Hoofdsponsor

1/12 McLaren Honda MP4/6 Ayrton Senna [wip]

Roy vd M.

Administrator
Administrator
Lid geworden
13 apr 2014
Berichten
9.990
Dag modelbouwers,

Na mijn BMW-bouw had ik de keuze om terug te gaan werken aan:

- het Heiligenbeil-diorama (waar ik veel zin in had) met als voetnoot dat daar de volgende stap photo etchen is, voor mij enigszins een drempel; of:
- iets waar ik al ruim een jaar naar aan het kijken ben: een Formule 1-wagen van Tamiya op schaal 1/12.

Ik heb na wat overpeinzingen gekozen voor het laatste, welke keuze makkelijk werd gemaakt door de wetenschap dat er juist een prachtige aftermarket-set was uitgekomen voor een prachtige en haast legendarische auto.

Het wordt de McLaren MP4/6 met de 12-cilindermotor RA121-E. Honda wist 720 PK te persen uit deze 3,5 liter V12-motor. Dit type auto werd gereden door Ayrton Senna en Gerhard Berger. Ik wil, voor de hand liggend, de auto van Senna bouwen. Hij behaalde in 1991 met deze auto zijn derde en laatste wereldkampioenschap. Zie voor meer informatie over de MP4/6 Wikipedia.

20px-Ayrton_Senna_McLaren_MP4-6_1991_United_States.jpg
(Courtesy of Wikipedia Commons)

Ik zal in dit topic vooral foto's posten en minder tekst dan jullie van mij gewend zijn. Op een Brits forum maak ik een veel uitgebreider bouwverslag, onder andere omdat men daar ontzettend veel kennis in huis heeft over het F1-team van McLaren en deze auto in het bijzonder. Plaatsing van een samenvatting (vooral in fotovorm) zorgt ervoor dat mijn Belgische en Hollandse forumvrienden toch de bouw kunnen volgen. Elders schreef ik dat ik het op dit forum wat rustiger aan zou gaan doen of een pauze zou gaan inlassen, om mij moverende redenen; het eerstgenoemde is dus het geval. Vanzelfsprekend zal ik alle eventuele vragen die in dit topic zullen kunnen worden gesteld, beantwoorden. En wellicht heb ik zelf ook vragen, bijvoorbeeld over in de Benelux verkrijgbaar materiaal.

Het zal een langdurige bouw worden want in tegenstelling tot het out-of-the-box-principe waarmee ik de BMW heb gemaakt wil ik deze auto zo gedetailleerd bouwen als ik redelijkerwijze kan.

De volgende onderdelen zijn al besteld:

- De kit van Tamiya.
- Top Studio volledige detailset, bestaande uit 8 sets.
- Marlboro decals.
- 3 referentieboeken.

Hetgeen ik nog wil aanschaffen:

- Dry transfers voor de banden.
- Diverse Alclad verfjes.
- McLaren-transparant oranjerood verf.
- Diverse boutjes, moertjes, nippeltjes etc.
- Carbon decals.
- Eventueel: vervangende wielen.

Om alvast een idee te geven van het detail dat de Top Studio set geeft, hier een tweetal foto's; het origineel en de Top Studio-onderdeeltjes. Alle niet-grijze onderdelen zijn van Top Studio. Ik neem aan dat jullie het met mij eens zijn, dat Top Studio bepaald niet kinderachtig te werk is gegaan in het nabootsen van de originele situatie. Zoek de verschillen:

engine-honda.jpg
12484785_1011649438877136_7726066035610421478_o.jpg


Ik wil nog iets verder gaan detailleren met toegevoegde boutjes en dergelijke.

Zodra de bestellingen binnen zijn, zal ik de foto's posten.

In dit topic is alle kritiek welkom, van de grootste muggenzifterij af. Ik wil het onderste uit de kan halen dus als jullie iets zien, laat het me alsjeblieft weten!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi onderwerp zal weer volgen vanaf de zijlijn :)
 
Misschien heb je hier nog wat aan Roy wat boutjes en moeren betreft?
 
Ah kijk Ron dus daar haal je het vandaan. Ik las al ergens dat jij dit spul uit Duitsland haalde. Die website ga ik zeker eens in detail bekijken, ziet er goed uit!

Ik had deze site al gevonden. Ik zal beide sites met elkaar vergelijken, waarschijnlijk zal het er wel op neerkomen dat ik bij beide sites iets ga bestellen.
 
U raad geven over de mekaniek en als ik iets fout zie of iets dat niet juist is u ervan op de hoogte brengen zoals ge gevraagd het
Marc
 
Ah zo, ja alvast bedankt daarvoor. Ik weet dat als ik een vraag daarover heb, ik bij jou terecht kan.
 
Ben niet thuis in de wereld van de F1 maar zal zeker volgen, veel succes.
 
Hier op beide foto's is er weinig verschil juist de airbox is anders maar dat heeft te maken met jaar een type van formule 1
Verder als het zo word zal het een prachtige wagen zijn zal ook weeral een flink prijskaartje hebben Marc
 
Dank voor het volgen Erwin.

Marc je bedoelt dat de aanzet van de airbox bij het Tamiya-onderdeel lager lijkt dan bij het origineel, neem ik aan.

engine-honda.jpg
12491794_1011649535543793_2624601939530543064_o.jpg


Dat heb je wel héél goed gezien, was me zelf niet opgevallen. Dat is dus iets wat aangepast zal moeten worden.

Kijk, zo heb ik toch al de nodige tips gekregen hier (ook van Ron wat betreft de carbondetails en het aanbrengen van vernislagen over de bodyverf) en ik ben nog niet eens begonnen.

Marc het is inderdaad geen goedkope set, maar ik verwacht er lang plezier van te zullen hebben.
 
Dergelijke wagens kunnen mij ook wel bekoren.
Vertel eens iets meer over die detailset als je wil: wat zit er allemaal bij?
 
Dat hoop ik ook dat je er veel heel veel plezier aan zal beleven
Marc
Ik ga deze foto's ook weer goed bestuderen , het is gewoon prachtig
 
Roy ik hoop dat dit al een dry-fit is want er loopt een goudkleurige leiding verkeerd onder de uitlaten die steekt op de eerste cilinder er tussen uit
 
Roy ik hoop dat dit al een dry-fit is want er loopt een goudkleurige leiding verkeerd onder de uitlaten die steekt op de eerste cilinder er tussen uit

Mag Roy eerst zijn kit en aftermarket spul in huis hebben Marc :)
Maar knap dat je ziet dat die koperen staaf verkeerd loopt op de foto op het origineel is deze niet te zien.
 
Laatst bewerkt:
Roy veel succes ermee.Ik zal met veel belangstelling volgen.
Marc S
 
Veel plezier & succes met deze schoonheid :) !
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan