Hoofdsponsor

1/35 Sd.Kfz.6/1-cocktail + sIG33 [wip]

Vandaag een behoorlijk grote boterham voor jullie. Vooraleer het plaaster gegoten kon worden, wilde ik eerst de spoorweg aanleggen om te kijken hoe deze in de toplaag verwerkt kon worden. De spoorwegkit met buffer van Miniart bouwt goed weg maar er is wel wat opschoningswerk aan de onderdelen voor je kan beginnen plakken. Het zou natuurlijk geen zicht zijn als er aanhechtingspunten op de rails aanwezig zouden zijn. Wat details betreft zit het wel snor met deze kit, de bouten zijn niet alleen voltallig aanwezig maar er is ook rekening gehouden met het feit dat ze niet allemaal dezelfde oriëntatie hebben na het aandraaien. Ik zal wel enkele punten opsommen waar het oppassen geblazen is bij de montage, want ik denk dat dit wel een populaire diorama-aanvulling zal worden.

attachment.jpg

Een opvallende misser zit in het systeem om de liggers onder de rails uit te lijnen. De locator pins geven aan waar je zo'n ligger aankoppelt en die klikt er uitsluitend op zo'n plek helemaal in. Alleen is de afstand aan de uiteinden niet gerespecteerd waardoor hier de liggers niet zouden kloppen. Ik heb de locator pins daarom verwijderd van het kortste eind.

attachment.jpg

Ik moest een manier vinden om het losse geheel van liggers horizontaal uit te lijnen. De gietramen in deze kit zijn opvallend keurig recht en dus uitermate bruikbaar om als basis te dienen. Je zou kunnen zeggen dat een stuk styreenplaat nog betrouwbaarder is, maar ik wil voorkomen dat je deze plaat zou kunnen zien zitten wanneer je tussen de stenen van de ballastlaag kijkt. Op deze manier heb ik een minimale oppervlakte en toch een heel stevig bevestigingspunt.

attachment.jpg

Elke ligger wordt op twee plaatsen aan het raam gekleefd. Hier is het nog niet te zien, maar de liggers zijn hol onderaan en ze hebben ook alleen een houtstructuur op het bovenste vlak. Wat wel een pluspunt is, is dat er vijf verschillende liggers per raam zijn, die je ook nog eens kunt omkeren zodat een enkel stuk rail met tien liggers geen terugkerend patroon vertoont.

attachment.jpg

Door mijn methode kan de rail als een dry-fit gehouden worden. Dat is handiger om straks de balken te schilderen.

attachment.jpg

Voor de laatste vier liggers kan de rail doorgeschoven worden, zodat er daar ook locator pins beschikbaar worden.

attachment.jpg

Na een tijdje kan het geheel op het diorama gelegd worden zodat het getrimd kan worden.

attachment.jpg

Om het eerst goed te laten uitharden voor we gaan zagen, heb ik de buffer ook al maar gebouwd. Let ook hier op de onderste rijen met moeren, waar er een willekeurige oriëntatie aan gegeven is.

attachment.jpg

Het is me een raadsel waarom de spoorrail het doet met zes aanhechtingspunten, terwijl een zelfde stuk rail voor de versterking van de buffer er tien nodig heeft. Ik had wel de indruk dat de lange rail de neiging heeft om in de doos van de aanhechtingspunten te breken. Ik had twee van de vier ramen waar hij er bijna helemaal van losgekomen was. Dit leverde wel uitbraaksporen op die geplamuurd moesten worden.

attachment.jpg

De stopper is zover af dat hij geschilderd zou kunnen worden. De bufferbalk moet een streepjespatroon krijgen, dus die komt er later op samen met het stopbordje. De buffer blijft voorlopig ook los van de rails omdat ik niet weet of je die ook zonder draaibeweging op de liggers kan klikken.

attachment.jpg

Op de plek waar de buffer aan de rails hecht, komen nog koppelstukjes.

attachment.jpg

Deze boutjes zullen een prettige verweringsfase opleveren. Ik vond nog een foto op het net waar je een bijna identieke stopper ziet.

attachment.jpg

(foto Wikimedia Commons, zoekterm "railway buffer")

attachment.jpg

Ondertussen kon de spoorsectie getrimd worden. De steunen werden tussen de multiplex platen afgezaagd, de liggers werden in het hout gewerkt zodat er continuïteit is tot aan de rand van het diorama.

attachment.jpg

De zijkanten zullen later vlak afgewerkt worden door er een zelfklevend materiaal op te kleven.

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik had nog een kleine hoeveelheid plaaster over die ik al over het diorama uitgestort heb. Het is nog net niet genoeg om overal een voldoende dikke laag te leggen. Laten we het model er eens op zetten.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De half-track zal nog iets hoger komen als er wielen onder zitten. De achterste wielen zullen wel ver uitveren door de hoek van de liggers vooraan. Er zijn foto's van half-tracks waar dit ook werkelijk gebeurde.

attachment.jpg

http://www.wehrmacht-history.com/heer/halftracks/sd.kfz.6-mittlerer-zugkraftwagen-5t.htm

attachment.jpg

Voor de ballastlaag heb ik nog een praktische ontdekking gedaan in een doos met wat spoorwegmateriaal die er nog stond van toen we eens een elektrisch ICE-treintje door een landschap wilden doen rijden. Daar is toen niks van gekomen, maar een pakketje van Berka zal nu goed van pas komen. De kleur moet wel nog aangepast worden. Deze kunnen er dan nog na het schilderen van de balken op gekleefd worden. De holte onder de balken moet wel nog opgevuld worden met een nieuwe plaasterlaag, waar ook de half-tracksporen in zullen gedrukt worden. Daarvoor moet ik dan wel de Friuls gebruiken, dus die zullen daarna nog afgewassen moeten worden.
 
Ja weeral prachtig werk leuk om naar te kijken( genieten )
Marc
 
Hey,

Indd, een mooie opstelling, maar persoonlijk zou ik de buffer niet plaatsen, ik vind hem te prominent aanwezig in het diorama. Is uiteraard mijn gedacht....;)
Anders doe je zeer mooie vorderingen die wij uiteraard volgen....:)
 
Wederom zalig werk wat je hier laat zien Steven,wat die buffer betreft moet ik Swaken bijtreden..misschien als het project vordert het anders gaat overkomen..

Grtz yves,
 
Bedankt, mannen. Dat zal er ongeveer uitzien zoals bij de Churchill met de versperring er voor, ik vond niet dat dat stoorde. De schuine lijnen komen goed overeen met die van de half-track. Als hij er niet zou gestaan hebben, dan zou het diorama ook maar half zo breed gehoeven hebben. Dat was bij het vorige diorama eerder wel een probleem.

attachment.jpg
 
We gaan vandaag terugspoelen tot ongeveer de helft van de vorige update, wegens een bedorven zak plaaster.

attachment.jpg

Er ligt hier wel al een nieuw pak klaar van vier kilo snelband, als ik snel verderschep kan ik straks een nieuwe laag gieten.
 
attachment.jpg

Toen alles daarnet weggeschept en afgeborsteld was, kon een nieuwe laag plaaster gegoten worden.

attachment.jpg

Wanneer er voldoende plaaster onder de spoorweg gelegd was, kon de ballastlading gelegd worden. Er wordt een overmaat van steentjes op de natte plaaster gegoten.

attachment.jpg

Hiermee wordt doorgegaan tot er een berg ligt die de bielzen bijna bedekt.

attachment.jpg

De berg wordt aangedrukt zodat de steentjes goed vast komen te zitten in het substraat.

attachment.jpg

Met behulp van de Friul tracks wordt een spoor in de natte modder gedrukt, over een plaasterworstje dat klaargelegd is. Het probleem is dat ik de spoorbreedte niet berekend had, dus dit is een schatting met het chassis boven de sporen gelegd. De voorlopige tussenstand is hier te bekijken.

attachment.jpg
 
Na het wegvegen van de losse steentjes ziet het er zo uit:

attachment.jpg

Als het plaaster morgen goed uitgehard is, zou de spoorweg er terug uitgehaald moeten kunnen worden. Dan kan hij apart geschilderd worden. De steentjes die achteraf opgebracht worden met houtlijm zullen dan ook wel reeds geschilderd moeten zijn.
 
De spoorweg en het talud zijn beide gespoten. Voor de liggers is Sencys zwarte lak gebruikt, voor steentjes grijze Hubo-verf.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Vooral het grijs was een goeie keuze, de rode steentjes schijnen nog een beetje door zodat er kleurvariatie is.

De sIG krijgt zijn dekschild van Voyager PE.

attachment.jpg

Deze doos voor de ruimer van de loop krijgt heel wat extra detail.

attachment.jpg

De schop en de houweel krijgen verschillende tool clamps. De dekschilden moeten op een stuk of 40 plaatsen doorgedrukt worden om klinknagels op te leveren.

attachment.jpg

Er zitten een paar minuscule stukjes bij, zoals deze waar je een een halve millimeter moet omplooien.

attachment.jpg

Deze stangen van AFV passen wel in het PE dat bedoeld is voor Dragon. Ik weet alleen nog niet of de verbinding met de onderkant van het schild goed gaat passen.

attachment.jpg

Hier moet dat luikje nog komen maar daar moeten dus nog scharnieren voor geplooid worden.
 
Steven,gelijk welk topic van je het blijft smullen he man ;)
 
gewoon knap,we blijven volgen...................
 
hier zit weer iets aan te komen dat weer de moeite gaat zijn grt.
 
Het ziet er weer goed uit :D.

Enkel het balast van de sporen...
Aan de zijkanten ga je zeker nog een cm breder moeten komen, dat zal dus een dikke laag steentjes zijn...
attachment.jpg
 
Bedankt. Ik heb nog veel van die steentjes, maar ik moet nog de beste methode bedenken om ze te schilderen en dan op te kleven. Ze moeten dus aan alle kanten grijs gespoten zijn. Ik dacht er aan om ze te spuiten en er dan tape op te kleven om ze allemaal aan de andere kant te kunnen spuiten.
 
Als ik ballast wil schilderen, dan bevestig ik deze eerst met verdunde houtlijm waar ik al een beetje verf of pigment aan toe voeg.
Na droging gebruik ik dan verdunde verf die mooi tussen de steentjes vloeit. Het vergt enkele lagen, maar werkt volgens mij wel... :unsure:
 
De steentjes zelf schilderen is niet zo'n probleem, die spuit ik gewoon met een spuitbus grijs. Het probleem is dat ik de steentjes eerst wil schilderen en dan tussen de al geschilderde spoorbielzen wil aanbrengen zonder die te besmeuren met grijze verf. Er mogen er dus geen witte of half witte meer tussen liggen. Het was makkelijker geweest als ze meteen de goede kleur hadden gehad maar ik moest het nu met deze doen.
 
Ah, ok, nu begrijp ik je :)

Dan zou ik de steentjes in een zak doen, daar de verf bij gieten en dan de steentjes voorzichtig "kneden" in de zak.
Nadat de verf is opgenomen kan je ze op een krant laten drogen.
Zo zou ik het proberen ;)
 
Verf uit een spuitbus is erg kleverig. De krant zou onlosmakelijk verbonden worden met de steentjes. Ze kunnen dus maar aan een kant tegelijk geschilderd worden, vandaar mijn idee om ze aan tape te bevestigen voor de andere kant.
 
Dan zou je ze in een zeef met van die kleine met een gazen structuur kunnen gooien of op een stuk horrengaas. Of eventueel van horrengaas een zak maken, hierin kneden, en dan platleggen en de steentjes uitrollen. Mocht je na drogen en los maken, nog kleine streepjes zien, kan je de behandeling herhalen.
 
Ik kon al wel even aan het kanon werken, de steentjes zullen een dezer gespoten worden.

Het PE-setje is zo goed als uitgeput nu, alleen nog een beschermkapje en de munitie.

8a0feb77bd1aa5417851cdb492207191.jpg

c2afb49e6298cafff716dbd8d98b74af.jpg

7755033daec5e905c7df2308e2d52f18.jpg

624b2d9bc82766a03e7e8fe4b3985b8e.jpg

30fd578b3687b327bd33e836c28a7f40.jpg

46be093bfffbbdfa703f3a7dee958f27.jpg
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan