Hoofdsponsor

1/35 Sd.Kfz.6/1-cocktail + sIG33 [wip]

Bedankt, Pascal. Hier een foto na het bijsnijden. Nu weer plaaster en steentjes gieten zoals vorige keer.

attachment.jpg
 
Er is wat met plaaster gemorst en met steentjes gegooid. Dit is het resultaat.

attachment.jpg

De rails zijn al terug verwijderd om apart te schilderen.
 
De ballaststeentjes zijn nog wat opgehoogd door er verdunde houtlijm met nog meer steentjes op te gieten. Het teveel is er dan na droging afgeveegd. Tenslotte zijn ze weer grijs gespoten en is het stukje met spoorbielzen zwart gespoten.

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Hier zie je hoe de mast voor de semafoor al samengesteld is met nog eens een opstelling van de voertuigen, nu ik ze beide terug in huis heb staan. Er is wat lichte schade aan door de verhuis maar ze waren toch nog ongeverfd.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
mooie oppervlakte en ben benieuwd naar vervolg grt.
 
Mooie opstelling.
Hoewel ik vind dat de Sd.Kfz.6 iets te dicht bij de treinbuffer staat...
De halftrack zou tijdens het oprijden kunnen afwijken van de rechte lijn, waarbij de kans bestaat dat hij tegen de buffer zou rijden, met alle nadelige gevolgen vandien :(
Maar dit is wellicht muggenziften???
 
Ik denk persoonlijk dat je met je Sd.kfz.6 die helling niet kunt halen als je hem zo opstelt. De greppel is net iets te diep en te smal om daar door te komen. Ik zou de helling meer in een hoek van 45° aanvatten dan in bijna 90°.

Grtz Bart.
 
De grote half-track staat nu opgesteld zodat hij zo weinig mogelijk uit elkaar valt in dryfit, mogelijk kan ik hem nog wat meer afdraaien als het een geheel is. Hier hebben jullie nog wat vorderingsplaatjes.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Nog steeds vind ik de handleiding niet helemaal duidelijk, een part was zelfs fout genummerd. De passing is wel op en top. Ik heb bijna alle stangetjes en trapjes bevestigd, de seinbordjes hou ik apart om het schilderen te vergemakkelijken.
 
Opstelling ziet er iets beter uit Steven, alleen de seinpaal staat iets in de weg voor de halftrack om makkelijk te kunnen passeren. Misschien dat je deze iets meer naar de rand kan plaatsen?
 
Deze opstelling is nog niet definitief, die paal staat daar opdat de pincet op die plek niet omvalt.
 
Persoonlijk heb ik nog steeds het gevoel dat de grondplaat te smal aanvoeld om deze twee imposante voertuigen tot hun recht te laten komen de verhouding klopt niet...
 
Tijdens het verhuizen was er wat schade ontstaan aan het PE van de 6/1. Dat is vandaag gerepareerd, waardoor ook deze half-track in de primer kon. Ik had hiervoor een spuitbus van Motip gekocht.

attachment.jpg

Er waren wel heel wat onderdelen die ik apart gehouden heb voor het spuiten. Dit kon niet allemaal op een draaischijf. Eerst is de onderzijde van de stukken gespoten, zodat de goeie kant laatst komt en zeker volledig dekt.

attachment.jpg

attachment.jpg

(dit is met de flash gefotografeerd, het is niet zo fluo-oranje als het lijkt)

attachment.jpg

attachment.jpg

De motor ga ik in zwart zetten. Het kanon en de spoorwegaccessoires zullen later op de week volgen.
 
Het in de primer zetten gaat gestaag verder.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Bij de laatste spuitbeurt met Motip ging het wel even mis, er zit wat appelsienhuid op het splintershield. Ik ga proberen of dat er af komt door met een penseel te vegen. De oorzaak bleek een verstopte spuitopening te zijn.

attachment.jpg
 
Kan je tegenkomen met spuitbussen maar in het algemeen ben ik er toch ook tevreden over, zeker wat het aanbrengen van een laag primer betreft.
 
Er zijn wat zaken in roesttinten gezet. De platen op de spoorliggers zijn gemaskeerd en eerst feloranje gespoten. Daarna zijn ze met lichter geel gewerkt als de masking al weg was, waardoor uitloging nagebootst wordt. Met de flits er op lijkt het wel allemaal terug oranje. De stopper heeft ook wal wat tinten te verwerken gekregen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Het geheel kan nog bijgefilterd worden.
 
Nog wat doorgewerkt vanavond laat, de 6/1 staat nu in Dark Yellow, de zandkleurige variant. Gunze heeft namelijk meerdere tinten onder die naam, ontdekte ik vandaag. Door de rode primer was het goed te zien waar er al voldoende verf zat. Hier is toch ook weer vijf uur aan gespoten.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Vandaag was het de beurt aan het mortier om een tint te krijgen, dezelfde als voor de trekker. Ik had ook wel een foto gezien van een groen exemplaar in een museum maar dat zou teveel kleur op een dio worden. De lichte kleur komt de SiG33 met zijn vele rivets mooi uit.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik had trouwens hiervoor al de loop in het donkergrijs gezet zodat die niet rood door zou schijnen.
 
Ik was van plan om bij dit dio ook nog een motor met zijspan toe te voegen, als de setting het zou toelaten. Lukte dat niet, dan zou er in een volgend diorama wel een plekje voor zijn. Ik had daarvoor een tijdje geleden een Masterbox set met een zijspan gekocht. Daar bleken echter geen PE spaken inbegrepen te zijn. Even informeren bij MaKo models leerde dat de vervangwielen voor deze motoren zeldzaam waren, omdat de oorspronkelijke dubbelkit van Tamiya BMW/Zundapp niet populair was. Ik kan dat eigenlijk beamen, ik bouwde die set met de Eduard spakenset en je krijgt iets dat niet helemaal de juiste schaal oplevert en waar wel wat scratchwerk aan nodig is. Kortom, ik kon de MB niet upgraden, maar er bestonden ondertussen wel nieuwe kits van andere merken die beter voorzien zijn. Zo eentje heb ik laatst in Mol bemachtigd, toen Domino al aan het inpakken was.

attachment.jpg

In de doos zit een hele collectie sprues in verschillende kleuren. Er zijn er wel vier alleen voor de banden.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg attachment.jpg

Men heeft voor de MG gebruik gemaakt van slide molding om een uitgeboorde loop te voorzien, dat zien we graag. Er is ook een aanhanger met verschillende types van banden voorzien.

attachment.jpg

Wat maakt deze kit nu superieur aan de oudere upgradetoestanden? Het PE voor de spaken is hier voorgestempeld, waardoor je niet een schijf moet gaan indrukken met rimpels tot gevolg. Ik trof het ook al in de Zundapp van Vulcan Models aan.

attachment.jpg

Je krijgt ook een hele plak ordinair PE en een springveertje. De decals zijn voor een moto vrij uitgebreid, al heb ik voor de nummerplaat waarschijnlijk nog wel een Eduard PE voorbeschilderd exemplaar.

attachment.jpg

De handleiding bestaat wel uit een foldertje maar er zijn meerdere uitvoeringen beschikbaar.

attachment.jpg

attachment.jpg

Figuren zitten er ondanks al die extraatjes dan weer niet bij, maar ik verkeer toch in de luxe dat ik nog de MB motorfiguren ter beschikking heb.

Verder valt er over de SiG te melden dat het rubber op de wielen zit, dit wel niet zonder enige overspray aan de binnenzijde. dat gaan we proberen te verbergen met een wash. Hiervoor is gebruik gemaakt van ModelCraft afplaktape, die een redelijk goede kwaliteit lijkt te bezitten.

attachment.jpg

attachment.jpg
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan