Hoofdsponsor

1/35 Dragon Sd. Kfz.251/7 met AFV brug [WIP]

Begin er dan maar spoedig aan, Marnic, want voor je het weet heb je er ook een stash bijgekocht. Ondertussen ten huize half-track:

Er is een start gemaakt met de voorstelling van de andere half-track in het diorama: http://www.modelbouwen.be/threads/14455-Sd-Kfz-6-1-cocktail-sIG33?p=307617#post307617. Vandaag had ik de tijd om de eerste half-track al een eerste keer in de verf te zetten. Er werd dus eerst haarlak over het interieur gespoten. Bij deze temperaturen was die meteen droog en kon de airbrush bovengehaald worden. Iemand op Scalemates had me al aangeraden de cabine in ivoorwit te schilderen en de rest in de camouflagekleur. Sommige referentiefoto's bevestigen dit en bij andere is het hele interieur in een kleur gezet.

attachment.jpg

(http://www.track48.com/shop/xnews.php?newsid=587)

attachment.jpg

(http://www.primeportal.net/apc/paul_adamson/sdkfz_251_ausf_a/index.php?Page=2)

Ik heb voor de cabine Off-White gebruikt van Mr. Hobby. Dit is wit met een lichte bruine schijn er in. Daarna heb ik de figuur in Feldgrau gespoten over een gele primer. De schaduwing van de figuur werd met een druppel blauwgroen bijgekleurd en dat mengsel werd ook gebruikt om de half-track te schaduwen. Dan konden nog enkele details afgeplakt en geschilderd worden, zoals de gasmaskerdoos en de verschillende stukjes leer. Straks als de binnenkant gekleurd is, kan er gechipt gaan worden.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Die figuur ziet er nog wat schraal uit zo. Hij zal sowieso niet goed te zien zijn.
 
Schraal vind ik wel het eufemisme van de dag, wat dat laatste figuurtje betreft. Ik zou zeggen dat die soldaat in levensgevaar is.
 
Ik val er een beetje middenin (sorry), maar dit zijn mooie vorderingen.
Dat resin-dingetje aan de deur is inderdaad een brandblusser, die hoeft niet rood want de toenmalige Duitse regels stelden alleen dat die een opvallende kleur moest hebben.
Wat betreft de assen, door de torsieveren kunnen ze niet naast elkaar zitten dus dat heeft Dragon wel goed gedaan. Let er wel op dat hierdoor de rupsen niet van gelijke lengte zijn, scheelt 1 schakel.
Ik weet niet of ze in de set van AFV erbij zitten, maar de Duitsers zetten vaak planken tussen de steunen voor extra bergruimte.
Tevens werd dit voertuig gebruikt door de genie, die beschikking had over lasapparatuur, zodat verschillende versies van banken en laadkisten voorkwamen. Ook bouwsen ze regelmatig zelf een versie /1 of /2 om.

Succes, ik blijf je volgen,

Peter
 
De figuur ziet er al wat beter uit nu ik zijn broek in een andere kleur gezet heb. Dat is German Grey geworden, nu de half-track van binnen helemaal geschilderd is.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

AFV denkt aan alles, dus die planken zitten er ook bij. Hun steunen voor de brug ga ik wel vervangen, die vind ik wat dik.
 
ik ben er ook nog bij maar kan ook alleen maar kijken. grt
 
Hij doet het al wat beter, hoor, we gooien er nog een update tegenaan.

attachment.jpg

De haarlakmethode is altijd wat onvoorspelbaar, gelukkig treedt verfslijtage in het echt ook niet altijd op waar je het verwacht. Hier lukte het wel om de bodem te verweren maar hogerop ging het niet altijd. Van het witte gedeelte kreeg ik niks meer af. Daar heeft de primer om een of andere reden heel weinig hechting, dus blijf ik er beter af.

attachment.jpg

attachment.jpg

De zitbanken zijn al donkerder gemaakt met een wash van acrylverf, dit wil ik nog wat drybrushen met lichte verf zodat het meer op hout lijkt.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De figuur is al een stuk sympathieker geworden. Er zit per kleur een wash en een drybrush overheen. Morgen kan er mat afgelakt worden en gaat de halftrack misschien al dicht.
 
Het interieur is nu in een matte verflaag gezet. Ik ben wel niet erg tevreden met hoe de rode primer zich gedraagt. Hij hecht niet erg goed, zodat er kleine stukjes afschilferen voorbij de randen die ik van verf ontdoe om te verlijmen. Die zal ik dus achteraf moeten bijpenselen.

Ik heb gisteren nog een setje bemanning gekocht die beter bij de pionierversie passen dan de oorspronkelijk bijgeleverde infanteristen.

attachment.jpg

Pioniers herken je door hun zwarte Waffenfarben (dat gekleurde biesje van hun schouderlapje) en het geniemateriaal dat ze af- en aansleuren. Dit vind je in de doos:

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Een lekkere vlammenwerper. De slang is gebroken in de sprue.

attachment.jpg

Nog materiaal om mijnen te detecteren. Ik zag al de geallieerde tegenhangers van dergelijk spul in Overloon:

attachment.jpg

De bijgeleverde Kar98K's zijn van een andere lichting dan hun kompanen van de half-trackset. Ze verschillen zelfs van lengte. Ze zijn ook minder scherp gegoten, hoewel de trekker beter is. Ik kan de half-track nog niet afsluiten als deze geweren niet afgewerkt en wel in mijn gescratchte rekken zitten. Dat zal dus vast nog een dag op zich laten wachten.

attachment.jpg

Er bestaat al een nieuwere uitgave van deze kit, ik weet niet of die een rebox is of ook nieuwere onderdelen bevat. Ik besloot om vandaag al even een paar stukjes uit deze kit samen te gaan spuiten met de spullen die ook in het interieur gaan komen. Door het mooie weer kan ik al enkele weken gewoon op de tuintafel bouwen. Voordat ik hier vandaag aan begon, kwam de kameleon eerst een kwaliteitscontrole doen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Hij moest het toch van alle kanten bekijken.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Met een vertwijfelde blik keerde hij zich om naar zijn buitenverblijf. Toen konden de spuitwerken beginnen.

attachment.jpg

Ik heb voor deze spullen een gele primer van Armypainter gebruikt.

attachment.jpg

De vlammenwerper zal niet in handen komen van de pionier, dat zou in dit diorama geen zin hebben. Hij komt dus ergens in de half-track te liggen.

attachment.jpg

Bij het Royal Models resin zaten deze magazijnen voor een MG. Het handvat is beter uitgewerkt dan dit van de AFV-kit. Ik denk dat ik ze los ga neerleggen.

attachment.jpg

Nu de kameleon zijn rug naar ons gericht had, konden anderen een verkenning riskeren. Hier zie je de Tellerminen die ik eerst nageschuurd had om de gelijmde helften op elkaar af te stemmen.

attachment.jpg

Figuur A van de kit is al geassembleerd. De kwaliteit is degelijk, al ga ik ook hier een undercut geven waar er meer diepte gewenst is in het textiel.
 
Laatst bewerkt:
ziet er goed uit al, en heel mooie chameleon :D
Begint me terug zin te doen krijgen om zelf terug eentje aan te schaffen
 
Bedankt, Hondafan. Hier nog wat spuitwerk:

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik denk dat de jas niet gebruikt kan worden voor de periode van 1943.
 
wow wat een prachtig diertje ik was altijd in het gedacht dat die veel kleiner waren
 
vlammenwerpers waren verschrikkelijke uitvinding maar je levert weer knap werk Steven grt Pascal.
 
Hey,

Verdom.., nen mens moet een dag verlof nemen om die topics hier allemaal door te lezen.... :) ;)
Nu, ik volg wel uiteraard, en dit wordt terug een Stevens' knappe bouw.... :)
 
Bedankt voor de leuke comments. Na een week heb je altijd wat te bikken in een topic van mij. Nu maar een korte update, want een virusje speelt me vandaag wat parten.

attachment.jpg

De karabijnen zijn in de houtkleur gezet, Vallejo licht camo bruin.

attachment.jpg

Zonder dat ik het gezien had, was er weer iets dichterbij gekropen, tot de kat een oogje in het zeil kwam werpen.

attachment.jpg

Hier is het stukje dat ik altijd vergeet ook nog ingekleurd. Ook werd er een zwarte wash over gedaan.

attachment.jpg

Met een potlood ga ik hier nog wat glans op zetten en dan drybrushen.
 
De geweren zaten nog steeds niet in hun bergplaats. De foto's lieten zien dat de kolf in een omvattende houder rust die ik niet in de kit terugvind. In feite hadden ze aan de stukken zelf de houder moeten vastgieten, maar ze hebben de geweren ongewijzigd meegegeven. Ik besloot om mijn afgewerkte PE-ramen te plunderen om hier iets gelijkends van te maken.

attachment.jpg

Ik plooide de strips om een kolf en maakte zo voor elk geweer een stuk. Het slot dat er wel meegeleverd wordt, heeft dan weer ejector pin marks.

attachment.jpg

De stukjes werden in de primer gezet en meteen grijs geschilderd. Dan worden ze eerst op de geweerkolven geklemd. Dat werkt makkelijker dan de geweren achteraf in de houders te zetten.

attachment.jpg

Deze foto toont hoe ik ze eerst had vastgelijmd. Daarvoor had ik beter eerst nog eens goed naar de foto's gekeken, daar wijst de loop altijd naar de uitgang, wat misschien ook logischer is in geval je ze dringend nodig hebt.

attachment.jpg

Ik heb ze dus maar terug uitgebroken en de verfschade met een penseel wat bijgewerkt. Nu zitten ze goed.

attachment.jpg

attachment.jpg

De lading is al eens gedeponeerd voordat ze mat afgelakt gaat worden. Alles zit al wel aan de kisten vastgelijmd. Er is gebruik gemaakt van drybrushing en bij de houten kisten van een donkerbruine wash. De vloer is met potlood ingekleurd om wat slijtage van de traanplaat te simuleren. Hij kan dus zo dichtgemaakt worden.
 
Mooi detail die geweren en je moet het maar weten ook he
 
Bedankt, vandaag heb ik de volgende stap gezet.

De twee helften van het pantser zijn samengelijmd. Daarvoor heb ik de lading al afgelakt met Armypainter mat.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik heb net zoals op de foto riemen gelegd rond de dozen met mijnen. Een stel heb ik er losjes bij gelegd. Ze komen uit een Voyager setje voor een M2 half-track dat bij een modern upgradesetje zat. Het dichtkleven ging redelijk goed behalve aan de achterkant. Daar heeft Dragon iets niet goed uitgerekend waardoor de achterste pantserplaat meer dan een millimeter afhangt en niet goed aansluit bij de upper hull. Wat je op de foto ziet is dat ik al een strook afgesneden heb van de lower hull waardoor de zijkant terug aansluit. De bovenkant van de onderste driehoek is daardoor een paar graden gekanteld en een gat is zichtbaar. Ik zal dus een passend stuk Evergreen moeten aanbrengen.

attachment.jpg
 
Heel mooi om te volgen schitterende bouw
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan