Hoofdsponsor

1/35 Sd.Kfz.6/1-cocktail + sIG33 [wip]

Dit zijn plaatjes van hedendaagse treinen, het loopt daar blijkbaar ook 45 graden naar beneden en de laatste is nog een stuk hoger opgetast dan wat ik hier deed.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Maar achteraf bekeken is het net die tip van dat rietje dat ik de mensen wil afraden. Blijkbaar heeft het maskeerproduct niet zo goed gewerkt en is nu een deel van de spoorrails grijs gespoten onder het rietje door. Ik ga die dingen waarschijnlijk opnieuw moeten spuiten.
 
Er ligt een verschil tussen een treinrails en voor een hoge snelheids baan. De bedoeling de rails moet zo vlak mogelijk liggen. Dus ligt niet ingebed, tussen sten maar die zijn op een onderheide en betonnen baan ook als decoratie aangebracht.De bedoeling is nu het zo vriendelijk mogelijk eruit te laten zien.

aAls vorbeeld een foto van de dakgoot-trein, daar stapt niemand in. Op de getoonde foto's is het een geplaatste betonnen baan, en door plaatsen van stenen of images het betrouwbaar te maken...

attachment.jpg
 
Als ik de voertuigen door geïndustrialiseerd gebied had laten rijden, dan zou er wel ergens een gemakkelijkere doorgang te vinden zijn dan dit. Maar nu heb ik het mezelf wat moeilijker gemaakt. Ik heb daarom maar wat gebladerd tussen oude oorlogsfoto's van de opmars in Rusland en daar vond ik een oplossing voor het hoogteverschil.

attachment.jpg

(foto https://io9.gizmodo.com/8-low-tech-...h-sides-used-in-1711655577?epik=0iINjE_IW38V8)

Als ik de hele gracht volgooi met boomstammen en daar wat takken op leg, is de helling gauw een stuk beklimbaarder.

attachment.jpg

Het was wel even een halfuurtje takken zagen. Ik denk dat ik ze eerst iets over de rand ga vastplakken en dan het geheel gelijk afzaag met een schuurschijfje.

attachment.jpg
 
Als machinist kan ik bevestigen dat zo'n steile banking wel degelijk realistisch is. Niet altijd even tof bij het af en opstappen :P

Niet vergeten om vooral het spoor waar de stootbok op staat goed oranje roesttonen te geven, ook op het loopvlak. Zelfs de ballast ertussen en ernaast - naar gelang hoe oud deze al is, mag ook goed wat roest en viezigheid bevatten. Hetzelfde geld voor het nevenliggende stuk spoor als je er eentje voorstelt dat niet vaak gebruikt wordt. Spoorstaven zijn nogal zwaar onderhevig aan oxidatie - bewust - want dit is een soort beschermlaag voor de rails.

Ik vind het idee van de boomstammen trouwens tof, voegt iets extra's toe.
 
Als treinbegeleider kan ik Wouter alleen maar bijtreden. De boomstammen vind ik persoonlijk wel goed gevonden maar ik zou geen echte takjes nemen omdat die na verloop van tijd gaan uitdrogen en krimpen.
 
Het herschilderen is al achter de rug, maar eerst even wat over het positioneren van de boomstammen. Aangezien dit op een al uitgeharde, geschilderde ondergrond moest gebeuren, koos ik voor houtlijm. Het is inderdaad waarschijnlijk dat volgens GUnit de dunste takjes wat week gaan worden, maar de dikke daar onder zouden stevigheid moeten blijven geven aan het geheel. Ik bracht de lijm in een strook aan aan de onderkant maar het is moeilijk te bepalen waar er contact gemaakt wordt met de bodem en met de andere takken. Daarom heb ik na het aandrukken van het geheel nog eens een verdund kommetje lijm over de takken gegoten zodat het goed tussen de stapel trok. Na zo'n 36 uur was dit helemaal uitgehard.

attachment.jpg

Nu zaten de takken zo goed vast, dat ik niet met een schuurschijfje moest zagen zoals voorzien, maar gewoon met een zaagblad aan het werk kon.

attachment.jpg

Dat levert een keurige doorsnede op. Het plan is om de uiteinden later op dezelfde manier af te werken als de zijkant van het diorama. Nu even verder naar de foto's van na de spuitwerken. Het spoor is terug ontdaan van grijze verfzones en met de tips van Wouter in het achterhoofd goed in de roesttonen gezet. De verspreiding van de roesttinten is nu ook sterk doorgezet, dit zal later eventueel met een wash wat getemperd worden omdat de gele kleur wat overheerst nu. Het grootste deel van de ontbrekende bouten op de bielzen is gerecupereerd uit wat er over is van de ballaststeentjes, ik heb er 8 teruggevonden en een paar kwamen er uit de ongebruikte stukjes. Daarmee heb ik meteen een tip voor wie de Miniart sporen wil gebruiken, wacht met het bevestigen van deze stukjes tot het spoor helemaal in elkaar zit. Ze zitten soms ook in de weg voor de stopper. Wat vooral hinderde, was echter de verbindingsstrook tussen twee railstukken. Die is net aan de verkeerde kant van mijn diorama uitgekomen. Als ik niet de handig oplossing van de boomstammen had uitgedokterd, dan had ik nu een groot probleem gehad. De Sd.Kfz. 6 zou dan onmogelijk de ruimte gehad hebben om schuin langs de stopper naar links te rijden. Omdat ik de stopper nu aan de andere kant moet opstellen, zal de half-track rechts oprijden. Daarbij hoeft hij ook niet meer erg schuin geplaatst te worden. Het geheel zal er nu als volgt gaan uitzien:

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Een klusje dat me nog wachtte was het inkleuren van de rubberpads. Omdat de tracks gezwart zijn, kan dit gewoon met Vallejo gekwast worden, wat ook handiger werkt dan de blokjes te spuiten.

attachment.jpg

De wielen die van de Trumpeter kit kwamen, bleken te ruim geperforeerd te zijn voor de assen van de Bronco veerbenen. Daarom moesten ze doorgeboord worden met een grotere diameter zodat er een aluminium buisje in paste met een kleinere diameter.

attachment.jpg

Na wat passen en klungelen (onder andere ten gevolge van een asbreuk tijdens het lijmen) zaten de wielen op hun plek. Ze zijn allemaal met secondelijm gemonteerd.

attachment.jpg

Met de tracks er definitief op krijgen we eindelijk te zien hoe hoog de half-track op het diorama zal staan. Ik heb de carrosseriestukken er nog eens op gedry-fit voor het beeld.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Steven het ziet er weeral machtig uit , het begint goed te komen
Marc
 
Bedankt, Marc, ik vind nu ook dat het ergens op begint te lijken. Voordien zag het er leeg uit, nu komt er beweging in.

Vandaag ben ik even naar de Escadronstraat gereden. Aan de ene kant was ik nieuwsgierig wat er nog te zien was op de plek waar de modelbouwwinkel geweest was, die vorig jaar de boeken neerlegde. De ruimte was volkomen leeggemaakt, de belettering op de vitrine was het enige dat er nog van overbleef. Er waren 3 affiches waarop vermeld werd dat de winkel een vervolg had gekregen onder de naam "Passion 123", wat me enigszins hoopvol stemde. Toen ik de boekenwinkel binnenstapte, werd dat de bodem ingeslagen door de verkoper daar, die vertelde dat dat een foute omschrijving was en dat die naam stond voor een opkoper ergens over de Franse grens. Er zou nu niks meer in Brussel zijn. Dan maar gezocht naar wat lectuur.

attachment.jpg

Dit leek me al een mooie aanwinst voor bij mijn Saladin van MCW Happening. De man vertelde me erbij dat hij lang geleden eens een treinlading van deze wagens, 40 Saladins in totaal, gezien had aan de kust. Deze werden toen door het Belgisch leger begeleid naar hun overnemer in Koeweit. Hij vond het een indrukwekkend zicht. Ik vond het opmerkelijk omdat sommige van deze toestellen later op videobeelden van de invasie in Koeweit opdoken, de indringers bestokend terwijl die als een zwerm sprinkhanen vanuit de woestijn de stad instroomden:

Dit is de url in geval van zwarte blokjes: http://www.youtube.com/watch?v=Oybdr9rzMKM

Maar de gewichtigste aankoop was toch wel de nieuwe Nuts&Bolts, nr.39 over de Sd.Kfz. 6 en varianten.

attachment.jpg

Het was misschien overdaad aangezien ik het al zeer informatieve Panzer Tracts in bezit had en de kit nu al tot aan de carrosserie in elkaar zit. Ik ben echter heel geïnteresseerd of hier ook een vergelijking tussen de bestaande kits in staat zoals voor de voorgaande delen. Ook kunnen er nog ideeën in staan voor het diorama, zijn er kleurenplaatjes voor eventueel een meer uitgewerkt camoschema en is er het bouwverslag van de Diana van Tony Greenland. Hier een inkijk in het werk. Ik moet er wel bij vertellen dat dit nummer extra dik is tegenover de vorige uitgaves en dat de prijs dan ook navenant is, het begint naar de 50 euro te gaan. De verkoper waarschuwde me dat er iemand van de redactie gestoven was en dat kwam je ook te weten als je de eerste pagina omsloeg:

attachment.jpg

Blijkbaar is er dus een vacature geweest voor iemand die Autocad kent en die het onderwerp genegen is, die de tekeningen van de overleden tekenaar moest afwerken. Het klinkt ook of een Belg aangeworven werd. Je moet wel op de juiste plek zitten.

attachment.jpg

3d-plannen genoeg om van af te meten voor je scratchwerk.

attachment.jpg

Speciale varianten en voorlopers met ook kleurencamouflageplaatjes. Dat laatste mist Panzer Tracts natuurlijk.

attachment.jpg

Deze had ik nog niet gezien, geeft ook weer ideeën voor de verwering.

attachment.jpg

Zelfs foto's van de eerder vermelde vondst uit Polen, met restauratiebeelden maar ook plaatjes van andere museumstukken. Je ziet hoe veelzijdig het onderwerp aangepakt wordt.

attachment.jpg

Dit moet het gerestaureerde exemplaar zijn, dat ook op Militracks opdook. Hopelijk lukt het me dit jaar om er op te rijden. Daarnaast de Diana op 1/35 van Bronco. Ik heb nog maar een minpuntje kunnen ontdekken, want ik ben nog maar een paar pagina's ver geraakt. Er is een opmaakfout in de tabel met technische gegevens geslopen, waardoor het brandstofverbruik voor de Engelse lezers minder uitvalt op off-roadterrein dan op de weg.

attachment.jpg

Uiteindelijk heb ik ook nog wat aan de half-track gewerkt. Ik heb namelijk de bestuurdersfiguur gemaakt, uit een kitje van Masterbox dat speciaal bedoeld is voor dit soort voertuigen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Dit bevat alleen zittende figuren in een vroege configuratie, met een bestuurder, een officier en vier passagiers. Ik ga de meeste voorzien van Hornet-hoofdjes. Eerst nog een herinneringsplaatje voor de motor, die hierna onder de kap verdween om nooit meer op te duiken. Het bleek dat ik de koeler in de radiator moest drukken om de kap er goed op te krijgen. Ik heb ook een stuk van de aandrijfas moeten knippen voor het paste. Herinner je dat dit eigenlijk de motor is uit de Trumpeter kit, die te groot is voor een Sd.Kfz.6, maar die er beter bij paste dan de motor voor een Sd.Kfz.251 die je van Bronco krijgt.

attachment.jpg

Om de cabine sluitend te maken, kwam mijn nieuwe Wolfcraft goed van pas.

attachment.jpg

Het eerst figuurtje paste al redelijk.

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Even een kleine opmerking met betrekking tot de vermelde "Passion".
De juiste naam is "Passion132" en deze persoon verkoopt zeer veel via EBay. Tevens heeft hij een verkoopsite op zijn naam.
Ik heb al verschillende zaken bij hem gekocht o.a. de figuren voor mijn dio en hij heeft een prima service met zeer snelle levering. Beveiligde geldtransfer met o.a. PayPal, melding dat je verzending klaar is en zal verstuurd worden en levering binnen enkele dagen. Zelfs indien besteld in zijn winkel in het weekend, heb je levering na enkele dagen.
Vanaf een bepaald bedrag aankoop vervallen ook de verzendingskosten.
Als je toch iets zoekt en wil bestellen via internet, ga zeker eens op zijn site kijken.
 
Ik meende al eens eerder ervan gehoord te hebben, maar wist het niet meer zeker. Misschien van een advertentie in een tijdschrift.
 
Komt slim hier en volg wel hoor Steven.
 
Bedankt, Pascal. Weer wat volk bijgeplaatst. Het wordt een vrolijke boel.

attachment.jpg

Terwijl zijn ook de tracks van de andere half-track bevestigd.

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Het topic was weer wat op de achtergrond geraakt. Deze keer komt dat door een schadegeval. Ik had een bakje met Dremelaccessoires op een schoendoos naast de vitrine staan waar ik de onderdelen van de SiG had opgesteld. Door het optillen van de schoendoos viel het bakje er af en recht op het PE gunshield. Het viel maar van 15 centimeter er op, maar de gevolgen waren navenant:

attachment.jpg

Ik had 1 geluk en dat is dat de twee grote PE platen niet geplooid waren en er geen verfschade was. Wel waren zowat alle onderdelen terug van elkaar gescheiden. Een aantal kleine stukjes was de kamer in gesprongen en ook twee raketgranaten waren beschadigd, waarvan een vermist. Ik heb eigenlijk al erger meegemaakt, dus begon ik het terug te assembleren met zo weinig mogelijk lijmvlekken. De meeste ontbrekende stukjes zijn terecht door met stoffer en blik aan de slag te gaan, ik ben ondertussen zo ver:

attachment.jpg

Maar deze gebeurtenis was voor mij wel een extra uitvlucht om een andere oplossing te zoeken als sleep voor de Sd.Kfz.6. Het was al een combinatie waar ik eigenlijk nergens referentie voor gevonden heb. Bovendien heb ik van de SiG ondertussen zoveel attributen klaarliggen die nooit op dit diorama gebruikt kunnen worden. Daarom heb ik op Militracks toch maar de meest gebruikte sleep gekocht die deze half-track gewoon was.

attachment.jpg

De Leichte Feldhaubitze 18 was een 105mm krombaangeschut dat vanaf 1935 beschikbaar werd voor de Wehrmacht en 2 jaar later zijn voorganger, de LeFH16 verving. Het bereik was zo'n 10 km. Daarmee was het de mindere van zijn Russische tegenhangers, maar wel een van de enige stukken die tijdens operatie Barbarossa de Russische middelzware tanks kon tegenhouden, al moest het dan direct vurend gebruikt worden, ook weer niet zo handig met een stuk van meer dan 2 ton. Daarom verschenen er toen ook gemotoriseerde versies. De meest voor de hand liggende tractor voor het geschut was de Sd.Kfz.6, die er 40 km per uur mee haalde, wat met paardenkracht een dag in beslag nam over de weg. Het bespaarde een batterij ook 49 personeelsleden. Het stuk kon ook wel door een lichte half-track getrokken worden. Het is na de oorlog gewoon verder gebruikt door de overwinnaars. In zweden ging het stuk pas in de jaren 80 uit dienst en er is onlangs in Syrië nog mee geschoten... https://www.washingtonpost.com/news/worldviews/wp/2015/05/21/new-video-shows-syrian-rebels-using-a-wwii-era-nazi-howitzer/?noredirect=on&utm_term=.a3d19e0059ea

AFV heeft dit stuk in een gelijkaardige kit uitgebracht als de SiG, en daarna ook al de M-versie met houten wielen. Wat zit er in de doos?

attachment.jpg

De sprues zijn ook weer erg fijn gegoten. Mogelijk is de kit wel al een tijdje in omloop geweest, want de nietjes van de handleiding waren volledig verroest. Aangezien de sprues en de twee gedraaide metalen onderdelen in plastic verpakt waren, had dit geen gevolgen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Er zijn een aluminium loop en een messing terugstootcylinder voorzien. Een kunststof stukje is bestemd voor het elevatiemechanisme.

attachment.jpg

Voor deze kit bestaat er volgens Scalemates een setje van Aber, dus ga ik nog even uitkijken of het mogelijk is om deze ook zo uit te dossen als de SiG, zonder al te veel tijd te verliezen. Voor de SiG ga ik dus nog een betere bestemming uitzoeken.
 
Allé Steven een geluk met ongeluk,hopelijk blijft deze gevrijwaard van een crash,veel succes met de voortzetting!!

Grtz yves,
 
Bedankt voor de aansporing, de half-tracks laten nog eens van zich horen! Ik besloot voor de LeFH18 toch een upgrade op te zoeken. Er bestaan er van Eduard maar die bleken nog moeilijk verkrijgbaar. Die van Aber was geen probleem, woensdag besteld en vandaag zat hij in de bus.

attachment.jpg

De doos was wel wat ingedeukt maar er zat veel chips in, dus de inhoud was niet geroerd.

attachment.jpg

attachment.jpg

Toch eigenlijk heel veel en erg fijne stukjes voor een vrij eenvoudige kit. Dat wordt nog plezierig. Het fret is zelfs instabiel door de hoeveelheid ministukjes en plooit scheef voor je het weet.

attachment.jpg

attachment.jpg

Vier bladzijden uitleg, maar wel duidelijk uitgetekend. De blauwe loop is een optionele toevoeging van Aber, maar ik gebruik uiteraard die van AFV, dat is ook een metalen exemplaar.
 
Amaai Steven dat word zeer voorzichtig losmaken en opletten dat er niks weg vliegt he ,,krijg het koud zweet al als ik zoiets zie
Suc6 makker
 
Was er geen doos Dafalgan bijgeleverd? Dat gaat pas een gepriegel worden, hoop dat het het waard is.
In ieder geval veel succes en courage bij de bouw.
 
Dafalgan gaat niet meer helpen, ik ben al drie weken aan het kuchen. Gelukkig steekt dat alleen 's avonds laat op, anders zou het inderdaad nog lastig worden. De eerste bouwstap van de houwitser is het samenstellen van de loop en de kulas.

attachment.jpg

attachment.jpg

Het valt me op dat de kit van AFV heel gedetailleerd is, maar dat er ook wat werk aan is om de stukjes degelijk uit de sprue te krijgen. Er is hier en daar een beetje flash en je moet er wel op letten dat alles goed aangedrukt wordt en dat er geen uitdrukrondjes meer in de weg zitten. Ik heb toch al wat putty moeten gebruiken voor de naad tussen de twee helften van de kulas.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Het speciale is hier dat de loop volledig in teruggeslagen stand kan geschoven worden. Een paar stukjes Aber PE zijn hier al toegevoegd, maar eentje is ook alweer weggehaald, toen bleek dat het de terugslag hinderde. Ik heb van dit kanon alleen archieffoto's, dus kan ik niet zien waarom dit inwendige stukje niet aangepast is. Het zal toch niet erg opvallen.

attachment.jpg

De zuiger die het kanon eleveert heeft een hoes in zwart ribbelplastic. Je moet dit afsnijden volgens de lengte die de zuiger bereikt in de stand die je voor de opstelling verkiest. Ik heb dus het minimum gekozen omdat het in transportmodus is. Daardoor heb ik maar drie ribbels, dat is dan weer niet heel realistisch.

attachment.jpg

attachment.jpg

Er zitten nog twee bedieningswieltjes aan de affuit, maar ook hier moet je de middenkier wegplamuren.

attachment.jpg

Er moet ook een "zilverdraad" van de kulas naar de terugslagcilinder lopen. Staat de loop maximaal uitgestrekt, dan is er van die draad maar een paar millimeter te zien. Het is niet meegeleverd, dus heb ik messingdraad 0,6mm gebruikt.

attachment.jpg

Het splinterschild van de kit wordt volledig vervangen door PE van Aber. Dit heeft voor- en nadelen. Het voordeel is dat de plaatdikte duidelijk vermindert. Het nadeel is dat je de riveting van het schild moet reproduceren door embossing. Het is voor mij althans onmogelijk om het detail van AFV te benaderen op de manier die Aber voorstelt. Je moet in de gaatjes drukken met een stompe punt.

attachment.jpg

Dat levert een wat onregelmatige riveting op en ondanks mijn voorzorgen om op een dun doekje op een keramische tegel te werken, verplooit de plaat langs de indrukranden. Dit moet dus naderhand weer teruggeplooid worden. Waar er groepjes rivets dicht bijeen staan, kan je met je vingernagel de uitstulping terug plat wrijven.

attachment.jpg

Daarna komen er een aantal voor Aber typische Tantaluskwellingen waarbij je microscopische PE-stukjes over draden moet rijgen, oprollen of zelfs embosseren. Als je scratch plasticstaaf moet gebruiken, die niet bij de set geleverd zit, krijg je geen aanwijzingen over de benodigde diameter of de lengte.

attachment.jpg

De moertjes van de vorige foto zijn over een draad geregen die eerst door het schild en deze driehoekjes gehaald is. Dan is de draad met een vijl zo bewerkt dat alle zes uiteinden even hoog ophouden.

attachment.jpg

Hier zie je het verschil tussen het PE-schild en de plastic versie, die je er toch als voorbeeld moet bijnemen om geen rivets over te slaan. De achterzijde van het schild is al afgewerkt.
 
Laatst bewerkt:
Eerste even een intermezzo over de sidecar.

attachment.jpg

Dit om aan te tonen dat er een paar verwarrende instinkers in de handleiding zitten. Je ziet op de tekening het onderdeel dat met een rode pijl aangeduid is. Dit onderdeel lijkt op de voorkant van de BMW thuis te horen. Dit is echter fout. Ik denk dat deze stap in de handleiding overgenomen was van de BMW zonder sidecar van GWHobby. Ik merkte, dat als dit onderdeel er op zit, de sidecar vooraan geen aanhechtingspunt meer heeft. Het vierkante symbool is geen waarschuwing, het betekent gewoon "aan de andere kant hetzelfde".

attachment.jpg

Even verderop zie je dat er in de plaats van de buis een koppelstukje gekleefd moet worden. Ook onder het zadel blijkt er een onderdeel te zitten, alleen is er in de handleiding geen bouwstap te vinden waar je dit stukje monteert. Het is er plotseling en ik moest dus op zoek in de sprues naar een niet gebruikt stukje met die vorm. Dat waren A66 en A64, dat aan de andere kant van het zadel hoort.

attachment.jpg

De voorraadzakken op de sidecar worden op exact dezelfde manier getoond als die aan de motor, maar er is maar 1 onderdeel A29 meegeleverd en de zakken hebben zoals je links ziet ook geen pasgaatjes voor een vergelijkbare stang. Ik denk dat de zak gewoon zonder stang gemonteerd moet worden. Voor een mooie kit als dit is het zonde dat de handleiding zo ondoordacht opgesteld is.

attachment.jpg

Op deze manier zal de sidecar aan de moto gaan passen. Ik doe dit wel pas nadat ze apart geschilderd zijn.

attachment.jpg

1 van de 2 figuren die ik al heb uit de MB kit. Er is nu wel geen stuurman, want die is meegeleverd terwijl hij zijn blaas aan het ledigen is. Dit kan anders ook wel een bruikbaar diorama-element opleveren.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan