Hoofdsponsor

1/35 Sd.Kfz.6/1-cocktail + sIG33 [wip]

Ferm zoals hij is afgebeeld amai.
 
Bedankt voor de complimenten, het was wel bijna een geval vuilnisbak geworden vandaag maar het is toch nog goed afgelopen...

Ik heb nog een kleine toevoeging moeten doen. Omdat dit kanon getrokken wordt, kon een van de onderdelen niet onbedekt gelaten worden. Het vizier wordt namelijk op foto's steeds afgedekt met een leren zak.

attachment.jpg

Die veiligheidslijn moet ik ook onthouden voor later. Dat zakje heb ik even willen maken uit Milliput, maar de bleke component had een harde schil gekregen en die ging niet mee in oplossing. De pasta zat dus vol stukjes en werd niet goed bewerkbaar. Dan maar een zakje uit flessenlood, dat zou ook goed rimpelen zoals leer. (nvdr: dat lijkt hier wel een ander soort kanon).

attachment.jpg

En dan ben ik wat hard van stapel gelopen. Er was net wat geschilderd in de tuin en ik wilde ook het kanon en de motor in de primer zetten. Alleen was het wel weer een hittegolf deze middag. Ik had een spuitbus gebruikt met een kleurtje dat moest overeenkomen met dunkelgelb, er stond zelfs een zijspan op de bus.

attachment.jpg

Van ver ziet de kleur er wel goed uit.

attachment.jpg

attachment.jpg

Van dichtbij zie je dat je hier niet mee verder kan. Een mooi voorbeeld van appelsienhuid door spuiten bij een te hoge temperatuur. Dit spul gaat er maar matig af als je er over schuurt. Ik ken er die dan over ovenreiniger beginnen.

attachment.jpg

Nu had ik laatst een fles aceton gekocht en zei bij mezelf, op het gedeelte in metaal kunnen we al niet veel misdoen.

attachment.jpg

Daar kwam de verf meteen los. Ik besloot dit ook eens te proberen op de plastic delen. Het was niet dat ik die moest onderdompelen, dus zou plasticschade beperkt blijven. Het bleek dat ook op de plastic delen de verf goed loskwam en dat de fijne rivets niet weggewreven werden. Ook de PE-deeltjes kwamen niet los. Dit lijkt me dus een betere methode dan meteen met de zware middelen zoals ovenreiniger of remolie beginnen. Je moet alleen rekening blijven houden dat je niet met water bezig bent, maak het plastic niet natter dan absoluut nodig is en ga geen vuurtje roken ondertussen.

attachment.jpg

Bij de motor wilde ik vooral de benzinetank, het spatbord en het zadel van de bestuurder terug schoon.

attachment.jpg

Morgen ga ik gewoon met de airbrush hierover spuiten, alles is nu toch in een keer ontvet. Misschien nog wel de glanzende delen proberen te primeren, zo dadelijk als het wat koeler is.
 

Bijlagen

  • attachment.jpg
    attachment.jpg
    75,3 KB · Weergaven: 0
  • attachment.jpg
    attachment.jpg
    47,3 KB · Weergaven: 0
  • attachment.jpg
    attachment.jpg
    44,9 KB · Weergaven: 0
  • attachment.jpg
    attachment.jpg
    30 KB · Weergaven: 0
Er is vandaag wat geschilderd ondanks de tropische temperaturen, want ik wilde mijn nieuwe naald eens testen. De vorige had een haakje en de nozzle zat potdicht met iets acrylachtigs dat er niet uit wilde.

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik heb het kanon en de moto met Tamiya Nato bruin en Flat Earth geprimerd. Daarbij werd het wel duidelijk dat er nog steeds wat orange peel van de spuitbus overgebleven was. Er werd dus gelijktijdig wat verf weggehaald. Door met de "aceton" en een penseel te werken, kan ik gewoon kiezen waar er wat verf weg moet. Ik vraag me af of dit wel scheikundig overeenkomt met aceton, want met het plastic en de vastgekleefde PE-deeltjes gebeurt er nog steeds niets. Ik kreeg zelfs de loop weer schuivend door even voorzichtig met een mesje te klieven. Je zou verwachten dat het plastic daar muurvast gekleefd zou zitten. Nu ja, des te beter. Ik ging verder met Gunze Dunkelgelb, de groenige variant.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Het was wel een beproeving, dus na de middag ben ik naar binnen getrokken om een potje Super Nintendo te gaan spelen. Ook daar ben ik nogal retro gezind...
 
Brrr , wat een heftig verhaal met gelukkig toch nog een goed einde ...
 
Vandaag na ik de tijd om de SdKfz. 6 eens rustig te schaduwen. Daarvoor werd de basiskleur met een druppeltje Flat Earth aangelengd. De highlights zijn dan weer met Deck Tan verdund. Ik besloot de presentatie te combineren met een status quaestionis van het diorama. De seinpaal is er even niet bij, die heeft een kleine herstelling nodig om terug in het blok paaster te schuiven. Ik had eerst de open ruimte voor de sporen laten innemen door de sidecar.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik vond wel dat de stilstaande motor niet overeenkomt met de opdoemende half-track. Hij zou beter passen onderaan de seinpaal, waarbij de twee passagiers ook de juiste richting op kijken voor de overstekende half-track. De geiten kunnen dan wel hun plaats innemen.

attachment.jpg

attachment.jpg

Je merkt dat ik de moto ook van kleur veranderd heb. Ik vond dat het geel te opvallend was. Alleen de houwitser zou dan een afwijkende kleur krijgen.
 
Het blijft moeilijk om alles een vaste plaats te geven wat toch belangrijk is en volg met grote interesse.
 
Steven, ik lees dat je er geiten gaat bijstellen. Denk je echt dat die beesten daar gaan blijven staan als er zo een mechanisch monster in de buurt aan het brullen is?
Alleen al van die vele soldaten zouden ze gaan lopen.
Ik vrees eerlijk gezegd dat je je diorama wat aan het overladen bent.
 
De geiten zitten achter de wal. Bovendien is eentje ervan net aan het weglopen. Dat kan alleen maar ten goede komen aan de dynamiek. Ik moet alleen zien dat de andere half-track niet in de weg staat, de sleep gaat dus nog iets naar buiten. attachment.jpg
 
Ook de andere voertuigen zijn nu in de schaduw gezet. Ik heb de houwitser toch maar in dezelfde kleur gezet als de andere Dark Yellow voertuigen, want de vorige kleur leek eigenlijk voor driekleurencamo bedoeld. Ook de Sd.Kfz.251 kreeg schaduwkleuren, voor zover die er nog niet op stonden. Nu vallen ze toch veel beter op. Ik heb terwijl een nieuwe naald krom gemaakt op iets hards dat in de nozzle terecht gekomen was. Ik heb ze min of meer terug recht gekregen en de nozzle doet het weer, maar gelukkig word je er niet van.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Dan kwamen nog enkele leuke verfklusjes. De meetstokken waren al wit gespoten. Ik wilde de verfinstructies van AFV hierover niet volgen, want dan was elk streepje anders dan de andere. Bovendien hebben ze die stokken er niet op 1/35 in gezet, zodat je toch niet kan afmeten. Ik heb dan maar een foto uit mijn boek gebruikt.

attachment.jpg

Onder de daylightlamp en met de maskering van de stukken weggehaald ziet dat er nu zo uit.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Er zijn nog eens zes hagedissen bijgehaald.

attachment.jpg

Maar er is ook wat gemodelbouwd.

attachment.jpg

De banden van de BMW worden ingekleurd. De twee die al op de motor zitten, moeten tussen het frame door geschilderd worden. Ik gebruik Vallejo Surface Primer.

attachment.jpg

De Sd.Kfz.251 is nu terug uitgepakt. De verf kwam wel los aan de randen, dus daar is hij nog eens bijgewerkt met zwart zodat er straks nog eens Panzer Grey over kan.

attachment.jpg

Deze jerrycans zijn vanavond ineen gezet. Het was nog niet zo gemakkelijk als het leek, de nummers waren vreemd geplaatst op de handleiding en er zit ook weer wat PE in.

attachment.jpg

De decal voor de toerenteller die je bij de kit krijgt, past niet in het rondje van het instrumentenpaneel. Daar zitten al een wijzer, streepjes en een toerentalbegrenzing in reliëf in. Bovendien is de enige gereconstrueerde toerenteller die ik kan vinden er eentje die het spiegelbeeld is van de decal die je krijgt.

attachment.jpg

Ik heb die dus toch maar gebruikt met het rode gebied rechts. Verder heb ik de twee hendels links gescratcht, raar dat die ontbreken in de kit.
 
Er is nog wat aan de crew van de Sd.Kfz.6 gewerkt, de meeste hebben nu een Hornet-hoofdje gekregen. De LeFH18 is nu volledig gemonteerd. Ik heb zelfs al een beschermingskapje gescratcht voor over de loop en de Sd.Kfz.251 heeft nu het primerrood in de materiaalkistjes opzij, maar en en ander moet nog op de voertuigen komen. Het is weer de moeite om alles nog eens samen te zien, zodat je ook de interactie tussen de figuren kan zien. Ik heb nu de geniebruggen eens onder het kanon gezet, dan wijst de loop veel minder naar de grond. Ook kunnen de geniesoldaten zich dan bezighouden met die brug, waardoor ze niet in de weg gaan lopen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Een kleine update over dit topic, de figuurtjes zijn eens aangepakt, zo komt er misschien terug schot in de zaak.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan