bleek overal de bovenste scharnier stuk en bleven ze, op één na allemaal hangen op de onderste.
Dus: het linkerluik in het midden en het rechterluik aan het raam rechts hangen dan juist, de rest klopt niet op het luik dat nog op zijn plaats zit na.
 
Hey mannen, alvast bedankt voor jullie kritiek...die overigens meer dan terecht is.

Ik zal even dit meegeven: toen ik met dit huisje begon waren de luikjes reeds bevestigd. Ik weet zelfs niet meer waar het vandaan komt, zolang is het reeds in mijn bezit. Er was al een begin gemaakt en hoe langer ik nu bezig ben met het huisje te detailleren...hoe meer ook de luikjes mij beginnen te storen.
Maw de luikjes worden zeker en vast aangepakt, misschien wel helemaal opnieuw gescratched want ik ben ook al niet echt tevreden met de dikte en het gebrek aan houtstructuur.
Als ze dan opnieuw worden geplaatst zal ik dat dan ook proberen met de nodige scharnieren en zin voor realisme in het geval van afhangende luikjes. Het kan ook best zijn dat er luikje(s) worden weggelaten zodat alleen het scharnier nog te zien is.
In verband met scharnieren kan ik ook nog dit zeggen: luiken worden niet altijd rechtstreeks aan het raam bevestigd maar ook met het nodige beslag in de muur zelf verankerd. En het is die manier die ik voor ogen heb.

We zien wel wat het uiteindelijk wordt, maar zo blijft het zeker niet.

Nog even dit @Roy: Ik zou niet weten waarom ik je kritiek zou moeten vergeven. Je kritiek is terecht en opbouwend...daarvoor zijn we uiteindelijk actief op een forum toch? Als ik niet zou willen dat mensen opmerkingen geven dan denk ik dat ik beter wegblijf op een forum.
 
Dat dichtgemetste raam zal geen luiken meer nodig hebben denk ik. Tenzij je ze voor de esthetiek gewoon gesloten wil bevestigen.
 
leuk huisje in alle geval
en inderdaad de bovenste scharnieren zien het meeste af, maar mss kan je met een dun stukje plasticard ofzo een restant van de scharnieren sratchen, dan gaat het er al realistischer uit zien die luikjes
 
Vandaag een paar uurtjes ME-time kunnen versieren en dus aan de slag met de luikjes. Eerst alle luikjes verwijderen en dan begonnen met al enkele aan te passen: van lichte houtnerf voorzien, scharniertjes aangebracht en al enkele opnieuw geplaatst.
Verder nog een poortje gescratched omdat ik het gebouwtje niet traditioneel uit de doos wil bouwen, vermoedelijk wordt het in open positie geplaatst.

Komende tijd zal eerst gaan naar het verbeteren van de overige luikjes en raampjes scratchen. Wellicht gaan er een tweetal ramen met gesloten luikjes zijn, kwestie van wat variatie te brengen in het geheel.

Rest me enkel nog wat foto's mee te geven met volgende opmerking: dit is schaal 1/72 en close up foto's, maw met het blote oog ziet het er allemaal best ok uit. Verder is nog niks af en definitief...opmerkingen worden zoals steeds in dank aanvaard.

20161017_120357.jpg

20161017_120431.jpg

20161017_120537.jpg

20161017_120524.jpg

20161017_120614.jpg

20161017_120710.jpg

20161017_120726.jpg
 
Mooie herstelwerken Ivan..!!

Grt yves,
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan