Hoofdsponsor

1/35 Mittagessen fangen [wip]

thx guy's
Swaken, welk soort water heb jij daar gebruikt? kan zijn dat k t over het hoofd gezien heb hoor :p
 
Koentje gij gaat er nogal een gat uit zeg maar iedere X toch een mooi stukje dat gij hier presenteert
Marc
 
Dit is een beloftevolle basis voor een prachtige vignette...
 
Thx mannen.

Ondertussen heb ik vannacht eens aan het figuurtje zelf gewerkt.
De onderdelen van de figuur:
28979236990_d747f9df60_o.jpg
Het leuke is dat ze je de mogelijkheid geven voor de handen, ofwel laat je hem drinken, ofwel laat je hem eten.
Nu als je het gezicht van dat mannetje bekijkt staan zijn kaken heel bol, dus hij heeft een hap gedaan, dus beslis ik om de eethanden te gebruiken.


Op zich een mooi figuur, maar Verlindern heeft het weer verknoeid door er voor te zorgen dat een van de gietstukken loopt daar waar detail hoort te zitten.
Geen grote details gelukkig, het waren maar plooien in de jas, maar toch..
28979237380_ccce298ef7_o.jpg

Nuja geen probleem dat lossen we makkelijk op denk ik dan.
28979237290_15ffe5ed62_o.jpg

Nog enkel wat bijschuren en je ziet het niet meer.

Uiteindelijk zou dat er dus zo uit te zien komen.
28979236860_9a2c895f8e_o.jpg
en hier dus een van de redenen waarom het troebel water moet worden, hij heeft geen voeten :p
Dat en het feit dat een dok meestal toch niet echt doorkijkbaar water bevat.


Ben in tussentijd eens aan het testen voor het water
Heb in een blok gips een put gemaakt en deze ingesmeerd met houtlijm (90% lijm 10% water om het makkelijker verdeelbaar te maken)
Vanavond ga ik eens kijken of alles mooi gedekt is, en indien ja ga ik daar al eens wat van het still water in gieten.
Dit heeft dan 24u nodig naar het schijnt om te harden, dus dan ga ik het morgen zien of het gelukt is :p
29159301252_5eac637581_o.jpg

Ik ga juist eens moeten kijken voor ik het in het echt doe om een oud penseel te nemen waar de haren niet van loskomen als ik de lijm verdeel.
maar voor testdoeleinden is het goed genoieg
 
Steven, ik kaap je antwoord uit het volumetopic even naar hier ;)

Ik zou je willen afraden om met Stillwater zo'n enorm volume op te vullen als je er nog geen ervaring mee hebt. Je zal deze dikte alleen met succes op kunnen vullen als je zeker een stuk of vijf lagen van 2 millimeter aanlegt. De kans is groot dat er ergens in je water een put zal ontstaan. Dat is het voornaamste probleem met dit product, het is betrouwbaar in laagjes van een millimeter maar het zal zich onvoorspelbaar gedragen als je er ergens teveel van ingiet. Wil je een rivier met stromend water maken, dan is dat meestal door de beroering zo ondoorzichtig dat je maar een paar millimeter van je product nodig zal hebben. Zorg voor een ondergrond die al de kleur heeft van het water dat je wil maken. Ik toon hier als voorbeeld een paar plassen die niet eens met Stillwater nagemaakt zijn, het zijn geschilderde omgekeerde stukjes cd met een laagje glanzende lak. Door de egale bovenlaag lijkt het op een waterplas.

http://www.modelbouwen.be/attachment.php?attachmentid=56148

Om golven te maken kan je de onderlaag maken uit een materiaal waar je structuur in kan leggen. Ik heb daar al aluminiumfolie voor gebruikt.

http://www.modelbouwen.be/attachment.php?attachmentid=38480

Hie ligt er een laagje Stillwater over dat met ecoline ingekleurd is. Er is alleen wat veel metaalglans als de zin er op schijnt.

Steven, dat was de bedoeling om het zo te doen ja, in laagjes.
Staat ook zo op de fles (zij spreken wel van 4mm laagjes, maar heb al op verschillende sites gelezen van 2mm max te nemen ook)

Ik snap je idee met het cdtje enzo hoor, maar het water dat ik nodig heb moet toch nog een klein beetje doorschijnend zijn ook (niet veel, maar een beetje) omdat er nog visjes in komen en wat andere dingen.
 
Ik zie nu ook beter wat de bedoeling is. Zelf heb ik Stillwater al een paar keer gebruikt en telkens deed het een paar onverwachte dingen, al blijft het wel mooi glanzend als echt water. Zo is het ook al gebeurd dat het aan de randen begon om te krullen. Laatst heb ik een ander product in huis gehaald, wel wat moeilijker om te bereiden maar je kan er in een keer een centimeter of meer mee gieten. Dat is een componentenhars van Vosschemie. Je kan het wel alleen verwerken als je er een goed verluchte werkplek voor hebt en het een paar weken kan laten luchten. Enkele verwikkelingen daargelaten ziet dat er uiteindelijk zo uit:

attachment.jpg

attachment.jpg

Dit is wel volkomen doorschijnend, jij zou een grotere hoeveelheid kleurstof moeten toevoegen. Wat je hier ziet, is ook maar anderhalve centimeter. Maar probeer uiteraard eerst even uit wat het Stillwater geeft, alleen misschien een vlakke plaat maken die een paar millimeter onder het oppervlak gemonteerd kan worden. Het lijkt of je het geheel in een bakje gezet hebt. Dat levert wel een goede waterdichtheid op, maar ik voorspel dat de kieren tussen de plank en het bakje voor het Stillwater een aanleiding gaan geven om in te zinken. Probeer die eerst met een ander materiaal op te vullen.
 
Laatst bewerkt:
die hars had ik ook al bekeken, maar het probleem is zoals je zegt, je moet voldoende verluchting hebben en het zelfs enkele weken kunnen laten luchten
ik kan het desnoods wel verwerken in de garage, maar die is ook niet echt optimaal verlucht
Kieren en spleetjes wou ik eerst toemaken met houtlijm, maar de test die ik eerder aanhaalde is mislukt :p
de houtlijm lost op in water, dus dat is geen optie.

Mijn volgende idee was een test met doorschijnende silicone (hetgene ze in keukens enzo gebruiken dus wel watervast is)


Ofwel moet ik op een of andere manier een negatieve afdruk zien te maken van het dok, en dan daarmee een vorm maken en die vullen, zodat ik het er nadien nog enkel op hoef te leggen eens het hard geworden is, maar daar heb ik ook geen idee van hoe het eventueel te doen
 
Wat ik gebruik, is DAS klei. Dat is ook waterdicht. Siliconen bleken altijd aan de hoeken van de glasplaten lekken op te leveren.
 
ahja, en dat absorbeert geen vocht ofzo?
Dat zou eventueel ook een optie zijn ddan
 
Klei is een materiaal dat geen water doorlaat. Het krimpt echter wel in als het uithardt, maar je kan de kieren er gewoon helemaal mee opvullen. Je kan de DAS klei wel vloeiender maken met water, eens hij uitgehard is wordt hij niet meer terug week door water.
 
Die wel, ja. Je hebt ook producten die je moet verwarmen. Ik heb ook een staaltje van een handige klei die herbruikbaar is, die blijft gewoon kneedbaar. Ik heb het gebruikt voor een beekje dat aan de kanten een afsluiting tegen de diowand nodig had. Het spul kwam er niet doorheen. Dat doet het dus wel als je gewoon met tape afplakt. Is er ergens een miniem gaatje, dan loopt het er volledig door.
 
goeie tip,ik ga eens kijken om dat spul ook eens aan te schaffen, kan ik die mee in de tests smijten, en wieweet is het perfect wat ik zoek :D
 
Hey,

Hondafan, ik heb voor dit diorama gewoon een plaaster ondergrond gebruikt die nadien in de verschillende kleuren is geschilderd die de zee moet voorstellen. Ophogingen zijn gedaan met isolatiemateriaal. Nadien ingewreven met houtlijm en daarop dan verschillende lagen Vallejo still water opgelegd en golven vormgegeven ermee. Zoals al gezegd hier, let op met still water, je moet dit in zeer dunne lagen aanbrengen en in meerdere lagen. Als je golven wilt accentueren nadien kan je met witte olieverf lichtjes bij drybrushen zodat je schuimkoppen nabootst.
 
Heb nog nooit met water gewerkt dus daar ga ik mij niet over uitlaten.
Wat ik echter wel weet is dat, als je aan 1 zijde van een boot gaat zitten, je gewicht deze zijde dieper in het water drukt en dat dus automatisch de andere kant hoger zal uitsteken.
Dit is een fout dat heel dikwijls terugkeert in dioramas waar water en bootjes bij betrokken zijn. Dus eentje om rekening met te houden.
 
sorry dat ik nu pas reageer,
maar je afmetingen kloppen als een bus moesten de bolders op een schip staan. ik neem hiervoor een buisje van 8 mm en draai er er koperdraad van 1.5 mm² rond. ik prop een beetje plamuur in het buisje en laat er wat solduur op druppen , daarna een beetje bol vijlen.
op de kade staan verschillende diameters, zelfs tot +40 cm doorsnede
 
Swaken, ik heb houtlijm geprobeerd, maar dan misschien niet de goeie, want die ik heb trekt na een tijdje in blazen van water, dus die is niet echt bwaterbestendig
Erwin, had ik zeker al aan gedacht hoor
Marc, merci voor de tip over hoe eentje te maken
 
Hey,

Hondafan, houtlijm die in blazen trekt.....lijkt me sterk.
Nu, je moet zeer zeker de houtlijm heel goed laten uitharden, zekers 24 uur om een stevige laag te bekomen.
 
Ahja, daar kan het wel aan liggen dan :p had dat na een paar uurtjes al geprobeerd :p

Muja, nog wat testen voor het water effectief op het dio komt, dus nog geen rampen gebeurd uiteindelijk he ;)

Ondertussen had ik de dok al in een primertje gestoken en de straatstenen al wat kleur gegeven.
Maar ik weet niet wat en waarom maar ik miszie iets ofzo, wat denken jullie ervan van de kleuren voor de kasseiweg?
29238430951_43d685be96_o.jpg

29283498246_a61901ffe4_o.jpg

29209092542_2abc64cd1c_o.jpg
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan