Hoofdsponsor

1/35 Sd.Kfz.6/1-cocktail + sIG33 [wip]

Bedankt voor de complimenten, GUnit. Ondertussen verwierf ik nog twee mooie referentiewerken voor dit project: een boek over Duitse half-tracks op de ESM dit weekend en eentje over Duitse artillerie, warempel op de Boekenbeurs in Antwerpen in de stand van De Krijger.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik ben al begonnen met het schuren van het Bronco chassis, niet dat het er slecht uitziet maar zelfs met slide molding zie je soms nog sporen van een gietnaad.
 
De eerste update van de kit en al meteen ga ik de plasticzaag bovenhalen.

attachment.jpg

Het frame van Bronco zal gebruikt worden omdat dit volgens de reviews van beide de enige correcte is qua breedte. Ik zie ook bij Trumpeter een aansluitpin bij de aandrijfas die niet bestaat bij de echte half-track. Daar hoort alleen een gaatje te zitten. Wat me wel opvalt, is dat Trumpeter de profielbalk correcter heeft vormgegeven dan Bronco, vergelijk de stippellijnen met het plan.

attachment.jpg

De bladveer van Bronco is een vrij getrouwe kopie van een echte, zeker wat de algemene afmetingen betreft.

attachment.jpg

Trumpeter heeft de veer in tweeën gesplitst, wat zeker lastiger zou zijn om de lijmnaad achteraf weg te werken. Hij heeft wel gedacht aan een detail dat Bronco dan weer over het hoofd zag, de spanbanden om de lamellen samen te houden moeten door een as doorboord worden. De bouten om de veer aan het scharnierpunt te schroeven moeten ook verder uit elkaar.

attachment.jpg

Hier zijn die bouten om die reden vervangen door metaaldraad.

[photo data-id="389375"]https://modelbrouwers.nl/media/cache/c3/f4/c3f49bcd8e8f65c1e42515bb8acfcde4.jpg[/photo]

PMMS geeft aan op http://www.perthmilitarymodelling.com/reviews/vehicles/5ton_flak/5ton_flak_01.html dat de as vier millimeter uitgerokken moet worden, twee aan elke kant. Ook de stuurstang moet dan even ver verlengd worden.

attachment.jpg

De uiteinden loshalen was makkelijk, ook al was die reeds gemonteerd toen ik me die opmerking herinnerde.

attachment.jpg

Je kon volgens de review sprue-mootjes gebruiken, al bleken die net als alle sprues ovaal qua doorsnede.

attachment.jpg

Er werd nagemeten of het wel degelijk twee millimeter was. Je ziet dat ik een kanaal geboord heb door de mootjes en in de beide uiteinden van de as. Ik wilde een versteviging uit ijzerdraad voorzien omdat er toch gewicht aan de as komt te hangen, zelfs al zullen de wielen niet op de grond staan.

attachment.jpg

Hier is de as reeds verlengd, op de inzet zie je de ingebrachte ijzerdraad.

attachment.jpg

Nu de stuurstang nog. ik had een styreenstaafje van de juiste dikte.

attachment.jpg

De rest van deze update krijg je nog een fotoreview van de Miniart spoorwegkit die ik ga gebruiken om de half-track op te zetten.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Miniart is er op vooruit gegaan, ze hebben nu zelfs nummertjes bij de onderdelen. Het valt wel op dat je het substraat voor de spoorbilzen zelf moet voorzien. Vier sprues worden besteed aan de treinstopper.
 
Interessante update Steven, ik overweeg zelf om al mijn sporen door deze te vervangen omdat ze een stuk accurater zijn, mn. ter hoogte van de bevestigingen op de dwarsliggers. Lig van dat plastic voorgevormd substraat niet wakker, dat is troep. Veel beter is het om het spul los te kopen. Schijnbaar is kattenbaksubstraat heel geschikt maar daarover heb ik geen mening omdat ik het nog niet gezien heb, ben een hondenmens (zonder katten te haten hoor, voor ik kattenmensen op hun tenen trap).
 
Bedankt voor je reactie, GUnit. Dat kattenbaksubstraat heb ik al elders zien passeren, maar niet voordat het met een hamer verkleind was. Daarom zoek ik eerst nog alternatieven.

De volgende bouwstap behoort tot een revisie die Bronco zelf toegevoegd heeft na de review van PMMS gelezen te hebben. Er is een sprue toegevoegd en ook een paar stukjes PE.

attachment.jpg

Jammer dat de grootst geschreven woorden vaak de foutste zijn bij die mannen.

attachment.jpg

Hier het nieuwe PE-fretje. Let op de afwijkende nummering.

attachment.jpg

De installatie van de lier ziet er daardoor als volgt uit. Ik vond vergelijkbare beelden van een voertuig dat ik 2012 uit een Poolse rivier getrokken is en amper een jaar later al gerestaureerd was en op een Mercedesmotor rondrijdt. Daardoor moet je er niet van uitgaan dat dit al het correcte uitlaat systeem is.

attachment.jpg

Wel merkwaardig dat er ook deze foto te vinden was op de Poolse restauratiesite. Hier lijkt er een ander wiel op de lier te zitten, dat meer lijkt op wat er oorspronkelijk in de instructies stond.

attachment.jpg

De uitlaat met een PE spanbandje aan het uiteinde. Die monteer ik later.
 
Het is niet zo dat Bronco veel onderhoud vergt maar je zal het in de volgende update al zien gebeuren,

attachment.jpg

Ik had eerst de achterkant van het chassis al afgewerkt met links de kabelafrolinstallatie en midden de trekhaak.

attachment.jpg

attachment.jpg

De benzinetanks hadden zelfs stukjes PE aan de binnenkant van de half-track maar er waren wel lijmnaden die ze hadden kunnen vermijden.

attachment.jpg

Ik wilde wel deze Trumpeter luchtdrukketels incorporeren in het model.

attachment.jpg

Ik heb dus gaatjes geboord waar die in de handleiding van Trumpeter voorkwamen.

attachment.jpg

De tanks pasten goed in de voorziene ruimte. Misschien vind ik nog ergens waar de persluchtleidingen aangesloten waren.

attachment.jpg

Op dit plaatje van de gerestaureerde half-track kan je onder de trekhaak nog een detail zien dat Bronco vergeten heeft. Er zitten veertien smeernippels. Trumpeter heeft die wel, dus kon ik ze daarvan overtekenen.

attachment.jpg

Gaatjes boren waar ze zouden moeten komen.

attachment.jpg

Stukjes messingdraad in kleven.

attachment.jpg

Bijvijlen zodat alles vlak wordt.

attachment.jpg

De haak kan er nu terug tegen.

attachment.jpg

Een vergelijking met de Trumpeter achterkant. Ik kon die niet overnemen, want er zitten geen perforaties in de onderplaat.
 
Het chassis is nu voldoende opgebouwd om de motor toe te voegen. Daar gaat later niet veel meer van te zien zijn, aangezien ik de kap niet open kan zetten met mijn cross-countryplannen. Bovendien hebben beide kits een foute motor toegevoegd. In de Sd.Kfz.6 met het Bn9B-chassis werd de HL-54 TUKRM motor geplaatst.

attachment.jpg

(foto PMMS)

attachment.jpg

(foto http://www.fahrzeuge-der-wehrmacht.de/)

Bronco heeft echter ondanks het voorzien van de juiste versnellingsbak een kleinere motor toegevoegd, die van de Sd.Kfz.251, of de NL-38. Trumpeter heeft dan weer een te zware motor gebruikt uit de SdKfz.7 die ze eerder uitgebracht hadden, de HL-62 TUK. Daar hebben ze ook een foute versnellingsbak achter gepropt en door plaatsgebrek is de luchtfilter weggevallen. Hun chassis moest zelf wat verder uiteengespreid worden om de overbrenging naar de sprockets er in te krijgen.

attachment.jpg

(tabel http://www.fahrzeuge-der-wehrmacht.de/Artikel/Motoren.html)

Toch heb ik me maar geamuseerd met beide exemplaren te bouwen. Ik moet nog kiezen welke ik ga gebruiken aangezien PMMS de motor van Trumpeter eigenlijk de meest passende vindt. Dit is de NL-38:

attachment.jpg

attachment.jpg

Hier de foute bak naast de goede.

attachment.jpg

En dan beide frames naast elkaar.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Daarna komen de sprockets aan bod, ook weer met een revisie omdat er een textuurstrookje rond de naaf geplakt moet worden. Dat ga ik nog plamuren zodat het niet zo opgeplakt lijkt. De andere twaalf PE-stukjes waren ook geen sinecure.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Nu de loopwielen gaan uitkiezen.
 
Man..man..heir gaan we weer reproductie "a la Steven"..fascinerend en leerzaam..!!!

Grtz yves,
 
Ik treed Yves bij, een interessante thread is dit.
 
Bedankt voor de leuke reacties. Ik heb de volgende sets van wielen schoongemaakt, overal zaten er vier aanhechtingspunten aan. Er zijn ook al wat bepakkingstukken uitgesneden, omdat ik vandaag de handleiding vergeten was en dus niks kon monteren.

attachment.jpg

Ik ga de binnenste wielen van Trumpeter gebruiken en de buitenste van Bronco. Daarbij is er een lastig probleem.

attachment.jpg

De wielen van Trumpeter meten 18,9 millimeter. Achteraan zijn ze niet voorzien van een naaf zoals bij hun Bronco tegenhangers.

attachment.jpg

De wielen van Bronco meten maar 18,45 millimeter. Dat verschil zie je misschien niet als ze ver genoeg van de andere wielen af staan, maar doordat de grotere wielen er achter komen te zitten zullen deze wielen net niet de tracks raken. Het is jammer dat deze niet de grotere wielen waren, want het zijn er maar twaalf terwijl de andere met achttien zijn. De achterste wielen bijschuren zou dan ook veel werk zijn. Ik ontdekte nog een afwijking op de plannen van Panzer Tracts. Daarop zitten de wielen allemaal met zes bouten vast, terwijl de meeste foto's in het boek vijf bouten tonen, zoals het model. Ik zag een foto waar er een andere montagewijze te zien is, maar daar zijn er nog meer dan zes bouten. Ik vind het een beetje raar dat alle plannen die in dit boek getoond worden, deze zesbouts constructie tonen, terwijl er geen enkele foto dit bevestigt.

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Het is niet dat ik niet altijd reageer dat ik niet volg he Steven maar kan alleen maar kijken en trachten iets op te steken en waardeer jullie inzet en moeite om topics duidelijk te maken zodat mensen als ik toch telkens iets meenemen grt Pascal
 
Ik heb waartschijnlijk iets gemist, dus vraag ik je het nog even, waarom gebruik je de binnenste wielen van Bronco niet ? Je ziet er toch niks van, of begrijp ik het verkeerd ?
 
Ik begrijp eerlijk gezegd ook de reden van die mix niet.
Aantal bouten, ok daar kan ik nog volgen, maar waarom niet telkens de hele set gebruiken als je weet dat de mix toch niet gaat passen? Het zullen al heel ingenieuze zielen zijn die dat verschil ooit gaan merken en voor het ogenblik heb ik sterk de indruk dat jij het jezelf moeilijk aan het maken bent.
Sorry, maar mijn idee, kan soms moeilijk overkomen.
 
Zo is een van de twee soorten loopwielen uit het onderstel lichtjes beter vormgegeven dan bij Bronco. Het gaat om het wiel met de verstevigingsribben.

attachment.jpg

attachment.jpg

Die wielen met de ribben blijven goed zichtbaar, zoals je op de zwartwitfoto kan zien. De dikte van de ribben is niet goed bij Bronco en ook de buitenste rij mudholes is te langwerpig. Bij Trumpeter zit dat zo goed als perfect, dus komen die wielen wel op het model terecht en niet die van Bronco. Maar de wielen met de grote gaten er in heeft Trumpeter niet zo goed, daar zijn de gaten te klein en is het center minder correct. Eigenlijk zijn ze beide niet goed want Bronco heeft die gaten net wat te lang gemaakt. De aanpassingen op het instructies van Friul zijn dan weer alleen bedoeld voor de wielen van Bronco. Ik heb geen informatie over hoe de wielen van Trumpeter gaan passen in die tracks. Ik zal moeten zien dat ze even ver van elkaar staan als de wielen van Bronco zouden staan. Sowieso kan ik nog niet helemaal verder met de ophanging, want de veerbenen van de half-track moeten ook nog eens afgezet worden tegen de oneven ondergrond (die ik nog moet maken). Ik heb ook net besloten dat de motor van Trumpeter er in moet, die lijkt veel meer op de foto hierboven. Er is een kans kans dat ik ooit nog eens een "251" ga bouwen, dus kan ik de motor van Bronco beter daarvoor sparen aangezien er daar meestal geen in zit.
 
Laatst bewerkt:
Kan je de wielen die te klein zijn niet groter maken door er een randje aan te plakken?
Met een dun stripje evergreen misschien?
 
Ik snap het nu, bedankt voor de verduidelijking, die Trumps zien er inderdaad net iets accurater uit.
 
De wielen groter maken zou wat teveel opvallen, er is veel kans dat ze dan niet meer rond zijn. Ik ben nu maar eerst aan de bovenbouw begonnen, al moest ik nog een correctie uitvoeren bij de sprockets.

attachment.jpg

De wielen hebben een krans van rolletjes waarover de tracks lopen. Deze rollers zitten niet op de straal van het wiel maar op een evenwijdige daaraan. Hier zijn de paarse lijnen de rubber pads en de groene lijnen de rollers. Daardoor zijn deze wielen niet uitwisselbaar. Ik had de sprues omgewisseld, dus moesten die terug uiteengesneden worden.

attachment.jpg

De veerbenen van Bronco hebben een contactpunt om de ophanging te fixeren. Dit is echter een onvolkomenheid als men de half-track in onbeladen toestand wil tonen. Je kan dan het veerbeen iets doordraaien naar onder en het paspinnetje onder het gaatje laten uitkomen, dan staat hij hoger op zijn poten.

attachment.jpg

Voor de bovenbouw had ik de koplampen vanbinnen al zilver gespoten.

attachment.jpg

Er zitten nu ook lampjes in, gemaakt van nodes uit het clearpart gietraam, aangezien er hier liefhebbers daarvan zijn.

attachment.jpg

In deze kit zit al een hele historie van updates, duidelijk gedemonstreerd door de bodemplaat van de cabine. Die zit er nu al drie keer in. Alleen de middelste wordt gebruikt.

attachment.jpg

En dan kon ik ook nog vergelijken met de Trumpeter bodemplaat. Dit stuk was in het review van de vorige half-track van het merk erg kritisch wat betreft de underscale afmetingen van de cabine. Ik dacht daarom de cabine van Trumpeter nodig te hebben. Dat bleek niet meer het geval, de nieuwste van Bronco past mooi op het plan.

attachment.jpg

De fenders zijn duidelijk ook geëvolueerd van een gebogen bumper naar een rechte. Hier moest nog licht geschuurd worden.

attachment.jpg

De fenders van Trumpeter hebben onderaan ejectorpinmarks en missen een opvallend steunprofiel vooraan binnenin.

attachment.jpg

De radiator zit hier op zijn plek en er is zelfs wat PE gepasseerd. Het PE nummerbord is van Trumpeter aangezien Bronco hier een plastic plaatje voor had.

attachment.jpg

Hier wordt het revisiepapier van Bronco getoond. Je moet steeds goed kijken welke stukken hierdoor vervangen worden. Op het revisieblad is het oude instrumentenpaneel terug binnengeslopen op de samenstellingstekening.

attachment.jpg

De grilles zijn hier goed door te kijken. Dat is bij Trumpeter niet het geval.

attachment.jpg

De motorkap kon wat overtuiging gebruiken als ik naden wilde vermijden.

attachment.jpg

Zelfs binnen tegen de firewall zit wat overbodig detail.

attachment.jpg

Nu moest de grotere motor van Trumpeter nog in de Bronco kit komen. Om die reden is hier een dwarsprofiel weggezaagd.

attachment.jpg

Deze dryfit toont aan dat de motor in de ruimte past, maar dat de radiatorfan de motorkap raakt. Dit wordt nog gecorrigeerd.
 
Zeer nuttige update alweer Steven, een grote hulp voor degenen die zich op dergelijk model storten. Goed aan de slag hoor.
 
Bedankt voor de aandacht, deze keer een opvallende update.

attachment.jpg

De voorste passagiersbank bood de gelegenheid om mijn Aber toolklemmetjes nog eens boven te halen.

attachment.jpg

De achterste bank is ook al gebouwd en dan is er blijkbaar zelfs nog een derde banksprue aanwezig, hoewel dat alleen nodig zou zijn bij de eerder uitgebrachte "pionierversie". Ik wil bij het assembleren alle banken ook nog een meer realistische leerlaag geven.

attachment.jpg

De spatlappen hebben een aantal fijne PE-onderdeeltjes. Ze hadden vering voorzien. Die wordt gewoonlijk gescratcht uit draad, maar het kitpart is hier eigenlijk niet van een echte veer te onderscheiden. Het lastige is wel dat je dit onderdeel niet plat neer kan zetten.

attachment.jpg

De voorruit vergeleken met de vorige versie met de te smalle cabine. Deze keer zijn de ruitenwissers aparte onderdelen. Helaas is het correcte exemplaar afschuwelijk vervormd, hier in deze richting niet te zien. Ik besloot te proberen om het te rechten door het strak tegen de ruitjes aan te drukken en die met Tamiya Extra Thin vast te zetten. Ik ga nu eens een paar overzichtsfotootjes plaatsen, het is eindelijk de moeite om eens wat samen te brengen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Dit wordt de opvallendste kant in het diorama.
 
De bagagekastjes moesten dan wel gesloten worden. Ik heb heel wat munitie gekocht, dat zal naast het voertuig neergelegd moeten worden.

attachment.jpg

attachment.jpg

Nu komt de Voyager PE-set op de proppen. Die dient voor de Kar98-K-rekken achter de zitbanken.

attachment.jpg

attachment.jpg

De T-vormige strookjes moeten in een ovale plooi gelegd worden, het kitonderdeel daarvoor viel nog goed mee en er zal ook wel serie pasgaatjes dichtgeplamuurd moeten worden. De klemmen bovenaan de banken zijn wel een hele verbetering, aangezien die fijner zijn dan in de kit en er ook voor zorgen dat je de wapens achteraf kan toevoegen. Ik heb die wapens al uitgesneden.

attachment.jpg
 
De geweerklemmetjes in PE zijn te vergelijken met de eerder gebruikte van Aber, ze zijn maar net iets eenvoudiger om samen te voegen.

attachment.jpg

Hier zie je er een van naast een kitonderdeel. Het verschil in dikte is wel aanwezig.

attachment.jpg

Bij de gerestaureerde half-track zien de klemmen er inderdaad fijner materiaal uit.

attachment.jpg

Ik had er tien van nodig, die ik een voor een uit het fret sneed om niks kwijt te geraken. Elk klemmetje bestaat uit drie beweegbare onderdelen.

attachment.jpg

De stang waar alles aan bevestigd wordt, ziet er zo fragiel uit dat ik gewoon geen zin heb om dit uit te snijden. Eerst heb ik vergeleken met een rol messingdraad.

attachment.jpg

Uiteindelijk is het Friul-draad geworden. Het voordeel daarvan is, dat hij niet vervormd kan worden door lichte druk vanwege zijn elasticiteit.

attachment.jpg

De montagesteunen vooraan moeten nog wat uitharden voor ik de tweede stang op zijn plek breng.

attachment.jpg

Hier zitten de eerste vijf klemmejes op hun plek.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan