Hoofdsponsor

1/35 Dragon Sd. Kfz.251/7 met AFV brug [WIP]

StevenVD

Well-known member
Registered
Lid geworden
12 jul 2012
Berichten
4.278
We gooien de tuintafel nog maar eens vol plastic.

attachment.jpg

Een van de vaste waarden op modelbouwbeurzen zijn altijd de tombola's. Als de prijzenpot me aanstaat, doe ik hier altijd een of twee keer aan mee. Een plek waar je dit zeker eens moet uitproberen, is de beurs van MCW in Bornem. Ik schijn hier bij dame Fortuna altijd in een goede schuif te zitten. Een van mijn aanwinsten daar twee jaar geleden was deze Sd.Kfz.251/C van Dragon.

attachment.jpg

attachment.jpg

De kenmerkende sloping armour maakt dit een geliefd modelbouwonderwerp, waardoor je op Scalemates wel 330 aan dit topic gerelateerde producten vindt.

attachment.jpg

Alles is nauwkeurig gegoten zonder flash. Je krijgt altijd genoeg MG's bij Dragon.

attachment.jpg

Deze stukjes zaten wel los, maar we kijken een gegeven Pferd niet in de bek.

attachment.jpg

Clearparts zijn ook goed voorzien, al lijkt er in het midden wat weggelaten.

attachment.jpg

De extra figurenset met 4 infanteristen van MB kan zeker gebruikt worden.

attachment.jpg

Je krijgt ook wat losliggende stukken garderobe.

attachment.jpg

We kunnen nog vrolijker worden door dit zakje lekkers. PE was al te verwachten maar hier zitten ook nog achteruitkijkspiegels en gedraaide hoekindicatoren bij.

Dat is dus een prijs waar je wat mee kan. Als gewoon troepentransportmiddel, maar ook in verschillende andere rollen werd dit voertuig gebruikt, zodat er meerdere series van uitkwamen die meer dan 20 verschillende functies kregen. Ik had deze prijs vroeg in de beurs gewonnen, dus had ik alle tijd om te bekijken welke van die versies ik wilde maken. Bij MAKO Modellbau vond ik het antwoord in dit doosje van AFV:

attachment.jpg

Hiermee kon ik van die kit een Sd.Kfz.251/7 maken, die een draagbare brug vervoerde. Daarvoor waren geen grote verbouwingen nodig. AFV is dan ook wel met een eigen versie uitgekomen waar de brug al in zat en die waarschijnlijk nog beter in orde is dan Dragon. Ik besloot om de kit maar een paar upgradesetjes te geven, al zat er ook wat PE en extra's bij.

attachment.jpg

De Friultracks voor dit voertuig heb ik gekocht om een beetje doorhang te creëren en omdat ik tevreden was over de vorige doosjes. Nu komt Friul in een vergelijkende test op PMMS niet als beste uit de kamp: http://www.perthmilitarymodelling.com/reviews/vehicles/misc/251track.htm. Ze hebben de links iets te breed gemaakt. Volgens mij ga je dat niet opmerken. Ik heb nog niet meegemaakt dat er ook wielen bij de set zitten, we zullen zien of dat nodig is.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Royal Model heeft verschillende sets uit voor dit voertuig. Een ander deel bevatte een vervangende vloer, maar aangezien er in mijn kit al reliëf in die vloer zit heb ik dat niet gekocht. Deze zal toch de meeste zaken al bevatten. Er zit ook heel wat resin in. Er bestaat ook een kap voor de laadruimte, maar ik wist niet of dat te combineren is met de brug.

attachment.jpg

In hoeverre de glaasjes van dit voertuig appelblauwzeegroen getint waren, weet ik niet, maar deze gekleurde exemplaren van AFV kon ik ook niet laten. Je merkt dat ik vaste klant ben bij MAKO.

We kunnen aan de bouw van dit voertuig natuurlijk niet beginnen zonder ons licht op te steken bij enkele referentiebronnen. Ten eerste de literatuur:

attachment.jpg

Panzer Tracts no.15-2. Dit is basismateriaal voor de historisch correcte modelbouwer, is me dit jaar nog ingefluisterd tijdens de laatste editie van de beurs, die in een naburige school moest doorgaan omwille van verbouwingen. Toen had ik deze al lang op zak, bijna twee keer zelfs want ik was het al bijna vergeten toen ik hem nog eens zag liggen.

attachment.jpg

Schaalplannen galore.

attachment.jpg

Een ander mooi boekje is dit van Tank Power vol.C nr. 346. Deze tweetalig Poolse/Engelse uitgave bevat onder andere kleurenfoto's van een nog bestaande 251/7 uit het museum van Saumur.

attachment.jpg

attachment.jpg

Dit jaar kocht ik ook een volume van Scale Military Modeller waarin de kit van Dragon gebouwd wordt, die volgens Scalemates zelfs ouder is dan mijn eigen kit (https://www.scalemates.com/kits/108319-dragon-6223-sd-kfz-251-7-ausf-d).

attachment.jpg

attachment.jpg

Er zit zelfs wat referentie voor de figuren bij. Maar daar houdt het verhaal nog niet op. Sommigen onder jullie weten dat ik al enkele jaren verslag uitbreng over het re-enactmentgebeuren Militracks in Overloon. Je kan daar gewoonweg meerijden met dergelijke voertuigen. Ik had vorig jaar het genoegen om zelfs een ritje te maken in een half-track die als bruglegger omgebouwd is. Ik zal de toepasselijke filmpjes en foto's hier nog even herhalen.

Vorig jaar:

https://www.youtube.com/watch?v=Y0Yp_e8ZbCc

https://www.youtube.com/watch?v=Y0Yp_e8ZbCc


attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Nog een ander exemplaar dat te kijk stond in de publieksruimte:

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Dit jaar passeerde ik er eentje met mijn Kettenkrad:

https://www.youtube.com/watch?v=SMtw_Nky-2s

Op .30 sec zie je er nog eentje de bocht om komen.

https://www.youtube.com/watch?v=36o_5WwB0J4

Deze voertuigen zijn nog zo courant omdat ze na de oorlog verder geproduceerd werden door het Tsjechische leger als de OT-810. Je vindt er nog meer over, teveel om op te noemen, op de pagina van Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Sd.Kfz._251, maar de technische gegevens zijn alvast de volgende:

Bemanning 12
Lengte 5,8 m
Breedte 2,1 m
Hoogte 1,75 m
Gewicht 7,81 ton
Pantser 6-12,5 mm
Motor Maybach HL 42 6-cilinder benzinemotor
Snelheid (op wegen) 52,5 km/u
Rijbereik 300 km

Ik ben ook nog wel van plan om het model op een diorama te plaatsen en sluit niet uit dat er nog andere voertuigen aan toegevoegd worden. Ik heb namelijk op andere tombola's nog een Panzer II en een Flammpanzer III gewonnen en er ligt een 8-Rad in de voorraad, net als wat figuren. Dat staat allemaal nog niet vast. Het plan is om er aan te beginnen zodra de M47 afgewerkt is.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
laat komen Steven ik volg wederom grt
 
Dat ziet er een hele boterham uit, veel succes.
 
Dit word weer een mooi gedetailleerd modelletje.
 
Zo te zien gaan we hier weer veel kunnen leren... :))
 
Als ik het zo zie liggen op de tafel zou ik er een jaar mee zoet zijn geloof ik. Al moet ik mijn stash ook dringend weer eens uitbreiden met wat moderne grond voertuigen. Goede tip van de tombola eens te proberen. Maar gaat alleszins weer eentje worden om van te smullen deze.

succes alvast!
 
Bedankt voor de reacties. Ik denk dat ik morgen al eens wat met de Friuls ga rommelen.
 
De links zijn alvast opengeboord en de pins zijn geknipt.

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik heb alvast een verrassende opmerking. Het review over de tracks dat ik in de post hierboven vermeldde, blijkt niet meer te kloppen met de werkelijkheid. De Friultracks die daarin besproken werden, ATL-07, zijn in mijn kit geen integrale links met rubbers meer. Ze bestaan nu uit aparte links en losse blokjes. Bij nameting met een schuifmaat zijn ze geen 8,75 mm maar een correcte 8mm breed. Van deze verandering aan de kit vind ik op het net voorlopig geen spoor terug. Daardoor komt hij een stuk beter uit de test.
 
Een heel pakket :) , tevens goed voorzien van beeldmateriaal , we zullen hier weer een mooi en leerzaam topic zien openbloeien :)
 
Merci, Peiper. Ik ga er nog wat bijgooien, het is nog niet genoeg. Vandaag heb ik namelijk een riskante aankoop gedaan.

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik had op de cover van Panzer Tracts gezien dat de 251/7 daarop afgebeeld een stuk geschut trok. Ik had nog niet gelezen welk stuk en bevond me vandaag plots in de Speelgoed2000. Ik besefte dat de versie die de bruggen draagt, waarschijnlijk niet zomaar alles van geschut kon trekken, het zouden waarschijnlijk lichte kalibers moeten zijn. Toch heb ik iets anders meegenomen, namelijk deze sIG33: hij zag er zo goed uit op de cover. Even kijken wat er in de doos zit:

attachment.jpg

Erg gedetailleerde sprues.

attachment.jpg

Drie verschillende types van wielen. Onder andere houten spaken om er paarden voor te spannen.

attachment.jpg

Een klein PE-fret.

attachment.jpg

Het neusje van de zalm, een gedraaide aluminium loop met volledige trekken en velden aan de binnenkant.

attachment.jpg

Ik zag ook reclame van het kanon dat ik er eigenlijk had willen achter hangen, een Pak43/41. Daarvan had ik ooit eens een diorama gezien achter een Sd.Kfz.251. Ik zocht thuis meteen op of de combinatie van een sIG met mijn voertuig überhaupt wel bestaan had. Op Armorama (http://www.armorama.com/modules.php...le=index&req=viewtopic&topic_id=161622&page=1) vond ik deze foto:

attachment.jpg

Maar dit is dan wel een Sd.Kfz.251/4, die enkele banken miste en daarvoor in de plaats een munitierek had. Ik zou dit stuk in elk geval graag op het diorama willen zetten. Ik heb ook al overwogen om de halftrack dan maar niet naar een designatie -/7 om te bouwen en de bruggen te gebruiken los van deze halftrack. Ze zouden dan over een waterloopje liggen en deze combinatie zou er dan over rijden. De bruggen zouden 8 ton kunnen dragen, dus dat moet wel lukken.

Voor een lyrische review kan je op PMMS terecht, het is zeker een van meest gedetailleerde kanonmodellen die te verkrijgen zijn: http://www.perthmilitarymodelling.com/reviews/vehicles/sig33/sig33.html.
 
Dat ziet er weer indrukwekkend uit wat ge hier laat zien
Nu iets anders was ze weer haar levensverhaal aan het vertellen in *********** telkens ik daar kom begint die heel haar leven te vertellen zo van dat haar vriend haar heeft laten zitten na zoveel jaar bla bla
Ge zijt er op een uur niet buiten als die begint , maar ze heeft een volle winkel modelbouw dat wel
Grt
Marc
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ja Marc, deze keer was ik er snel buiten omdat er achter mij nog iemand was die ze leek te kennen.

Ik heb vandaag bij Timm's de teugels van het koopspook weer gelost. Deze Zugkraftwagen 5t stond voor 35 euro aangeprijsd in plaats van de gewoonlijke 50+.

attachment.jpg

Ik dacht dat dit misschien een oplossing was om de sIG33 te trekken in plaats van de Sd.Kfz.251. Maar zou die er dan nog aan te pas kunnen komen met zijn geniebruggen? Ik zocht thuis naar interessante plaatjes en vond dit:

attachment.jpg

Ik denk dat ik hiermee een opvallende dioramasetting gevonden heb die alle elementen samenbrengt. Het enige probleem is voorlopig dat deze kit een te kleine sprocket zou hebben. Bij de Friul-set zit die niet inbegrepen, waardoor die zelfs niet past op deze half-track. Er is wel een Bronco-kit van de Zugkraftwagen 5t met een betere sprocket. Ik moet nog eens zoeken of er op een andere manier aan te komen is. De truck woog wel 9 ton, wat er eentje teveel zou zijn voor de brug in mijn topic. De getoonde brug heeft perforaties in de zijkanten, eens opzoeken of dat een andere is dan in de AFV kit.
 
Is alvast een mooie voorbereiding en de aandacht is gewekt. (Ben zot van de 251)
 
Bedankt voor de aandacht. Ik las een bespreking van de nieuwe kit op PMMS en daar werd die vergeleken met de nieuwe kits van Bronco. De laatste kit daarvan is zoveel beter dan de mijne dat ik van plan ben om die ook te kopen en van beide kits de beste stukken te gebruiken. Die van Trumpeter zal dan wel grotendeels in de sparebox belanden. Ik heb geen sporen gevonden op het net van deze brug maar ze ziet er te breed uit. Ik kan dus de referentiefoto niet nabouwen met de brug die ik heb en ga dus een andere positie bedenken.
 
Zo gezegd zo gedaan. De prijs van de kit was wel een teleurstelling, 65 euro en dus tien euro duurder dan Bronco's andere Sd.Kfz. 6 kits. Maar ik wou de correcties er wel graag bij.

attachment.jpg
 
Ferme dozen passeren hier de revue !

Het kanon dat achter de 251/7 hangt is een 2.8 cm Panzerbuchse. Dit licht kanon werd vaak gebruikt door de genietroepen, soms werd het op de halftrack gemonteerd, daar waar de MG normaal staat boven de stuurpost.

Veel succes met de bouw !

Groeten Rik
 
Bedankt, Rik. Ik was dat kanonnetje van Bronco al tegengekomen bij Artobi maar voor haast 40 euro voor een doosje van 20 cm vond ik het wat overdreven.
 
Voor die kit zal ik ten gepasten tijde een ander topic openen. Nu gaan we weer met de Mannschaftstransportwagen verder.

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik was begonnen met het vergelijken van de hull met de schaaltekeningen in Panzer Tracts. Daar staat een afzonderlijk frame in. Ik dacht eerst dat de Dragonkit al erg afweek van dit schema. Ik begon in de bodem te zagen, toen wat verder in het boek bleek dat dit alleen het ongepantserde deel was. Een paar pagina's verder bleek dat het pantser nog over dit gedeelte komt. Ik denk wel dat er nog een stuk aansluiting gescratcht moet worden, want Dragon heeft dit weggelaten. AFV heeft er wel aan gedacht (foto's van PMMS: http://www.perthmilitarymodelling.com/reviews/vehicles/251c/251c01.htm).

attachment.jpg

attachment.jpg

Maar eerst de bogies eens maken. Dragon heeft die gemaakt met twee paspinnen per stuk, alleen laat de kleinste nogal wat beweging toe. Daardoor zou je wel eens met een slecht afgelijnde track kunnen komen te zitten. Eerst zijn de veerbenen geschuurd, want ze hadden behoorlijk last van off-set. Doordat de mal uiteengeschoven is, zijn de twee helften van de pootjes een beetje uiteengeweken.

attachment.jpg

De uitlijning wordt tijdens het uitharden gecorrigeerd tegen een rechte rand.

attachment.jpg

Hier zie je de merkwaardige neiging van de Duitsers om hun voertuigen een oneven trackopstelling te geven. Dit wordt verklaard door hun voorkeur voor torsievering, waarbij de as van elke bogie over de volledige breedte doorloopt en zonder veerelement tegenwringt.

attachment.jpg

Een van de bouwstappen kan je rustig overslaan, daarbij wordt een benzinetank, een batterij en nog een paar interne stukken bevestigd. Die ruimte wordt daarna doodgewoon dichtgekleefd. Misschien nuttig als je een frame zonder opbouw wil maken. Meer werk zal er zijn aan de vooras. Die bestaat uit een zevental onderdelen en blijft sturend als je niet teveel lijm gebruikt.

attachment.jpg

Wat de argeloze bouwer niet doorheeft, is dat er een paar delen van deze as behoorlijk foute proporties hebben. Een plaatje in Panzer Tracts komt daar van pas. De ruitvormige aansluitingen voor de bladveer aan de as zitten elk bijna vijf millimeter te ver naar binnen en zijn ook maar half zo groot als nodig. De bladveer is dan ook underscale. Ik ben van plan hier verandering in te brengen, want dit onderdeel blijft ook na het plaatsen van de hull erg goed zichtbaar.

attachment.jpg
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan