Hoofdsponsor

1/35 Cheers!, Normandy '44 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
als ik de foto van dio bekijk begrijp ik dat uw reputatie u voorloopt dat beloofd alvast heel veel en volg uw werk .
als je het niet erg vind om soms wat werkwijze te verklaren zal ik als beginner zeer dankbaar zijn.
grt Pascal
 
Gelukkig leggen we met z'n allen de lat voor Guy niet torenhoog, zodat er geen enkele druk op hem komt te rusten :D
 
Welkom terug Guy!
Dat is toch al gauw 2 jaar geleden dat je hier was. Ik weet niet wat je die tijd gedaan hebt, maar bouwen ben je nog niet verleerd.

Ik ga deze weer nauwkeurig volgen.

OT: Duitsers zetten de voertuigen alleen vast met houten blokjes voor, achter en naast de tracks en niet met kabels of kettingen. Wel werd er regelmatig camouflagemateriaal (takken, netten) op de voertuigen gedaan, indien de tijd dit toe liet en het voorradig was.

Nogmaals welkom

Peter
 
Mannen,is er nog plaats,anders schuift maar een beetje op e?......................................
 
Ivan, ik was inderdaad kinda van de aardbol verdwenen, met nare gevolgen vandien, maar ik ben terug en daar ben ik blij om.
Je linkje geeft een "FORBIDDEN" aan ?

Kassei, plaats genoeg en iedereen is welkom.

Peter, eigenlijk heb ik me vooral toegelegd op het schilderen van een aantal bustes. Mijn referenties tonen inderdaad stopblokken op de hoeken van de voertuigen, dit is een goede opmerking want dit gegeven maakt het straks net dat tikkeltje boeiender ! De takken zijn ook een vaak terugkomend iets, ook typerend voor Duits pantservervoer. Bedankt voor de positieve insteek en de bijdrage aan ideetjes.

Roy, ik vrees dat er niemand is die zoveel druk op me kan leggen als ikzelf, wat niet altijd leuk blijft. Met het ouder worden, komt gelukkig ook wat wijsheid waardoor ik tegenwoordig meer kan genieten van de hobby.

Pascal, het delen van technieken is mijn primaire doel, ik vind het ook belangrijk methodes van andere modelbouwjongens uit te proberen, wees gerust, ik ga je overstelpen met mijn verf-escapades. En vragen staat vrij, net als het maken van opmerkingen die ik niet graag lees maar die de geest nog wilskrachtiger maken om beter te doen !

Hoi Xavier ! Ik volg je in je redenering mbt. de afvoer van een beschadigde Panther. Ik weet echter niet of in juli/augustus van '44 de Duitsers nog pantsers afvoerden naar herstelplaatsen, de geallieerden waren immers uit hun bruggenhoofd gebroken en op komst, tijd voor afvoer, herstelling en terugkeer naar het front was er amper of niet. Ik denk dat tanks in die periode haastig in het veld werden opgelapt ? Nieuwe tanks werden wel naar het front getransporteerd dus ik denk in die richting momenteel.

Erwin, ook een zeer waardevolle tussenkomst, en dat is wat ik nu weer zo interessant vind, het beeld van een pure Panther, zonder markeringen of camouflage op een platte wagen, met blokken eronder, wat van die grote vaten, misschien een BMW erbij om het gat te vullen...good thinking !

Silenoz ! Ja, haha die tentjes zijn ook steevast te zien op oude foto's, indrukwekkend hoe die Duitsers alles zo nauwkeurig en systematisch uitvoerden. Tja, inderdaad, vluchtende Duitsers smeten alles op treinen om zo snel mogelijk het hazenpad te kiezen. Dus dan kan zo'n veteraan weer wél...om gek van te worden.

Hoi Wouter ! Zo'n verfrommelde Panther voegt zeker wat drama toe, dit wordt weer nachtjes wakker liggen. Ik ga uit de hier aangeleverde insteken van jullie allemaal een realistisch beeld proberen te scheppen van een Normandisch stationsdomein dat net in handen van de Amerikanen is gevallen.

Met jullie erbij moet dit goed komen, kan niet anders.



Een kleine update, met pics voor Hondafan.

Ik heb verder gewerkt aan het loopwerk van de locomotief. Eerder bracht ik verschillende washes aan, mengsels van AK Winter Streaking Grime + Raw umber olieverf + white spirit. Ook deed ik een paar pinwashes met een iets dikkere variant van de washes. Ik breng graag washes op om ze wat later gedeeltelijk weer weg te halen met in white spirit gedrenkte (en weer afgepoetste !) wattenstaafjes, dit geeft heel realistische en subtiele effecten indien verticaal uitgevoerd.

Vandaag voegde ik remstof toe, en smeer op de bewegende delen van het loopwerk.

74_zpsarfxozbw.jpg

Op de foto zie je AK Engine Oil, dat is dik en strak glanzend, een zakje pigmentpoeder dat ik van een Duitse vriend kreeg maar waarvan ik verder niks weet behalve dat het interessant is om spoorvoertuigen mee te weartheren, en AK Shafts and Bearings Grease. Ik mengde dit tot een stevige, glanzende substantie waarmee ik aan de slag ging. Het weghalen hier en daar leverde erg plezante effectjes op.

Deze foto is genomen halverwege de werken met het product, een aanrader voor spoormodelbouwers vind ik toch.

75_zpsmkk385cu.jpg

Eenmaal dit alles helemaal is uitgedroogd, wil ik nog een extra verdunde Raw Umber wash over het loopwerk heen werken.

Ik hou jullie op de hoogte en geloof me, deze locomotief zal jullie nog de oren uitkomen vrees ik.

Groeten van Guy.
 
Laatst bewerkt:
Mooie vooruitgang Guy.

En nog een AK-gebruiker net als ik. Wist je dan niet dat alles van Ammo veel en veel beter is? Waarom ben JIJ nog niet overgestapt?

(sarcasm alert)
 
Ik heb inderdaad ergens een foto van een Duitse tank op een wagon waar ze een vierkant Zeltbahntentje hadden opgezet met een touwtje vanaf de loop.
Maar ik weet niet of dat gebruikelijk was aan het Westfront. Wat je dan wel kan doen is de 4 stukken van verschillende seizoenen te gebruiken.
Even navragen bij de sponsors of die ze ook verkopen (indien je een tentje gaat gebruiken).

Peter
 
De tankbemanning bleef meestal bij de tank, ook tijdens transport, en vandaar het gebruik om de tenten op te stellen voor de tank. Vermits je moeilijk piketten en dergelijke in de wagon kan slaan, werd de top rond de loop gebonden.
Het gebeurde ook dat er in de voertuigen zelf overnacht werd tijdens het transport, vb. in radiowagens of staff cars.
Op die manier spaarde men enkele wagons uit. Het kwam zelfs voor dat de veldkeukens werkten tijdens het transport.
 
Erwin, extra info, altijd plezierig. Zo'n tentje moest wel geïmproviseerd opgesteld worden op het houtbed van de wagen.

Peter, ik weet niet of ik ga voor een tentje, maar die optie is er dus.

Hondafan, dank je !

Roy, weet je, ik heb een hele batterij AK weatheringproducten van een overleden vriend overgenomen en zelf had ik al een resem van die potjes. Ik ben er meestal wel over te spreken maar ik blijf eigenlijk het liefst in de buurt van mijn olieverfjes, de pigmenten daarin zijn vele malen fijner dan die in de AK'tjes.
Ik heb de indruk dat weatheringproducten zeer sterk in opmars zijn en ik moet er soms om lachen hoe ver men het gaat zoeken, Afrika Korps Filter, Afrika Korps Wash, Streaking Grime for Afrika Korps, en dit vind ik de beste : Rain Marks for Nato Tanks for heaven's sake. Ik bedoel maar, je zal dat laatste maar eens gebruiken op pakweg een WOII Sherman tank, heel je model om zeep wegens de verkeerde regenstrepen, de horror !:laugh::laugh::laugh:
 
Het klopt wel dat er ver in gegaan wordt met de omschrijvingen die ze aan die weather producten geven. Ik denk dat het vooral bedoeld is voor de mensen die helemaal geen idee hebben van de kleuren die ze best gebruiken voor bepaalde onderwerpen, en een kant en klare pot is voor deze mensen de redding in nood.

Ik wel redelijk wat klanten die dit graag hebben, dan verliezen ze ook de moed niet bij het bouwen van hun project denk ik :) Ik denk dat de discussie AK vs Ammo nog helemaal niet op zijn einde is ook. Die twee bedrijven zijn echt aartsvijanden.

Anyway, het is echt leuk om je weer aan het werk te zien Guy. Ik hoop dat we elkaar eens tegen het lijf lopen op een beurs in de toekomst.
 
Dat gaat er zeker van komen Burglar. Je hebt wel een punt trouwens hoor, ik kan me goed voorstellen dat beginnende modelbouwers zich wat meer op hun gemak voelen als ze niet moeten zoeken naar de ideale wash.
 
en dan te zeggen dat jullie elkaar wss gezien hebben op de beurs in Mol :D
 
Ik denk dat de merkrechten op de namen ook wel meespelen.
Voor standaard kleuren als zwart en wit zal dat niet gelden, maar als AK en Ammo nu al ruzie hebben zullen ze zeker niet toestaan dat hun producten namen krijgen die veel op elkaar lijken.

Vergelijk bijvoorbeeld eens de patentoorlog tussen Apple en Samsung, die ruzien zelfs over de afgeronde hoekjes.

Terug naar de voortgangsfoto's (Hint)
Peter
 
Blij je terug te zien Guy.
ben benieuwd naar het vervolg van deze bouw.
 
AK, Ammo, Vallejo, is dat niet allemaal ongeveer hetzelfde?
Ik gebruik ze alledrie door elkaar
 
Terug even >w

Erwin, extra info, altijd plezierig. Zo'n tentje moest wel geïmproviseerd opgesteld worden op het houtbed van de wagen.

Peter, ik weet niet of ik ga voor een tentje, maar die optie is er dus.
...

Ik wil even luidop denken hier:
Als het nieuwe tanks zijn die aangevoerd worden ter vervanging, zouden deze dan de bemanning meebrengen naar het front?
Als deze van de fabriek uit vervoerd zijn, dan zal de bemanning waarschijnlijk al ter plaatse zijn, of met een andere (passagiers-)trein vervoerd worden...
Zou een afgeleefde tank die terugtrekt met bemanning dan niet beter in het plaatje passen met een tent, of niet?
Gewoon mijn 2centjes ;)
 
Hier is inderdaad ruimte voor interpretatie Xavier, ik ben hier voorlopig nog niet uit en zal extra opzoekwerk doen en hier de resultaten meegeven.
 
Wat ik begreep van Guy is dat de tanks vanuit het Oostfront werden aangevoerd. Ik weet niet over welke Abteilung we het hier hebben maar de kans is groot dat de Panthers al toegewezen waren en dus met bemanning en Werkstatte werden overgebracht.

Interessant toch he, onze hobby ^^
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan