Hoofdsponsor

1/72 Country House 1/72[wip]

heel mooi gedaan grt Pascal
 
Mooi werk Ivan...ik blijf volgen!
1/72 is idd klein en moeilijk werk....;)
 
De scharnieren van die luiken werden inderdaad in de muur ingemetst, soms tussen het raam zelf en soms iets verder weg.
Het hing af van de grootte en het gewicht van de luiken.
De luikjes op je modelletje gaan duidelijk dicht tegen het raam aan, het raam zit ook dieper in het metselwerk zodat de luiken er mooi in passen.
Bij ons komen de ramen gelijk met de gevel en komen de luiken dus voor het raam te staan, ongeveer 5cm er vanaf.
Onze luiken zijn ook groter dan de ramen en daar staan de scharnieren ongeveer 10cm naast de ramen in het metselwerk.
Het luikje aan het zolderraam echter lijkt sterk op die van je modelletje en daar zit de scharnier tussen het houtwerk van het raam en de muur.
Een kleine anekdote daarover: de mannen die de ramen kwamen vervangen hebben met dat zolderraam wel veel te stellen gehad, de scharnieren kwamen mee met het raam en het heeft heel wat voeten in de aarde gehad eer dat terug was opgelost! Die mannen wisten niet hoe ze dat moesten oplossen maar het is toch goed gekomen.
 
Merci voor de commentaren mensen...dat geeft de man moed om verder te gaan met de hoop schrijnwerkerij die nog ligt te wachten.
Sam, bij verbouwingen of renovaties kom je idd soms moeilijke situaties tegen. Kan er over meespreken, ben nu aan de 2e totaalrenovatie bezig in ons leven. En naar alle waarschijnlijkheid zal het ook de laatste zijn.
 
Stukken beter, nu ziet het er niet zo Efteling-achtig meer uit, ik dacht overigens dat de luikjes zo meegegoten waren en dat er, behalve wegslijpen, niks aan te doen was.

Dus goeie save Ivan !
 
Helemaal mee eens met de voorgaande reacties: heel mooi gedaan, ziet er stukken beter uit nu.
 
Op en top bezig hoor , en volledig met de commentaren van de collega's eens ... knappe update (veranderingen)
 
Onlangs kochten wij een Cameo Silhouette plotter aan om onze gezamenlijke hobby's te ondersteunen. Mijn vrouwtje gebruikt hem voor haar knutsel- en naaiprojecten. Ik zelf zal hem gebruiken om originele zaken te maken en/of om bepaalde zaken in grote getalen te maken.

Vandaag ben ik aan de slag gegaan om een 10tal raampjes opnieuw te ontwerpen nadat ik niet echt happy werd van het zelfgemaakte raampje met styreen profielen.
Eerst en vooral in het softwareprogramma een ontwerp gemaakt bestaande uit 2 layers zodat er meteen diepte in het raam kwam. Nadien werd dit dan gesneden uit styreenplaat van 0,3mm dik. In amper 5 minuten waren 10 ramen uitgesneden, mits nog wat opkuiswerk en de 2 layers te lijmen waren de ramen klaar. Dit neemt in totaal een 30tal minuten in beslag...niet slecht als je weet dat ik voor het gescratchte exemplaar bijna een uur nodig had.
Het is dus een geweldige tijdswinst, vooral als je niet veel tijd hebt om wat te bouwen.

Is het perfect...zeker niet maar op schaal 1/72 ziet het er prima uit(in tegenstelling tot de foto's die alles uitvergroten)

Het ontwerp:

attachment.jpg

De gesneden onderdelen voor opkuis:

attachment.jpg

Het resultaat in vgl. met het oude proefstuk(bovenaan):

attachment.jpg
 
Hoi Ivan, het spijt me dat ik het zeg, maar ik vind het proefstuk
er heel wat strakker uitzien. Maar in 1:72 zal het verschil misschien niet opvallen ?

Overigens had ik gedacht dat zo een plotter veel nauwkeuriger zou werken..

veel plezier met het vervolg :D
 
Peter, het zelf gescratchte stuk heeft idd scherpere randen. Maar gezien ik op zoek ben naar compromissen om de beperkte tijd te koppelen aan dingen realiseren kan ik er wel mee leven hoor. En eerlijkheidshalve moet ik er bij zeggen dat dit raampje één van de minder geslaagde exemplaren is. De andere zijn iets strakker en mits een beetje aandacht qua naschuren zal het er veel beter uit zien. En op 1/72 valt het echt reuze mee hoor, die verdomde camera's altijd:-)

Wat betreft de plotter: eigenlijk is het ontworpen om vynil,textiel,...ed te snijden. Maar uiteraard kan het ook dienen voor modelbouw, er zijn mensen die prachtige zaken realiseren hiermee. Maar eerlijk is eerlijk: het resultaat is doorgaans niet megastrak.

Bedankt voor je input!!
 
OK Ivan, ik snap :) en ja, op die close ups lijken kleine afwijkingen altijd veel erger.

Plotter is dus niet gewend aan plastic... toch prettig dat-ie geen nee zegt ;)
Dan valt het resultaat in 1:72 toch niet tegen eigenlijk...

Happy Plotting :D
 
Vandaag weer wat kunnen verder doen met de ramen. Wat licht opkuiswerk, verlijmd en provisoir geplaatst. De ramen blijven los omdat ze apart geschilderd en verweerd woorden.

Uit aluminium werden dakgootjes vervaardigd en uit hetzelfde materiaal eveneens de regenpijpen. Deze regenpijpen zijn naar mijn opinie toch wel een tikje out of scale maar ik laat het even bezinken en wacht tevens op jullie opmerkingen.

Luikjes werden voorzien van houtnerven en met een stukje metaaldraad werden de resterende scharnieren vervaardigd.

Nog een tweetal ronde haken voorzien waar destijds paarden aan bevestigd konden worden.

Tot slot nog een klein zijspan in elkaar gelijmd dat nog ergens lag stof te vergaren maar zeker een plaatsje krijgt op dit dio. Geen topkwaliteit maar we maken er wel iets van.

Nog te doen aan het huisje: - muurankers die de gevels bij elkaar houden.
- de deuren ga ik toch nog eens goed bekijken want ze gaan echt afbreuk doen aan de rest van de verbouwingen. Normaal gezien worden
er 2 nieuwe exemplaren gescratched.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Zijn er standaard maten voor regenpijpen? Ik heb in m'n tijd bij de tuinaanleg/-onderhoud veel soorten en maten gezien. Op de foto's zijn ze niet duidelijk te zien, kan je misschien een duidelijkere foto nemen? Misschien met een figuur in de juiste schaal er naast, dan zal je meteen zien als het wel of niet kan.
 
Mooi huisje hoor :) mooi gemaakte details.
Ook ik kan de dikte van de regenpijpen niet goed beoordelen...

je bent in ieder geval lekker op weg naar een leuk tafereel,
heb je al een verhaaltje in gedachten ?
 
je regenpijpen zijn 0.010mm te dik :) grapje ik zie ze ook niet maar wel een leuk werkje zo te zien.
 
Alvast bedankt voor jullie reacties mannen.

Ik probeer het even met deze foto, mss krijg je hiermee een beter beeld van wat ik bedoel.

Ik twijfel nog steeds over het formaat en twijfel ook of het de moeite is om een alternatief te maken/zoeken.

attachment.jpg
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan