Hoofdsponsor

1/35 Kratz Ukraine tractor van Tacom [wip]

Update,

het buigijzer is binnen, verstekbank, Dom Dom, het is trumpeter, mastertools, tamiya.

Niet eens .... een Razor Blade, de PE delen erin doen en een screwdriver, gebruiken om te buigen....


Veel beter als de ouwe tandenloze tang.....

attachment.jpg


attachment.jpg attachment.jpg
 
ziet er ook veelbelovend uit en volg op de voet grt Pascal
 
in plaats van een schroevendraaier kan je ook een dik lemmet van eenbreekmes gebruiken

bvb:

bahco-reserve-mesje-recht-5st.jpg
Deze zijn dikker dan de normale breekmessen en buigen niet zo gauw in het midden. Als je een langer breekmes gebruikt kan je er een ijzeren beugeltje over plooien zodat het steviger wordt.

Sowieso veel plezier ermee...
 
Zeer degelijk stukje modelbouw dat je toont Aris, en je lijkt vastberaden om het tot in de puntjes aan te pakken.
 
Dank voor de complimenten,
Het breekmes, zal beter werken, want mijn razor blade heeft 2 snijkanten.

Beste vrienden, ik heb een fout gemaakt. Vergeten een foto te maken.
Nu op foto 1 is te zien de onderdelen, waarmee de voorkant gebouwd wordt.
Ik heb de onderdelen even met een pijl aangewezen,, waarover ik geen verhaal kan schrijven of ga scratcen.

Ik ging in elkaar zetten en na een droge passing, heb ik besloten de t-balken aan de paspunten te bevestigen. T T-balk met de rode pijl, miste echter paspunten. Deze heb ik gemonteerd, aan een bekend punt en vervolgens, gelijk te maken met de rijplaat. Door hier van uit te gaan, kwamen de vreemde koeken in de korte zijde van de T in bepaalde stand perfect gelijk met de rijplaat. Zo gekleefd. Deze delen zijn aangegeven met de blauwe pijlen.

Alles drogen en uitharden
Daarna begonnen, met de koppelings plaat. De pas punten op de bovenzijde van het rode T-profiel, vielen direct in de paspunten, die onder de koppelingsplaat zitten. Deze punten niet op de foto gezet, in mijn ogen niet belangrijk.



Op de volgende foto's is te zien hoe dit deel in elkaar staat en de verhouding van de rode balk en de koppelingsplaat. Tot ik bij de buren keek, nadat ik de voorste plaat met verstevigingshoeken, geplaatst had. Deze paste ook simpel zonder scratcen.

Dus een heel mooi verhaal, dat onderdelen verkeerd zijn en niet passen, hoe ik ze nieuw maak... merkte ik pas toen ik bij de buren keek, bleek niet nodig. Naar mijn beleving is de kit tot op de tiende millimeter nauwkeurig.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg


attachment.jpg

Verder met het volgende deel, te zien de stukjes, ergens een hoek van 90 graden maken en nogmaals passen en even drogen. Op de laatste foto is te zien, hier kan ik ook geen verhaal schrijven, hoe het wel past, nadat ik een stuk styreen ga scatchen. De boel valt in elkaar en ik ben geen fout of probleem in de kit tegen gekomen

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De paspunten welke ik aanwijs, worden verder niet meer gebruikt, wat hier moet komen ik gok op een eigen compressor. Maar het chassis is zo goed als klaar, nu naar reserve wielen.


NB
Voor de leidingen, en frames, heb ik styreen 2x2 massief verzameld. Om kasten te maken, heb ik 0,75x6,38
 
De rem leidingen en de lucht balgen.

Ik kruip niet onder een trailer, en er zijn zo weinig foto's van. nog enige voor mij belangrijke referentie foto's.
Zoals
de Stalen balken worden niet doorboord
De kleidingen in een kabelgoot Andere leidingen met schuifklemmen/parkers
Onderdelen, hoeven niet in beeld, kan ik een kastje


attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg

NB
de zwarte kabelgoot is van de smeerinrichting
 
Verder met de “nek” ik heb gelezen, dat de ene de plaat van 45 graden laat oversteken op de plaat van 90 graden. Een ander kiest om met een stukje styreen een verbinding te maken.
Mijn keuze is geweest,ik breng ze te samen en vijl en schuur, met fijner als 2000 er nergens een rechte hoek, of snijkant ontstaat.
Dit is naar mijn idee het meest vloeiend.
Wel was het noodzakelijk, om de hoek van de trekogen nu aan te passen aan de ronding van de trailer.

Droge passing heb ik gedaan, in mijn beleving kloppen deze beter.

Maar aan U als kijker te oordelen, ik ben er met mijn vinger langs gegaan, en trof geen oneffenheden, op foto wijkt het af. Maar metalen aan elkaar verbinden doe je “blindelings”

Om met spreek woorden te eindigen,
“daar kan zich geen oud wijffie een bult op vallen” Of “kleine kinderen kunnen nergens hun vingers klemmen”



attachment.jpg

De losse deeltjes die op de foto staan, die gaan samen de kraan vormen, om het wiel van de trekker te tillen, of een wiel van de trailer
 
Laatst bewerkt:
In mijn beleving, klopt het kraantje draaibaar en te gebruiken om de wielen te vervangen.
Wel heb ik een toevoeging gedaan. De staalkabel heb ik vervangen door een koperdraad van 0,25,
Nee zonder gekheid haast niet vervangen want die was er niet. Dus toegevoegd.
De PE bender, was een hele mooie toevoeging. Het deel wat waterpas is en haaks, kwam heel goed van pas. Aan het eind van de lier heb ik een 1 greep veilige verbinding gekozen en gebogen.
Nog een tweede om het wiel te vatten, haast bedacht ik me, juist dat ene kleine PE deeltje, kon ik niet op de foto zetten, haast ik bijna een kopie gemaakt
attachment.jpg
 
Nog meer informatie, ik heb de werking van de remmen nog eens nagezien.

Dat zijn, de plaatjes die er komen. Het Wabco systeem, had ik niet moeten kiezen, ik ben nu uitgegaan van Knorr Bremse. Maar dat is helemaal in mijn comfortzone.
Of gewoon een treinwagendeel.
Dat klopt in mijn beleving beter. Dat is de reden dat ik verschillende sites uit die aanname gezocht heb. De leidingschema”s kloppen.
Voor mij ongeacht in welke taal.

attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg


Uit alle gelijken, ga ik deze leidingen in deze vorm monteren,
Gezien de tijdschema's, de toepassing en het gebruik, het meest overeenkomen.
Eerst was ik het niet van plan, dit is gewoon het luchtleidingschema van een wagon.
Om tot dit besluit te komen, heb ik ook foto's van heden ten daagse trailer bouwers nagezocht. En waar de trailer vandaan komt, Russisch.
Om met meer bewijs te staven, heb ik het Canadese leidingschema niet geplaatst. Die tekenen weer anders


attachment.jpg

enige linken
https://www.bouwheer.com/abs-en-ebs
http://industrial-wood.ru/lesotrans...toychivost-mashiny-protiv-oprokidyvaniya.html
https://www.google.nl/search?q=knor...zdMHhaPDRFxybGeeoN2Lg==&imgrc=lEofr5JmfGNk4M:

Met als foto, deze en als link, die ik gewoon in de winkel kan kopen...wel in de maat 1/1


http://www.rosspectehnika.com/catalog/tral_chmzap_9990.html
attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
Beste vrienden, waarmee verveel ik u met deze foto's, een manier om informatie te verzamelen. Ik weet ook totaal niet interessant.


De bouw, Zoals genoemd de "Nek"
De "uitzetpoten" met een bediening, zijn bijeen, in mijn ogen een samenhangend geheel. Te samen met inmijn ogen een vloeiend geheel
attachment.jpg attachment.jpg

Maar, ik volg het bouwboek, met nog steeds wil ik de leidingen gaan erin. Waarom al de vervelende plaatjes, dat is mijn keuze vorming.

Bezig met de assen en ophanging, de rempotten, hebben inmijn ogen een knullige verbinding. Zoals op de volgende foto te zien, is, paste deze verbinding in de kit helemaal niet. Ik ga niet krassen en werk nog steeds met de onderdelen. Omdat het toch straks onder een laag primer bedolven word, de openstaande naad, met PuTTy dicht gekwast
attachment.jpg

De wielen en velgen, in het frame. zijn ze perfect rond, nu eruit halen. Ga ik verder met het bouwboek, word de volgende stap, de banden.
attachment.jpg
 
De plaatjes storen mij in het geheel niet, sterker nog ik denk dat jij visueel sterker bent dan taalkundig dus het is in het voordeel van zowel schrijver als lezer als je veel plaatjes toont.

Ik ben het met je eens dat de 'nek' een mooi samenhangend geheel lijkt te vormen. Het ziet er goed geslaagd uit.

Wat het gebruik van putty betreft, hou er rekening mee dat die krimpt. Daarna kun je nog een laagje smeren en dat gaat dan ook weer krimpen. Enzovoorts, totdat de krimpfactor zo klein is dat hij niet meer opvalt. Ik begrijp dus ook niet waarom mensen putty gebruiken... hoewel ik best wat geduld heb, ontbreekt dat geduld in het geheel wanneer ik met putty werk. Uitzondering: milliput, maar dat is weer een ander verhaal.

Probeer eens kiertjes te vullen met secondenlijm. Het grote voordeel daarvan is dat die lijm niet krimpt. Let er bij het bijschuren wel op dat de hard geworden secondenlijm harder is dan het omringende plastic. Werk het eenvoudigweg bij met een nagelvijltje dat je bij de drogist kunt kopen (neem dan meteen zo'n rubberen penseeltje mee ten behoeve van make-upwerkzaamheden én verwering) en daarna met een schuurstick.

Om de lijm hard te maken, kun je accelerator kopen (Zip Kicker bijv.) of een klein beetje magnesium of bloem op de lijm poederen. Met dat laatste heb ik zelf geen ervaring, maar het schijnt goed te werken.

Mooie vooruitgang en grondige uitzoekwerkzaamheden! Dit belooft een opvallend en bezienswaardig model te worden.
 
Hey,

Inderdaad, gelijk zoals Roy zegt, de beelden storen niet, het is niet omdat we niet steeds reageren dat we niet kijken... :)
Je bent goed bezig en bezit een hele boel skill's die je helpen. ;)
Ben eigenlijk benieuwd of je al deze leidingen gaat leggen van luchtleidingen en elektrische bedrading....;) :)
 
Hey,

Inderdaad, gelijk zoals Roy zegt, de beelden storen niet, het is niet omdat we niet steeds reageren dat we niet kijken... :)
Je bent goed bezig en bezit een hele boel skill's die je helpen. ;)
Ben eigenlijk benieuwd of je al deze leidingen gaat leggen van luchtleidingen en elektrische bedrading....;) :)

Ik plaats de foto's van de leidingen, met als reden, ik kan geen lucht leidingschema vinden, nog van de Kraz, nog van de trailer. Om dit te zoeken, heb ik ook via google vertaald in het russisch. Met diverse trefwoorden.
Daarbij ben ik telkens uitgekomen, op het schema wat ik groot erbij zet.
Deze is in het Nederland, Engels, maar ook in de oost europesche taal, en ook in Canadees ondertiteld. Gezien de datum, van de foto welke vrijgegeven is van een “ Volvo 2001 Semi with 60 series detroit” Is dit in mijn ogen een redelijk duidelijk schema voor de luchtleidingen. Ook gezien de leeftijd en dus toegepaste onderdelen.
Ik besefte dat ik met de wabco, een verkeerde keuze gemaakt heb, het is logischer, als het gebaseerd is op Knorr.
Hierbij heb ik nog een aantal componenten gezocht, zoals de R-12 relay valve. Deze bevat alleen pneumatische componenten. Dus geen elektrische aansturing.
De Kraz zelf, durf ik aan te nemen, dat omdat de russische tekening gelijk is aan de geplaatste, dat ik ook de elektrische aansturing achterwege kan laten, of zaken zoals een ABS zijn ook pneumatisch geregeld. Om nu een elektrisch geregeld remsysteem in te bouwen, met sensoren, denk ik dan ben ik te modern bezig. Nu wil ik hem bouwen, zoals het meest logisch is dat hij zo rijd.
De elektrische bedrading, zal ik me richten op de verlichting, en eventuele, zij/breedte en achteruitrij. Dus het systeem met 2 stekers, ga ik niet uitvoeren, maar wel een met een 13 polige steker.
Waarom dan weer deze verklaring, ik baseer me op, wat in de techniek gebruikelijk is. Ik weet niet zeker welk schema, ik kies er een, en vertel de redenen, waarom, waarvoor, dan kan ik hoogstens met mijn “aanname” verkeerd zitten. Mocht er iemand komen met meer verstand, dan sta ik open voor verbetering, maar die zal ook lezen, ik heb mijn best gedaan en de werkwijze beschreven

attachment.jpg

Roy de Putty, en lijm, als je kijkt naar de “nek” gebruik ik constant het vijlstof, om met lijm de naden te dichten. Die methode met bloem, wist ik, vandaar dat alles wat ik afvijl of afschuur opvang samen met lijm in de naden stop. Op dit moment, waren de wielassen en vering en wat er in zit zo slecht uit de mal, dat er echte kieren zijn ontstaan, vandaar de putty, om een ondergrond te krijgen, waar de lijm niet wegzakt, “in het niets.”
Putty is in mijn beleving hetzelfde als, plamuur, bij 1/1 dat zal ook altijd een holletje vormen. Dan te bedenken dat een grove plamuur al een P9000 is. Met de delen die ik vandaag uit de sreu gehaald heb, en het vijlstof en lijm, ga ik verder de Puty naden vullen
De nagelvijl, uit techniek, mijn vijl is “zachter” als een nagelvijl, maar wel van gehard metaal.
 
Als je dikke secondenlijm gebruikt (Slo-Zap) in combinatie met accelerator, heeft de lijm niet eens de tijd om weg te zakken in het niets.

Maar de normale oplossing die voor dit soort gevallen wordt gebruikt door degenen die toch secondenlijm willen gebruiken, is een stukje Evergreen plastic aan de binnenzijde te plakken als ondergrond voor de lijm.
 
De wielen was ook weer iets, een velg en een naaf. Als eerste het boutenslot gemonteerd. Dan bleek dat de velg rand inkepinkjes heeft tov de spaken, en een klein paspunt, naar de bevestiging van het wiel.

Met de bedoeling, voor de remmen is er luchtkoeling nodig. Op foto 3 is dan te zien, deze heeft een lucht aan zuigende werking, of vergelijk een tafelventilator. Bij foto 3 is dan ook te zien, ik heb de opening in het wiel (donkere achtergrond)

Op foto 4 en 5 is te zien, heb ik nog effe 8 x herhaald.

op foto 5 is te zien ..alles een beetje rond..

en echt van foto 9 werd ik niet blij



attachment.jpg
attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Ik denk dat je foto 6 bedoelt in plaats van 9. Ja ik kan me voorstellen dat je daar niet blij van wordt... de fabrikant zal hebben gedacht 'vandaag zal ik eens voordelig omgaan met mijn matrijsruimte'.
 
misschien is het spuittechnisch gedaan om alles gevuld te krijgen, maar het eruit halen zonder beschadigingen ...
 
Whhhaaa, ik bedoel ook foto 6, en dit is ook nogmaals in een tweede Frame.
Langzame lijm en accelerator staat inmiddels op mijn verlanglijst.
Op foto 4 en 5 is te zien, dat het redelijk gelukt is, denk ik. Ik heb het lieve zaagje gebruikt, met de fijnste vertanding, en alle verbinding los gezaagd onder dezelfde hoek. Zodat de aanzet, gelijklopend op de cirkel was. Of in een rechte lijn, langs de cirkel, en uit de zaagsnede kwam met een hoek van ca 15 graden. Vervolgens met een zoetvijltje, afgebraamd.

Vervolgens kwam ik tot de conclusie, de banden, in de juiste rijrichting staat een pijl, maar, de andere zijde is een kopie. Maar ook op de plaatjes, is een verschil te zien.
Uitleg profiel is tractor profiel een V, waarbij de onderkant van de V eerst de modder raakt, en vervolgens, deze wegduwt via de lijnen van de V. Op een wiel zijn de inhammen, de wegduw richting, waardoor ook "klimmen" tot een mogelijkheid behoord.

Volgens tekening 1 begonnen, maar echter, hier liggen de assen ondersteboven, het puntje van de V zal als eerste de grond raken. Getuige ook foto 2 en 3. Echter bij het monteren, van de assen, Zal eerst de breedste opening op de modder komen, en vervolgens alles naar het midden duwen. Bij een auto zou het resultaat Aquaplanning zijn.

waar heb ik veel meer tijd aan besteed, de rubber banden, allemaal eens flink geschuurd, Bij de trailer banden de lijmnaad weg, en de grijze laag erop of eraf. De trekker banden, ook flink afgerost. ze gelijken nu allemaal op plaatje 3, met het verschil, het rubber aan de zijkant is nog diepzwart..

attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg
 
Ik zie weer stevige ontwikkelingen Aris, goed bezig man. Ik geniet ten volle van de foto's, het zijn deze welke mij inspireren, tekst vind ik, zeker wanneer het te technisch wordt, eerder ballast. Maar ik weet dat er veel mensen zijn die ook die aspecten zeer van je waarderen. Doe zo verder en dit wordt een knaller van jewelste.
 
Beste vrienden, dank voor de complimenten.

De remleidingen..

De eerste foto, ik heb gemeten met een schuifmaat, hoogte, breedte, diepte. En de voor mij zo bekende gradenboog gebruikt, een dry-fit met de assen en de banden. Daaruit heb ik de conclusie getrokken. Het bouwframe, zal in het midden moeten zijn. Bouwframe techniek, gebruik ik nog steeds en er wordt Niet geboord, door metalen delen, dus eromheen. Nb de foto, is door het fototoestel, helaas gekanteld terecht gekomen

\Met die reden, (Bombardier Brugge) heb ik een frame getekend, die onder de trailer gebracht word. Met daarop de leidingen. De tekening van het frame, zonder berekeningen, zijn is foto 2.

Foto 3 de bovenste is de keuze, maar nu omgezet in kleur en op mijn frame. Hier kloppen de maten niet.
De onderste, zal het bedradingsschema worden, om de leidingen te monteren.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Tekenen, doe ik nog steeds het liefst op papier. Voordeel van papier is...gaat het fout, helemaal opnieuw beginnen
 
Laatst bewerkt:

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan