Hoofdsponsor

1/72 Pt 109 [DONE]

ge gaat er nogal van door Erwin , maar het ziet er oog verblindend mooi uit hoor
 
Merci Amazone, niettegenstaande de vele malen herbeginnen begin ik er toch meer plezier in te krijgen en zeker nu het einde in zicht begint te komen.

Gisteren melding gemaakt van problemen met de instructies betreffende de plaatsing van de mitrailleurs in hun torens.

attachment.jpg

De WEM instructies zeggen "Curve etched parts 25 and fit around the front of kit parts 21. This replaces the plastic kit parts 28"

Tevens toont de tekening het kit stuk 21 doch dit komt al niet overeen met wat de kit werkelijk te bieden heeft. Staat ook nog bij dat het PE stuk 25 vooraan op de nieuwe mitrailleurs moeten bevestigd worden én dat men het kit stuk 28 moet weglaten. Dit stuk 28 is echter de verticale as waarop de mitrailleurs uit de kit moeten gemonteerd worden en zodoende zit ik zonder passend steunpunt.
Dus opnieuw in de boeken gedoken om tot de vaststelling te komen dat ook hier de kit fout zit. Het stuk 21 voorziet de ruimte van de schutter achter de mitrailleur niet.
Daarom is het dus nodig om de volgende donkerder gekleurde stukken weg te snijden:

attachment.jpg

Zoals verwacht bij hak- en zaagwerk komen er wel eens breuken te vallen en de reeds aangebrachte relingen braken af dat het een plezier was. Dus over naar plan B en de PE relingen er bij gehaald...:@

attachment.jpg

die tot mijn grote verwondering er veel beter uitzien dan ik gehoopt had.

Gisteren ook melding gemaakt van het spuiten van de romp:

attachment.jpg

Eens wat stukken geplaatst in dryfit:

attachment.jpg

Toren 1

attachment.jpg

Toren 2

attachment.jpg

Bovenaanzicht, begint op een boot te gelijken.

attachment.jpg

Eens met de torpedobuizen

attachment.jpg

en tenslotte nog eens een zijaanzicht:

attachment.jpg

Denk echt dat het goed gaat komen, ferm content tot nu toe. :)
 
Wow really taking shape nicely, the pe detail makes a marked difference .
 
Mooie vorderingen Erwin.
 
Ik schrik van mezelf dat ik dit model mooier en mooier vind dan ik had durven denken.
Het is de PE die het hem doet voor mij.
Niet dat ik er nu ook één wil bouwen :nowink:
Het is al een schoontje ;)
 
Mooi resultaat tot dusver .
 
PRACHTIG , mag ik nog 2 kleine vaststellingen melden? misschien was het zowizo de bedoeling het nog aan te passen....
De beugel van het zoeklicht is wel een beetje ruim bemeten, het volgt normaal de contouren van de lamp op korte afstand. kijk even naar de draagbare spots in de bouwmarkt.
De geleide rails op je geschut torens zijn manjefiek , bij de voorste moet je hem nog een beetje doordraaien vermoed ik, het hoogste gedeelte dient om de mast niet stuk te schieten het lagere gedeelte om de stuurman niet te raken.

Je romp ziet er eveneens netjes gespoten uit.
 
Hey,

Jawade, da machien gaat hier ferm vooruit. Die railings vallen inderdaad wel nog mee, ook al zijn ze plat, maar het stoort niet echt, dus zeker niet twijfelen.
Het is inderdaad de PE dat het 'waarde' van dat bootje omhoog haalt, dus zeker en vast een goeie investering geweest die PE van WEM.
Knap zulle, ik volg mee... ;)
 
Graeme, Ron, Aris, Beyond en Pascal: Bedankt, leuk dat jullie volgen.

marc w: De beugel van het zoeklicht is wel een beetje ruim bemeten, het volgt normaal de contouren van de lamp op korte afstand. kijk even naar de draagbare spots in de bouwmarkt.
De geleide rails op je geschut torens zijn manjefiek , bij de voorste moet je hem nog een beetje doordraaien vermoed ik, het hoogste gedeelte dient om de mast niet stuk te schieten het lagere gedeelte om de stuurman niet te raken.

Marc, je hebt volkomen gelijk. Als je het zoeklicht uit de kit recupereert dan is de beugel van WEM te groot. Heb het vandaag al een beetje aangepast en lijkt me nu beter. De torens komen in orde hoor, was maar dryfit.

@ Swaken: Merci Swa en blij dat het wat vooruit gaat, zou hem graag meebrengen naar de Januari vergadering.
Begint al te kriebelen om aan andere kits te beginnen. Tja, als de kleine te veel speelgoed heeft hé.
 
Vandaag ook begonnen aan de bouw van het 37mm anti-tank kanon dat vooraan op de boot gemonteerd was.
Natuurlijk waren er geen tanks op zee maar de bemanningen van de PT boten sleurden of pikten alle soorten bewapening die ze maar konden tegenkomen ten einde de vuurkracht van hun vaartuig te vergroten. Voor de PT-109 was dit een 37mm anti-tank kanon dat op de voorplecht gemonteerd werd zonder wielen.
Dergelijk systeem is niet vreemd bij de US strijdkrachten en zal later in Vietnam ook toegepast worden bij het ontwerp en bewapening van hun fameuze "gun trucks".

attachment.jpg

De kit is eveneens uitgebracht door WEM maar deze maal bestaat die uit wit-metalen onderdelen en PE.

attachment.jpg

Instructies zijn simpel en duidelijk en zoals je ziet zijn er geen wielen voorzien.

We kunnen beginnen opkuisen.....
 
Het 37mm kanon steekt in elkaar. Zoals eerder vermeld is deze zonder wielen vermits deze op houten balken gemonteerd werd door de toenmalige bemanning.

attachment.jpg

attachment.jpg

De bovenbouw van de PT109 is ook gespoten

attachment.jpg

en ik heb er het kanon in dryfit eens opgeplaatst. Opzettelijk gezorgd voor kleurverschil tussen het groen van de boot en het groen van het kanon in Army Olive Green.

attachment.jpg
 
Dacht even dat ik in een verkeerd topic terecht was gekomen toen ik die 37mm zag :) Heb ik al geen verstand van schepen maar dit had dus niet verwacht op een schip en dus weer wat opgestoken.
 
apart maar was het geschut erop gezet om te vervoeren of als versterking voor de boot want als dit op wielen staat heeft het geen voordeel toch ?
Ken er niet veel van dus vandaar de vraag he Erwin.
 
apart maar was het geschut erop gezet om te vervoeren of als versterking voor de boot want als dit op wielen staat heeft het geen voordeel toch ?
Ken er niet veel van dus vandaar de vraag he Erwin.

Was gewoon om meer vuurkracht te hebben Pascal.
Een PT boot had standaard 4 torpedo's en als verdediging 2x2 mitrailleurs en achteraan een kanon van klein kaliber. De torpedo's in die periode waren niet heel erg betrouwbaar en staken dikwijls de boel in de fik bij hun lancering. Als dat 's nachts gebeurd is dat zeker niet aan te raden.
De diverse bemanningen zochten dan ook middelen om ook kleinere schepen aan te vallen en vandaar hun jacht naar meer bewapening. Het 37mm kanon dat gemonteerd werd op de voorplecht van de PT109 van Kennedy was uniek voor dat schip en stond er in feite nog maar een paar dagen op toen het schip overvaren werd en zonk. De beide balken welke als steun dienden hebben echter meegeholpen bij het redden van de bemanning toen zij van eiland naar eiland dienden te zwemmen.
 
Knap PRUTSWERK Erwin.
 
Hey,

Haja, natuurlijk is dit goed 'prutswerk'.... :)
Goed gevonden om verschillende kleurnuances te gebruiken, komt meer tot zijn recht en vertelt het verhaal van de jacht op meer geschut dat ze ergens gevonden hebben...
We volgen zulle... ;)
 
Er begint schot in de zaak te komen.
Boot beetje geweathered, glas in de cockpit, enkele fouten opgekuist en de torpedolanceerbuizen definitief verlijmd.

attachment.jpg

Mast wat bedrading gegeven en het 37mm kanon even los op de voorplecht geplaatst.

attachment.jpg

Nu kom ik tot het volgende probleem: ik kan nergens bevestiging vinden dat dit kanon met touwen vastgemaakt was op het dek. Het lijkt mij anders toch wel heel logisch te zijn om dit te doen.
In 1 boek staat een schets van de PT109 met het kanon op het voordek maar ik kan geen touwen er op zien. Evenmin is er op de tekening sprake van de veiligheidsstaven annex touwen die normaal op het dek stonden.
De foto op de cover van het boek "Patrouilleur 109" Franstalige versie met als originele titel "PT 109 John F. Kennedy in World War II" toont een PT boot herwerkt voor de film als de 109 met daarop het 37mm kanon. Op dat schip staan de veiligheidstouwen er nog op maar er zijn ook 2 dieptebommen op voorzien. Tevens is het schip in de film op een andere manier gebroken dan er in het boek vermeld staat. In het boek is er geen melding van dieptebommen aan boord van de PT109.
Erger nog: in het boek verteld de kanonnier van het geschut dat hij het kanon losliet na de aanvaring uit schrik dat het van het schip ging afglijden. Dit zou er kunnen op wijzen dat het kanon niet vastgebonden was.

Ik heb ook foto's gevonden van zijn zusterschip PT117 (ook uitgebracht als kit door Revell maar is in feite dezelfde moule) waarbij de veiligheidstouwen geplaatst zijn op de ene foto maar weggehaald zijn op een andere.
Hieruit zou ik durven besluiten dat deze stangen weggehaald werden bij operationele vaarten met kans op aanval op de vijand.

Terug naar de modelbouw: ook de voet werd ondertussen geschilderd.

attachment.jpg

met speciale aandacht voor het embleem van de PT boten: een mosquito mug die een torpedo lanceert.

attachment.jpg

Morgen gaat deze ook mee naar de club en zullen we wel de reacties horen. Mijn vrouw vind hem in ieder geval al goed geslaagd dus dat kan al niet meer stuk.
 
En je vrouw heeft gelijk :D
Het ziet er inderdaad mooi uit :)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan