Hoofdsponsor

1/35 Sd.Kfz.6/1-cocktail + sIG33 [wip]

Het atoomkanon nam even alle aandacht op zich maar dat is nu verleden tijd en de half-tracks beginnen weer te ronken. De gespoten stukjes van de seinpaal lagen al een tijd te wachten maar de pyloon kon nog niet op het diorama gemonteerd worden. Hiervoor moest ik een fundering voorzien. Ik wilde die in plaaster gieten, dus werd er en bekisting in karton gebouwd en bekleed met tape tegen de aanhechting. Dat is gevuld met plaaster.

attachment.jpg

Dan werd het karton weggesneden.

attachment.jpg

Als ook de tape weggehaald werd, bleef er een dun randje plaaster over om weg te schuren.

attachment.jpg

Wat dan overbleef moest nog doorboord worden om een aanhechtingspunt te creëren voor de plastic paal.

attachment.jpg

Daaraan is een verankeringspin gekleefd. Er zijn nog wat kleine schilderwerken aan de paal maar het ziet er plots veel vollediger uit.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De rails zijn nu aan het spoor vastgekleefd. Daardoor was de stopper ineens alleen nog maar langs de doorgesneden zijkant van het dio door te schuiven, hij past wel nauw. Ik krijg het ook niet verder meer dan het midden van het spoor, de half-track zal nogal schuin geplaatst moeten worden. De rails worden nu ook met aparte boutjes vervolledigd.

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Knap werk weeral Steven , maar even een tip als je nog van die blokjes moet maken in plaats van plaaster dat toch gemakkelijk barst of breekt gebruik je beter van die auto plastic plamuur met die verharder die platte ronde dozen , het stinkt enorm maar je kan er daarna wel in boren en zelfs draad tappen en heeft een hele fijne structuur , vijlen en schuren zijn ook geen probleem
Marc
 
Dat zal een 2-componenten-epoxy zijn, zo te horen? Een alternatief zou Milliput zijn, wordt ook hard zonder vieze geurtjes.Toen ik met de Dremel hier op zat, dacht ik ook even dat het blokje in tweeën zou breken, dus heb ik er een diep en een ondiep gat in geboord. Maar het heeft wel hetzelfde materiaal als de ondergrond waar het op gegoten is.
 
Juist heel je topic doorgelezen, ziet er knap uit!
 
Je bent aardig op dreef met dit leuke diorama (als er treinsporen op liggen vind ik't al half geslaagd). Misschien ben ik voorbarig maar let er op dat de dwarsliggers 'in' de ballaststenen liggen (waarschijnlijk heb je nog wel plannen om die verder in te bedden). Ook zou ik dmv roestwashes verschillende roestkleuren aanbrengen om de uniformiteit te doorbreken.
 
Dat was inderdaad voorzien, maar dan moeten alle bouten er zitten en ik moet spoor 1 nog doen. Vergelijk de 2 laatste foto's, de binnenzijde van de rails is nog "los". Ik mis er 2, die haal ik dan maar van de verzaagde liggers.
 
Het diorama is nu even blijven liggen om de G6 af te kunnen werken. Het eerste leven dat er nu terug in de brouwerij komt, is de moto met sidecar.

attachment.jpg

attachment.jpg

De motor bestaat uit heel wat onderdeeltjes. De veer die meegeleverd is, komt in de plaats van een plastic versie.

attachment.jpg

De wielen bestaan uit 5 schijven die je op elkaar plakt, met het PE in de twee buitenste gekleefd. Het is moeilijk om te verwijderen zonder vervormingen aan het voorgeplooide gedeelte. Er zijn twee instinkers aan dit ontwerp. De eerste is dat de spaken moeten uitgelijnd worden zonder paspin, je moet dus vermijden dat het silhouet van de twee PE-stukken op elkaar wegvalt. Een groter probleem is dat de 2de en de 4de wielschijf een binnen- en een buitenkant hebben. Het is nog net op de handleiding te zien naar welke kant die moet wijzen. Ik had al twee banden afgewerkt toen ik door had dat het andersom moest zitten.

attachment.jpg

Het mes is er dus terug in gezet, want dit verandert het bandenprofiel naar een driedubbele pannenkoek in plaats van vijf rijen. Het ging nog uit elkaar op het lijmvlak.

attachment.jpg

De vier wielen correct gemonteerd. De grote opening is voor de remtrommel.
 
Die passage met de bandenmontage is tricky, een fout is zo gemaakt, ik had het zaakje ook bijna verkeerd gedaan.
 
Aan beide kanten staat er tekst op maar ik kan niet eens zien hoe die moet lopen, er zijn 3 mogelijke combinaties. Als de paspinnen niet in een regelmatige driehoek stonden, hadden ze dat kunnen voorkomen.
 
attachment.jpg

attachment.jpg

Van de sidecar zijn er al heel wat stukjes gemonteerd. De motor is op een latje bevestigd zodat die al gespoten kan worden. Ik heb maar weer Sencys zilver gebruikt. De motor zal dan in het ongeschilderde frame bevestigd worden en met gom afgeschermd worden om dat te spuiten. Op de tweede foto zie je een kleine wijziging aan de luchtveer onder het passagierszadel. Die was namelijk niet aanwezig, het blok onder het zadel was massief maar ik wist van het Eduard PE dat ik vroeger gebruikt had voor een Tamiya R75, dat hier iets moest zitten.

attachment.jpg

Zo ook is er gesneden in de steunen voor de MG. Op de boxart zie je dat die een plooirand rondom hebben. Het enige dat je daarvan in de kit terugvindt, is een ejectormark. Het rechtse van de twee driehoekjes is al door mij behandeld.

attachment.jpg

Hier een latere stap waarbij het spatbord en het frame er al op zitten.

attachment.jpg

attachment.jpg

De motor na het schilderen. Een donkere wash zal alles nog accentueren.
 
leuk zo een BMW motortje ziet er goed uit
Marc
 
Bedankt, Marc. De werken aan de moto vorderen. Het helpt wel dat ik nog wat print-outs teruggevonden heb van het Jagdpanther-diorama. Alles zit wel snor met dit model, behalve een constante die tegenvalt. Zowat elke paspin is te ruim gemeten, zodat er niks past tot elk gaatje wat uitgeboord of het pinnetje afgeschuurd of weggesneden is. De algemene passing komt hierdoor niet in het gedrang maar dry-fitten is erg belangrijk.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Hier had ik de plaat die de motor tegen steenslag beschermt, op een foute plek gemonteerd. Dat is op de volgende foto's in orde gebracht. De uitlaat is hier in vorm gebracht maar wordt nog niet vastgelijmd.

attachment.jpg

attachment.jpg

Schilderen wordt wel een heidens klusje met alle pedaaltjes die aan de motor ontspruiten.
 
Jullie vragen je zeker af hoe het nu staat met de half-tracks. Ze zijn een poosje opzij blijven liggen en zelfs wat in de weg van andere projecten zoals het atoomkanon. De reden daarvoor waren de tracks, waarvoor ik een tijdje geleden "burnishing fluid" van MiG gekocht had. Dit was iets onbekends en ik vroeg me af of er met het spul te werken viel. Het was afwasbaar met aceton of met azijn, stond er op. Dan maar aceton in huis gehaald, dat me draaglijker leek om mee te werken. Ik had er vroeger ook mee in het museum gewerkt. Azijn gebruikten ze daar ook om de waterkoker mee te ontkalken en dat stonk uren in de wind. Het betekende wel dat de recipiënten die gebruikt konden worden, niet uit sommige plastics konden bestaan. Metaal kon dan weer niet omdat het burnishing-product ze zou aantasten. Uiteindelijk besloot ik twee glazen potjes te gebruiken, dan was het proces ook het beste zichtbaar.

attachment.jpg

De vier tracks op het kartonnetje moeten behandeld worden. Ik had ook twee pincetten klaar, eentje in blank staal en een gezwarte van Tamiya om mee in de burnisher te rommelen. Ik had eerst een mooi filmpje van Uschi van der Rosten bekeken, waar het gebruik van het product dat MiG in licentie verkoopt te illustreren.

https://www.youtube.com/watch?v=CQDqC7WieIY&t=18s

Je moet de tracks eerst schoonmaken in de aceton. Aangezien ik al secondelijm had gebruikt voor de track pins zou de aceton ook de lijmvlekken voor zijn rekening nemen.

attachment.jpg

Ik had dus verwacht dat in mijn experiment de tracks ook in een paar seconden zwart zouden worden, dus filmde ik het inbrengen van de eerste track:


Het ging natuurlijk niet zoals bij het verkoopspraatje, je moet toch een minuutje geduld oefenen. Wanneer de tweede track er in ging, zag je aan de andere dat die al merkbaar donkerder was.

attachment.jpg

attachment.jpg

Weer even later, toen alles in de pot lag, kwam alles duidelijk goed op gang.

attachment.jpg

Bij het opvissen van de tracks zagen die er al goed gebruind uit. Dus niet matzwart zoals in het filmpje.

attachment.jpg

attachment.jpg

Er bleven ook plekken ongezwart, zoals in het filmpje, dus gingen de tracks terug de aceton in. Ondertussen begon het me weer te dagen dat dit samengestelde tracklinks waren. Een paar rubberpads kwamen dus terug los. Blijkbaar had de lijm ook de neiging om zich rond de rand van de pads aan te trekken, die kregen soms een wittige ring. Had ik daar dan de vluchtigere roze Zap voor gebruikt?

attachment.jpg

Er komt bij het wassen in de aceton een roestig restproduct vrij. Dit werd met een penseel afgeschuurd, dat ook al gebruikt was om zoveel mogelijk luchtbelletjes uit het andere potje te halen. Hier wel een houten penseel met dierenhaar gebruiken...

Na nog eens een sessie in de burnisher, zodat er in totaal zo'n 10 minuten onderdompeling was geweest, zou het effect niet meer sterker worden. Na een laatste wasbeurt krijg je dit resultaat.

attachment.jpg

attachment.jpg

De pads zijn achteraf wel terug te verlijmen. De lijmrand was blijkbaar toch niet weg te wassen, dit zal ik moeten wegschilderen.

attachment.jpg

Dit is de drab die overblijft, het is duidelijk dat er een chemische interactie gebeurd is. Aangezien je het product moet verdunnen met evenveel water, heb ik het na gebruik overgegoten in een groter flesje. Het zou nog een paar keer herbruikbaar zijn, al vond ik het nu al aardig verkleurd.

attachment.jpg

attachment.jpg

De tracks na droging. Deze zullen nog wel eens met een grove borstel behandeld moeten worden, want er zit nog wel wat troep op. Zoals te zien is, dringt het product niet helemaal door in fijne gaatjes in de tracks, ook als je probeert de luchtbellen er uit te borstelen. Een beetje jammer omdat dit net de plekken zijn waar minder slijtage optreedt dan de buitenzijde van de track. Dat valt wel met een wash op te lossen. Het belangrijkste is dat we nu terug aan de slag kunnen met de half-tracks. Ik leer er vooral uit dat je best de tracks nog voor het samenstellen al in de burnisher steekt; wel eerst eventuele gietresten afvijlen.
 
Hele mooie en duidelijke uitleg Steven, gaan we moeten onthouden.
 
Ik leer er vooral uit dat je best de tracks nog voor het samenstellen al in de burnisher steekt; wel eerst eventuele gietresten afvijlen.

zou ik niet doen, want het is een laagje dat erop ligt, maar er ook gemakkelijk weer af gaat... bij veelvuldige handelen kan je zomaar eens weer blinkende tracks hebben... maar wel mooi werk en interessant. Het product is een paar keer bruikbaar, maar de reactie gaat telkens trager...
 
Ik denk dat hetzelfde werkt als Noverox dat roest omzette in een zwarte laag en nooit meer ruste , dat werd vroeger veel gebruik toen auto's nog roestte
Marc
 
Een nieuwe update over de ondergrond. Die was zo ver gevorderd dat de stukken spoor op het talud lagen. Ik heb ze dan met contactlijm op hun plek gekleefd. Daarna was er wel nog veel ruimte te vullen tussen en op de bielzen, want er was me gezegd dat die diep ingebed liggen in de ballastlaag en dat je eigenlijk niet veel meer van het hout hoort te zien. Ik moest dus iets tussen de balken smeren dat daarna met steentjes bedekt kon worden.

attachment.jpg

Ik besloot dit te doen met tegellijm die ik eigenlijk gekocht had om de gootsteen mee te betegelen. Hier was meer dan genoeg van over. Met een schroevendraaier kon ik het tussen de liggers draperen. Het weer werkte toen goed mee zodat ik dit op de tuintafel kon doen. Zo kon het overschot makkelijk gerecupereerd worden met een stoffer en blik.

attachment.jpg

Daarna werden er steentjes in gedrukt. Er bleef altijd wel van het spul zichtbaar, dat zou achteraf nog bijgespoten moeten worden.

attachment.jpg

Hier was het mengsel verzadigd. Er is tussen de uiteinden gedrukt zodat die wat uitsteken. Er moesten nog steentjes geschilderd worden voor het andere stuk. De vorige dagen was het heel wat minder weer, dus moest dit binnen opgebracht worden.

attachment.jpg

attachment.jpg

Het gemakkelijke deel was nu afgelopen maar er moest wel een methode gevonden worden om het al geschilderde spoor te maskeren zodat de steentjes daarrond bijgespoten konden worden.

attachment.jpg

attachment.jpg

De grote stukken hout konden al met tape afgedekt worden. Het plan is om morgen een potje Maskol te gaan kopen en dit op de zijkanten van de bielzen te kwasten. Ik heb wel vastgesteld dat er al een vijftal ankerpuntjes voor de rails ontbreken. Die zijn zeker weggeveegd met de reststeentjes. Ik wou eens testen of ze komen bovendrijven als ik die in water gooi.
 
Er was me gezegd dat de verspreiding van ballast niet realistisch was, dus is er terug een deel vanaf gehaald. Er zal wel terug wat van de liggers geschilderd moeten worden, maar dat kan weinig problemen vormen.

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Er is al terug geschilderd over de bielzen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Voor het maskeren van het spoor heb ik mijn rolletje Tamiya tape opgebruikt.

attachment.jpg

Daarna heb ik een vloeibaar maskeringsproduct gebruikt, Micro Mask. Dit is een stroperig blauw gekleurd spul dat je met een penseel aanbrengt. Er staat dat het bedoeld is voor emailverven, wat goed uitkomt aangezien ik hier Hubo spuitbusverf gebruik. Het dient voor de hoekjes waar je met tape niet geraakt.

attachment.jpg

De rails heb ik tenslotte bedekt met een opengesneden rietje.

attachment.jpg

Het spuiten was daarna snel gebeurd.

attachment.jpg

Ik heb de tape er meteen afgehaald, het is nu wat afwachten tot de verf droog is om ook de velletjes van de Micro Mask weg te halen. Er zal achteraf nog minimaal bijgespoten moeten worden. Het valt me wel op dat de steile helling aan de binnenkant nu onmogelijk te beklimmen is voor de halftrack. Hier moet misschien nog iets toegevoegd worden om het niveauverschil te verminderen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Het lijkt mij iets onwaarschijnlijk dat een hoogte van deze stenen zo mooi zou blijven liggen als daar telkens treinen over denderen...
Het is gewoon te steil...
Het ziet er een beetje ongeloofwaardig uit naar mijn bescheiden mening.
Maar dat had ik al eens geopperd dacht ik, dus zal het hier maar bij laten ;)
Wat je eventueel wel nog kan doen is de ruimte tussen beide sporen ophogen?
Anderzijds heb je wel een leuke tip gegeven ivm de rietjes :D
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan