Hoofdsponsor

1/4 Verbrandingsmotor (Airfix)

Roy vd M.

Administrator
Administrator
Lid geworden
13 apr 2014
Berichten
9.960
In afwachting van de diverse onderdelen ten behoeve van mijn McLaren MP4/6-bouw, even iets leuks voor tussendoor: een 'werkende' viercilindermotor, ongeveer op schaal 1:4 als ik het moet inschatten.

De prijs van de kit is te overzien. Er hoeft niet gelijmd of geschilderd te worden, alleen in elkaar geklikt en geschroefd. Er zit een leuk instructieboekje bij boordevol enthousiaste uitleg over de verbrandingsmotor. Alle onderdelen worden ook benoemd. Als je niets van motoren weet en wilt weten hoe zo'n ding werkt, is deze bouwdoos zeker een aanrader.

1. De doos.

29419397021_3b7a0c45c1_b.jpg

2. Meer dan 100 onderdelen.

29499426645_654d1e21ae_b.jpg

3. Ik heb eerst één zuiger gemaakt. De zuigerhelften klikken in elkaar. De krukasbevestiging gaat met schroefjes. Airfix zegt plantaardige olie toe te voegen, dus dat doe ik dan ook maar (olijfolie). Ik raad wel aan om de zuigerpin iets te schuren, zodat de zuiger iets soepeler beweegt.

28874586864_1025e2ee87_b.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
knap reuze knap heb ooit de v8 eens willen kopen , nu voor mensen die niet veel van een motor kennen is dit een aardig kitje tof , ik ga dit wel goed volgen , uitleg zal ik niet meer moeten geven he , want je hebt het er allemaal mooi gedrukt staan knap ding
grt
Marc
 
Er hoeft niet gelijmd of geschilderd te worden, alleen in elkaar geklikt en geschroefd.

Hmm is dat niet te hoog gegrepen Roy :)
 
@Marc ik denk dat ik me ook zonder de toelichting in het boekje wel had gered wat betreft begrip voor het werkingsprincipe van een verbrandingsmotor, nu ik die werking verschillende keren in bouwtopics en, voordien, aan onwelwillige ex-vriendinnen heb uitgelegd. En nu zijn het mijn ex-vriendinnen, ra ra hoe kan dat. :)

@Ron ik doe mijn uiterste best :D


4. De krukas met de zuigers is gereed.

29466118376_f3f0d7e0d5_b.jpg

5. En de zuigers zitten in hun cilinders. Carterpan is ook bevestigd.

29466118326_e04ffbc1a5_b.jpg
 
Roy zie dat de timing juist is of je hebt miserie hoor kromme kleppen of een gat in de zuiger :laugh:
Marc
 
Marc je lacht erom, maar er zal straks echt een afstelling moeten plaatsvinden met een speciaal voorzien tooltje. Anders werkt het motortje straks niet goed...


6. De kleppen zitten op hun plek.

29467165286_c1f75343d7_b.jpg

7. Nokkenas is gemaakt (hier moet erg goed worden opgelet hoe de nokken precies zitten, je kunt ze maar al te eenvoudig verkeerd om monteren; goed kijken naar de tekening is het devies en niet zomaar 'rijgen') en de tuimelaars zijn ook al bevestigd. De as voor de tuimelaars heeft een likje olijfolie gekregen.

29392976132_6ffcd0fc0f_b.jpg

8. En zo wordt het toch een vrij grote constructie, al met al.

29501515745_73c00e3bf6_b.jpg
 
Super fijn project hier en te gek wat er allemaal niet op de markt verschijnt 😉
 
prachtig het was maar een grapje hoor maar 1 ding je zal er veel uit leren
knap speeltje
Marc
 
Dank voor iedereen die de gelegenheid heeft aangegrepen deze bouw te volgen voordat 'ie afgerond werd :D

@Danny: precies wat ik dacht toen ik deze kit in de schappen zag liggen. Airfix heeft trouwens nog zoiets maar dan een straalmotor voor een vliegtuig.


9. Hier wordt de motor 'gesynchroniseerd'. Het tooltje kan daarna worden verwijderd.

29503173815_98f38e30da_b.jpg

10. En hier dan de gerede motor. Ik heb de ontbrandingsvolgorde op 1, 3, 4, 2 gezet.


11. Hier is te vergelijken hoe groot dit ding is in vergelijking met de 1/24 BMW:

29394804242_b9173a2513_b.jpg

Wat een heerlijke build was dit. De bouw duurde ongeveer 3 uur, de kit heeft een erg gunstige prijs/kwaliteitsverhouding en ik heb nu een leuk displaymodel van een 'werkende' motor.

​Totaal bestede tijd: 3 uur
 
zo gaat de afstelling in het echt ook hoor soms met kleine merktekens soms pennen die de krukas vast zetten knap hoor
Roy goed gedaan hoor je mag direct als technieker beginnen
grt
Marc
 
Dank Marc. Ik mag direct als technieker beginnen zeg je... wat denk je dat er zojuist binnenkwam nadat ik op 'verzenden' klikte: mijn eerste van drie boeken, en de Tamiya-kit. Beide uit Japan. Ik geloof dat ik nog nooit zo snel bezorgd heb gekregen!!

Letterlijk een 'tussendoortje' dan dit, wordt het dus niet. :D


Dus om terug te komen op je opmerking: ik ga lekker aan de MP4/6 techniekeren :)
 
Doe dat het zal je goed afgaan dat zie ik aan het enthousiasme dat je hier aan boord legt
grt
Marc
 
ziet er iets leuk uit, maar ik snap de plantaardige olie niet :p
Deze vervangt dan zogezegd de benzine ofzo?
 
De olie is bedoeld voor smering van de onderdeeltjes.
 
P R A C H T I G E kit, zoveel jaren terug in de cataloog en nu blijkbaar opnieuw en update uitgebracht.
Had nooit gedacht dat deze kit zo vlug in elkaar te steken was.
 
heel knap,ik wist natuurlijk weer niet dat dit bestond..............................
 
Erwin, ik ben nog netjes te werk gegaan door de aangietpunten te schuren. Ik denk dat als je dat niet doet, de kit in twee uur in elkaar gezet kan worden.
 
Zeg Roy dat zijn al twee complete modellen binnen een paar maanden :)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan