Hoofdsponsor

1/35 Dragon Sd. Kfz.251/7 met AFV brug [WIP]

Ik heb eerst de aanzet van het pantser aan de de bodem gescratcht uit 0,35mm styreenplaat. Ik combineerde de schets met de afwijking van Dragon.

attachment.jpg

attachment.jpg

Dan ging ik eens in de rommelbak kijken. Ik vond nog twee Panzer 2-bladveren die ik kon samenkleven tot een veer van het gewenste formaat.

attachment.jpg

attachment.jpg

Toen dat gelukt was, kon ik het risico nemen om de oude veer er af te snijden. Let op het verschil in grootte.

attachment.jpg

Daarna werden nog wat details aangebracht zodat deze as alvast correct is volgens het boekje.

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Leuke werkzaamheden weerom. Ik vraag me altijd af hoe rommelbakken van modelbouwers altijd zo vol nuttige onderdeeltjes zitten, in die van mij vind ik:

- Wat wielen;
- Wat figuurtjes;
- Wat photo etch fretjes;
- Wat 50KG bommen (op schaal zeg ik er maar bij, voordat ik straks alweer de politie voor de deur krijg);
- Een hele hoop lange gietraamstukken t.b.v. stretched sprue;
- Een zakje minikraaltjes;
- Etc. etc.

Niet echt om over naar huis te schrijven dus. Ook in 'de tijdschriften' lees ik vaak dingen als "Ik keek in mijn reserveonderdelendoos en zag daar..." en er komt vervolgens een half voertuig plus bemanning in onderdelen uit tevoorschijn. Eigenlijk misschien wel een leuk idee voor een topic, hoe ziet ieders reserveonderdelendoos eruit.

Maar terug ontopic, zoals gezegd: leuk hoe je weer je chirurgische lyriek op een argeloos model in wording los laat; dit onderwerp spreekt me veel meer aan dan de tank die je juist hebt afgerond, een halftrack vind ik altijd mooi om gebouwd te zien worden. Veel plezier en succes! Ik ga proberen weer als een van de beste stuurlui aan wal te fungeren.
 
Bedankt om te volgen, Roy. Deze stukjes kwamen van een Maultier, daar moesten ze sprues van een Panzer 2 en van een truck in een doos steken. Daardoor hou je de 2 bogies over die de Panzer 2 gewoonlijk rijker is, plus een laadbak en zelfs een set achterwielen. In mijn onderdelenbox zitten sprockets, jerrycans, tools, een hond voor op de achterbank (1x) en machinegeweren. Gisteren vond ik nog een sponson van een Mil-helikopter waar ik de nitrotank voor het atoomkanon mee kon maken.
 
Prachtige bouw Steven.
Ik volg deze, want ook ik vind half tracks interessant :)

Wat mijn spare parts box betreft, ik heb zodanig veel oude modellen liggen dat ik gerust een groot aantal voertuigen kan maken er mee :8
Dit komt hoofdzakelijk doordat ik nog maar heel zelden oude modellen of overgebleven onderdelen heb weg gegooid, en doordat ik al verschillende keren oude modellen heb gekregen van bevriende modelbouwers...
Ik kan moeilijk weigeren als mij zoiets aangeboden wordt :8
En zo groeit de spare parts box vlugger dan de afgewerkte modellen in de vitrine kast :))
 
Ik neem er ook een stoeltje bij , zodat ik weer iets kan bijleren en bovenal genieten van je uitleg en bouw !

Inderdaad een duidelijk verschil van de bladveren...
 
Altijd interessant om volgen want heb er hier nog een nest staan van alle types die nog moeten her- en verbouwd worden.
Nog even vermelden dat ze samen kwamen met genoeg onderdelen om er ergens nog 2 volledig andere met te bouwen.
 
Goed om te lezen dat een schare volgers dit project kan waarderen. Vandaag een korte update over de zitbanken. Dragon geeft aan om er vier te gebruiken. Er zijn pasgaatjes voor de achterste twee, de voorste moeten nog geboord worden. Ik had die achterste al bevestigd toen ik bedacht of deze configuratie wel logisch was voor een genievoertuig, waar men soms zware materialen in wil vervoeren. In het hoofdstuk over de /7 staat er een foto in vogelperspectief waaruit blijkt dat de zitbanken vooraan er nog in staan maar de achterste weg zijn. Ik heb dus de voorste weggelaten, aangezien die waarschijnlijk gemakkelijk van plaats te veranderen waren. Op de foto was ook te zien dat het zitvlak geen gesloten volume was, maar vooraan open stond. Daar werd het ondersteund door vier spijlen. Ik heb de blokjes van Dragon dan ook maar opengezaagd.

attachment.jpg

Ik ga er dan ook maar een stel gereedschapskisten achter kleven.
 
Ja Steven om efkes terug te gaan naar die winkel, dat is verdomd een dure winkel in modelbouw he amaai ik schrok me een bult als ik die prijzen daar zag
En overschotjes tja daar heb ik ook dozen vol van ik heb het anders aangepakt namelijk de plastic doosjes van tonijn, vleessalades enzo hebben een mooi formaat en vermits wij dat graag eten heb ik er wel een hoop lege doosjes ervan
Nu elk doosje ( potje ) bevat b.v. stuurwielen , koplamp en achterlicht lensjes zeteltjes enz enz daarna schrijf ik met een dikke markerstift erop wat de inhoud ervan is zo gaat er niks verloren en blijft alles een beetje gerangschikt ( omdat ik weet van mezelf dat ik een rommelman ben )
@ Beyond bij mij is dat ook een goede vriend van mij een vervend Porsche verzamelaar had alles van Porsche wat er in die tijd te krijgen was in die tijd , hij had het allemaal bij gehouden , nu heeft hij een gezin en er is een echte 911 bijgekomen en zijn vriendin heeft nu juist een nieuwe Macan gekocht en zio mocht de modelbouw de deur uit en waar denk je dat het beland is , natuurlijk bij coachke die kan alles gebruiken en dan heb ik alle minder mooi gebouwde modellen voorzichtig uiteen gedaan en allemaal in die doosjes gestoken
Nog een kleine anekdote er zit zelfs een Porsche motor van die kitjes in Zweden een collega bouwer zocht zoiets en oeps de Marc heeft hem dan maar opgestuurd he
Nu Steven over uw bouwkunsten kan ik niet veel meer over zeggen dan dat het weer geweldig is wat je ons weer voorschotelt
grt
Marc
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De 251 is en blijft toch een prachtig voertuig e, in gelijk welke uitvoering. Ik volg hier.
 
volg in stilte en geniet steeds weer van uw werk grt
 
Bedankt voor de aansporingen. @Marc: er zijn er nog dure, zoals in Antwepen. Maar voor mij is A iets goedkoper dan voor jou, want ik heb er een klantenkaart. Zo heb ik er in een paar jaar tijd al tweemaal voor 25 euro een bon gekregen. Zo kan ik er toch elke keer dat ik er kom een paar euro aftrekken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vandaag wilde ik de uitbreidingskit voor de sIG33 en de Panzer Tracts voor de andere halftrack Sd.Kfz. 6 gaan kopen. Dat lukte niet goed omdat de boekenwinkel in verlof was en het kitje uitgeput blijkt. Wat ik wel vond, was een figurenset voor artilleristen die op een halftrack zitten.

attachment.jpg

Deze kit zal dus gebruikt worden voor de halftrack die de sIG gaat slepen, waarschijnlijk dus de Sd.Kfz. 6 met zijn twee zitbanken. De inhoud bestaat uit twee sprues met vijf figuren, waarvan er vier een karabijn hebben. Dat is belangrijk, want een review van andere zittende figurensets vermeldde dat er soms niet genoeg geweren bijgevoegd worden om alle figuren van een wapen te voorzien. Spijtig is wel dat het sprueoverzicht op een apart papiertje bijgeleverd moest worden, dat je vanwege de afmetingen snel kwijtgeraakt.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Omdat ik die andere spullen vandaag dus niet kon bemachtigen, heb ik me op een andere manier laten gaan, er stonden nog altijd mooie koopjes in 16 Escadron.

attachment.jpg

attachment.jpg

Voor de versie op de doos zit er wel geen maskingsetje in, dat had Hobbyboss beter nog voorzien. Er bestaat een decalblad voor van een ander merk.

Wat betreft de 251, ik was net begonnen om de PE vering in de stoeltjes te verwerken, toen ik naar een etentje geroepen werd. Morgen vast meer...
 
dit is meer mijn ding vooral als er figuren bijkomen top ik volg in stilte en te leren grt Pascal
 
Ik heb de stoeltjes al bevestigd en kwam nu aan het instrumentenpaneel. De metertjes zijn door Dragon prima geplaatst. Ze gaan wel de mist in als je wat dieper naar de loodgieterij kijkt.

attachment.jpg


Er zit daar een buis die Dragon half verzonken heeft. Ook zit de buis niet hoog genoeg en heeft ze een vertakking. Het gebied tussen de paarse lijnen wordt daar helemaal door ingenomen, waar eigenlijk alleen had moeten zitten wat je tussen de groene lijnen ziet. Het leek me aangewezen om die halve buis te vervangen door een stukje stalen staaf. Dat zie je hier al klaarliggen. Ik heb nog wel veel moeite gehad om het roestvrije staal te plooien in hoeken van negentig graden.

attachment.jpg

Ik had een opstelling gemaakt waarbij ik enkele loopwielen op het frame gezet had en die assemblage op een paar Friultracks neergezet had. Daarbij had ik de hoogte van het chassis vooraan gemeten met de schuifmaat. Links zie je wat het verschil was met de vooras nu hij aangepast was in de vorige update. Ik heb dan de opening waar de as in paste, wat vergroot. Ook heb ik alles afgesneden wat boven de bladveer uitstak. Daardoor won ik de drie millimeter verschil die er nu nog waren. Rechts zie je dat bij een nieuwe meting het voertuig terug waterpas staat.

attachment.jpg

De as is nu vastgelijmd, de wielen zijn nog gedryfit. De dempers hebben nog hun actuators op de juiste plek zitten.

attachment.jpg

Hier heb je nog een vergelijking tussen de sprockets van Friul en die van Dragon. De buitenzijde van Friul is in de diepte veel beter uitgewerkt, de naaf is meer dan een millimeter hoger en ook de mudholes zijn haast twee keer zo groot. Aan de andere kant zijn alle wielen van Dragon voorzien van het opschrift "Vorwerk", wat bij Friul ontbreekt. De rand van de velg is dan ook dunner dan op de foto's te zien is. Anders had ik het stukje met het opschrift kunnen proberen over te zetten.
 
Zelfs Dragon kan het niet goed genoeg doen he haha

Nee serieus, elke vooruitgang in het model is te waarderen en je kunt er wat van. Mooie details trouwens die Dragon op het wiel heeft meegegoten, jammer dat je ze niet kunt meenemen.
 
Bedankt, Roy. Modellen van Dragon zijn altijd wel de moeite waard om uit de doos te bouwen voor de doorsnee bouwer. Met een paar boekjes erbij is er vrij snel nog meer van te maken.

attachment.jpg

De gereedschapskisten waren volgens mijn artikel uit Scale Military Modeller te dik gemaakt. Ik ging dus eens kijken hoe dat er uit moest zien. Het bleek dat aan de buitenkant niet veel verschil te zien was, maar als je in de bak keek, was het staal omgeplooid en had je dus nog zo'n vijf centimeter overhang. Dat kon ik corrigeren door de bak na te maken uit metaal.

attachment.jpg

Hier de vergelijking, er is nu meer plaats om spullen op te bergen. Dragon levert ook een gewerenrek zoals op de foto, ik hoop dat ze de geweren niet expres korter hebben gemaakt om in hun overscale bak te passen.

attachment.jpg

Hier zijn ook de kussens overgeplaatst. Ik heb een kleefrandje voorzien achter aan de bakken zodat alles goed vastzit.

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik besloot om de zijkanten al maar vast te lijmen, omdat ik niet vertrouwde op het ideetje van Dragon om de vloer eerst te lijmen en dan de zijkanten in te brengen in de voeg daartussen. Ik moet wel zeggen dat de afmetingen mooi kloppen.

attachment.jpg

Leg je de onderkant op het bovenaanzicht, dan zie je dat het ineens niet meer lijkt uit te komen, er is een halve millimeter verschil aan beide kanten. Dat is normaal bij de Sd.Kfz.251. Het pantser hoort niet stomp gelast te worden, maar met een overhang:

attachment.jpg

Alleen is Dragon dat volgens de reviews vergeten. Ik denk dat door de vloer nog niet te verlijmen, de wanden niet helemaal neergedrukt waren. Ik ga in elk geval proberen de juiste breedte te bereiken, al is de bovenkant van het pantser een geheel.

attachment.jpg

Deze pantsernaden kan ik dus best nog niet monteren, als alles naar buiten verschuift. Ik heb ze wel gegraveerd zodat duidelijk wordt dat dit de twee helften van het zijpantser zijn die samengeschroefd zitten.
 
Nu gaan we de bovenkant van het model eens nameten.

attachment.jpg

Je merkt hier al dat de hull met een scherpe hoek recht aansluit op de pantserplaat, in tegenstelling tot de overhang die er had moeten zijn.

attachment.jpg

Dit betekent dat de opening bovenaan de hull zo'n 3mm te smal is over de hele lengte van het voertuig.

attachment.jpg

De "voorruit" is te smal maar de raampjes stonden op de correcte afstand van de zijkant.

attachment.jpg

De frontplaat is wel juist, al heeft Dragon oude instructies toegevoegd waarin de plaat nog geplooid is. Dat deel hangt al aan de underhull.

attachment.jpg

Het plafond van de stuurhut heeft hetzelfde probleem.

attachment.jpg

Hier zijn de underscale platen al verbreed. Het kofferdeksel moest ik niet uitsnijden maar dat wordt later wel uit metaal gemaakt aangezien het anders te dik wordt.

attachment.jpg

De verschillen kan je hier bekijken.
 
Vandaag gaan we een how-to maken om een jig te scratchen waarmee je twee carrosseriestukken uitschuifbaar kan maken, zodat ze niet kunnen kantelen ten opzichte van elkaar. Ik wil namelijk de upper hull van de Sd.Kfz.251 uit een stuk breder maken. Daarbij wil ik niet de hoek van de glacisplaten veranderen.

attachment.jpg

Eerst maak ik twee trapeziums uit styreen, die mooi in de hull passen bij een dryfit.

attachment.jpg

Dan kleef ik acht vierkantjes op de trapeziums en leg er een balk tussen, die niet gelijmd wordt.

attachment.jpg

Nu worden de stukken doorgezaagd in het midden nadat de balken weggelegd zijn.

attachment.jpg

De balken worden teruggelegd en op elk van de vier helften wordt een dak gekleefd.

attachment.jpg

Er wordt getest of de balken niet teveel speling hebben bij het uitschuiven. Ik heb de rechterkant vastgekleefd, het was overbodig dat deze ook kon uitschuiven en dit leverde meer speling op.

attachment.jpg

De twee elementen worden op plekken gekleefd die later overplakt worden door de naad en de gereedschapskisten. Ze worden verbonden met de hull door driehoeken om laterale krachten op te vangen. Torsiekrachten worden ook opgevangen door een middenbalk. Als dit binnen een paar uur hard is, kan ik de hull uiteenzagen zonder dat de zijkanten hun onderlingen hoek verliezen. Ik kan ze nu ook exact de gewenste hoeveelheid uiteen laten schuiven terwijl ze toch evenwijdig blijven. Dat maakt het verbruiken van wat stroken styreen de moeite waard. Misschien weet iemand hier nog wel een andere toepassing voor te bedenken.
 
Hier ligt de patiënt al op het hakblok.

attachment.jpg

Eerst worden de naden aan de binnenkant doorgezaagd. Bij dit model zijn er lasnaden te zien aan de buitenkant, die probeer ik te bewaren bij het weghalen van pantserplaten.

attachment.jpg

Voor de laatste micrometers wordt er met een scalpel gesneden. Dat doe ik eerst achteraan omdat daar een korte naad zit. Plooit het pantser open, dan zou de vervorming daar schadelijker kunnen zijn.

attachment.jpg

De stukjes komen er gemakkelijk uit.

attachment.jpg

attachment.jpg

Nu wordt de jig twee millimeter open gezet. Dit is het enige wat het model bijeenhoudt. De tekening kan er nu mooi onder gelegd worden.

attachment.jpg

De stukken bleken toch meestal twee millimeter te breed, omdat de dikte van het plastic uit de kit niet meegeteld was. Dat wordt aan de kantjes afgesneden. Dan worden ze eenvoudig in het openstaande zijpantser gekleefd.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Op die laatste foto zie je wel wat onregelmatigheden die opgevuld moeten worden. Het meeste plamuur dient echter voor het aanleggen van de lasnaden die nu weg zijn, zoals op de glacisplaat.

attachment.jpg

Voor we de jig verwijderen, wordt de belangrijkste verbinding nog eens verstevigd met sprue. Deze zal later toch niet meer te zien zijn.

attachment.jpg

Nu de aanpassing gebeurd is, levert een dryfit van de twee hoofdsamenstellingen wel de gewenste overhang op.

attachment.jpg

Het enige probleem dat nog parten blijft spelen, is de overdreven dikte van de hull. Omgerekend zou die wel 50 millimeter bedragen. Dat zou minder dan de helft daarvan mogen zijn. Om die reden worden de plekken waar je de dikte rechtstreeks kan zien, afgeschraapt. Ik wil de deuren achteraan openzetten, dus daar is het zeker nodig.

attachment.jpg

Voorlopig ziet de halftrack er nog wat kaal uit. De volgende stap wordt waarschijnlijk het maken van de fenders.

attachment.jpg
 
Sympathiek dat je toch nog iets van de kit intact laat :)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan