Hoofdsponsor

1/35 Sd.Kfz.6/1-cocktail + sIG33 [wip]

Hey,

Toch serieuze veranderingen aan het kanon, mooie bouw, maar dit zijn we gewend van je....;)
Die PÉ geeft hier toch een meerwaarde aan dit modelletje.....
 
Je kan eens bij een modelspoorbaan gaan kijken bij benodigdheden voor spoor 1 (1/35 ongeveer), daar kan je potten ballast aankopen indien gewenst. Mmoi werk aan het kanon. was het geen optie op de stangen die de schilden ophouden ook in koper te maken?
 
Bedankt voor de complimenten. Wat betreft de stangen is het een beter idee om de kitparts te gebruiken, want er komt wel wat spanning op dat gewricht te staan. Het is namelijk moeilijk om de boel recht uitgelijnd te maken want de schilden raken wat getordeerd door de vele klinknagels die je moet indrukken aan de binnenzijde.
 
Vandaag besloot ik een probleem aan te pakken dat beschreven werd in het review van de Friul tracks op PMMS:

attachment.jpg
http://www.perthmilitarymodelling.com/reviews/vehicles/friulmodel/atl-112.html

De loopwielen met de grootste tussenafstand komen namelijk te ver naast de tracks naar buiten aangezien die de correcte tracklinkbreedte van 9.1 mm hebben en niet de 10 mm van de Bronco links. Je moet dus de naaf van het wiel met bijna een millimeter inkorten.

attachment.jpg

We beginnen dus met het verlengen van het pasnokje zoals je op de how-to van PMMS hierboven ziet gebeuren. Anders verdwijnt dat volledig met de inkorting.

attachment.jpg

Dan komt de dirty job waarbij het er op aankomt de naaf zo recht mogelijk af te zagen tegen het oude pasnokje aan.

attachment.jpg

Het nieuwe inkepingetje wordt met een scalpel uitgeprikt.

attachment.jpg

Nu past het stel wielen mooi binnen de trackbreedte. De binnenste wielenset hoeft volgens mij niet aangepast te worden omdat ze in mijn geval van Trumpeter komt.

attachment.jpg

Dat alles is nog vrij eenvoudig aangezien het maar zes keer herhaald moet worden. Zet je de wielen nu op de plannen van het vooraanzicht, dan passen ze er precies op.

attachment.jpg

Over dit deel van het voertuig is weinig plannenmateriaal te vinden in mijn grote half-trackboek (Spielberger), maar des te meer vond ik over de voorganger, onderstel Bn I 8.

attachment.jpg
 
Dat aanpassen van die wielen is een heel goede tip dat ik moet meenemen naar volgende projecten.
 
Mooie vorderingen weer Steven, ik kijk al uit naar de volgende update van de spoorwerken, Xavier haalde het al aan, je dwarsliggers zullen zeker nog verder ingebed dienen te worden. Niks om je zorgen over te maken, extra pleister en klaar. Je 33 ziet er top uit, het feit dat ie achteraan je halfrups aanhobbelt, zal het geheel nog mooier maken ! De knik die ontstaat door het talud gaat echt dynamiek geven aan het geheel. Goe bezeg zeggen ze hier dan.
 
Bednakt, GUnit. Die ballast komt er als los gesteente op te liggen en wordt et houtlijm vastgezet. Ik heb al wat bijeengeschilderd maar het schildert moeilijk zoals ik voorspeld had.

Vandaag even naar de munitie gekeken.

attachment.jpg

Hiervan wil ik zoveel als mogelijk in het diorama verwerken.

attachment.jpg

attachment.jpg

Stielgranaten, die kan ik moeilijk ergens kwijt, denk ik.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Deze kistjes kunnen als afval verspreid liggen.
 
Het gaat hier ook weer flink amaai , ben weer aan het genieten nu ik even rust heb van grootste huiswerken kan ik rustig kijken en genieten
Marc
 
Bedankt voor de aandacht! Die kratjes zitten in een extra kit van AFV die bedoeld is voor 150mm artillerie. Ik heb hier ook een vergelijkende foto voor het PE schild van het kanon, nu ik de plastic versie teruggevonden heb.

attachment.jpg

Ze zijn dan toch even groot, blijkbaar. Waarom beide de plannen van Nuts&Bolts niet volgen is me een raadsel, de ene zal wel bij de andere afgekeken hebben dan.
 
Is ergens logisch, de PE moet op de kit passen dus wordt de kit gevolgd.
 
ja dat word knap gewoon ik verwacht niets anders meer als ik uw werken zie Steven grt.
 
Philipson, het PE is niet voor deze kit maar voir Dragon bedoeld. Ze hadden echter wel probleemloos de hoogte kunnen corrigeren. Pascal, het is nog wel even wachten op progressie want mijn airbrush is al ingepakt voor onze verhuis de komende maand.
 
Bedankt, Frankenbreather. Na een tijdje nog eens een toevoeging in de vorm van wat fauna en flora.

attachment.jpg

attachment.jpg

Dit had ik in Bornem opgesnord, de blaadjes gaan dienen voor wat struikgewas en de geiten zullen opgeschrikt worden door de half-track.

attachment.jpg

Deze geiten, waarschijnlijk cast-offs van een ander merk maar het beste waar ik aan kon geraken, zullen op de spoorwegberm staan. Eentje moest ik zelf samenstellen. Er zit een blok aan de lichaamshelften dat doorloopt op het lijmvlak. Dat moet weggehaald worden.

attachment.jpg

Hierna kon het lijmen beginnen.

attachment.jpg

Aan deze kant bleek de hals niet aan te sluiten op het lichaam. Ik heb een stukje moeten overbruggen zodat er geen rand zichtbaar werd. Het plamuur moest dus ook wat gesculpt worden zoals de vacht.

attachment.jpg

Dit zal samen met de gezichtsuitdrukkingen van de half-trackrijders wel voor wat hilariteit kunnen zorgen.
 
Dit ligt een tijdje stil omdat een verhuis roet in het eten strooide. Vandaag een kleine update over een kit die ik al een tijdje zocht maar nu toch gevonden heb.

attachment.jpg

In deze seinpaal heeft Miniart alle details gestopt die nodig zijn in een treinspoordiorama. Aangezien er al een stopper voor het eerste spoor voorzien is, moet ik nog een tweede spoor leggen zodat het een zinnige toevoeging wordt. Dat kan dan ergens aan de achterkant van het dio komen, onder de Sd.Kfz.251.

attachment.jpg

Een fijne sprue met een 100-tal stukjes.

attachment.jpg

Dit zijn de clearparts, met drie lenzen in verschillende kleuren. Voor een oorlogssituatie zouden er echter meerdere lezen in dezelfde kleur horen, volgens http://www.panzer-modell.de/ausgepackt/archiv/miniart/35566.htm. Wie hem na 1948 wil bouwen, kan dan weer geen beroep doen op de gastank in de kit.

Tenslotte wil ik jullie dit filmpje niet onthouden, waarop je een Sd.Kfz.6 ziet die ik zelf aan het werk gezien heb op Militracks. Helaas reed hij niet de hele zondag, toe ik mijn tickets wilde gebruiken, bleef hij aan de kant.

https://www.youtube.com/watch?v=uiBBuQpOoCY
 
Die seinpaal is een prachtig rekwisiet, Miniart dus, dat wordt een must have voor mij !
 
Van de stukjes die ik nog over had van het Miniart spoor wilde ik een maximale hoeveelheid gebruiken om een tweede treinbaan toe te voegen. Ik had een heel aantal hele dwarsliggers en ook een paar fragmenten. Een dryfit toont aan hoe die op het diorama moeten komen om de rails volledig te gebruiken.

attachment.jpg

Dit zal de compositie zeker ten goede komen omdat er nu een herhalingselement in zit. Ik ging weer te werk zoals bij het vorige traject. Daarvoor werden dus weer twee stukken gietraam uitgeknipt. Het stuk wordt zo evenwijdig mogelijk aan het eerste gelegd, omdat er geen overbrugging of ondertunneling buiten de dioramagrens denkbaar is tussen de twee sporen.

attachment.jpg

Om het afzagen op de dioramagrens mogelijk te maken, werd deze versteviging onder de rand gemonteerd.

attachment.jpg

Ondertussen zijn de liggers bijna allemaal doorgezaagd.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan