Hoofdsponsor

1/72 EF-2000A Eurofighter Typhoon [DONE]

yves

Well-known member
Registered
Lid geworden
13 mei 2013
Berichten
1.902
De volgende ligt klaar.... :D

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De Eurofighter Typhoon (Eurofighter EFA 2000) is een gevechtsvliegtuig ontworpen en gebouwd door een Europees consortium.

De ontwikkeling van het oorspronkelijke Eurofighter 2000-project vond plaats met steun van de regeringen van Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Italië, Frankrijk en Spanje, maar in 1985 trok Frankrijk zich uit het project terug vanwege een dispuut over productieverdeling en operationele eisen. De productie van de Eurofighter-toestellen is namelijk gespreid over verschillende landen, waardoor er tussen de landen economische belangen spelen. Bovendien verkoos Frankrijk in 1985 een vliegtuig voor aanvallen op gronddoelen die vanaf een vliegdekschip kon opereren, terwijl de Eurofighter een luchtoverwichtstoestel moest worden dat het kon opnemen met de enkele jaren voordien geïntroduceerde MiG-29 en SU-27 (Soechoj Soe-27) van de Russische luchtmacht. Frankrijk ontwikkelde daarop de inmiddels operationele Dassault Rafale, die omwille van slinkende militaire budgetten sinds het einde van de Koude Oorlog verder werd ontwikkeld om ook luchtgevechten aan te kunnen.

De eerste vlucht van het eerste prototype van de Eurofighter vond plaats op 27 maart 1994 boven het Duitse Beieren.

Tot de eerste verslaggeving,

Grtz yves,
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Deze ga ik ook even volgen, ligt hier namelijk ook nog een exemplaar van het toestel te wachten van een andere fabrikant.
 
ok ik volg als gewoonlijk best leerrijk grt
 
En we zijn begonnen met de cockpit..Eerste kleuren aangebracht..

attachment.jpg

De seat ook al voorzien van bekleding(ref. de chocotoff van coachke:D ) ,deze komt in het groen..

attachment.jpg

De decals zijn niet conform qua grootte..dus zal het schilderen worden..

attachment.jpg

Wordt vervolgd...

Grtz yves,
 
Een kleine update,de seat is af..!
Heb wat extra's toegevoegd..

attachment.jpg

De volgende zijn wat fotokwaliteit nie zo goe..mijn excuus..

attachment.jpg

attachment.jpg

Een paar bijgevoegd..
attachment.jpg

attachment.jpg

To be continued..

Grtz yves,
 
Laatst bewerkt:
Wederom netjes bezig Yves , je hebt idd de smaak te pakken met je vliegtuigen ;)
 
@PeiperJ: Mercikes maat,vliegtuigen daar was ik mee begonnen was een hele poos geleden en vanaf ik met de Mig 31 begon had ik de smaak terug te pakken..😆

MAAR.....gisterenavond een paar synoniemen voor mijzelf opgenoemd waaronder kieke en ezel...
Nadat ik het volledige instrumentenpaneel en cockpit had geschilderd en het geheel met seat wou in elkaar steken,bleek mijn seat te breed..!!
Dacht nog wat ruimte over te hebben aan beide zijden maar dat bleek zo nie te zijn dus..alles eraf,links en rechts..na de woede bekoeld te zijn heb ik het anders bekeken...weer een ervaring rijker..😞
Foto van het geheel volgt..

Gryz yves,
 
Hey,

Damn, da's uiteraard spijtig, maar dit vertelt wel de noodzaak tot het droogpassen, we kunnen er niet genoeg van krijgen om dit te doen, vandaar de tip, droogpassen tot het oren uit komt, dan pas kan je overgaan tot verven en constructie. Maar al bij al lijkt me dit al een geslaagd geheel die je maakt. We volgen....;)
 
Altijd jammer als je dat vaststelt en dry fitten kan dit inderdaad meestal voorkomen.
 
@Swaken@Erwin: Idd...normaal gezien ontgaat het dryfiten me nog nauwelijks maar in al het enthousiasme durf ik het vergeten...

Dus het eind resultaat van de cockpit ziet er als volgt uit...
attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

En dan eens een dryfit van het geheel.. ;-)

attachment.jpg

attachment.jpg

Tot hiertoe is dit alles..

Grtz yves,
 
Hey,

En dat ziet er al veel beter uit.
Mooi ,we volgen.....
 
knappe vorderingen.Hier hoop ik (en dat zal wel zo zijn)tips op te doen want er liggen wel wat vliegertjes te wachten bij mij.Helaas voor de moment is het niet aan de orde wegens overdag werken en s'avonds studeren.Al een geluk dat hier eens kan komen piepen tijdens de welverdiende pauzes.
maar nogmaals af man af
 
@Swaken,@Vanja: Mercikes voor de complimenten..!!
De bouw ging vlot doordat deze niet uit vele delen bestaat,enkel de pasvorm liet hier en daar te wensen over..
Heeft na de primer zijn kleurlaag gekregen en zoals ik heb vermeld in mijn Mig-29 project ,ineens de canopy ook mee gespoten..
Gaat een Duitse uitvoering worden,heeft als kleur Dark Grey gekregen,is misschien iets te donker uitgevallen,graag jullie mening..
De spitse snuit krijgt nog wel een lichtere tint van grijs...

attachment.jpg

attachment.jpg

tot de volgende..

Grtz yves,
 
Hey,

Foto's liegen vaak, dus da's moeilijk om te zeggen natuurlijk, nu, als je zelf al aangeeft dat het te donker kan zijn, breng een fijn mistlaagje lichtere tint aan waarbij je dan gelijk in het midden van de panelen blijft zodat je al een soort van schaduw creëert in je paneellijnen. Hou er rekening mee dat bij het iets of wat verweren nadien de kleur nog verdonkert dus lichter gaan is zeker de boodschap.
Een mistlaagje maken is niet echt moeilijk, neem een lichtere tint van je hoofdkleur en verdun dit zeer sterk. Nadien aanbrengen met de airbrush met een 'flauwe' luchtdruk, meestal 0,5 à 0,8 bar. Nadien nog een laagje over gans je model om de tinten te blenden...
Je bent goed bezig, we volgen...;)
 
Bedankt voor de hint en tip Swaken ga het nog eens tegoe bekijken en wellicht het op de manier corrigeren zoals je hierboven hebt beschreven,heb met die methode nog geen ervaring maar ne mens moet proberen..anders geen progressie hé.:$
Lijkt me de omgekeerde manier van pre-shading ?

Grtz yves,
 
ja ik geniet van de vorderingen steeds en zoals details stoelen en dergelijke heb ik een boon voor fijn werk grt Pascal
 
Hey Yves,

Inderdaad, het is een omgekeerde manier van pre-shaden, maar eentje die wat vlugger werkt.
Proberen moet je doen, maar let op, gebruik sterk verdunde verf in een flauwe luchtdruk om je middenvlakken op te lichten. Anders wordt het vlug teveel. Het moet subtiel blijven zodat je ziet dat er verschillen zijn maar niet uitdrukkelijk aanwezig zijn.
 
@Pascal: Merci voor dit mooie compliment..!
@Swaken:Heb hem op de juiste kleur gekregen die ik niet in mijn bezit had maar door te mengen toch verkregen heb..
Eerst verlicht met 50% light grey..

attachment.jpg

attachment.jpg

Daarna bij dit mengsel 20% blauw en 40% wit bijgedaan...

attachment.jpg

attachment.jpg

Had dus eerst voor de donkere versie gekozen omdat ik twijfelde dat ik die lichtblauwe kleur niet kon verwezenlijken..maar blijven oefenen en testen helpt blijkbaar..!!

Grtz yves,
 
Hier mag een slotje op..resultaat is vrij sober maar kan mij toch bekoren..

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Grtz yves,
 
Laatst bewerkt:

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan