Hoofdsponsor

1/12 McLaren Honda MP4/6 Ayrton Senna [wip]

formule 1 zegt me niets maar neemt niet weg dat dit weer interessant is om te volgen Roy veel plezier grt
 
Ik ben blij verrast door de interesse voor deze bouw!

Sam, Marc S., Bart, Bart, Filip, Pascal en Dave, allen dank voor het volgen. Ik hoop dat ik jullie niet zal teleurstellen, ik ga echt mijn best doen om deze McLaren zo mooi mogelijk te maken. Als iets niet helemaal naar mijn zin is, zal ik het opnieuw doen.

@Marc v. N.: ik weet niet wat ze precies met die leiding bedoelen weer te geven, misschien een staaf die onder het uitlaatspruitstuk door loopt maar die is dan op de foto van het origineel niet goed te zien in elk geval. Hou er wel rekening mee dat veel van de metalen onderdelen nog wel geschilderd moeten worden, dus misschien is die staaf of leiding in werkelijkheid wel zwart. Ik denk dat je mag uitsluiten dat ze iets hebben gemaakt wat er in het origineel niet in zit.

@Pascal: tof dat je, ondanks dat je niets hebt met Formule 1, deze bouw toch gaat volgen. Ik verwacht wel dat je volgend jaar wat meer over de Formule 1 zult gaan horen, nu de Belgische coureur Stoffel Vandoorne een plaatsje heeft weten te verkrijgen bij, je raadt het niet, het McLaren Honda-team. Hopelijk doet dat team het dat jaar beter dan nu (er is een opgaande lijn) en wordt de Formule 1 weer net zo populair in België als ten tijde van de fenomenale Jacky Ickx (acht overwinningen en tweemaal tweede in het kampioenschap).

@Sam: de set van Top Studio bestaat uit de volgende detailonderdelen:

- Cockpit;
- Voorvering en voorzijde chassis;
- Aandrijfassen;
- Antenne;
- Luchttoevoer;
- Radiateur en Engine Control Unit;
- Motor;
- Remmen.

De foto's hierboven zijn alleen van de motor-detailonderdelen. Hieronder foto's van alle bovengenoemde detailsets geïmplementeerd (wederom, de grijze stukken zijn de originele Tamiya-onderdelen).

13958080_1159789727396439_1547581990217279518_o.jpg

13938164_1159789954063083_9126544921439391842_o.jpg

13913995_1159789957396416_6853728812161711867_o.jpg

13995623_1159790270729718_3897495761353535088_o.jpg

13923750_1159790320729713_4340117914429659921_o.jpg

(Courtesy of Top Studio)

Het ziet er veelbelovend uit allemaal en ik heb er veel zin in (toevallig de tweede bouwdoos uit 1991 achter elkaar)...
 
Die detailset, ik had met mijn 30ste verjaardag van mijn schoonvader een doos gekregen van de Walter Wolf van Tamiya op 1/12.
Die is nog steeds niet gebouwd maar nu ik dit zie krijg ik er eigenlijk zin in, bestaat er zo een detailset voor dat model?
 
Met het resultaat van de BMW 507 nog vers in het achterhoofd beloofd deze ook weer een knappe bouw te worden...

Vroeger als Senna iedere week op het hoogste schavotje stond, ik als kleine dreumes een beetje het Formule 1 gevolgd, maar na het dramatische heen gaan van die snelle braziliaan ook beetje de interesse verloren... :(
Maar recentelijk door met modelbouw te beginnen, moet ik toegeven dat het telkens toch jeukt als ik een F1 kitje zie staan... Momenteel dus nog geen kit in m'n stash, maar er staan er zeker wel een paar op m'n verlanglijstje... Vooral de blauwe RedBull bolide van paar jaar geleden trekt verdacht veel m'n aandacht... Wie weet binnenkort... :$
ik ga deze bouw dus ook zeer zeker op de voet volgen... Veel succes met de bouw Roy, en zoals je zelf aangeeft, mocht er mij iets niet aanstaan wat ik zie, ga ik het zeker melden... alhoewel ik toch beetje m'n twijfels ga hebben of dat wel nodig gaat zijn... ;)

Groetjes,
Kurt
 
@Sam: jazeker er bestaat een serie detailsets voor dat type. Zie deze Scalemates-pagina en kijk onder 'related products'. Het slechte nieuws is, dat dit soort aftermarketsets niet alleen vrij duur is maar ook moeilijk te verkrijgen. Ze worden in beperkte oplage verkocht en vaak worden ze vrij snel uitverkocht en komt er geen hernieuwde uitgave. Bij de Acu-Stion sets zie ik online bijna niets (meer) te koop staan, op een enkele uitzondering na bij Hobbylink Japan (hlj.com) maar daar is het nu ook uitverkocht. Toevallig zijn deze sets in december 2015 uitgekomen dus niet zo heel lang geleden. Ik zou de site van Hobbylink Japan in de gaten houden om te kijken of ze nog iets binnen krijgen.

Zie bijvoorbeeld hier:

Funnel
Dataplaatje

Als ik het goed zie, kun je op de site van Acu-Stion zelf de volledige set nog aanschaffen, maar de bestelmethode is niet automatisch dus ik laat het aan jouw goede oordeel over. Zie deze pagina.

Het zijn in totaal 6 setjes:

- Dataplaatje;
- Mechanische onderdelen;
- Gashendel;
- Carburateurs;
- Luchttoevoer en gas-plaatjes;
- Luchtkleppenset;
- Good Year decal set.

image1512141.jpg

Het geheel staat te koop voor 9970 yen (86 euro) plus verzendkosten plus invoerkosten. Zoals gezegd, als je hier bovengemiddelde interesse in hebt zou ik overwegen om daar niet te lang mee te wachten.

Hier vind je een handleiding tot deze bouw. Helaas niet gratis, kost een euro of 15, maar je kunt een aantal plaatjes met tekst gratis bekijken dus wie weet kun je daar al iets mee.


@Kurt: dank voor het volgen! Elke keer dat je me complimenten geeft over de BMW, instigeert me dat om die te nuanceren. Zelf vind ik dat ik er meer uit had kunnen halen, maar gelet op mijn beperkte ervaring met automodelbouw mag ik niet te veel klagen. Ik ben van plan meer geduld in de McLaren te stoppen en als iets niet goed genoeg is, gaat het gewoon opnieuw.

Welke Red Bull heeft je bijzondere aandacht, en welke schaal wil je doen? Tamiya bouwt ze vooral in 1/20 en 1/12, maar er zijn ook andere merken.

Wat betreft melding van onvolledigheden, fouten of lelijkheden, laat je volledig gaan want alleen dan kom ik tot een zo goed mogelijke bouw. Ik heb tot nu toe nog geen bouwverslag geschreven waar geen reacties in stonden die de bouw rechtstreeks hebben beïnvloed.
 
Welke Red Bull heeft je bijzondere aandacht, en welke schaal wil je doen? Tamiya bouwt ze vooral in 1/20 en 1/12, maar er zijn ook andere merken.

Eigenlijk nog geen specifieke voorkeur van model of schaal... Tamiya heeft de RB6 (WK 2010) op schaal 1/20, Revell heeft dan weer 2 versies van de RB8 (WK 2012), de Webber en de Vettel op 1/24... Beide modellen of merken vind ik wel de moeite, gaat er beetje vanaf hangen wat ik ooit nog tegenkom op evil bay of beurs voor een leuk prijsje... Alles is mogelijk, wie weet, misschien laat ik me nog verleiden tot een rooie uit het Shumi tijdperk... ;)

Groetjes,
Kurt
 
Al zijn wagens niet echt mijn ding lijkt dit toch een zeer interessant project te worden zekers dat alles super gedetailleerd gaat worden...😉
 
@Kurt: die RB6-doos heb ik vandaag toevallig nog in handen gehad. Het zijn leuke onderwerpen allemaal en schaal 1/20 is toch al merkbaar een stukje groter dan 1/24. Wat de keuze van merk betreft (Tamiya / Revell / andere merken), zou ik me als ik jou was niet per se laten leiden door de prijs doch de kwaliteit van de kit. Een goed vormgegeven en passende kit gaat je veel plezier geven. Ik zou je willen aanraden om hier en daar wat reviews te lezen. Zie de Scalemates-pagina voor reviews, eventueel aftermarketspul et cetera.

@Danny: dank voor het volgen. Het is een eer dat een goede bouwer zoals jij, die niet eens van dit onderwerp houdt, toch interesse toont voor de bouw.


Zoals in een ander topic al genoemd, is de doos binnengekomen. Erg snel, want ik heb deze 5 dagen geleden pas besteld in Japan. Ik was benieuwd naar de grootte van de doos, want dat bleek niet uit foto's die ik al zag. Zie hier:

28881701114_f3fcff0a23_b.jpg

De doos is ruim 60 centimeter lang. Nog eens met de BMW ervoor, ter vergelijking:

28884469803_afc48d7b2b_b.jpg

Body plus een deel van het chassis:

29398122492_ebfbea3cd9_b.jpg

Het bouwboekje is uitgebreid, geeft informatie over het model en over technische bouwzaken zoals verschillende soorten penselen, het aanbrengen van carbondetails, het gebruik van spuitbusjes en airbrush en meer. De bouwstappen zijn uitgebreid van commentaar voorzien (in de eerste bouwstap mag je bijvoorbeeld oefenen met het vastdraaien van een micro-schroefje op een stukje sprue waarin speciaal daartoe een gaatje is voorgeboord). Onderdelen worden benoemd. Technische details worden gegeven, bouwtips worden hier en daar getoond... het is een prachtig stukje bewijs voor het enthousiasme waarmee Tamiya deze kit heeft geproduceerd en dat het bedrijf op de modelbouwer probeert over te brengen. In mijn geval slaagt die missie! Het boekwerkje telt 32 bladzijden.

29506671265_d1ce434ef9_b.jpg

De onderdelen:

29217407860_a6d3f225a9_b.jpg

29426572561_24051e214d_b.jpg

29217409560_6ddf3436e4_b.jpg

29398123132_5826ebb422_b.jpg

29217405150_158466ebb6_b.jpg

Er zitten al Marlboro-decals bij de kit, maar de decal film is een beetje vergeeld. Gelukkig heb ik vervangende decals besteld.

29472470066_13a3ba8f79_b.jpg
 
Laatst bewerkt:
Vergeelde decals zijn nog te redden door ze een paar dagen in een transparant zakje in de zon in het raam te hangen. Maar in ieder geval een doos vol lekkers :)
 
Ja ik heb dat jaren geleden eens met mijn Krupp-decals gedaan (nog voordat ik met die bouw begon) en dat werkt inderdaad wel, hoewel ik het niet helemaal netjes kreeg. De decals hingen uiteindelijk een week of twee in de zon voordat ik het opgaf. Nu moet ik wel zeggen, dat die decals verregaand vergeeld waren, veel meer dan deze - die toch zelfs ouder zijn dan die Krupp-decals.
 
Tamiya blijft kwaliteit leveren blijkt wel weer.
 
Sowieso waar...

Ik moet wel zeggen, ten faveure van Revell, dat in de tweede Krupp Titan-kit die ik kocht (voor de trailer die daarbij geleverd werd) veel betere decals zaten. Die was volgens mij een jaar later van de band gerold dan die welke ik destijds in de winkel had gekocht. De decals van de iets recentere bouwdoos waren door een ander bedrijf geproduceerd.

Dus laten we het er maar op houden dat Revell sinds 1992 net als Tamiya kwaliteitsdecals maakt die niet zo snel vergelen :)
 
Mooi en ferm stuk,

een vriend van mij is hetzelfde van plan met de Williams... hoe vallen de banden mee? als ik sommige verslagen lees zijn er ferme putten waar de helften samenkomen
 
Die banden zijn nog soepel, doordat ze de afgelopen 25 jaar (dit is de originele 1991-kit) vacuum verpakt hebben gezeten.

Ze zien er allemaal ongeveer zo uit:

28893542313_2d0fc66a67_b.jpg

De centrale ring zit er in het echt niet. Op de schaarse duidelijke foto's van het origineel die ik ter beschikking heb, is dit te zien, evenals in dit filmpje:


Ik dacht eerst dat in het midden een sleufje zat, maar het is juist een ophoging. Die zal moeilijk of niet weg te schuren zijn, dus ik weet nog niet hoe ik dit ga aanpakken. Misschien zal ik deze banden moeten laten 3D-printen. Eerst zal ik proberen een en ander weg te schrapen of frezen, om vervolgens een laag putty aan te brengen of zo; waarna de banden dan een laagje verf krijgen. Ik ben hier echter nog niet helemaal over uit en dit vraagstuk houdt me al een week lang bezig (zij het in eerste instantie in de veronderstelling dat er een sleuf zat in plaats van een lichte ophoging dus).
 
Als het om die gietnaad gaat, even een kwartiertje of zo in de vriezer en dan schuur je hem makkelijker weg. Als je wat anders bedoeld dan weet ik niet wat je bedoel dit mo ent.
 
Het gaat inderdaad om de gietnaad die centraal om de ronding van de band heen loopt. Weet je zeker dat het 'rubber' (volgens mij is het vinyl) niet onder het 'invriezen' te lijden heeft? Dan ga ik dat eens proberen.
 
Ik heb dit vaak gedaan met AMT banden en van Tamiya. Je moet ze niet diepvriezen zodat keihard worden en ze regelmatig even terug liggen om ze goed koud te houden. Moet er wel bij vertellen dat in mijn geval dat het massieve banden waren. MIsschien ook een optie om een buis van de binnen diameter te nemen en dan in de boormachine te zetten en dan met plankje met schuurpapier breder dan de band de naad te verwijderen, op die manier schuur je het hele oppervlakte wat ook realistisch is. Dit alles op eigen risico want als het mislukt dat ik het heb gedaan :)
 
Ik ga een van de twee methodes te zijner tijd proberen Ron, dank voor je input.


Zoals gezegd, is gisteren ook het eerste van drie referentieboeken binnengekomen. Het telt 70 bladzijden en bevat veel foto's van de auto. En waarschijnlijk een hele hoop info, in het Japans.

29414427612_f21b23148d_b.jpg


28898542854_f1752e1562_b.jpg

Vandaag zijn de decals binnengekomen. Ik zag dat er een fout in zit wat betreft lettervolgorde van het woord "Marlboro". Om het nog erger te maken, bestaat elke "Marlboro"-decal uit twee stukjes. Uiteindelijk zal ook hier wel weer een oplossing voor gevonden worden.

Bovenaan van de volgende foto: de decal sheets zoals die meegeleverd werden in de doos. Onderaan de foto: de Tabu decal sheets. Ik denk dat ik de originele Tamiya dry transfers ga gebruiken (volgens mij zijn het dry transfers).


29414423952_6ffcaa62db_b.jpg


1991 vs. 2016 decals...


29489057486_9480167124_b.jpg
 
Die decals in twee delen is met opzet gedaan omdat ze anders als "tabaksreclame" kunnen beschouwd worden!
Noem het de beruchte "achterpoortjes"!
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan