Hoofdsponsor

1/35 Mittagessen fangen [wip]

H

Hondafan

Guest
Ik had al lang een kitje op het oog dat ik heeeeeeeeeeeeeeel graag wou maken.
Bij mijn laatste bestelling die ik gedaan had van figuren heb ik deze uiteindelijk meebesteld en dinsdag had ik hem in huis.
Ik heb even getwijfeld of ik hem nog an de kant ging laten liggen tot alles waar ik mee bezig was, en dat was de bedoeling, maar het kitje bleef me vanop het rek roepem "bouw mij, bouw mij"

Dusjah, dan ben ik er maar aan begonnen :p

Betreft een kitje van Verlinder Productions #2495 Rest & Recreation II op schaal 1/35
een duitse soldaat heeft een plekje gevonden in een haven waar hij met een bootje op zijn gemakje een visje kan vangen, zodat hij niet steeds op zijn rantsoen moet voort blijven teren.

Het kitje:
28946574950_2b91ec1a96_o.jpg

28614032253_160045b2a6_o.jpg


Start van het Diorama:

Ik werk heel graag met plaaster voor het maken vam dioramas
Waarom, het kost bijna niets, je kan er makkelijk dingen mee gieten en vormen, en het is makkelijk bewerkbaar.

Eerst heb ik alles uitgetekend en dan met dpron platen een gietmalletje gemaakt voor het kleine dokje met het stukje trap
deze gegoten en eens uit de mal zag dat er zo uit:
28946342810_b4c10c7720_o.jpg
De luchtbelletjes die zich op de tredes gevormd hebben worden nadien nog bijgewerkt

Dit trapje geeft toegang tot een kaaimuur, hiervoor weer met depron een mal gemaakt en een masief blok gegoten.
Op een papiertje heb ik de vorm van de boot nagetekend zodat ik niet telkens het bootje zelf moet ter hande nemen om dingen te visualiseren
29155794801_dcc052cc3a_o.jpg

Dan begint het kras en steekwerk:
28946342660_a83c986eca_o.jpg

29155794741_dcc052cc3a_o.jpg

28946342480_60fd94800e_o.jpg

Nu voor onderandere de kasseiweg heb je 1 probleem als je daar je kasseien in gaar krassen, de bovenkant is zeer vlak terwijl een kassei eerder grillig is van vorm.
Om dit op te lossen heb ik na het uitkrassen met een prop alluminiumfolie de bovenkant lichtjes aangedrukt en dat geeft de grillige vorm voor de kasseien die je moet hebben
29155794711_f010d25894_o.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooie start je kan ook een klein stalen borsteltje gebruiken om de kasseien wat te bewerken. .
 
Ahja, dat had ook een optie gezeest, weer wat bijgeleerd :D
 
Iemand een idee waar ik een trospaaltje zou kunnen vinden schaal 1/35
weet niet of dat de juiste naam is hoor :p zo een paaltje waar schepen hun touw rond werpen als ze aangemeerd zijn (ge weet wel wat k bedoel he :p )
 
Wat jij bedoelt heet een "meerpaal", ik zal mijn neef eens vragen wat je daarvoor eventueel voor kan gebruiken.
 
dat dus ja :p

en bedankt voor de navraag

gebruikte ze in ww2 ook al die paddestoelvormige eigelijk?
312154_168475859893162_100001922473031_380406_4196840_n.jpg
 
een kopspeld want de schaal is niet zo groot he of een nagel
Marc
 
Dat is een tijdloos object, moet dateren uit de tijd van de stoomboten, de grote industriële revolutie.
Je bent goed op dreef, Hondafan.
In het vakjargon worden deze ronde stalen exemplaren ook "bolders" genoemd. Ter info tevens dat de ronde stukken tussen kade en kaaimuur "dekzerkprofielen" worden genoemd maar dat is in jouw project niet van toepassing want jij hebt er rechte stenen liggen.
 
kopspeld of nagel gaat te dun zijn op 1/35 niet?
kga eens moeten zoeken hoe groot zo een ding is.

thx voor de tips al
 
Alee vooruit, ik zal jullie eens een geheim verklappen.
Ik ben deze maand 14jaar getrouwd geweest, maar wat mijn vrouw niet weet is dat ik een maitresse heb.

Ze heeft mooie donkere haren, is ongeveer 1.68m in lengte, em benen om u tegen te zeggen.
Ik heb haar een berichtje gestuurd omdat zij in de buurt van een haven woont en heb haar eens gevraagd of ze mij op een of andere mannier eens kon laten weten hoe groot zo een paddestoel is.

Haar antwoord was een foto met ale bericht er bij, "je weet hoe groot ik ben, dus reken maar uit xxx"
29170835861_68988b67d6_o.jpg


Ok toegegeven bovenstaande verhaal is niet waar, maar ik ga er dus van uit dat deze dame ongeveer 1.68m is (ongeveer de gemiddelde lengte van een vrouw) en ga zo proberen te berekenen hhoe groot dat ding is waar ze op zit :p
 
Jij woont toch in Gent dacht ik? Daar is toch ook een haven als ik me niet vergis, dan kan je daar zo een meerpaal toch even gaan opmeten?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ik woon in de buurt van Gnet, maar is toch nog een 20km van mijn deur hoor ;)
En zo dikwijls kom ik daar eigelijk niet (en om nu speciaal daarvoor naar daar te rijden dat vind ik een beetje gek :p )

Nu volgens mijn "professionele" berekeningen zou die paal op schaal 1/35 12mm hoog moeten zijn, de stam zou 8mm dik zijn en de kop van de paddestoel ook ongeveer 12mm
 
Bon, het dok is zo goed als klaar, nog paar details aanbrengen, en schilderen die handel.
Ik heb uit harde plastiek een soort frame gemaakt dat dienst gaat doen als vorm voor als ik bij de afwerking het Still Water van Vallejo er ga op aanbrengen, als ik die dan nadien verwijder eens alles 100% gedroogd is dan kan je in het water kijken (voor zover mogelijk want het wordt troebel water, de waarom wordt later uitgelegd :D )
29173608771_4de26ed5e0_o.jpg

Nu dit is nog niet voor direct uiteraard, maar toch al even mijn licht opsteken bij de collega bouwers.
Het is de eerste keer dat ik met water ga werken, ik heb al gelezen dat het een leuk product is maar als je het rechstreeks op plaaster ofzo aanbreng zie je er de dag nadien niets meer van omdat het volledig in de plaaster zou trekken.
Dus moet de bodem eerst waterdicht gemaakt worden.

Ik las op een ander forum van iemand die hiervoor resin gebruikte.
Wegens momenteel wat te kostelijk en te moeilijk voorhanden (en er ook nog nooit mee gewerkt te hebben) dacht ik aan een andere oplossing namel;ijk houtlijm.
Als ik een laag houtlijm van ongeveer 1mm zou uitsmeren over alle delen waar het water zou raken en dat laat drogen, zou dit een stevig genoege basis zijn om ervoor te zorgen dat het waterproduct niet wegsijpelt?

Of hebben jullie nog andere ideeen?

Heel benieuwd ernaar
 
Het valt me een beetje tegen wat pasvorm betreft van onderdelen van de boot.
Het bankje en het achterste "dek" zijn voor het bootje iets te smal en zorgen dus voor een spleetje van bijna 1mm.
29253286505_d64cf10ee7_o.jpg

29219111286_7b53fd1676_o.jpg

29253286405_37b4100fbb_o.jpg

Op zich geen ramp, maar als je het dan gaat uitrekenen, ik denk niet dat een echt bootje 3.5cm speling tissen de bank en romp gaat hebben.
Dat wordt dus oplossen met balsa houten plaatjes.

Dat ziet er dan zo uit:
28632976673_72fcbcf3a4_o.jpg

28965964890_e6d86c146e_o.jpg

29254186915_b442da0658_o.jpg

Vind voor een kitje dat toch niet echt goedkoop is dat dit toch iets beter had gemogen.
 
Met verbetering ziet het er al iets helemaal anders uit ;)
 
Hey,

Indd, met water werken is niet zo moeilijk. Kijk anders maar eens op het gemaakte diorama van de snellboot die uitvaart uit de haven van Oostende. Staat ergens hier in de topic diorama's. Daarin wordt uitgelegd hoe je water op een eenvoudige manier kun maken, en ander stel je gerust de vraag eens opnieuw. Ik kijk dan wel even om je op weg te zetten.
Mocht je toch overwegen om resin te gebruiken dien je wel houtlijm te gebruiken, een dikke laag volstaat maar dient wel goed uitgehard te worden. ;)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan