Hoofdsponsor

1/35 Dragon Sd. Kfz.251/7 met AFV brug [WIP]

Nu de luikjes afgewerkt zijn kan ik een paar andere details van naderbij bekijken, jullie zullen zien dat het de moeite waard is om er de zaag in te zetten.

attachment.jpg

Ik had reeds de radio van Dragon in het model verwerkt, toen ik zag dat Royal er ook een had meegegeven. Die zag er veel subtieler uit, terwijl de afmetingen van beide overeenkwamen. Volgens Panzer Tracts hoort er vanaf de jaren 1942 een Fu.Spr.Ger.f in te zitten. Op http://www.wehrmacht-awards.com/forums/showthread.php?t=746918 vond ik er een mooie afbeelding van, die het resin exemplaar corroboreert.

attachment.jpg

De uitlaatpot hebben ze ook afgeleverd in twee helften. Gelukkig maar, want de uitlaat van Dragon is niet erg inspirerend. De volgend stap was het bevestigen van de fenders, die ik eerst nog een kwartier bewerkt heb voor ze toonbaar werden. Een tiental ejector pin marks moest dichtgeplamuurd worden en onder de rand werd het snel duidelijk dat alles haast een millimeter dik is. Dat werd allemaal met de Dremel wat bijgefreesd. De passing van de fenders is goed maar vooraan mochten ze nog niet gelijmd worden. Daar passen ze tegen de bovenste hullplaat.

Het mooiste dat de Royal Model-set oplevert, is wel het PE voor de gereedschapskisten. In het artikel van MSM op pagina 1 zie je dat de auteur een van deze kisten open heeft gezet. Bij Dragon zelf is dat af te raden, de bodem van de kisten heeft pasgaatjes en de wand lijkt wel pantserstaal.

attachment.jpg

Het PE is gemakkelijk te verwijderen uit de fret.

attachment.jpg

Het verdient wel aanbeveling om daarna steeds de aanhechtingspunten weg te vijlen, zo sluit alles beter aan.

attachment.jpg

Al zijn de plooilijnen goed uitgediept, toch neem ik er steeds een plooimachine bij.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Het resultaat loont zeker de moeite, ik ga waarschijnlijk meerdere van deze bakken openzetten.
 
De deuren achteraan de half-track waren door Dragon nogal zwaar uitgebouwd, alsof het een koelkastdeur betrof. Ze hebben er een binnen-en een buitengedeelte aan gemaakt, in werkelijkheid is het nog geen twee centimeter dik en sluiten de platen gewoon aan tegen de upper hull. Ik was tevreden toen ik zag dat Royal Models er een stel PE-platen voor had bijgevoegd. Daar waren ook plooilijnen in gezet en aan de buitenkant was er een patroon van klinknagels voorzien. Ik plooide ze snel naast die van Dragon en dacht dat daarmee de kous af was.

attachment.jpg

Waar ik geen rekening mee hield, is dat die deur ontworpen was voor een zodanig foute kit dat er een kier van een centimeter zou ontstaan als deze deuren zonder meer gebruikt werden. Daar zat ik dan met twee nutteloze stukken PE. De deuren van Dragon waren na mijn verbouwing ook een millimeter te klein. Er zat dus maar een ding op.

attachment.jpg

Zo'n ingewikkelde vorm was het nu ook weer niet om te plooien, er lagen snel twee vervangstukken klaar. Omdat die wat breder zijn dat de kitparts, moeten de hengsels wel iets uit het midden geplaatst worden. Ik merkte wel op dat er in geen van mijn referentiewerken een duidelijke foto of afbeelding van de binnenzijde van deze deuren bestaat. Ik herinner me wel een webpagina van Henk of Holland over dit detail, maar moet die nog even terugvinden, als het nog bestaat.

attachment.jpg

De nieuwe deuren passen wel, al heb ik ze onderaan maar net diep genoeg gemaakt.

attachment.jpg

attachment.jpg

Het PE-vel van Dragon zelf bestaat grotendeels uit deze aansluitstrips voor de fenders, iets dat later nog nauwelijks te zien zal zijn en dat waarschijnlijk eenvoudig in de mal te verwerken was geweest. Ik veronderstel dus dat het een latere toevoeging aan de kit was.

Het spuitwerk zit er dus bijna aan te komen, zoals gezegd ga ik er eens menierood over gooien en zien wat ik daar overheen kan leggen voor een setting na 1942. Die datum moet ik aanhouden als ik de resin radioset wil gebruiken. Volgens de handleiding kan zowel Panzergrau als een sneeuwcamo over Dunkelgelb; ik zou dan toch dat eerste kiezen.
 
meer dan modelbouwer in hart en nieren en dat is duidelijk te zien grt
 
Dankjewel, Pascal. Vandaag heb ik de motorkap gescratcht. Ik kon daarvoor niet de maten van de kitonderdelen gebruiken, die hadden een andere hoek dan op het plan. Ik trok het plan over op een papier en sneed daaronder het metaal uit. De scharnieren zien er op foto's vrij zwaar uit, die kon ik dus we uit de kit overnemen door ze met een schaafmes af te snijden. Het deksel van de radiator heb ik ook maar uit de oude motorkap gezaagd.

attachment.jpg

Bij de resinkit zat ook een object dat misschien een brandblusser voorstelt en een set stootkussens voor aan het plafond. Het is bekend dat de bestuurders van deze halftrack in zijn eerste versie soms pijnlijk hun hoofd stootten, vooral tegen de uitstekende hendels voor de luikjes. Daarom werden deze uitsteeksels in de volgende uitgave anders vormgegeven.

attachment.jpg

Voor de brandblusser en ook andere stukken uit de upgradeset wordt verwacht dat je de armaturen uit de eerste set haalt, die ik dus niet gekocht heb. Vandaar het styreen.

attachment.jpg
 
Nog enkele ingrepen voor we gaan schilderen.

attachment.jpg

De deuren achteraan zijn nu van de nodige inwendige details voorzien.

attachment.jpg

Aangezien ik ze open wil zetten, moeten de stangen van het slot er uitzien zoals op deze foto. Nadien heb ik nog een verstevigingsspant in de plooi aangebracht omdat ik dat opmerkte op andere foto's.

attachment.jpg

Een laatste blik op het lege interieur. Ik heb nog wat gaatjes dichtgekleefd. Let op de tochtstrip onderaan.

attachment.jpg

Daarnet is de primer er over gegaan. Dupli-Color roodbruin uit een spuitbus, zodat het goed hecht op het metaal. Het plan is om hier eerst haarlak over te doen voor ik het interieur ga schilderen. Ik heb de buitenkant afgeplakt zodat ik bij het assembleren van de hull niet veel schuurwerk moet uitvoeren. De maskering moet dus wel blijven tot ik het interieur helemaal af heb. Het is mogelijk dat ik eerst nog de figuren in de cabine moet afwerken voor die dicht kan.
 
Domme vraag, waarom rode primer?
Gaat dat niet te overheersend zijn als je er andere kleuren gaat over doen?
 
Deze primer werd door Duitsland echt gebruikt voor dit voertuig. Hij bleef ook zitten als alle verf er afgebladderd was. Dat effect wil ik bereiken met de haarspraytechniek. Vergelijk met het hierboven getoonde artikel uit MSM.

attachment.jpg
 
Het constructiebedrijf uit Duffel doet het weer hier amaai wat is dat hier tegenwoordig zulke verbouwingen , maar ja daar kun niet veel over zeggen dan kijken en genieten , jonge jonge wat een bende stielmannen ( kunstenaars ) zitten hier toch
grt
Marc
 
volledig bijgelezen en word weer knap grt
 
Bedankt voor jullie positieve kritieken. Nu het interieur wat staat te drogen, hou ik me bezig met de spullen waar het straks mee aangekleed wordt. Die zitten bij de AFV brugkit.

attachment.jpg

Op deze foto uit Panzer Tracts staat een gereedschapsbak met wat munitie en landmijnen op een kist en nog wat mijnen. Al deze componenten zitten ook tweemaal in de kit van AFV.

attachment.jpg

De bak vond ik wat dik, dus die werd omgezet naar metaal.

attachment.jpg

De rest kon ermee door. De zijkanten van de spullen hebben wat last van inzinking, dus die is wat geschuurd, hoewel de meeste van deze spullen tegen de bak aan staan.

attachment.jpg

Je krijgt zo heel wat bagage voor je half-track. Ik heb alles nog maar los gelaten, dat schildert makkelijker.

attachment.jpg

Bij de Dragonkit zit een bestuurder en wat losse kledij. Die bestaan echter volledig uit het nieuwe kleefbare vinylgoedje waar ze tegenwoordig ook tracks van maken. Erg bruikbaar is het niet, maar voor een bestuurder die grotendeels onzichtbaar is vind ik het wel kunnen. Het hoofd ga ik misschien toch vervangen, de Feldmutze heeft gietsporen die je onmogelijk weg kan halen als alles terugveert.

attachment.jpg

Voorlopig hebben we dan dit. Nu eens kijken naar de geweren.
 
Er moesten nog twee pakketten van vier Karabinen en een paar MP's toegevoegd worden. Bij vergelijking met deze foto's van Wikipedia passeren ze de test goed, al heb ik ook kits gezien waar de trekker niet volgegoten zit.

attachment.jpg

Ik had eerst gedacht dat het zoals bij de tracks van de M47 verstandiger was om de tracklinks apart te schilderen van het geheel. Nu ik opmerkte dat de rubberen pads bestaan uit een rubberblok en een metalen deel voor aan de tracks, vond ik het logischer dat de track in zijn geheel gespoten zou worden. De rubberblokken zullen dan achteraf met een penseel in kleur gezet worden.

attachment.jpg

Dat plakken gaat nog redelijk vlot, al hang je er wel eens aan vast.

attachment.jpg

De trackpins er tot de laatste millimeter er in krijgen is een ander paar mouwen. Ze blijven er ook niet in zitten als er geen lijmdruppel tegen gelegd wordt.

attachment.jpg

De wielen hebben soms tot zes aanhechtingspunten. Er moest duchtig op geschuurd worden.

attachment.jpg

Gelukkig hebben ze de juiste afmetingen, ook de tracks.
 
Mooi werkje weer. Wat betreft de lijm, raad ik je aan een applicator te gebruiken, bijvoorbeeld de Glue Looper. Werkt perfect..
 
Ik reageer niet altijd maar ik blijf volgen op de voet en vol bewondering.
 
Bedankt voor de complimenten, het lijmen gebeurt wel eens vaker met de natte vinger maar dan via een oude mespunt. Nog even en de tracklinks zullen gemonteerd zijn.

attachment.jpg

Het blijft worstelen bij elke trackpin, het achterste gaatje is maar net groot genoeg om een draad door te wurmen terwijl er wel wat speling mogelijk is tussen beide tracklinks. Daardoor steek je er in een van de twee gevallen naast, zodat de pin teruggetrokken moet worden.

attachment.jpg

Ik ga er voor beide kanten al 50 aaneenlinken, dan kan het ontbrekende vijftal bij het proefpassen toegevoegd worden.

attachment.jpg

De sprocket past er goed in. Ik kan het nog niet op de half-track zelf passen, die zit nog in de maskeeropstelling.

attachment.jpg

Hier een vergelijking tussen de Friuls en de Dragon trackset. Vooral de sprue-aanhechting zal je parten spelen, want die zit net daar war je het goed ziet.

attachment.jpg

De rubberpads hebben bij Dragon aan de zijkanten geen detail, want daar zitten ze aan de sprue vast. Dit zou helemaal rond de pads moeten lopen.
 
Dit is een erg bruikbare thread voor als ik me zelf ooit 'ns waag aan dit model, tof dat je alles van a tot z uitschrijft want hier hebben mensen iets aan.
 
Dat is inderdaad de bedoeling, overal eens stilstaan bij wat je er uit kan halen. Ik zag in Mol ook weer verschillende mooie voorbeelden van deze half-track. Volgend jaar staat deze daar vast ook bij.
 
Ik reageer niet altijd maar ik blijf volgen op de voet en vol bewondering.

Ikzelf bouw niet veel militaire voertuigen maar ik volg er ook wel veel in stilte omdat ik binnenkort me aan een dio ga wagen van WW 2 met oude voertuigen en figuren die ik nog liggen heb van vroeger....prachtig werk trouwens Steven !
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan