Hoofdsponsor

1/35 Sd.Kfz.6/1-cocktail + sIG33 [wip]

word een knappe Steven grt
 
Bedankt, ik heb vandaag het PE afgewerkt. Dit is wel een dryfit waard.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Zaaalig resultaat Steven...toch een meerwaarde die PE zenne..!Maar tis wel bij elk model een serieus prikje meer uit de portemonee maar...als je het resultaat dan ziet!!

Grtz yves,
 
Vandaag trekken we dit topic terug op gang met de bouw van de sleep, het is nog steeds de SiG33 hoewel ik ondertussen ook de PaK40 van AFV ter beschikking heb. De handleiding vangt aan met de bouw van de kulas, waarbij je de keuze krijgt tussen een vroege en een late. In feite zijn er drie versies van kulas geweest volgens Nuts&Bolts. De eerste stamt uit 1933 en zit niet in de kit, daar zitten nog grote hijsogen op. Degene die ik ga gebruiken is de early style zonder de ogen, want de late versie stamt reeds uit de tijd dat er gebrek aan materialen kwam tijdens de oorlog; de kans is klein dat er dan nog veel Sd.Kfz.6 over waren om dit werk mee te doen. De late style wordt gekenmerkt door het weghalen van materiaal aan de rand van de kulasring.

attachment.jpg

De early version wordt ook gekenmerkt door een flens die tussen de loop en de kulas zat. Die wordt in PE meegeleverd.

attachment.jpg

Ik ontdekte hier dat ik de lade van de kulas verkeerd om had gezet. Gelukkig was dit nog een dryfit.

attachment.jpg

De loop past goed op de schuif.

attachment.jpg

Een ander interessant kitonderdeel is de goot waarin de loop zit. Deze heeft klinknagels aan alle vier de zijden. Dat is mogelijk door de techniek van de slide moulding.

attachment.jpg

Stel je voor dat deze sprue langs boven en onder ingesloten wordt in een matrijs. Normaal gezien kan je dan alleen opliggend detail voorzien aan die twee zijden. Bij slide moulding worden er bijkomende matrijsdelen aan de zijkanten ingeschoven en dan eerst weggehaald, zodat de details daar het verwijderen uit de mal niet verhinderen.

attachment.jpg

Ook hier moest heel wat PE aan toegevoegd worden.

attachment.jpg

Daarbij illustreert dit plaatje dat het altijd noodzakelijk is om al het PE bij te vijlen en de aanhechtingspunten te verwijderen. Die zijn klein maar als het licht er op valt, meteen zichtbaar.

attachment.jpg

De mechaniek die je hier ziet, wordt tijdens het transport afgedekt met een pantserplaat, die gelukkig ook bij de kit zit.

attachment.jpg

De tandheugel en het stuk daarvoor zijn gemakkelijk verkeerd te monteren, goed op de handleiding letten dus.

attachment.jpg

De loop zit op zijn plek, het gewicht van dit stuk zal duidelijk van voor liggen.

attachment.jpg

Het affuit bestaat uit vier grote stukken frame. Er is wat opschoonwerk aan voor die goed in elkaar willen passen door wat flash op de randen.

attachment.jpg

Het zal er uiteindelijk zo uitzien. Let er tijdens het monteren wel goed op dat de stukken goed uitgelijnd zitten. De klemming van de stuuras bemoeilijkt dit waardoor je pas bij het aaneenlijmen van de uiteinden van het frame merkt of dit recht zat.

attachment.jpg

De volgende stap is de spil waar het kanon op rust voor zijn elevatie. Je kan dus een kanon op een dio plaatsen waar de loop af gehaald is. Hier bestaat ook een referentiefoto van met een veldconstructie om het te takelen. Dat wordt in de handleiding niet uitgelegd, zodat je een paar bladzijden later deze rare instructie krijgt.

attachment.jpg

Daarbij gaat het middelste onderdeel verloren, je kan het dus beter weghalen aangezien de scharnieren toch niet verlijmd mochten worden.

attachment.jpg

Het affuit geeft de mogelijkheid om een gereedschapskist open te monteren, wat ik niet kan doen wegens de transportsetting. Daarmee blijft ook nog wat PE achterwege. Ik heb het kanon hier al eens samengesteld zonder de wielen en het schild, zodat ik de lengte met de half-track ervoor kon bepalen op net 30 centimeter.

attachment.jpg

attachment.jpg

Hierbij ga ik dan ook een smalle langwerpige basis zoeken die nog wel de kans geeft om het spoorgedeelte van Miniart op te zetten.
 
Laatst bewerkt:
Prachtig werk weerom Steven.
Spreken we bij vliegtuigen van tailsitters door gebrek van gewicht in de neus, dan hebben we bij dit geschut met zijn zware loop blijkbaar te doen met een barrel tipper.
Als die getrokken word zal dat zo geen probleem geven denk ik maar wat als die los gepresenteerd wordt? Is er plaats in de benen van het kanon om gewicht in te steken?
 
Bedankt, Erwin. Dat gewicht zou je in de materiaalkist waarvan sprake kunnen steken, maar het zal spoedig duidelijk worden hoe het gewicht verdeeld is. Dat zou bij het echte kanon ook zo moeten zijn.
 
Bedankt, Erwin. Dat gewicht zou je in de materiaalkist waarvan sprake kunnen steken, maar het zal spoedig duidelijk worden hoe het gewicht verdeeld is. Dat zou bij het echte kanon ook zo moeten zijn.

Ja, maar daar heb je geen metalen loop en plastieken benen hé, daar is het allemaal staal.
 
Bedankt voor de complimenten. Vandaag kon ik nog even de sIG uit een verhuisdoos opdiepen. De ophanging komt nu aan de beurt. Bij de sIG is die nog ingewikkelder dan bij een voertuig met aandrijving.

attachment.jpg

De wielen hebben een zijdelings aanhechtingspunt. Een lastige situatie omdat er een profielrand van de tubeless rubberband door loopt. Links zie je de oorspronkelijke situatie, rechts is met veel schuur- en krabwerk de rand gevrijwaard.

attachment.jpg

Het rechterwiel met een mof die ik eerst voor een poging tot een springveer aanzag. In Nuts&Bolts vind je alle nodige info, handig omdat er niet meteen een gedetailleerde walkaround te vinden bleek.

attachment.jpg

Dit afstelstangetje heeft veel detail maar je krijgt het op een normale manier nooit heelhuids uit de sprue gesneden. Met een zaagje is al veel schade te voorkomen, al kwam er toch een beetje lijm aan te pas.

attachment.jpg

Hier is het stukje bijna schoongemaakt, alleen nog het hendeltje wat bijschuren.

attachment.jpg

Het linkerwiel met de andere mof. Deze zijn alleen nodig bij de versie van het kanon die door halftracks getrokken wordt. Kijk wel goed op voorhand welke wielen je er wil opzetten. Er zitten twee velgen bij de kit, een met en een zonder trommelrem. De tweede kan je alleen gebruiken voor de door paarden getrokken versie.

attachment.jpg

De ophanging met een dwarsstaaf en een drukketel die ook voor half-tracks bestemd is. Misschien laat ik de wielen beter los van het affuit voor het schilderen. Met het kanonschild er aan kom je hier vast niet overal goed meer bij.

attachment.jpg

Zo ziet het onderstel er uit als het aan de as en de hulpas bevestigd is. Nu volgt er een stap waarbij de elevatiecilinders toegevoegd worden, maar daarvoor moet de loop er al aan vasthangen.
 
Het is weer weekeind, tijd dus om de half-track weer boven te halen.

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik vond een foto waar het richtapparaat afgedekt was tijdens het trekken. Hier zie je verschillende uitvoeringen. Volgens de info in mijn boek is nr.1 het Rundblickfernrohr 32 en zit er bij nr.2 een adaptor onder. Bij de langere kijker 3 valt wel een geval van offset op, ik heb er dit stuk Evergreen voor in de plaats genomen. Toch heb ik dit stuk hier niet echt nodig, het kan misschien als bagage van de half-track mee. Het onderdeel zal wel ingepakt worden zoals op de foto.

attachment.jpg

Het splintershield, met al zijn details was toch aan de dikke kant. Er bestaat een upgrade van Voyager, dus ga ik die maar eerst in huis halen. Hij is bedoeld voor de sIG van Dragon maar dat lijkt me in dit geval geen probleem.

attachment.jpg

De munitie is apart te koop maar die had ik al van andere merken.

attachment.jpg

Het affuit heeft nu ook de spade en de hoogteregeling van het kanon. Die spade moet wel even dichtgeplamuurd worden.
 
Och ik zal het toch nog maar eens zeggen he , indrukwekkend
Marc
 
Bedankt, Marc. Vandaag is er een ondergrondje gehaald in de Opnieuw&Co. Het is wel lang genoeg om de andere half-track er gewoon achter te zetten.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
De kit van Voyager is aangekomen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Er zitten drie messing PE-vellen bij en eentje in staal voor de ballistische tabellen achter op het schild. Je kan daar ook een stukje film voor gebruiken. Verder plastic staafjes, een zilverdraad, een messingdraad en vier gedraaide stukken 150mm geschut.

attachment.jpg

Ik denk dat ik toch voor de PE versie ga, die heeft meer textuur.

attachment.jpg

attachment.jpg

De handleiding, afschrikwekkend ver opgevuld zoals we gewend zijn van Voyager. De hele achterkant is bestemd voor het schild.

attachment.jpg

De gedraaide munitie "Sturmhaubitze 43" links komt uit de set. Rechts zie je Aber exemplaren, die wel heel anders zijn. Straks maar eens opzoeken wat correct is.

attachment.jpg

De hoogte van het schild lijkt wat af te wijken van de tekeningen in Nuts&Bolts. Ik vind net even het plastic exemplaar niet om te vergelijken.

attachment.jpg

Het vooraanzicht kan je niet gebruiken om de hoogte te vergelijken, maar wel het observatieluikje.

attachment.jpg

De breedte klopt in elk geval.
 
Wat betreft de verschillen in de munitie die bijgeleverd werd: Nuts&Bolts vermeldt negen verschillende variëteiten, waarbij sommige wel de eco-versie van andere zijn. Als er FES vermeld wordt op de huls, dan is er gebruik gemaakt van ijzer met toevoeging van sinters.

15cm infanteriegranate 33, 38, Grünring I (lichter), Kh (gasgranaat), Nb of 38Nb FES (rookgranaat), 38Br of 38Br FES (misschien een brandbom?), 39 Hi/A (pantsergranaat), 38 (ÜbT) en 38 FES (ÜbT) (oefengranaten). En dan nog de Stielgranate, een fin stabilised projectiel. Dit projectiel is ook voorzien in de kit, waarbij de representatie gelukkig correct is, in tegenstelling tot de versie die Dragon voorziet en die bijna 1/2 underscale is.

Vandaag heb ik de omkadering van het diorama uitgezaagd uit multiplex. Ik heb nog een gracht toegevoegd naast het talud van de spoorweg.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
dit word (is) fantastisch ! je hebt hier schijnbaar geduld voor en dat wordt nu al beloond,chapeau !!!
 
dit word weer snoepen grt.
 
Bedankt, hier het vervolg. De bekisting is nu klaar om plaaster op te gieten. Het is zo gemaakt dat er overal maar een centimeter plaaster moet gelegd worden en dat het overal voldoende ondersteund is om gewicht te kunnen dragen. Er is alleen gebruik gemaakt van houtlijm voor het multiplex en contactlijm voor de gelakte platen onderin.

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Knappe basis.
Zal +-1cm geen problemen geven tijdens het drogen ivm barsten?
Anders kan je doeken gebruiken welke je in de gips kan drenken, om dan in vorm te modelleren ;)
 
Dat gaat geen problemen geven, Beyond, een centimeter is meer dan genoeg. Bovendien moet er op de spoorwegbedding steenslag komen, zodat barsten daar al niet zouden opvallen.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan