Hoofdsponsor

1/35 Cheers!, Normandy '44 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Beyond heeft daar wel een punt.
Nieuw uit fabriek zal zonder bemanning zijn maar deze die uit de opleidingscentra komen zullen hun bemanning al meehebben. Deze kunnen dus al voorzien zijn van eenheidskentekens maar waarschijnlijk niet van nummers op de toren vermits de tanks pas te velde werden ingedeeld in hun compagnieën.
Zo weet ik dat er van bij ons in Leopoldsburg rechtstreeks vertrokken zijn naar het front in Normandie, t.t.z. naar een depot in achterliggend gebied vanwaar de rest via de weg diende afgelegd te worden.
Onder voorbehoud meen ik dat dit het geval was bij de "Windhund" divisie maar ik zou mijn boeken moeten raadplegen.
 
Terug even >w



Ik wil even luidop denken hier:
Als het nieuwe tanks zijn die aangevoerd worden ter vervanging, zouden deze dan de bemanning meebrengen naar het front?
Als deze van de fabriek uit vervoerd zijn, dan zal de bemanning waarschijnlijk al ter plaatse zijn, of met een andere (passagiers-)trein vervoerd worden...
Zou een afgeleefde tank die terugtrekt met bemanning dan niet beter in het plaatje passen met een tent, of niet?
Gewoon mijn 2centjes ;)


Nieuwe tanks werden opgehaald door hun bemanningen.
Een divisie aan het front had altijd een tekort aan tanks, na verloren voertuigen of voertuigen in herstel waren er dan ook altijd tankbemanningen op overschot.
Nieuwe tanks werden afgehaald, in de fabriek zelf, door veelal ervaren, "overtollige bemanningen".

Dus op een fabrieksnieuwe tank kunnen gerust doorwinterde bemanningen met medailles.

Een niet meer nabij het front te herstellen panzer ging terug naar het hinterland zonder de bemanning. (Had ook geen zin want die panzer reden per definitie niet meer, dus rangeren, op af de trein rijden ging toch niet.)
 
Laatst bewerkt:
tanks werden op perrons geladen die gelijk lagen met de laadvloer van de wagons,dus zelfs eine kaputte kon men er nog wel opkrijgen e. hei hup,hei hup !!!
 
Bedankt voor jullie uiteenzettingen, hieruit ga ik zeker een realistisch diorama kunnen distilleren.
 
tanks werden op perrons geladen die gelijk lagen met de laadvloer van de wagons,dus zelfs eine kaputte kon men er nog wel opkrijgen e. hei hup,hei hup !!!

in de latere fasen van de oorlog of aan het Oostfront was die luxe er niet altijd. Er zijn gevallen bekend waarbij het afladen een Tiger en waarschijnlijk ook ander materiaal op hun dak terecht kwamen :D
 
Wouter, ik denk dat er heel wat geïmproviseerd is in die tijd, vooral in het Oosten.

Gisteren heb ik doorgewerkt aan het dak van de cabine, noem het gerust correcties aan m'n schilderwerk die ik heb uitgevoerd, te enthousiast geweest met geprononceerde aflopertjes van roest en vuil, om daarna op de referenties te zien dat die er niet of amper waren, hoogstens vaag.
Het loopwerk is nu klaar, ook dat werd gisteren op punt gezet. Zo'n locomotief weatheren gaat anders dan een tank aanpakken. De opbouw van vuil geschiedt subtiel en de vuile lagen worden amper verstoord,

Foto's later.

*vandaag een dochter naar haar kot helpen verhuizen, dus geen choo choo nu...
 
Wow dit gaat knallen ( bij manier van spreken ) ik heb dit de hele tijd in alle stilte gevolgd omdat ik daar niet veel van ken maar ik kijk toch iedere keer naar het vervolg
Het zal knap worden denk ik
grt
Marc
 
Ik doe m'n best Marc, alleen zie ik de komende dagen tegen een portie schilder- en behangwerk aan, de momenten dat ik kan modelbouwen, zullen even spaarzaam zijn.

Wel heb ik nog wat kunnen werken en daarvan heb ik deze update gemaakt.
De stuurpost was vrij kaal, om niet te zeggen ronduit saai, een gemiste kans van Trumpeter toen deze kit uitkwam. Dus heb ik de weinige referentiefoto's die er van deze locomotief zijn, aangewend om wat extra details toe te voegen. Elke producent die de locomotief bouwde, stak er eigen inbreng in, zodat er geen sprake is van een vast uitzicht, zowel een voor- als een nadeel ! Niet alles in de stuurpost was kommer en kwel, de draaiwieltjes mogen er best zijn.

81_zps3ljfxcpi.jpg

Om variatie in het zwart te krijgen, heb ik eerst foto's bekeken en daarna geconcludeerd dat de olieverf-dotjesmethode op vochtige drager een oplossing was.
Eerst bevochtigde ik de drager met white spirit (geurloze, minder vettig !) om daarna in het natte oppervlak witte puntjes olieverf te plaatsen, niet teveel, het is direct overdone. Voor alles indroogde, trok ik met een fijn penseeltje in verticale bewegingen gefade en iets scherpere lijnen, ik denk dat iedereen deze methode zo langzamerhand kent.

79_zpsdxyiugqx.jpg

De handgrepen voor het beklimmen van de trapjes vooraan werden ingelijmd en geschilderd, later afgewerkt met wat metaalpoeder en nog een keer getamponneerd met verf om het harde effect te verzachten.

80_zpssy5rar1a.jpg

Om het satijnige zwart wat boeiender te maken, heb ik tevens met metaalpoeder subtiel de randen, hoeken etc. behandeld voor een zachte glans. Op zwart lijkt dit niet zozeer metalig, wel gladde verf met gepolijst karakter.

De komende dagen zal er maar weinig gedaan worden op de hobbytafel, maar ik wil snel weer verder.

Groeten.
 
Doet da goed he en we zien u wel terug verschijnen na het gebeuren he
groetjes
Marc
 
de moment dat ik dit ook kan doe ik een danske ben onder de indruk van behaalt resultaat al dat beloofd grt Pascal
 
Ik was nu eerst aan het twijfelen of het die referentiefoto was of een foto van je model dat je had geplaatst, wil maar 1 ding betekenen, knapknapknap
 
Leuke reacties en dat blijft toch goed doen na uren prullen op zo'n eenzame hobbykamer.

Niet echt een update, eerder een introductie van het volgende model dat nu op de werktafel verschenen is. De WR360 staat bijgevolg even op stal en is klaar voor de definitieve afwerking (de remslangen achteraan blijven even achterwege omdat ik hiervoor het huidige model nodig heb).

Deze wordt het dus, de SSYS platformwagen voor zwaar vervoer, waaronder Panthers. De kit is van Sabre en ik ben benieuwd of hiervan een overtuigend model te maken is.

De doos met boxart doet een strakke kit vermoeden...

s-l1000_zpsennpoinv.jpg

Eén ding viel meteen op, er zit maar één spoorlengte sporen met dwarsliggers (biels if you like) in de doos, spijtig want dat betekent weer meer scratchwerk.

Foto's van de start volgen snel, maar morgen wordt het weer schilderen en "plakken", zij het geen modelbouw maar een slaapkamer.

Enkele fotootjes van de SSYS (amper referenties te vinden).

114_zpsivucsvkf.jpg

106_zpsabf4q6il.jpg

Groeten en een topweekend !
 
Mijn aandacht heb je.
Zie trouwens dat de Panthers alleen met blokjes zijn vastgezet?
Over scratchen gesproken, zo,n hond bovenop staat ook wel leuk.

Peter
 
die zullen "in vittes" staan zeker..............:D
 
Mijn aandacht heb je.
Zie trouwens dat de Panthers alleen met blokjes zijn vastgezet?
Over scratchen gesproken, zo,n hond bovenop staat ook wel leuk.

Peter

Als je die foto van die hond op de tank er niet zal bijleggen gaat geen kat je geloven.

:nowink::D:@
 
Erwin, inderdaad, een hond op een Panther op een platformwagen...dat ga ik niet doen omdat het weinig toevoegt aan het gegeven.

De platformwagen van Sabre dus, hier mijn eerste bevindingen.
- de bouwinstructies lezen vanzelf, hier geen Dragoneske en vage tekeningen.
- de onderdelen zijn scherp van detail, een beetje een minpunt echter vind ik de meegegoten draaihendels op de flanken van de wagen.
- het plastic is vrij hard en het glanst, ikzelf hou meer van zacht plastic dat zich gemakkelijker laat versmelten met Tamiya Extra Thin.
- alles past tot nu perfect, deze kit is duidelijk met zorg ontworpen.
- de houtnerfstructuur van de planken is goed, maar toch ben ik benieuwd hoe dit gaat uitpakken bij het schilderen en weatheren.

De basis is gebouwd.

2_zps5oz4minq.jpg

De flanken van de draaistellen met elk twee assen kregen al wat fijnere onderdelen mee, zoals gezegd een prima pasvorm en leuk detail.

3_zps173z3dks.jpg

Deze constructies worden ingelijmd tussen de zijkanten van de bogies, ik voorspel een fragiele toestand maar wie weet pakt alles later in de bouw alsnog solide uit.

4_zpstc3hrb1n.jpg

Ik wil graag afsluiten met een nieuwe referentiefoto, een uitgeschakelde Panther die op een platformwagen te zien is bij de fabriek (volgens de tekst).

100_zps9hcjlk9y.jpg
*de loop is niet vastgezet met de daarvoor bestemde klem op de upper hull !

Ik ga maw. dus zeker mijn gebruikte Panther op de wagen zetten. Maar er wordt er zeker nog eentje gebouwd in nieuwstaat.
 
Goeie planningen en nuttige mijmeringen.

Ik zou ook geen dier plaatsen op zo'n wagon / tank. Hoewel ik een 'Erinnerungen an meiner Dienstzeit'-fotoalbum heb waar ook een kat op een tank op een wagon zit, dacht ik.

Maar als je zoiets toevoegt, voeg je niets toe aan de geloofwaardigheid van het model, het is dus niet dienstbaar aan het totaalplaatje.
 
Toch niet helemaal een tank, maar goed:

29887537896_8be50891be_b.jpg

Misschien kun je op de een of andere manier iets met deze, verder niet gepubliceerde, foto's.
 
Die foto met platformwagen met Flak 88 erop zou weleens een inspiratiebron kunnen worden Roy, bedankt voor het delen van deze mooie foto's !
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan