Hoofdsponsor

1/72 Pt 109 [DONE]

Een boot ? Dat moet ik volgen zeker van u Erwin
Ben nieuwsgierig maar langs de andere kant ben ik 100% gerust dat het knap zal worden
Marc
 
Ik ga ook eens regelmatig komen kijken aangezien ik zelf niet van PE houdt ,kan ik het bij andere wel leuk vinden zij doen het werk he!!!
 
Heb mij deze middag even met de mitrailleurs bezig gehouden

attachment.jpg

Links het onderdeel uit de kit, rechts de PE van WEM, hoeft niet veel uitleg zeker?

attachment.jpg

Nu nog de tweede set maken.
 
Hey,

Da’s een klein verschilleken zekers.....
Prachtig met die PE, we volgen maat;)
 
Wat is het verschil dan? :) Mooi priegel werk en een hele verbetering.
 
De PT-109 heeft 4 torpedobuizen en deze uit de kit kan je best gedetailleerd noemen als je de leeftijd en giettechnieken uit die tijd in acht neemt maar de WEM PE brengt daar verandering in.
Op volgende foto's van boven naar onder:
- de stukken uit de kit
- opgekuist volgens instructies
- PE geplaatst volgens instructies

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

1 gedaan, nog 3 te doen.
 
mooi !!! , ik mis nog wel de ontstekings kabel maar dat is misschien voor later voorzien.
 
deze foto is vrij duidelijk, de foto die ik als ref heb gebruikt is helaas niet meer online.
 
deze foto is vrij duidelijk, de foto die ik als ref heb gebruikt is helaas niet meer online.

Hele mooie foto van een prototype vermits achteraan nog de vermelding Elco Boats staat.
Probleem met deze PT boten is dat er geen 2 dezelfde zijn, ze verschillen allemaal wel ergens wat bewapening of uitrusting betreft.
Ik heb foto's van de zusterschepen PT 103 en 117 en daar is geen bedrading te zien aan de buitenzijde van de torpedobuizen. Tevens heb ik foto's van 2 modellen van deze boot respectievelijk op 1/72 en een supergedetailleerde 1/35 en ook daar zijn er geen voorzien.
Nog even afwachten dus.
 
Erwin,er zijn inderdaad geen 2 dezelfde.
ondertussen de foto gevonden die ik als ref gebruikt heb.
Hopelijk heb je er iets aan.
vgr Marc
attachment.jpg
 
Kleine update.
De boot zal op een in de kit meegeleverd statief komen te staan. Dit statief is voorzien van een embleem van de eenheid en dat later zal ingekleurd worden.

attachment.jpg

De romp werd voorzien van de schroefassen en de 3 roeren. Na een lichtgrijze basis heb ik deze overspoten in een grijsgroene kleur.
Ik heb verschillende artikels gelezen over de bouw van de PT109 als kit op 1/72 en 1/35 en waar zij allemaal in verschillen is dat er geen 2 zijn die eenzelfde kleurenschema hanteren. De ene spuit hem in het groen, een ander in het grijs en nog een derde in een soort blauwgrijs dat typisch was voor de Navy.
Eén bouwer spreekt specifiek van Medium Green en Hull Red onder de waterlijn maar ik kan de kleuren nergens bevestigd krijgen. Komt er nog bij dat er ook gecamoufleerde versies rondgevaren hebben maar die waren dan alweer voorzien van een ander type torpedo zonder torpedobuizen.
Ik heb mij voorgenomen om bij de groene versie te blijven, daar heb ik tenminste 2 kleurprenten van, weliswaar van een vroegere versie dan de PT109 en van een latere.

attachment.jpg

Waar ik deze week wel bevestiging van heb gekregen is dat de Revell kit 1 grote fout heeft en dat is dat zij het bovendek voorzien hebben van beplanking waar het in werkelijkheid bestond uit waterafstotende en geschilderde houten plaat (plywood).
De planken waren al wat bijgewerkt maar nu heb ik ze voorzien van een laag Mr Surfacer 1000, een soort verfbare putty. Instructiefilmpjes tonen dat je het teveel gemakkelijk kan wegwerken mits gebruik van een oorstokje en een gepast verdunningsmiddel maar dat wou bij mij niet goed lukken. Op sommige plaatsen verdween de Surfacer en op andere moest ik schuren om het wat glad te krijgen. Ik hoop in ieder geval dat het zal verbeteren als er een laag primer op komt.

attachment.jpg

Even alles in dryfit, het cabinedak en de torpedobuizen staan nog los en zijn trouwens ook nog niet afgewerkt.
Heb wel de vuldoppen voor de benzinetanks vervangen door PE maar dat is niet zichtbaar op de foto.
 
Mooie vorderingen.
Welke verdunner wordt er aangeraden?
 
Een snelle zoektocht op het www geeft dit :

Mr Surfacer 1000 (40ml)
Een licht vullende grondverf voor het wegwerken van kleinere schade als dents en krassen.
Deze primer is redelijk visceus (dik) droogt licht grijs op.
Kwasten of je Aibrush pistool kun je reinigen met IPA (isopropanol) maar nog beter is het om wegwerpkwasten te gebruiken.

Mr. Surfacer 500, 1000 ,1200 en 1500 (aflopend op vullende eigenschappen) zijn uitstekend geschikt voor een laatste ondergrond afwerking, mogelijk volgend op grotere correcties met b.v. putty.
Voor verdunning Mr Color Thinner (GSI-T102 T-103)gebruiken. De Surfacers kunnen gebruikt worden om gladde oppervlakken op te ruwen (gebruik hiervoor een oud kwastje) dan wel om onregelmatigheden weg te werken.
De verf droogt snel en droogt in zodat meerdere lagen nodig kunnen zijn.
Gedroogde verf is na te bewerken met Mr.Leveling Thinner (GSI-T106) . Schuren met waterproof schuurpapier met een korrelgrootte van 1000 of fijner.

Voor gebruik in de airbrush de verf verdunnen (1:1 - 1:2) met Mr.Leveling Thinner (GSI-T106) .
Aanbevolen wordt de verf in meerdere dunne lagen aan te brengen (na 40 minuten droogtijd kan er geschuurd worden) totdat een bevredigend effect bereikt is.


Groeten

Pascal
 
Bedankt Pascal.
Heb deze staan, maar was benieuwd of Erwin andere heeft gebruikt? ;)
 
De uitleg is blijkbaar al gegeven. De beide vermelde verdunners heb ik dus niet en ik heb het geprobeerd met de Revell Color Mix die in feite ook een verdunner is maar dit verliep niet zoals ik gehoopt had. Maar zoals ze zeggen: nooit geschoten is altijd mis. Je kan het maar uittesten, voor dezelfde moeite moet je die andere producten niet aanschaffen.
Het zorgvuldig afschuren met waterschuurpapier gaat ook hoor, juist iets meer werk.

Ondertussen gestart met het wegschuren van de railings op de cabinedaken en deze vervangen door PE, zorgvuldig geduldwerkje! :ohmy:
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan