Hoofdsponsor

1/16 Chevrolet Bel Air 1955 [DONE]

oldieman

Well-known member
Registered
Lid geworden
13 jan 2016
Berichten
1.343
Hoog tijd om nog eens een doosje uit het rek te halen.Na enige twijfel is het de Chevrolet Bel Air geworden.Dit is nog een een oud pakket van Matchbox alhoewel er ook een embleem van AMT opstaat.Hij heeft een schaal 1/16 en heeft dus een lengte van 30,5 cm.Deze word ook weer gebouwd voor mijn zoon.Hij heeft verschillende bouwpaketten staan maar door problemen met zijn pols heeft hij geen vaste hand meer en beeft hij nogal en daarom dat hij mij vraagt om zijn auto's te bouwen.Dus de chevy word naar zijn wensen gebouwd en die zijn;Hij word gespoten met Vallejo(andrea bleu 70.841 en ivory 70.918)Verder worden de bumpers strakgemaakt door het verwijderen van de stootblokken.Ook komt hij lager tegen de grond te liggen.Hij word uitgerust met een motor met turbo(bijgeleverd in de doos)Hij krijgt andere wielen.De grille word zwart en er komen geen emblemen op.Ikzelf wou hem wat gebruikssporen geven maar mijn zoon wil hem in en nieuwstaat.En dan nu de eerste foto's.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De velgen onder de grille zijn degene die er opkomen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De bijgeleverde decals(worden niet gebruikt)

attachment.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
klassiekers volg ik graag ook al bouw ik geen auto's grt Pascal
 
Wow Marc da ziet er goed uit ;) ;) ;)
Marc
 
Ik volg al...

Groetjes,
Kurt
 
De eerste stappen aan de chevy zijn gezet.Ik ben begonnen met de motor.Eerst wat dry-fitten en nadien al een beetje in elkaar gezet.Maar zoals jullie wel zullen weten is er bij die oude kits wel wat plamuur en schuurwerk.In dit geval zelfs aan het motorblok.Zoals jullie op de foto's kunnen zien heb ik de cilinderkoppen geplamuurd want daar zaten deuken.Verder is er ook nog plamuur en schuurwerk aan de auto zeker aan de deuren maar dat laat ik jullie wel zien als ik zover ben.Hier dan de eerste foto's van de motor.

attachment.jpg

attachment.jpg

Morgen ga ik de motor schuren zodat alles mooi strak komt te staan.
Marc S
 
Hoi Marcske zijt ge terug in gang geschoten ? Goe bezig jaja die Sinkholes moet ge zeker weg doen hoor
Allez maat hou de moed erin he
Marc
 
Mooie eerste werkzaamheden en goed te zien dat je ook ogenschijnlijk kleine vooruitgang post.

1/16 is een schaal waar veel detail mogelijk is, maar het belangrijkste is -zoals Marc zegt- goed opschoonwerk. Met zorgvuldig verwijderen van gietnaden, ejector pin marks en dergelijke, krijg je al een groot deel van het realisme voor elkaar.
 
Ook ik ga hem volgen, tís de perfecte schaal om te experimenteren
 
Om verder te gaan ben ik begonnen met de motor.Na alles ontdaan te hebben van gietnaden ben ik de motor beginnen dry-fitten om te zien of alles wel mooi past.De twee motorhelften was geen probleem maar hetgeen ertegenaan komt zoals spruitstukken en dergelijke paste langs geen meter.Dus er kwam wel wat werk bij kijken om alles passend te maken.Dit alles is nu in orde dus wou ik de motor kleur geven.Ik was naar de modelbouwwinkel te Aalst gegaan om vallejoverfjes waaronder oragne voor het motorblok.Heel raar maar eens de verf en de verdunning(tamya)in het pistool waren werd het direct een stijve brij met als resultaat dat heel mijn pistool dicht zat.Met veel moeite het pistool terug proper gekregen.Dan heb ik het nog tweemaal geprobeerd maar ditmaal in een potje met extra verdunning.Weer hetzelfde resultaat.Teneinde raad naar de modelbouwwinkel gebeld en hij stelde voor dat ik een ander flesje kwam halen.Dus terug van Temse naar Aalst om het te ruilen.Nu ging het spuiten vanzelf dus was er degelijk wel iets mis.Nu ga ik jullie een foto tonen van de motor hoe hij gaat worden.Dit is een foto zoals hij op de doos afgebeeld staat.

attachment.jpg

Ik heb nu wel een probleem waar ik wel wat hulp bij kan gebruiken.De bouwdoos is volledig vervaardigd in het rood.Ik heb alle onderdelen van de motor eerst met witte primer gespoten.Dan heb ik het motorblok oragne gespoten wat vanzelf ging.Zoals je op de foto kan zien komen de spruitstukken in het geel maar wat blijkt eens het geel gespoten is blijft het rode plastiek doorschijnen.Grijze primer durf ik ook niet te gebruiken omdat ik denk dat die te donker is omdat de auto in bleke kleuren komt te staan.Dus mensen graag wat tips wat betreft de primer.
Marc S
 
Na alles ontdaan te hebben van gietnaden

Goed bezig!

ben ik de motor beginnen dry-fitten om te zien of alles wel mooi past.

Goed bezig!

De bouwdoos is volledig vervaardigd in het rood.Ik heb alle onderdelen van de motor eerst met witte primer gespoten.Dan heb ik het motorblok oragne gespoten wat vanzelf ging.Zoals je op de foto kan zien komen de spruitstukken in het geel

Ik zie de kleuren hier anders, maar dat kan aan de foto liggen. Zoals ik de tekening zie, is het blok rood en het uitlaatspruitstuk oranje. Jij ziet het dus zo, dat het blok oranje is en het uitlaatspruitstuk geel. Hoe het ook zij, ik raad je aan om niet uit te gaan van de box art. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat de motor er daadwerkelijk zo uit zag, met een blauwe ventilator bijvoorbeeld (wat ook zwart kan voorstellen). Kijk vooral eens naar exemplaren van de echte motor van een '55 Bel Air. Voor zover de motor aangepast is (custom), maken de kleuren ook niet zoveel uit.

Voor de rest van dit bericht, ga ik uit van de door jou geziene en gewenste kleuren oranje en geel.

maar wat blijkt eens het geel gespoten is blijft het rode plastiek doorschijnen.Grijze primer durf ik ook niet te gebruiken omdat ik denk dat die te donker is omdat de auto in bleke kleuren komt te staan.Dus mensen graag wat tips wat betreft de primer.
Marc S

De kleur primer maakt niet uit. Ik gebruik altijd en overal grijze primer voor, maar je kunt elke willekeurige kleur gebruiken. Het gaat er bij geel om, dat je na de primer een dekkende laag wit creëert. Dat doe je door meerdere dunne laagjes wit over de primer te spuiten. Vervolgens zul je het geel (wat een zeer lastig dekkende kleur is) mooi over het wit kunnen leggen. Gebruik zoveel laagjes geel als je nodig hebt om de gewenste kleur te krijgen. Onthou, beter 5 dunne laagjes dan één dik laagje, hoe aanlokkelijk het soms ook is om een iets dikker laagje te spuiten omdat je dan sneller klaar bent. Probeer toch dat geduld te betrachten.
 
Marc altijd witte primer gebruiken bij geel ik zou zelfs een paar druppels van dat geel in de primer durven doen , geelis een kleur die bijna doorzichtig is en dekt enorm slecht heb ik ook al ondervonden
 
@Roy.De foto is genomen van de doos zelf.De doos is al oud en misschien komen de kleuren wel wat bedrieglijk over.Ik heb juist nog eens gekeken en denk dat het toch geel is.De ventillator is wel duidelijk zwart.En mits mijn zoon het zo graag ziet ga ik hem naar zijn wensen kleuren.De tip over de primer ga ik zeker proberen,alvast bedankt.
@coachke.Ik gebruik primer uit een spuitbus en ga nu Roy zijn manier proberen,anders moet ik weer naar Aalst en zoals je weet is dat toch een half uurtje rijden.Misschien toch maar eens overwegen als ik er nog eens kom primer voor de airbrusch aan te kopen.
Marc S
 
Nu ga ik op Roy lijken... Op zijn aanraden (en zelf geprobeerd op de ledendag) heb ik die Alclad Grey Primer aangeschaft, deze verdund met Mr Hobby thinner geeft echt super resultaat en laat zich enorm goed spuiten...

Groetjes,
Kurt
 
Kurt ik heb ook op de ledendag gespoten met alclad primer en is inderdaad een zeer goed product.Maar je moet weten dat ik bouw in de huiskamer en dat is met producten op thinnerbasis niet te doen.Dus als ik primer of vernis gebruik uit een spuitbus dan moet ik naar mijn garage gaan die niet aan mijn huis is.Dan zet ik mijn auto buiten en als het gespoten is alles laten liggen tot het droog is.Elektriciteit heb ik daar niet.Enkel als het goed weer is dan kan ik in de tuin spuiten hetgeen wel makkelijker is.Ik heb het eenmaal geprobeerd op de zolder en gans het huis stonk.Maar toch bedankt voor de tip.
Marc S
 
Zo mensen hier dan het vervolg.Ik weet dat het traag vooruit gaat maar ik amuseer me en dat vind ik het belangrijkste.Wat betreft de kleuren van de motor die eerst gepland waren ben ik van afgestapt.Ik had eerst de motor in het oragne gezet met daarop gele spruitstukken en ik vond het gewoon verschrikkelijk.Dus alles er terug af en ditmaal de motor in het rood gezet met oragne spruitstukken.De bijgeleverde bougiekabels heb ik ook niet gebruikt want die vond ik veel te dik.Het luchtfilter en de kleppendeksels zijn in het vallejo chroom gespoten alhoewel ik wel wat meer glans had verwacht van dit product.Hierbij heb ik wel dezelfde werkwijze gebruikt als bij alclad chroom(eerst hoogglans zwart en daarna het chroom)Verder is het ook de bedoeling om de uitlaten zelf te maken want de bijgeleverde onderdelen passen niet.Graag zou ik dit proberen met stukken spreu maar moesten er betere manieren zijn dan hoor ik ze graag.Hierbij dan de foto's.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Dus graag wat tips over het zelf vervaardigen van een uitlaat.
 
Marc er begint schot in de zaak te komen het ziet er niet slecht uit als uitlaat kan je proberen met dikke soldeerdraad die moet ongeveer die diameter hebben
of sprue da kan ook
arc
 
mooie vorderingen en als het een custom is maken de kleuren ook niet veel uit.
Ik denk dat soldeerdraad wel het gemakkelijkst is omdat je dit toch in alle richtingen kan plooien.Ik doe dit soms met sprues of staafjes van evergreen
die je dan wel een beetje moet warm maken met een aansteker of zo maar dan niet teveel want het smelt en plooit ontzettend snel.
Je kan altijd is proberen,van sprues heb je toch altijd overschot.

veel succes,

Yannick
 
Je kunt kiezen tussen soldeerdraad, koperdraad en sprue.

Zelf zou ik dit doen met sprue, omdat je daarmee de sterkste hechting kunt krijgen met het kitonderdeel. Je 'smelt' immers beide plastic stuks (=de uitlaat en het uitlaatspruitstuk) aan elkaar vast met plasticlijm. The usual suspects: Humbrol Liquid Poly of Tamiya Thin Cement.

Enige nadeel aan een stukje sprue is dat je voorzichtiger moet zijn met het boren van de uitlaatopening helemaal achteraan. Maar met plastic gaat dat ook wel als je geduldig bent, zie deze post voor een how-to.

Het buigen van een stukje sprue kun je het beste doen door het te verhitten met een föhn. Zoals Yannick zegt, kun je het beste geen aansteker gebruiken of, als je dat toch wilt doen, een zo klein mogelijke vlam. Mocht je een föhn ter beschikking hebben, dan kun je eventueel een theelichtje gebruiken of een bak heet water.
 
Ik ga het eerst eens proberen met stukken spreu moest het dan toch niet lukken is dat niet erg dan kan ik nog overstappen naar de andere aanbevolen materialen.Allessinds toch bedankt voor de tips.
Marc S
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan