Hoofdsponsor

1/35 Sd.Kfz.6/1-cocktail + sIG33 [wip]

Dan kunnen we nu weer verder met de LeFh18. Ik toon eerst nog eens het kanonschild, er is een haakvormig stukje plastic weggesprongen maar het lijkt me niet moeilijk te vervangen.

attachment.jpg

attachment.jpg

Dit lampje was een verschrikking om te lijmen. De plaat onderaan zit geklonken met zilverdraad en PE-moertjes.

attachment.jpg

Deze kokers hebben me wat moeite gekost, er zitten 8 gebogen steuntjes achter. Een daarvan is ook "weggezapt" en daarom vervangen door een stuk spare PE.

attachment.jpg

Een vooraanzicht, je zal merken dat op de volgende foto de dubbelgebogen plaat ontbreekt.

attachment.jpg

Die bleek niet helemaal symmetrisch geplooid en raakte de terugslagcilinder. Dat is maar een akkefietje vergeleken met het echte karwei op deze foto. Het PE-schild zit bevestigd op zes punten, twee grote onderaan en de vier buisjes die je hier ziet. De twee onderste heb ik meteen afgeknipt, want ze waren iets te lang. De bovenste passen niet goed in de microscopische locator hole in het PE, het is als een bezemsteel schuin aan de muur proberen te plakken. Ik had uiteindelijk vier punten vast, met alle bekende onhebbelijkheden van secondelijm, waarna ik de ingekorte staafjes kon toevoegen.

attachment.jpg

Dan moest de terugstootcilinder in messing toegevoegd worden. Bleek dat die klemde wanneer je die op het samengelijmde stukje achter het kanonschild wilde schuiven. Na de precaire bevestiging van het schild wil je eigenlijk niet ontdekken dat je brute kracht op die constructie moet gaan zetten. Ik heb de messingbuis wat uitgeboord maar dat was wel erg hard en liep snel heet. Dan heb ik het plastic stukje maar gewoon zo ver mogelijk afgeknipt, tot de buis er makkelijk over paste. daarbij raakte maar 1 van de bevestigingen terug los. Ik heb wel tijdens het uitboren de beide poten van de cilinder er af getikt. Dat moest dus ook nog even teruggelijmd worden (zie je links op de foto). Maar uiteindelijk heb je toch een opvallend staaltje modelbouw over, en daar doen we het voor, natuurlijk. Ik verwacht dat dat schild er in het verdere verloop nog wel eens een keertje afgerukt wordt...

attachment.jpg

Het onderstel van het kanon kan nu aangevat worden. Dit lijkt al een hoop werk maar deze stukjes zijn gewoon wat complex van vorm. Er moest wel wat flash verwijderd worden voor dit wilde passen.

attachment.jpg

Dit heugeltje kon vervangen worden door metaal. Een goed idee, want op het kitpart zat maar de helft van de tanden doordat het met die tanden aan de sprue vastzat.

attachment.jpg

Het metalen gedeelte is hier al juist, maar ik had het verkeerd om op het plastic gekleefd. Let op de opeenvolging van de zilverdraad, het moertje én de clip die op elk van de gaatjes gemonteerd worden.

attachment.jpg

Hier zit het heugel op de goede manier op het onderstel. Nog steeds is niet de helft van het PE opgebruikt...
 
Zoals reeds gezegd: PE, zegen en miserie, zeker als je die van Aber gebruikt.
Maar je toont ons opnieuw heel mooie vorderingen vergezeld van een heel goede uitleg.
 
Bedankt voor de aandacht, het gaat weer in stapjes heen en weer tussen de handleidingen. De staart van de LeFH wordt ook druk aangepast met de Aber set.

attachment.jpg

Deze doosjes worden getoond alsof je twee spiegelbeelden kan maken, maar het zelfde PE-deel wordt gebruikt. De afbeelding is dus fout maar ze passen andersom evengoed in de houders. Een daarvan, PE-onderdeel 86, sprong in het gras en moest ik dus scratchen.

attachment.jpg

De hoofdbestanddelen van de twee schopvormige stempels worden haast voor de helft vervangen door kleine stukjes PE. Dat is een verbetering omdat die stukjes allemaal uit twee helften plastic bestonden, die je niet goed kon bijplamuren. De tweede schop is hier nog niet aangepast.

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik heb de tweede schop eens dichtgelijmd en naast de PE-versie gelegd. Op voorhand leek het krankzinnig om alle steuntjes tussen de schoppen weg te halen en te denken dat het nog aan elkaar zou blijven hangen, maar het is toch goed afgemeten.

Aan de Mods: de sIG33 uit de titel mag vervangen worden door LeFH18.
 
Steven ook ik werk buiten maar het vervelende is en dat is iedere keer bij mij , we zitten in de tuin windstil lekker warm maar dan slaat bij mij de verveling toe en begin ik een kleinigheid te bouwen b.v. die poort en van zodra ik het eerste stukje gesneden heb begint dat hier de waaien dat ik alles moet onderdekken en geloof me of niet dat is iedere keer bij mij , het is net of ze mij in het oog houden . Doe ik niks waait het niet raar maar waar
Nu om verder te gaan het ziet er werkelijk heftig uit die P.E. onderdeeltjes , ik heb een VW Golf 5 liggen met PE en heb echt schrik om eraan te beginnen
Succes makker
Marc
 
heel interessante lectuur maar heb toch een vraagje .. hoe lijmt men PE deeltjes ?
metaal aan plastiek
metaal aan metaal
 
Hey,

Mooie vorderingen mat zoals Erwin zegt, zegen en miserie...
Zeker die sets van Aber, en ook Voyager zeg maar, zijn meer of overdreven van inhoud. Maar goed, voor ieders wat wils uiteraard... :)
We volgen... ;)
 
Steven,ik bewonder je werk man,wat een passie steek je hierin.
 
Laatst bewerkt:
@Marc: vandaag waaide het ook weer, dan pak ik maar de grotere stukjes en laat de kleine rommel in een afgesloten doosje zitten.
@Gonsken en Aris: ik gebruik Zap-a-Gap secondelijm, wel de gele voor een iets sterkere binding. Je hebt ook iets meer tijd dan de vloeiende. Maar die hou ik wel bij de hand omdat je daar soms properder mee kan afwerken. Aber raadt wel aan om te solderen maar er zijn hier maar weinig grote stukjes die elkaar raken.
@Swaken: als je die merken in huis haalt, dan weet je op voorhand dat je aan het overdrijven bent en dat je vingertoppen onder het kopervijlsel gaan terechtkomen. Wie het gewend is, ziet het verschil achteraf echter al op een afstand.
@Doomwad: je gaat de komende drie weken nog veel meer genieten, want ik kan nu 16 uur per dag modelbouwen...

attachment.jpg

Aan de sleeparmen komt een vergrendeling die lijkt op een mini-meccano met plaatjes en schroefjes. er is wel wat koelbloedigheid nodig om dit in elkaar te steken, want de asjes zijn van zilverdraad en zo kort afgesneden dat ze maar net passen. In principe blijft het ding daardoor beweeglijk als je niet teveel met lijm morst.

attachment.jpg

Voor deze kleine stukjes is het handig als je ook een kleine plooibank hebt.

attachment.jpg

attachment.jpg

De schoppen aan de armen zijn van een ander kaliber. Hier moet je gaan plooien met als leidraad de strips die aan de zijkant gekleefd worden. Het is dus een hele tijd passen en bijplooien tot de plaat exact de graveerlijn volgt. In 1 geval bleek daarna dat er in de verkeerde richting geplooid was, dus moest alles terug plat en omgeplooid worden. De tekening is namelijk misleidend, een beetje alsof je naar een Möbiusband kijkt. Gelukkig had alles een grote plooistraal en waren er geen lijnen te zien. Waarom het gatenpatroon bij de ene plaat afwijkt weet ik niet, dit is in de kit niet het geval. De handgrepen zijn in 1mm en 0,6mm draad.

attachment.jpg

Net aan de wielen begonnen, er is goed te zien dat hier veel flash in de mudholes zit. Zelfs aan de wielen komt een groot stuk PE.
 
blijft boeiend om te volgen en doe dit in alle stilte.
 
Hey,

Steven, ik weet het van die PE, en zeker dat je het verschil ziet. Ik gebruik het ook, nu toch niet die Aber want op 1/72 hebben ze die niet, maar Voyager heb ik al gebruikt voor de snellboot geweest.
En ja, je ziet inderdaad het verschil bij afwerking, daar volg ik je in... :) ;)
We blijven verder kijken naar je kunsten.... ;)
 
Aan de volgers: bedankt! Hou u vast voor weer een boterham.

Om de schoppen aan de armen te koppelen, heeft Aber de pin uit de kit vervangen door een excentriek dat je opbouwt met een tiental schijfjes voor elke arm, die je op een as uitlijnt. Ik vond een draad van Friul die een geschikte diameter had. Je moet ook de gaten voor de as op de arm uitboren tot 1,5 mm.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De schijfjes moeten natuurlijk ook ontdaan worden van al de bramen, want anders passen ze niet in het asgat.

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik laat de zwaartekracht zijn werk doen en breng dan een druppeltje roze Zap aan.

attachment.jpg

Afmeten waar de andere schijfjes moeten komen.

attachment.jpg

Schijfjes met een grotere diameter sluiten de as op tussen de gaten.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik moest de plaatjes met de haken verplaatsen naar de plek waar de schoppen uiteindelijk uitkwamen.

attachment.jpg

attachment.jpg

Toch zitten ze mooi achter elkaar uitgelijnd, al pasten de geplooide platen niet exact in de kitonderdelen. Ik kon natuurlijk ook niet gaan aandrukken, dan zouden ze waarschijnlijk desintegreren.

attachment.jpg

Dit onderdeel is fout gegoten. Het heeft niet de vorm die AFV hier in de handleiding laat zien, naast het feit dat er sinkmarks op zaten. Ik heb het "handvat" moeten insnijden voordat een ander onderdeel er in wilde passen, in feite moest het verwisseld worden met dat van het tegengestelde deel.

attachment.jpg

Ook hier kwam nog wat PE aan te pas.
 
Steven dit is niet normaal meer , hoe ver gaan ze nog met die P.E. onderdeeltjes he ? In ieder geval zal het geheel er weer zoals altijd ……….. uitzien
Grt
Marc
 
hehe ... mss volgend jaar .. hele kanon in PE opbouwen ??
 
Bedankt, ik zal eens tonen hoeveel er nu in totaal op hangt.

attachment.jpg

Er moesten nog twee spades omgebouwd worden en een paar richtstokken, die ik vervangen heb door Evergreen. Daarna vond ik het tijd voor een paar overzichtsfoto's, al moest het schild nog vervolledigd worden.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Dat schild heeft onderaan de houwitser nog een opklapbaar gedeelte, dat tijdens het transport omhoog staat. Ik moet nog een vingerafdruk wegwassen met aceton.

attachment.jpg

Zo moet je drie scharniertjes samenpuzzelen.

attachment.jpg

Het schild kan stevig verankerd worden in het draaggestel met twee draden die er doorheen gaan. Ik wou dat dit ook kon met het bovenste stuk, want dit was weer losgekomen toen het kanon eens omviel. Vier van de zes punten teruglijmen.

attachment.jpg

Het schild is omhooggeklapt. Het kanon kan in de primer.
 
Ziet er al heel indrukwekkend uit, petje af. Heel veel succes met in de primer te zetten
 
Heel indrukwekkend en secuur werk Steven.
Die afbrekende reeds gelijmde PE stukken vind ik verschrikkelijk om terug te plaatsen want werken met CA lijm op droge CA lijm werkt niet.
 
Bijzonder knap en ziet er ook mooier met die PE onderdelen.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan