Hoofdsponsor

1/72 Pt 109 [DONE]

Revell Color Mix en Mr Surfacer zijn 2 dingen die niet samen gaan - zoals ge hebt gemerkt. Wat ge eventueel wel kunt proberen is verdunnen met isopropanol. Ik gebruik regelmatig een spuitbus spuitplamuur (bv van Motip), handig om grotere oppervlakken mee te primen / plamuren.
 
Vandaag enkele uren besteed aan het aanbrengen van PE onderdelen, mijn ogen schemeren er van.... :O

Het dek komt stilaan voller en voller maar er moet nog veel werk verzet worden.

attachment.jpg

De torpedobuizen staan nog in dryfit evenals het kanon, cabinedek en andere kleine zaken. De ventilatoren zijn verlijmd net zoals de rookgenerator achteraan op het dek.

attachment.jpg

Even een blik in het stuurhuis en de PE deur. De gashendels links bestaan uit niet minder dan 9 piepkleine stukjes, om gek van te worden.

attachment.jpg

De voorkant van de torpedobuizen werd ook bijgewerkt, er moet nu o.a. nog een bedieningshendel aangebracht worden om de buizen naar buiten te laten draaien.
De cabine zelf werd ook bijgewerkt met luiken en ventilatieopeningen "D-vents" genoemd. Blijkbaar konden deze van binnenuit gedraaid worden volgens de nood aan luchtaanvoer.

attachment.jpg

Als het morgen meezit kan er misschien een primer aangebracht worden. Verkies dit te doen voordat de torpedobuizen definitief geplaatst worden.
 
Misschien wel veel priegelwerk maar loont zeker wel de moeite.
 
Het detail-gehalte is zeker de hoogte in geschoten met de PE toevoegingen.
Fijn werk Erwin ;)
 
Revell Color Mix en Mr Surfacer zijn 2 dingen die niet samen gaan - zoals ge hebt gemerkt. Wat ge eventueel wel kunt proberen is verdunnen met isopropanol. Ik gebruik regelmatig een spuitbus spuitplamuur (bv van Motip), handig om grotere oppervlakken mee te primen / plamuren.

Als je Motip spuitbus Primer gebruikt krijg je dan geen problemen met afplakken zodat je de onderlag er mee aftrekt? Ik heb dat wel gehad met de primer van de Action die kan je beter niet gebruiken als je met afplak tape moet werken

Wim
 
Mooie photo etch! En het zit er strak tegenaan zo te zien.
 
Awesome work M8, lovely detail. Didn’t even know you were busy with such a build
 
Een hele mooie M T B aan het worden. Destijds had Revell ook de PT212 Zou wensen dat Revell deze ooit nog een keer zou uitbrengen Maar voor de PT109 de complimenten!!

Wim
 
Hey,

Dat veranderd hier ook wel goed he, met die PÉ erbij komt dat goed maar het is fijn he, die kleine prutsen....;)
Blijkbaar de goeie ‘drive’ gevonden voor de ‘kleintjes’....;)
 
Als men mij zou vragen welke het smerigste, stinkende, gevaarlijkste product is dat ik ooit in de modelbouw gebruikt heb zou ik durven antwoorden dat dit Magic Superglue Activator is van "The Army Painter".
Maar wat een prachtig product om PE onderdelen onmiddellijk vast te zetten met superlijm !!

attachment.jpg

Deze PE foot rails waren niet alleen een miserie om zonder schade los te snijden, ze plooiden zich ook ongevraagd naar alle kanten waardoor je ze constant opnieuw in vorm moet brengen.
De foot rails van de kit trokken op niets en ik had ze dan ook weggesneden om ze te vervangen door deze in PE uit de WEM set. Maar als je geen steunpunten of gaten hebt om ze in vast te steken zoeken ze al vlug hun eigen weg en kan je er niets met doen.
Daarom enkele punten voorzien van lijm, op hun plaats gezet en de activator gebruikt. Vervolgens verder en verder tot de volledige rail zijn nieuwe plaats gevonden heeft.
Bij dergelijk werk zou een mens 4 handen moeten hebben maar het is gelukt en ik ben blij met het resultaat.
Toch voor alle zekerheid even laten overnachten en morgen de zijkanten wat opkuisen.
 
Zit er mooi en netjes op en inderdaad wat stinkt die activator
 
Vind het ook knap resultaat
 
See what you meant with the foot rail , really looks challenging.
But a good result in all
 
Bedankt voor het volgen.

De PE van WEM is een heel mooie set en zij hebben aan alles gedacht maar PE is en blijft een plat iets en om die reden kan ik de door hen voorziene vervanging van de railings aan de geschuttorens niet gebruiken. Nu weet ik dat het beter zou zijn deze te vervangen door metaaldraad maar ik ben geen goed soldeerder en dus ga ik de railings verfijnen om alsnog een deftig resultaat te bekomen.

De aanmeerpunten of cleats werden ook vervangen:

attachment.jpg

Volgend punt waren enkele gebogen railings waarvan het niet duidelijk was waar ze dienden aangebracht te worden. Er was niets van te zien op de kit en de instructies van WEM vermelden ze niet met een tekening. Maar vermits de enige gebogen delen de geschutstorens zijn was er in feite niet veel ruimte om te twijfelen.

attachment.jpg

Had ook de intentie om het zoeklicht te plaatsen zoals voorzien in de kit links van het stuurhuis maar opnieuw brachten foto's mij in verwarring. Blijkt dus dat de kit ook hier fout zit en dat het zoeklicht in feite juist achter het stuurhuis stond.
Tevens het kit onderdeel aangepast met wat PE en voorlopig geplaatst. De radiomast naast het stuurhuis diende ook verlaagd te worden.

attachment.jpg

Morgen poging doen om het stuurhuis af te werken en dat zal zeker nog tricky worden.
 
In verband met de relingen, je hoeft niet echt te solderen om ze dikker te maken, eventueel gewoon eerst met de schilderborstel en enamelverf een paar lagen opleggen aan beide zijdes, en zo de dikte en een beetje de bolling creeëren. Een andere methode is om ze te solderen, maar volgens het principe van voorvertinnen, waarbij je ze zo dikker maakt...

Ik doe het soms zo voor de kleinere PE-loopjes uit setjes...
 
Hey,

Dat ziet er toch zo slecht niet uit zulle...
Die PÉ geef goch echt wel een meerwaarde in deze kit. En uiteraard, PÉ is plat, handvatten of dergelijke beter vervangen door koperdraad. Maar dat weet je al uiteraard...;)
Zo te zien wordt dat toch een ‘skoontje’ ....
 
Pascal, Silenoz & Swaken: mercikes.

Vanavond toch een poging gedaan om de ramen van het stuurhuis te plaatsen en het lijkt gelukt te zijn. Het glas zelf zal pas na het verven aangebracht worden.

attachment.jpg

Ook de schijnwerper wat bijgewerkt maar hier moet nog een elektrische leiding bij aangebracht worden.
Dak geplaatst in dryfit om eens te testen met de geschutskoepels maar wel deze keer de mast verlijmd.

attachment.jpg

attachment.jpg

Het kanon geplaatst en zijn frame (dryfit) alsook de vlaggenmast;

attachment.jpg

Deze avond ook de onderzijde van de romp gespoten in Hull Red, foto's later.

Morgen eens wat verder werken aan de mitrailleurs want er klopt iets niet tussen de kit en de instructies van WEM.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan