Hoofdsponsor

1/12 McLaren Honda MP4/6 Ayrton Senna [wip]

daarom worden kits veel niet afgewerkt en als beginner is het heel moeilijk om iets te kiezen door sommige prutsfabrikanten revell heeft de beleefdheid om de moeilijkheidsgraad te vermelden en vind dit top. maar als je pech heeft in aankopen als beginner is goesting snel weg dus word het een nadeel voor fabrikanten.
intussen blijf ik vlijtig volgen en als ik zo ver sta als jullie ga ik me ook niet inhouden .
dus Roy wanneer begint te vertoning F1 niet dat ik u afjaag he maar ge moogt beginnen
groetjes
 
Je hebt volledig gelijk Pascal.

Ik hoop dat je je in dit topic niet zult inhouden om je mening te geven wanneer iets goed is, maar vooral wanneer iets niet goed is. Had je in deze bouw een opmerking geplaatst zoals die over de grilles van mijn BMW, dan zou ik tot aanpassing zijn overgegaan want hier ga ik me uitleven op scratchwerk voor zover nog nodig. Alle commentaar is dus welkom.

Mooi enthousiasme.... :D ik ga eerst eens verder met de voorbereidingen. Die zijn even belangrijk als de uiteindelijke bouw. Tot nu toe is er alleen een dryfit om te kijken in hoeverre de de resin koppen goed passen op het plastic en of de de opbouw vervolgens ook weer past. Het antwoord is te verwachten: het past perfect.

Zodra ik daadwerkelijk ga bouwen, ga ik ook de bij lezers van mijn topics bekende paragraafnummers gebruiken en ga ik ook de tijd bijhouden.

28946821733_4abe2ae770_b.jpg
 
Laatst bewerkt:
Als beginnend bouwer wil ik toch iets toevoegen. Gedetailleerd of niet. Ik ben een jaar geleden met deze hobby begonnen. En ik lees heel veel, ondertussen weet ik, daar ben ik al een van de weinige, welke site ook, de vraag wordt voor de honderdste keer gesteld. Als beginneling loop ik tegen dezelfde vragen aan. Nu zoek ik zelf verder, daar gaat al iets verkeerd bij de aanschaf van kits. Dab zijn er ook bouwers, die meer van Kwantiteit dan kwaliteit houden, maar ieder zijn eigen keuze.

Op deze site, iets van 3 maanden....

Dan de kits, ik verteleerlijk Airfix is tot nu toe een kit die ik maakte toen ik 8 jaar was met een tube velpon. Bijna 50 jaar later kom ik er nu achter dat er betere kwaliteit is, van het zelfde merk. Nu ben ik dus zo ver dat ik eens in het assortiment van Airfix ga kijken.
Verder als beginnend bouwer, ik probeer goede kits te vinden, artikel Heller is zijn naam bouw, aan het verbeteren, met de 2 van de laatste kits vindt ik dat niet. Toch gaan sommige (beroeps) bouwers met dezelfde kit naar een beurs en veranderen het verslag achteraf. Met 1 kit heb ik met dezelfde snelheid zitten bouwen. Ga ik Guido niet vertellen. Voor mij ook een reden om eigenlijk de boel in de hoek te gooien. Als die geschreven had , dat sommige dingen in zijn verslag, naderhand afbraken, had ik het eerlijk gevonden. Dus de verbeterde Heller valt af.

De ontwikkeling van mij als beginnend, als iemand mij verteld moet je zo en niet anders doen, ja die heeft 40 jaar meer bouwervaring, ook zijn er anderen die weer anders aansturen, ik denk dan is het van mij puberaal gedrag, eerst zelf weten wat er fout gaat. Dan kom ik bij Tamiya. Is prijzig, veel discussies.
Kom ik bij verf terecht, een humbrol en revel is meteen slecht. Tuurlijk dat is mij ook verkocht bij de eerste kit. Als ik hier bij sommige lees, is die het meest geschikt. Of toch weer niet.

Dan kom ik bij de echte Revel, ik lees hier veel, en overal zie ik Revel.de boven aan staan. Dan ga ik me afvragen, als iemand verstand heeft van een kit maken, die hier wordt gepromoot. Een nieuwe kit, ik doe veel wijsheid, dus die van revel moet ik hebben.

Lees ik berichten leef me in, en kom erachter, dat waar revel staat, revel een wanpresttie levert, wast betreft, afwerking. Ik heb wel verstand van treins en trams. Wat een auto betreft, kan je mij van alles wijsmaken. Dan kom ik weer terug bij Guido, toen ik het ijzerdraad, aanschafte om bougie kabels te maken, had ik al, mijn pincet is magnetisch, waarom ijzerdraad???Uit mijn ervaring of kennis uit micro elektronica weet ik al dat een aanraking met een vingers statische elektriciteit veroorzaakt. Ondertussen nog de nodige berichten tegen gekomen, verlichting in bouwen, een led met een 9V batterij.

Conclusie ik schrijf hier nog niet heel lang, lees veel, constant Revel in beeld die dus slechte kits verkoopt niet gedetailleerd en fout.

Tot hier lukt het nog, dan wil ik gaan spuiten, ik heb dus een kit van 100 euro van revel, bv de krupp titan. Blijkt niets van te kloppen, dan ga ik naar ASA almere rennen om direct 500 euro te besteden aan een spuitsetje. Nu ben ik heel gemeen, het item beginnen met bouwen, heb ik wel doorgelezen en wat nodig, dat staat er al 5 jaar ofzo, ben ik vreemd want ik lees oude items.

Nu zijn er PC en veel meer naslagwerk. Dus foto's als referentie () een windsor kwast, wel duur in mijn ogen, en hoe schoon maken, wat blijkt.....modelbouw is nep, en het is hoe te verkopen

Dat brengt me bij het volgend, ik heb eindelijk een goede kit, bv van Meng. Ga ik bouwen, volg ik verslagen van 4 andere bouwers, die de tracks niet bouwen, maar direct, een upfate kit aanschaffen.

Om het verhaal in te korten, zal ik zo schrijven, je wordt verliefd op een meisje, als je samen iets heb, dat moet ze totaal veranderd worden met Botox. De blijdschap van de doos open maken en bekijken is dus weg. het is alleen kiezen wat er in de prullenbak gaat...

Als je wel beseft, ik ben met mijn 11 of zo kitje sinds een jaar bezig.

En ik schrijf dit, en ben helemaal uit mijn comfortzone. Dan is mijn gedachte, oei degene die modelbouwers was 70 jaar geleden, totaal verkeerd bezig. Heb zo.n kitje gekregen, 100% asbest. Met resin een masker, toch had die meneer plezier in het boiuwen

Nogmaals ik volg!!

attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
Jawadde... interessante discussie hier... als beginner met nog maar een paar half klaar heb ik zelf niet veel vergelijkingsmateriaal... maar zoals Roy zegt, je merkt aan de kwaliteit van het produkt dat het ontwikkeld/gemaakt is door mensen met passie voor hun werk of niet... en dat geld niet alleen voor de modelbouwwereld, maar voor alle sectoren en produkten...

Om terug te komen op het eigenlijke onderwerp... WOW... 2000 onderdeeltjes... I like... Stiekem ben ik wel beetje jaloers op al dat moois... :32:

Groetjes,
Kurt
 
Aris, ik zal je post -voor zover aan mij gericht- proberen puntsgewijs te beantwoorden. Een opmerking in het algemeen: persoonlijk vind ik slowchat of off-topic delen in mijn eigen bouwtopic niet erg, ik vind het eigenlijk zelfs wel gezellig. Een administrator kan hier echter anders over denken, we horen dat alsdan graag.


Nu zoek ik zelf verder, daar gaat al iets verkeerd bij de aanschaf van kits. Dab zijn er ook bouwers, die meer van Kwantiteit dan kwaliteit houden, maar ieder zijn eigen keuze.

Inderdaad, ik weet van sommige bouwers dat ze 600 kitjes van één soort vliegtuig hebben. Gaan ze die nog allemaal bouwen, denken ze, is dan de vraag. Ja is het antwoord. Tsja het kan... de een hecht waarde aan een grotere verzameling, de ander aan kwaliteit. Ik ben duidelijk iemand van de laatste groep. Als deze autobouw mij drie jaar kost, en ik had in diezelfde tijd 10 mindere modellen met gietnaden en verfrestjes, of niet verweerd of zo, kunnen bouwen, geef mij dan dat ene 'pronkstuk' maar.

Dan de kits, ik vertel eerlijk Airfix is tot nu toe een kit die ik maakte toen ik 8 jaar was met een tube velpon. Bijna 50 jaar later kom ik er nu achter dat er betere kwaliteit is, van het zelfde merk. Nu ben ik dus zo ver dat ik eens in het assortiment van Airfix ga kijken.

Zoals alle fabrikanten, heeft Airfix inderdaad een flinke verbeterslag gemaakt. De kits van Airfix van nu (nieuwe mallen) zijn van hoge kwaliteit. Ze worden ontworpen en geproduceerd door mannen die plezier hebben in hun werk, grosso modo. Let wel op, en dat geldt voor iedere kit, dat het NIEUWE mallen zijn en niet hergebruikte oude mallen. Heden ten dage worden nog steeds 'nieuwe' kits uitgegeven, met een nieuwe verpakking en al, nieuwe instructies, maar dan sprues uit de oude mallen van de jaren '60 of '70. Dat komt doordat het veel geld kost om een nieuwe mal te ontwikkelen én te vervaardigen.

Maar zelfs uit zo'n oude mal kun je met wat vaardigheid een prima kitje bouwen. Coachke (Marc) is hier een voorbeeld van, hij heeft van een jaren '60-Keverkitje binnen een paar weken een diorama gemaakt waarover binnenkort een artikel zal worden gepubliceerd in het Nederlands Belgisch Modelbouw Magazine. Zoek maar eens op 'Barn Find'.

Verder als beginnend bouwer, ik probeer goede kits te vinden, artikel Heller is zijn naam bouw, aan het verbeteren, met de 2 van de laatste kits vindt ik dat niet. Toch gaan sommige (beroeps) bouwers met dezelfde kit naar een beurs en veranderen het verslag achteraf. Met 1 kit heb ik met dezelfde snelheid zitten bouwen. Ga ik Guido niet vertellen. Voor mij ook een reden om eigenlijk de boel in de hoek te gooien. Als die geschreven had , dat sommige dingen in zijn verslag, naderhand afbraken, had ik het eerlijk gevonden. Dus de verbeterde Heller valt af.

Geloof zeker niet zomaar mensen die zeggen dat de bouw perfect verloopt of verlopen is, dat er geen fouten zijn gemaakt en dat de kit goed van kwaliteit is. Hou er altijd rekening mee dat de modelbouwer opschept. Dat gebeurt regelmatig, vooral in modelbouwmagazines waar als ik het goed zie nooit fouten worden gemaakt. Geloof mij, iedereen maakt fouten... kan niet anders. Maar mensen geven dat niet graag toe. In mijn bouwtopics ga ik wel altijd uitdrukkelijk in op mijn eigen fouten, omdat dat leuk leesvoer is enerzijds en omdat ik dan misschien ook andere mensen kan laten leren van mijn fouten.

De ontwikkeling van mij als beginnend, als iemand mij verteld moet je zo en niet anders doen, ja die heeft 40 jaar meer bouwervaring, ook zijn er anderen die weer anders aansturen, ik denk dan is het van mij puberaal gedrag, eerst zelf weten wat er fout gaat.

Het is goed dat je veel leest. Dan kom je er inderdaad achter, dat er verschillende methoden zijn. Verschillende technieken. Modelbouwers die zweren bij een bepaald merken of die een ander merk juist verafschuwen. Ik heb daar zelf ook een handje van soms, moet ik toegeven. Ik ben bijvoorbeeld helemaal dol op de bij modelbouwers onbekende gele Gator Glue lijm om photo etch deeltjes, resin en van alles en nog wat te lijmen. En ik geloof niet in acryl primer van Vallejo, hoe goed ik de overige producten van Vallejo ook vind. En omdat ik daar volledig achter sta, wil ik nog wel eens een verdedigende houding innemen. Ik ben niet de enige modelbouwer met die eigenschap. Het beste is dan om voor jezelf de afweging te maken en argumenten te vergelijken. Uiteindelijk is al het advies leuk, maar moet je het zelf doen. Je moet je ook prettig voelen bij een methode c.q. product.

Dan kom ik bij Tamiya. Is prijzig, veel discussies.

Goedkoop is niet altijd duurkoop, maar Tamiya biedt in 99% van de gevallen een exceptionele kwaliteit qua pasvorm en correctheid. Vooral als je op zoek bent naar kloppende details, is Tamiya of Hobbyboss of Zoukei-Mura of Hasegawa bijvoorbeeld een zekerdere keuze dan bepaalde andere merken. Als je een Tamiya-kit aan het bouwen bent, krijg je een glimlach op je gezicht. En dat is ook wat waard.

Kom ik bij verf terecht, een humbrol en revel is meteen slecht. Tuurlijk dat is mij ook verkocht bij de eerste kit. Als ik hier bij sommige lees, is die het meest geschikt. Of toch weer niet.

Zoals gezegd, ieder heeft daarover (een vaak stugge en met hand en tand te verdedigen) mening. Zie het als de loopgravenoorlog. Als je onderdeel bent van de ene kant, ga je jezelf steeds verder fortificeren en met kracht verdedigen. Terwijl in werkelijkheid ofwel de waarheid in het midden ligt, ofwel er meerdere waarheden zijn.

Dan kom ik bij de echte Revel, ik lees hier veel, en overal zie ik Revel.de boven aan staan. Dan ga ik me afvragen, als iemand verstand heeft van een kit maken, die hier wordt gepromoot. Een nieuwe kit, ik doe veel wijsheid, dus die van revel moet ik hebben.

De Duitse Revell staat tegenwoordig goed aangeschreven, hoewel er ook in de nieuwere kits sommige vreemde fouten zitten. Maar kijk bijvoorbeeld naar de kit van de Volkswagen Golf, die ziet er zeer overtuigend en indrukwekkend uit. Wat verder aanspreekt aan de Duitse Revell is de modellen die de interesse wekken van het Europese publiek. De Amerikaanse Revell heeft dat in mindere mate, de onderwerpen voelen vaak wat exotisch aan.

Lees ik berichten leef me in, en kom erachter, dat waar revel staat, revel een wanpresttie levert, wast betreft, afwerking.

Verschilt van kit tot kit, waarbij de recentere kits echt van goede kwaliteit zijn. Geen Tamiya, maar daar is de prijs ook naar. Nogmaals, omdat het zo belangrijk is om te beseffen, controleer altijd op Scalemates of een Revell-kit (geldt ook voor andere kits) met nieuwe mallen is gemaakt. Liefst van na circa 2002. Maar schrijf Revell zeker niet af! Ik denk dat recente Revell-uitgaven qua kwaliteit goed te vergelijken zijn met recente Airfix-uitgaven.

ijzerdraad, aanschafte om bougie kabels te maken, had ik al, mijn pincet is magnetisch, waarom ijzerdraad???Uit mijn ervaring of kennis uit micro elektronica weet ik al dat een aanraking met een vingers statische elektriciteit veroorzaakt. Ondertussen nog de nodige berichten tegen gekomen, verlichting in bouwen, een led met een 9V batterij.

Bougiekabels kun je gewoon met koperdraad maken. Dat laat zich ook makkelijker vormen. Voor verschillende schalen zijn ook speciale bougiekabels te koop.

bv de krupp titan. Blijkt niets van te kloppen

Wat er aan de Krupp Titan niet klopt voornamelijk, is de lengte van het chassis. Dat is te corrigeren, zie daarover mijn uitgebreide topic over de Krupp Titan. Vergeet niet dat de kit van 1998 afkomstig is, ik vond de motor verrassend goed gedetailleerd en ook de rest paste beter dan ik verwachtte.

dan ga ik naar ASA almere rennen om direct 500 euro te besteden aan een spuitsetje.

Hier begrijp ik je punt niet helemaal. Ik denk trouwens dat je bij ASA prima service krijgt, goede uitleg, en waar voor je geld. Ik geef liever 500 ineens uit dan 50 euro voor een slechte airbrush, 100 voor een betere, 60 voor een matige compressor, 120 voor een goede airbrush en 380 euro voor een uitstekende compressor; want volgens mij heb ik dan uiteindelijk hetzelfde in huis staan alleen dan door 210 euro meer uit te geven.

modelbouw is nep, en het is hoe te verkopen

Ik ben het met je eens, zij het dat dit met alles geldt. Of je nu een auto koopt, een televisie, een koelkast...

Dat brengt me bij het volgend, ik heb eindelijk een goede kit, bv van Meng. Ga ik bouwen, volg ik verslagen van 4 andere bouwers, die de tracks niet bouwen, maar direct, een upfate kit aanschaffen.

Friuls tracks zijn bij de wat gevorderde modelbouwers bijna standaard. Ze zijn makkelijker te verweren, makkelijker op te schonen, zijn gedetailleerder en zien er beter uit. Dat wil niet zeggen dat kittracks per se slecht zijn en ik heb veel verslagen gezien waar géén Friuls zijn gebruikt en toch een geweldig resultaat is verkregen. Het duurt alleen wat langer en kost wat meer moeite en kunde.

En ik schrijf dit, en ben helemaal uit mijn comfortzone. Dan is mijn gedachte, oei degene die modelbouwers was 70 jaar geleden, totaal verkeerd bezig. Heb zo.n kitje gekregen, 100% asbest. Met resin een masker, toch had die meneer plezier in het bouwen

Nogmaals ik volg!!

Tijden veranderen, gedachten veranderen mee. Je benoemt het belangrijkste, namelijk dat we plezier hebben in het bouwen. Die man met zijn 600 vliegtuigjes is blij als hij er na een paar dagen weer een af heeft en in de rij gerede stuks rangschikt. Hij is weer wat verder met z'n verzameling. Jij bent, kan ik mij zo voorstellen, blij als je een fantastisch realistisch leidingnetwerk in de Belarus hebt aangelegd, waarbij alle links kloppen en alles zou werken als je het in het echt zou doen. Persoonlijk ben ik nogal van het detailleren, zoals gezegd: liever één model in de vitrine dan 30 modellen die ik uit ontevredenheid liefst in een doos zou stoppen.


@Kurt, ook dank voor je berichtje. Dit topic maakt wat los bij de mensen!! Ik ben vereerd met alle interesse en hoop de verwachtingen te kunnen waarmaken.
 
bericht verwijdered
 
Laatst bewerkt:
... maar misschien begint het hier nu toch een beetje offtopic te raken, als er een discussie komt over het Modelbouw Magazine.

Ik stel dan toch maar voor om het verder te hebben over de McLaren, ok? :)


(Aris ik denk trouwens dat je Kurts eerste zin verkeerd leest, Kurt heeft het over zijn eigen nog enigszins korte modelbouwcarrière, niet over die van jou he)
 
Kurt sorry, ik dacht dat mijn bericht een beetje aansloot, in het verloop van het verhaal. Als het niet interessant is, hoe als beginnend bouwer te ervaren. Kies ik mijn keuze. zal nergens schrijven. Nogmaals excuses dat ik een beetje inhaakte..

Geeft niet Aris... Mijn bericht kwam toevallig tussen jouw berichten door binnen... ik ben zelf ook echt maar een beginner, maar ik ervaar alles niet zo negatief... en voor de rest mag iedereen zeker zijn mening hebben, en moet je jezelf niet inhouden om iets te schrijven... als iemand jouw bericht niet interessant genoeg vindt, moet hij het maar gewoon niet lezen.

Groetjes,
Kurt
 
als beginner met nog maar een paar half klaar heb ik zelf niet veel vergelijkingsmateriaal...

Zoals Roy juist aangeeft, dit heeft compleet betrekking op mijzelf... M'n excuses Aris mocht het lijken dat ik u hiermee bedoelde...

Groetjes,
Kurt
 
De voorbereiding is in volle gang. Ik zal beschrijven hoe ik te werk ga.

1. Als eerste heb ik de bouw verdeeld in vier fasen:

- A. Motor + achterwielophanging + alle remmen; Tamiya-bouwplan #1 tot en met #16 en #31.
- B. Chassis + voorwielophanging + cockpit; Tamiya-bouwplan #17 tot en met #30.
- C. Afronding chassis en toebehoren + achtervleugel; Tamiya-bouwplan #32 tot en met #44.
- D. Body + voorvleugel + wielen; Tamiya-bouwplan #45 tot en met #50.

Ik heb alle inhoudelijke bouwinstructie-pagina's gekopieerd zodat ik kan schrijven, strepen, knippen en knoeien wat ik wil. Ik heb de instructies in vier setjes (deel)bladzijden verdeeld en heb bij elk van deze hoofdstukken aangegeven welke Top Studio-sets ik nodig heb.

29283110000_437aea0ff5_b.jpg

2. Bij de Praxis heb ik een sorteerbak en een mini-ladenkastje gekocht. De in totaal 24 (!) photo etch-fretjes heb ik gesorteerd op onderwerp en bouwvolgorde. Die heb ik in de sorteerbak gedaan. Daarbij ben ik uitgegaan van mijn aantekeningen op de gekopieerde bouwinstructies. Ik heb met een etikettenprinter labels gemaakt.

28949687553_942b99072c_b.jpg

3. De niet-photo etch onderdeeltjes heb ik in het ladenkastje onderverdeeld. Hier bijvoorbeeld de drie laatjes voor de motor: ééntje voor metaaldraad (koper, ijzer, staal) en slangetjes, één laatje voor de overige metalen onderdelen en één laatje voor de resin onderdelen.

Wat dat laatste betreft, naast de losse resin onderdelen zijn er 14 gietstukjes met elk meerdere onderdeeltjes erop. Die heb ik overzichtelijk in een rijtje geplaatst op een opgerold en platgedrukt stuk Blu-Tack. Om de gietstukjes vast te drukken in de Blu-Tack gebruik ik in het midden van zo'n gietstuk de achterkant van een scalpeltje.

29492655041_d144485f62_b.jpg

4. Zoals al gemeld, heb ik een dryfit gedaan om te testen hoe goed de resin koppen op het Tamiya-blok passen. De resin koppen werden zorgvuldig van hun gietstukje verwijderd door ze, regelmatig dopend in water, los te zagen met een microzaagje. Het fijnstof komt in de waterdruppels terecht in plaats van in mijn longen en die van mijn dochtertje. De passing van de koppen blijkt perfect.

28946821733_4abe2ae770_b.jpg

5. Om nog even aan te geven hoe belangrijk het is om research te doen voordat je aan het werk gaat, zie beide volgende foto's:

29539064266_4519a2d229_b.jpg

De linker foto is van 1992, de rechter van 2012. Zie bij de pijltjes enkele verschillen, er zijn er meer. Oorzaak kan van alles zijn, er zijn natuurlijk destijds meerdere auto's gebouwd, er waren ook twee auto's tegelijkertijd actief, gedurende het seizoen waren er veranderingen, de auto's zijn na het einde van het wereldkampioenschap misschien aangepast, et cetera et cetera. Gelukkig is Top Studio ook uitgegaan van de 1991-situatie, een flinke meevaller want het boek waar Top Studio zich heeft gebaseerd (op de foto links dus, een uitgave in samenwerking met Tamiya) is een stuk zeldzamer dan de 2012-boeken.

Totaal bestede tijd: 0,5 uur.
 
WOW, tamiya 1/12 doos en Top Studio detail set. Ik volg !
Ik ben nogtans geen F1 fan, maar ik volg.

Een paar maanden geleden ben ik nog een topic tegen gekomen van deze F1 en mijn mond viel werkelijk open als ik de foto's zag.
Gebruikte ook de Top Studio set, en ja zoals eerder hier gezegd Top Studio doet echt hun research wat betreft het uitbrengen en correct zijn van de details.
Zeker geen kit voor beginners, maarja Roy is natuurlijk geen beginner, en aan de hand van de vorige projecten mogen we zeker zijn dat deze een top meesterwerk zal worden.
 
Rebelish dank je wel voor het volgen. Ik kan me je enthousiasme bij het zien van de Tamiya 1/12-set en de Top Studio set voorstellen, ben zelf ook lyrisch :)





6. Ik ben vooral bezig geweest met het voorbereiden van deze bouw. Research, research. Ook heb ik elke foto uit het 1991-boek gefotografeerd en gesorteerd in mapjes op mijn computer:

0. Overzicht
1. Motor voorzijde
2. Motor links
3. Motor rechts
4. Motor achter
5. Bak en achterwielophanging
6. Achterzijde
7. Bodemplaat
8. Monocoque en cockpit
9. Voorwielophanging
10. Voorvleugel en neus
11. Achtervleugel
12. Body
13. Wielen

Hierna zal ik alle foto's in de twee recente boeken fotograferen en sorteren in deze mappen. De recentere foto's worden apart opgeslagen.


7. De bodykap is een beetje gedeformeerd. Het strookje licht hoort daar niet te zijn.

29547963072_7732854f4c_b.jpg
29368272370_7fa58777cf_b.jpg


8. Om er snel achter te komen of, en zo ja waar de onderdelen gedeformeerd zijn, kun je de body op een plat recht ondervlak zetten en tikken, langs de uiteinden. Je hoort het verschil.

 
9. Deformatie van de bodemplaat is veel erger. Natuurlijk kun je het uiteindelijk samenschroeven met de body, dan wordt het vanzelf wel redelijk goed recht getrokken; maar het is netter om beide onderdelen precies in de juiste vorm te hebben op elk moment, ook wanneer de kap verwijderd is. Verder ga ik Tamiya's schroefjes niet gebruiken omdat ze, hoewel erg klein, toch nog te groot zijn en hun verticale positie niet overeenkomst met het echte exemplaar. Ofwel, de bodykap van mijn McLaren zal dus droog komen te rusten op de bodemplaat. Om die reden moet er precies de juiste vorm in komen.


29623608286_b9c3ba3754_b.jpg


10. Het volgende metalen onderdeel is niet aanwezig op het 1:1-exemplaar. En daar zitten ook geen schroefjes in de bodemplaat. Dus ik zal die gaatjes dichtmaken en de schroeven weglaten.


29368269910_50d3ba77c5_b.jpg


11. Deformatie ('warping') nabij het 'V'-gedeelte van de bodykap is behoorlijk heftig en zal niet worden gecorrigeerd wanneer het model in elkaar geschroefd zit. Ik begrijp dan ook niet hoe mensen tien seconden na het openen van de doos beginnen met primen en opbrengen van de verf op de bodykap... ik kan het niet vaak genoeg zeggen, zorg er voor dat je eerst alles goed dryfit en check ook voor warping / deformatie van dit soort grote onderdelen. Zelfs bij Tamiya komt het dus voor.


29034433863_7aaae0066d_b.jpg


12. Bij de luchtinlaten moet er ook horizontaal het een en ander rechtgezet worden.


29547956622_0317993271_b.jpg


13. De horizontale band is 7,6mm. hoog, over de lengte van de body. Nu de bodykap van onderen recht is, concludeer ik dat de bodemplaat eveneens plat moet zijn. Kijk maar naar de video in paragraaf 9 om te zien dat Tamiya hem niet bepaald plat heeft afgeleverd.


29368275500_d253ec0f27_b.jpg
29623616126_3191c51d8a_b.jpg
29577599921_a078220198_b.jpg


14. De onderdelen worden verhit met een haardroger en dan in vorm gebracht. Het is een langdurige arbeid.


29623603326_1c9198fdf2_b.jpg


15. Na ongeveer 2 uur vingers branden en onderdeeltjes net niet laten torderen, zitten de drie onderdeeltjes naar wens in vorm. Een eureka-momentje...


29659144715_094f41481a_b.jpg
29034428273_59d5bd3b5b_b.jpg
29032628084_abd99192f0_b.jpg


Bestede tijd: 2,5 uur (bouw) + 4 uur (studie)
 
systeem met haardroger ken ik maar dat jij dat plat heeft gekregen is een prestatie en een pijnlijke want ge moet er toch dicht opzitten met warme lucht.knap
 
Toch weer leuk om te volgen , ja zo kennen we Roy he
Marc
 
Het systeem met de haardroger werkt niet altijd.
Er bestaat zo iets als "het geheugen van de plastics" dat er voor gaat zorgen dat het plastiek de neiging heeft om naar zijn oorspronkelijke gietvorm terug te keren.
Als het stuk met een fout uit de mal kwam of geplooid werd tijdens het afkoelen, dan kan het zijn dat dit nooit volledig naar de bedoelde vorm terugkeert. Als het stuk echter vervormd werd na afkoeling, bv. tijdens stockage, door warmteinvloed, e.d. dan is het heel goed herstelbaar.
Resin heeft dat geheugen niet en zal zich vlot laten hervormen door warmte, soms te goed en dat is ook niet goed.
 
@Pascal en @Koen, in plaats van de haardroger kun je ook een bak warm water gebruiken. Echter, persoonlijk kan ik daar totaal niet mee werken. Het onderdeel zit dan binnen no time (althans bij Amsterdams warm water, althans bij dat van mij) weer in de oorspronkelijke vorm, wat Erwin bedoelt. Dus ik gebruik altijd de haardroger.

@Marc: en leuk dat er gevolgd wordt!

@Bart: merci, ja dit wordt een grondige. Gelukkig is het nog een enigszins overzichtelijk model.

@Erwin: ik heb nog niet meegemaakt dat ik het plastic niet uiteindelijk in de juiste vorm kreeg. Dat het plastic iets terug zal gaan zitten is de reden, dat dit mijn eerste bouwstap is. Zo kan ik rustig bezien hoe het plastic zich zal gedragen en of er straks nog correcties mogelijk zijn. Ik heb al een kleine correctie aangebracht, plus nog wat verbeteringen inclusief wegschuren van stukken, maar nu zit het al een dag zo goed als goed.

Misschien moet ik me nog eens wagen aan die dubieuze kitbouwers waar jij altijd je bijzondere modelletjes vandaan haalt... :laugh: het voordeel van uniciteit wordt dan afgewisseld met het nadeel van mogelijk onomkeerbare vervorming. Maar ik denk dat de grootste vervorming er toch wel uit te krijgen valt, mits de verhitting fel genoeg is (niet té fel, het moet week worden maar niet smelten) en mits je 'overdreven' buigt. Dan zal het wel gaan terugbuigen, maar het komt dan meer richting de juiste positie te staan.

Resin heeft wel degelijk dat geheugen ook, kan ik je melden. Ik dacht eens leuk te zijn en met warm water te vervormen, maar dat was iets te veel gevraagd. Zie mijn antwoord aan Pascal en Koen.


16. Ik heb nog een uurtje lopen verwarmen en trekken om de body nog iets beter te krijgen. Ook heb ik alle foto's inmiddels opgeslagen in mappen. Het zijn nu in totaal zo'n 500 foto's verdeeld in 14 categorieën.

Dan is de volgende stap, om de foto's te vergelijken met de kit + aftermarket en dan te bezien wat er nog bij moet komen. Ik begin met het motorblok. Allereerst bekijk ik alle foto's in de niet-motorblokmappen en plaats de foto's waar delen van de motor op staan (hoewel het hoofdonderwerp de bak of de radiateur is bijvoorbeeld) in kopie in de motormapjes. Als alles klaar is, krijgen de namen van de mappen hoofdletters, zodat ik weet dat daar alle beschikbare informatie in zit.

Tamiya heeft de motor + bak in één groot onderdeel gegoten. Ik verdeel de referentiestudie in 8 onderdelen:

- Motor links onder
- Motor rechts onder
- Motor voor
- Motor achter
- Motor linkerkop
- Motor rechterkop
- Bak links
- Bak rechts

En ik begin dus met de motor links onder. Jammer genoeg heb ik maar 5 foto's waar delen daarvan duidelijk op staan. Op slechts 2 foto's zijn de uitlaatspruitstukken verwijderd. Er bestaat maar 1 foto waarop de details min of meer goed te zien zijn. Die staat in het boek van 1992, dus wil je nauwkeurig detailleren dan kun je het beste dat boek aanschaffen.

Ik heb alles ingetekend op een afdruk van de instructies van Top Studio die ik 300% heb vergroot op mijn kopieerapparaat. Kleurcodes staan links uitgelegd. Voor een begrip van sommige aansluitingen moet de Radiateur-set van Top Studio worden bestudeerd. Ook de oliekoeler en toebehoren zijn meegenomen in de tekening.

29617409491_0e1b8d6d27_b.jpg

17. Staalkleurige ringetjes voor op het blok zullen met koperdraad worden gemaakt (te zijner tijd volgt een korte tutorial).

29072088664_ec332da2ab_b.jpg

18. De bouten bij de mondingen van de uitlaatspruitstukken moeten niet worden weggeschuurd, ze dienen als hulpstukken voor de positionering van de flensen.

29662942006_58ceb9f945_b.jpg

Bestede tijd: 3,5 uur (bouw) + 6,5 uur (studie)
 
Wow wow wow dit is nu een kolfje naar mijn handje ( of hoe zeggen ze het ? ) Motoren om ineen te steken eindeloos plezier kan ik jullie verzekeren ook bij vliegtuigen en tanks of boten daar kijk ik me gek op zeker op de beurzen dat zal je wel gemerkt hebben op mijn foto's
Marc
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan