Hoofdsponsor

1/120 bouwverslag 1/120 zeilschip MERCATOR [wip]

jackgoldwing

Member
Registered
Lid geworden
26 aug 2016
Berichten
11
Hallo iedereen,
zoals beloofd door de verkoper werd de bouwdoos op tijd geleverd.
Marc w had mij aangeraden de bouwverslagen hier op het forum te lezen en ik moet zeggen dat er hier veel kennis wordt vergaard.

De bouwdoos gaat eind september mee voor 6 maand naar Spanje waar ik hoop enige tijd te vinden om er aan te werken maar dat zal wel lukken.
Hieronder enige geschiedenis van de MERCATOR

Deze barkentijn met een bruto tonnenmaat van 778,86 ton is voorzien van een hulpmotor van 500 P.K., de lengte over alles bedraagt 78,40 meter, de grootste breedte 11,09 meter en de diepgang 4,50 meter.
De Mercator werd opgetuigd als barkentijn. Dit is een gemengd schip, de voor– of fokkemast voert razeilen, de grote mast en de bezaanmast zijn langscheeps getuigd. Razeilen zijn bevestigd aan horizontale rondhouten die men ra’s noemt Razeilen staan doorgaans dwarsscheeps maar zij kunnen georiënteerd worden naar de richting van de wind. Schoener-zeilen, worden in langscheepse richting gevoerd. Mercator werd gebouwd voor rekening van de Belgische Staat op de scheepswerf Ramage en Ferguson te Leith in Schotland.
De Mercator voerde normaal 15 zeilen met een totale oppervlakte van ongeveer 1.600 m². Door de aard van het tuig zeilde dit schip het best bij dwarswind. Bij gunstige wind kon Mercator 13 knopen lopen.
Uit de vooroorlogse periode was de 7de kruistocht zeker de merkwaardigste. Deze droomreis duurde van 3 oktober 1934 tot 21 mei 1935. De bestemming was Paaseiland, waar een Frans-Belgische wetenschappelijke expeditie moest afgehaald worden, maar ook meerdere andere mooie eilanden werden bezocht.
In 1936 viel de Mercator de bijzondere eer te beurt het stoffelijk overschot van Pater Damiaan naar België over te brengen.
In 1950 werd Mercator na grondige herstelling terug in de vaart gebracht.
Een bijzonder hoofdstuk in de geschiedenis van het Belgisch schoolschip is dit der grote zeil- koersen vermits de Mercator daar goede uitslagen wist te behalen. De deelnemende schepen waren van diverse grootte en voerden verschillende tuigages. Dit betekende een grote moeilijkheid voor de inrichters. Om een zo getrouw mogelijk klassement op te maken was het noodzakelijk een handicapformule toe te passen. Het was precies deze handicap die de Mercator, alhoewel in twee van de drie wedstrijden als eerste over de meet, in het zand deed bijten.
Na de 41ste kruistocht werd Mercator uit de vaart genomen.
Tijdens al de jaren dat de Mercator als opleidingsschip dienst deed heeft het schip onder het bevel van volgende commandanten gestaan: 1932-1955 R. Van de Sande /1955-1961 R. Ghys.
bron : http:/www.zeilschipmercator.be

Foto's van bouwdoos en inhoud
attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg
 
Een prachtig schip, ik heb hem jaren geleden met school nog bezocht.
Dat was een boeiend schoolreisje.
 
Het is inderdaad een mooi 'hedendaags' zeilschip ......is momenteel niet meer te bezoeken is binnen voor een GROOT onderhoud. Het schip is bijna volledig ontmanteld en ook de masten zijn verwijderd. Misschien weten jullie dat ........de MERCATOR heeft een ijzeren romp...maar niet in de bouwdoos
 
De Mercator is een heel klein stukje familiegeschiedenis wat mij betreft.
Wijlen mijn grootvader langs vaders zijde heeft nog gewerkt bij ACEC te Gent alwaar ooit het motorblok van de Mercator gegoten werd. Terwijl hij aan het gieten was sprongen er gensters weg welke zijn broekspijp in brand staken maar vermits je niet mag stoppen met gieten diende zijn collega de vlammen te blussen.
Er bestaat trouwens nog ergens een foto van maar waar die ergens terecht gekomen is weet ik niet.
 
De Mercator is een deel van ons geschiedkundig patrimonium net zoals " de Gerlache" die ze nu in Boom/Rumst aan het herbouwen zijn.
Wat mij het meeste stoort is dat de Mercator al jaren gemeerd ligt in Oostende terwijl haar thuishaven Antwerpen is!
 
Zoals reeds gesteld wordt de Mercator volledig opgelapt.....ik denk dat nog vele jaren zal duren vooraleer het schip terug toonbaar zal zijn.....of het nu Antwerpen of Oostende is doet mij niets......in elk geval komt ze veel beter tot haar recht in Oostende. Antwerpen heeft, volgens mij niet zo'n mooie ligplaats ter beschikking.
 
Deze modelbouwdoos ziet er veelbelovend uit.
ik ben erg benieuwd hoe hij er uit zal zien.
:):):)
 
Succes met de bouw van dit mooie schip.
 
Beste Sam, het is zeker mijn bedoeling niet om u te kwetsen hoor, maar het is toch juist he !!?? En......ik ben niet afkomstig van Oostende noch van Antwerpen......
 
De Mercator haar thuishaven is ontegensprekelijk Antwerpen, voordat ze naar Oostende vertrok lag ze gemeerd in het Napoleondok, tevens het oudste dok van Antwerpen, daar hoort ze thuis en nergens anders.
Trouwens: kijk maar eens op het schip zelf achteraan: wat staat daar op? MERCATOR ANTWERPEN!
 
Beste Sam,
als laatste omtrent dat onderwerp geef ik u gelijk dat de thuishaven van de Mercator Antwerpen is maar er bestaat ook nog zo iets als 'beste locatie om te showen' en daar steekt Oostende dan wel boven Antwerpen. En Sam......u bedoelt waarschijnlijk het Bonapartedok.En hierbij is voor mij de kous af hoor......sans rancune hé
en ik ben er zeker van dat deze discussie hier niet moet gebeuren ........
Groeten en goede nacht
 
Laatst bewerkt:
De kit ziet r netjs uit, bewar alls moooi gestapeld zodat het niet kromtrekt voor je begint te bouwen.
Succes met de start
Vgr Marc
 
mooi schip met een mooie geschiedenis
veel suc6 met de bouw.
 
Veel plezier met dit mooie schip, in het verleden al een keer of 2 bezocht .
 
knappe kit toen hij nog in Antwerpen lag heeft een kozijn van mij er nog aan gewerkt , maar dat was in zijn slechte periode want het hout was in zeer slechte toestand
Niettemin toch een prachtig schip
Succes met de bouw er van
Marc
 
Onlangs met het gezin in Oostende geweest, en toen ik de Mercator aan de kids wou tonen zag ik tot mijn verbazing dat hij daar niet aangemeerd lag (nu weet ik dat hij dus binnen is voor herstellingen... :8 )
Het deed mij wel raar toen we daar passeerden en dat je de Mercator niet zag liggen. Het is intussen wel een gewoonte geworden om hem daar te zien...

Ben benieuwd om je bouw te zien vorderen, ik volg van aan wal ;)
 
het schip dat ze in Boom aan het herbouwen zijn is de BELGICA van de zuidpool expeditie met als kapitein Adrien de Gerlache
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan