Hoofdsponsor

1/16 Springer Tug ( duw bootje )[DONE]

marc w

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
20 jun 2011
Berichten
3.205
Hoi allemaal,
Het is de laatste tijd hier een beetje stil op het RC gedeelte, dringend tijd om een nieuw topic te openen.
Vermits mijn huidige project ( De Zeehond ) een beetje vastgelopen is op technisch vlak en de oplossingen niet meteen voor het oprapen liggen een hopelijk simpel en klein projecte om de zomer mee te vullen.

Het word een simpel duw bootje dat heel wat kan verdragen zodat ook de kinderen er eens mee kunnen varen die tijdens onze vaardagen aan de kant staan te kijken en die ooooo zo graag ook eens met een bootje willen varen. 2 a 3 jaar bouw werk geef je niet zo maar even in een 6 of 12 jarige zijn pollen om even een aanvaring met een ander schip of de kade te laten meemaken :)

De naam Springer is afkomstig van de meneer uit Canada die deze eigenaardige romp vorm introduceerde in de scheepswereld.
Verder wil ik nog kwijt dat we bouwen in schaal 1/16 en het een combinatie zal zijn van allerlei bouw-materialen zoals jullie gewoon zijn van mij.

Tijd voor wat foto materiaal, de eerste foto dient als leidraad en niet als exact vb.

attachment.jpg

attachment.jpg


attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

tot zover zijn we al met het scheepje.
vgr Marc
 
Laatst bewerkt door een moderator:
wow Marc ..echt een specialeke :8:8...is dat zo ene die de bakken voort duwt in de kanalen ..heeft echt wel een speciale romp :ohmy:..
 
@ spaander, je gaat ze enkel per uitzondering hier tegen komen in het echt. de duwboten bij ons zijn veel groter en hebben de romp van een binnenschip.
Deze uitvoering is bedoeld om met 1 man te varen , word vooral gebruikt als een soort traktor maar dan op het water. In canada wordt hij veel gebruikt om boomstammen te manipuleren , bij het binnenhalen aan de zagerij.
Ik ga bij deze wel een duwbakje voor zetten , zou dan in principe gebruikt kunnen worden bij bagger en onderhoudswerken op kleine en middelgrote rivieren bij ons.
vgr Marc
 
Hey Marc , heb je hier gemist :-)
Welke problemen heb je met de Zeehond ?
 
Hey René,
De lat redelijk hoog gelegd.....:)
Te weinig kanalen om alles te kunnen bedienen en te weinig ervaring om alles vanzelf werkende te kunnen maken.
Maar we vorderen langzaam, ben bezig met arduino voor de sturing en uitbreiding van schakel kanalen.
de radars zijn ondertussen als 1ste opgelost
de rookgenerator staat bijna in elkaar en kunnen we hopelijk eind deze week testen.
het ontwerp van de werkende kraan staat op papier en de nodige motortjes en andere word hopelijk deze week geleverd zodat ik ook daar mee verder kan.
Verder heb ik in gedachten hoe de blusmonitoren kunnen draaiend gemaakt worden maar dat kan ik pas testen als ik verder sta met de mast
enz.... het één hangt aan het andere en ik wou eerst voor alle probleempjes een oplossing voor er verder gebouwd werd, kwestie van niet alles 2 of 3x te moeten afbreken om aan te passen.
vgr Marc
 
In afwachting van mijn materiaal levering verder met de bouw. De romp staat ondertussen reeds in de epoxy en is nu waterdicht.
straks als de as, schroef en roeren zijn geleverd kunnen we hier weer mee verder.
op het voordek dienen nog enkele kopppel lieren gemaakt te worden , hierdoor word de te duwen ponton stevig verankerd aan de boot.
Ondertussen nog eens nagedacht en wat is nu een duw bootje zonder duw bak.

maar foto's zeggen natuurlijk weer meer,

attachment.jpg

romp bekleed met epoxy , nu nog schuren en alvast een grond laagje verf.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

2 koppel lieren om de duwbak te koppelen. en meteen ook een stuurwiel voor de kapitein.

attachment.jpg

de start van een duwbak, ik heb geopteerd om deze uit isolatie plaat te maken bekleed met kunststof plaat 3mm
als je het mij vraagt onzinkbaar en bijna niet te slopen.

tot later maar weer
vgr Marc
 
edit : foto's opnieuw geplaatst

voorlopig gaat het nog snel naar mijn maatstaven, zal straks wel wat minder zijn als het fijnere werk er aankomt.
Duwbak is ondertussen in elkaar gezet, van de stukjes isolatie plaat die over waren een berg bagger slijk geboetseerd en deze afgewerkt met plamuur.
De romp van het schip is geschuurd en staat in de primer .

attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg





oeps, hier en daar nog wat deukjes...
tot later,
Marc
 
Laatst bewerkt:
Helaas zojn de foto's niet te zien.
Wel een leuk project.

Grts. lassie.
 
ik denk dat er iets misgelopen is met het opslaan ervan, ik vind de nieuwe foto's ook niet terug in je foto-album
 
foto's in vorige post opnieuw in album geplaatst, hopelijk nu alles ok.

De bestelde elektronica is binnen gekomen samen met nog wat andere benodigdheden zoals roeren , schroef , as,....
Na het uitpakken toch even passen en van het ene komt het andere.
Met andere woorden de as, schroef, motor en roeren zitten op hun plaats.
Alles moet nog wel netjes opgeschuurd worden na al dat geklodder van mij met epoxy, maar eerst maar eens goed laten uitharden.


attachment.jpg

attachment.jpg

tot later,
Marc
 
dat is er eentje om echt mee te spelen
 
dat is ook de bedoeling :)

Je kan er al eens een schip in problemen een voorzichtig duwtje richting kant mee geven.
En er kan weinig mee mis gaan zodat kinderen er ook al eens mee kunnen varen.

vgr Marc
 
De zomer lijkt stilaan op zijn einde te lopen en zo ook het werk in de tuin net als mijn vakantie.
Na enkele dagen schilderen en wat aan klodderen na het lezen van enkele bouw verslagen met veel roest op het onderwerp nu een poging van me zelf.

Het was de eerste x dat ik deze schilder technieken heb toegepast en bepaalde stukken zijn uiteraard ( helaas) wat minder goed gelukt.
maar foto's van de bak die er ondertussen al best wat besmeurd en verroest bij begint te liggen zeggen natuurlijk veel meer
Ik had de foto's echter beter gemaakt toen het nog bewolkt was want nu zijn ze een beetje te helder (volgende x beter opletten)

attachment.jpg

attachment.jpg


attachment.jpg

voor de roest heb ik Vallejo roest washes gebruikt en roest pigment eveneens van Vallejo

attachment.jpg

ook al had ik mooie aflopende strepen bij het aanbrengen , zijn deze toch bijna volledig verdwenen na het drogen.

attachment.jpg

en zo licht hij nu te wachten tot de springer zelf is afgewerkt
tot volgende
vgr Marc
 
Hoi Marc
Leuk project en ik leer wat bij van jouw bouwwijze.
succes nog
vgr Smarc
 
Het gaat niet zo snel maar we trachten er verandering in te brengen.
Momenteel ben ik met 4 modelbouw projecten bezig en dan nog een 1/1 project in mijn woonkamer.
De oude inbouwhaard is ondertussen vervangen door een voorzetkachel en enkel de afwerking moet nu nog gebeuren.

Verder heb ik vastgesteld dat meerdere modelbouw projectjes gelijktijdig niet zo een goed idee is voor mij want dan gebeurt er uiteindelijk bitter weinig.
Vandaar het besluit om max 2 zaken gelijktijdig te behandelen. Het project Zeehond komt hierdoor even op de parkeerplank te staan tot deze springer gereed is.
Deze moet namelijk deze winter model staan om in clubverband er enkele te maken zodat volgend vaar seizoen de langskomende kinderen ook eens kunnen varen ipv enkel vanaf de kant te mogen kijken.

De laatste week de romp in de eerste kleur kunnen spuiten,
een begin van een staandertje gemaakt,
de machine-kamer verluchting met openstaande luiken gefabriceerd zodat hierdoor het geluid naar buiten kan van de misthoren,
de schoorsteen met luchtinlaatrooster en extra pijp voor de generator,
het toegangsluik voor de machine-kamer,
enkel opstap treden voor de schipper
en vooraan een golfbreker geplaatst zodat het water toch een beetje van het dek geweerd word.
Dit alles samen te vatten in enkel foto's.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

tot later ,
vgr Marc
 
Deze moet namelijk deze winter model staan om in clubverband er enkele te maken zodat volgend vaar seizoen de langskomende kinderen ook eens kunnen varen ipv enkel vanaf de kant te mogen kijken.


tot later ,
vgr Marc

Ik vind het een leuk project, zelfs zo van ga ik richting bestuurbare schepen, leuk om mee te beginnen, om ervaring te vergaren, zonder direct kapitalen uit te geven. Ik volg je. Voor het model staan, maak je dan nog bouwtekeningen of laat je dat over aan de fantasie van de medebouwers??
 
merci jongens,
Aris, voor de romp kan je alle tekeningen op het www vinden. of indien gewenst mail ik ze wel door ( moet je wel even je mail via een berichtje doorsturen)
Voor de opbouw mag echt alles, het idee is dat er geen 2 dezelfde mogen rondvaren , typ maar eens "springer tug" (afbeeldingen) op het www
vgr Marc
 
Ik ben me er van bewust dat het langzaam gaat, maar we gaan te minste terug vooruit.
afgelopen weken rustig kunnen nadenken over de relingen en tenslotte deze ook gemaakt.
ik heb gebruik gemaakt van messing buis en deze opgevuld met een rood koperen draad op de plekken waar ze diende geplooid te worden. ook de verbindingen zijn op deze manier gemaakt.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

tot volgende ,
vgr Marc
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan