Hoofdsponsor

1/35 Militaire tractor, Bulldozer. Cat D7 [wip]

Even de diesel starten en starten met foto, waar ik nu ben
 
Vandaag de motor aan de gang gekregen, de laatste tijd een ander idee over gekregen,komt mede door de Armoured Bull. Die ook in leger kleuren is.
Besloten om deze om te gaan bouwen naar toch een militaire. Is het gele probleem ook direct ondervangen, zonder nog een paar lagen te spuiten. Ik heb er weinig hoop op dat het nog gaat dekken.

dit is de huidige stand van zaken, waarbij hij in dry-fit in de werkplaats onder een zeil stond. Zoals je ziet, het motordeksel de radiateur bescherming moet er nog op.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Allereerst uit elkaar gehaald en op het schuurblok geplaatst. Een probleem ondervangen van de afbrekende stangetjes.

attachment.jpg

Dicht geplamuurde bevestigingspunten aan de zijkant, open gemaakt. Ombouw geplaatst geplaatst, motor deksel geplaatst. Hij moet toch het strijdtoneel op. Direct stond er een mannetje met een rolletje om dit in het groen onder te dompelen, komt er straks niet een streepje geel tevoorschijn piepen. Ik merkte als ik verder gegaan was in het geel hadden de koplampen verschrikkelijk in de weg gezeten bij de montage. Komt ook dit besluit weer ten goede.

attachment.jpg

Uitlaat, start slinger en de beschermende staalplaten geplaatst. Dan kan deze morgen naar de spuiter.

attachment.jpg
 
Ik doe mijn best het allemaal te begrijpen wat je schrijft en toont, maar ik kan beter een cryptogram gaan oplossen. Voor onderhavige materie ben ik echt te dom vermoed ik, want zelfs na twee keer lezen snap ik er niks van. Het zal voor jou allemaal wel begrijpelijk zijn wat jij telkens schrijft.

Communiceren is een boodschap proberen over te brengen. Als ik met een medicus een medische kwestie bespreek, vind ik het storend als hij of zij vakjargon gebruikt. Dat heeft ook geen zin, omdat de boodschap niet overkomt. Het enige wat wordt bereikt is dat ik merk dat er kennelijk vakjargon bestaat, dat bovendien te onpas wordt gebruikt. Beide wist ik al. Een goede medicus zal mij in begrijpelijke taal proberen duidelijk te maken wat er scheelt. Dat is een kwestie van doelmatigheid en een kwestie van respect.

Je kunt in jouw teksten wel lollig gaan doen met parabels over vervende mannetjes et cetera, maar mijn tip is (en was al vaker) om eerst de basis van je communicatieve vaardigheden op orde te brengen. Vertel dus eens eerst duidelijk (!) wat je wilt zeggen. Wat heb je precies gedaan, waarom en hoe. Probeer het dan eens te lezen als door de ogen van een ander en corrigeer of vul aan wat onduidelijk blijkt of lijkt. Voeg pas als je zeker weet dat men je begrijpt, een of twee beeldspraken of kwinkslagen toe.

Overigens heb je al enkele keren laten zien, als je je er echt toe zet, dat je wel degelijk begrijpelijke teksten kunt produceren.

Ik heb dit al zo vaak tegen je gezegd dat ik niet eens meer de moeite doe om er PM-ruimte aan te wijden.

Voor de helderheid, het bovenstaande is bedoeld als kritiek.

Ik geloof niet dat ik vrolijker word van het lezen van onbegrijpelijke posts dus ik zal vooral je foto’s bekijken en de teksten laten voor wat ze zijn, tot het hopelijk ooit aanbrekende moment dat die teksten begrijpelijk zullen zijn. Tot dan hou ik me van de domme, zoals je al las.
 
Nota bene 1: ja ik werk met taal en mijn gebruik ervan zal allicht geoefender overkomen dan dat van jou. Echter nee, dat wil niet zeggen dat ‘het voor mij makkelijk praten is’. Jij bent de enige op het hele forum die ik stelselmatig niet begrijp. Op Pascal na, maar dat is alleen als ik hem in het echt spreek (lol). Doe je best en je weet je gedachten echt wel kenbaar te maken.

Nota bene 2: het valt me op dat de teksten die je ‘s nachts schrijft, vaak niet je sterkste zijn. Misschien dat er dan medicijnen gaan werken of whatever, maar wacht anders eens met posten tot de volgende dag, na een laatste check.
 
Is inderdaad niet zo gemakkelijk om te volgen,dus ik kijk alleen nog maar naar de foto's die hier verschijnen...😉
 
Laatst bewerkt:
persoonlijk vind ik het jammer dat deze groen wordt, dat van die koplampen ben ik niet helemaal mee.
 
Ik ben ook niet mee hoor Aris, waarom de snuit in een andere kleur geschilderd, is dat bedoelt als een soort van pre shading ?

Groetjes,
Rudy
 
Ik ben ook niet mee hoor Aris, waarom de snuit in een andere kleur geschilderd, is dat bedoelt als een soort van pre shading ?

Groetjes,
Rudy

persoonlijk vind ik het jammer dat deze groen wordt, dat van die koplampen ben ik niet helemaal mee.

Rudy en Silenoz, dit zijn de beweeg redenen om naar groen te gaan.

A. Niet dekkend geel, met bijkomende verkleuring
B. Aanschaf complete serie

A.
Ik ben gestopt met deze 1,5 jaar geleden. Reden was ik wist even niet verder te gaan. Nu ben ik bijna klaar met de Armoured bull, en die moest in het groen. Deze kit van de plank gepakt met de bedoeling af te maken.
Is tot mijn schrik de gele lak op sommige plaatsen richting oranje gegaan en nog erger naar grijs.
Stond ook in de volle zon en er is iets mis. Ga ik hier vragen waarom, krijg ik wel antwoorden.
Zelf denk ik het staat al geschreven in een bericht waarmee deze pagina opent. En deze quote’s zal ik om gezeur te voorkomen plaatsen.
Wel heb ik geconstateerd dat de zetel niet verkleurd is. Bleef toch weer de optie open, verf verwijderen.

B.
Daarbij komt ook heb complete serie heb ik op een later tijdstip aangeschaft, om dat allemaal gelijk te krijgen wil ik de opgegeven verf bladen volgen. De optie was open, met deze in geel verder en weer een laag geel er over of naar groen gaan zoals hij ontworpen is. Ook met de gedachte, een ander in de serie is wel in het geel, maar dat is van later zorg

Voor groen gekozen.
Bij het toch naar groen hoort de bepantsering er wel op, en niet de geel-grijze voorkant. Zoals ooit gestart en ergens vermeld, (ik ga ervan uit dat niemand dat opzoekt, net zomin als ik) En weer de grootste reden. Het geel deugt niet en zal niet nooit deugen. Dit is heel duidelijk te zien op de foto’s. Die misschien onduidelijk overkomen, dat is een fout van de plaatjes. Anders was het niet-dekkende geel en verkleurde geel wel opgevallen.

is dat bedoelt als een soort van pre shading ?

De vraag pre-shading, moet ik ontkennend op antwoorden, moest geel worden.
Hoewel je mij wel op een idee heb gebracht. Wat lichte basiskleur betreft, is het niet verkeerd te starten van uit geel om dan naar het groen te werken.


Bijlagen en Quote's

attachment.jpg

attachment.jpg

Hey Aris het is waar wat Roy verteld , een paar jaar terug heb ik voor mijn kleindochter een Minion ( klein geek banaanetend iets ) gkocht op een beurs , nu de hoofdkleur is ervan geel , ik heb alle moeite van de wereld gehad omdat serieus dekkend te krijgen , het is gelukt na ettelijke lagen geel er op te zetten vandaar die gouden raad van Roy
Nu wat betreft de bouw van die tractor vind ik geweldig waarom ? Veel technisch spul en goede details ik kijk uit naar uw volgende aflevering
grt
Marc

Ik wil je allesbehalve ontmoedigen, maar wil je voor een volgende keer toch echt aanraden om een goede onderlaag te maken voor het geel, bijvoorbeeld wit.

Geel is de zwakste kleur die er is, op korte afstand gevolgd door oranje en rood. Deze kleuren dekken buitengewoon slecht. Om die reden is het altijd goed om, na het primen en vóór het spuiten van geel, als tussenlaag wit te gebruiken.

Voor een volgende keer dus. Als ik jou was, zou ik bij DEZE bouw nog twee of drie laagjes geel spuiten, omdat dat een veiliger en eenvoudiger oplossing is dan alles weer verwijderen of eerst een laag wit eroverheen te doen. Ik ga het je niet nog een keer aan doen om je hele verflaag er vanaf te halen, met alle gevolgen van dien.

Dus gewoon nog twee laagjes geel erover en het zal er al beter uit zien.

Qua detaillering zit het bij jou wel goed, het model ziet er qua vormen erg mooi uit.
 
Laatst bewerkt:
Roy whatever, drinkik een paar pilsje, en schrijf om 23.48...midden in de nacht, om 04.17, is geen midden in de nacht, nee, dat is in den morgen vroeg. Ik hoop dat als je kwaad ben, en dat ben je duidelijk, Niet andere personen aanroept, dat je altijd kwaad ben accepteer ik, maar ga niet op zoek naar medestanders

Jammer dat je ervoor kiest in het geheel niet inhoudelijk op mijn punt in te gaan.

Zoals ik al schreef, heb ik je vaak genoeg PM's gestuurd over dit onderwerp en heb ik het ook vaak genoeg in mijn eigen topics genoemd. Duidelijker kan ik het niet maken.

Nu dit om onduidelijke reden voor jou belangrijk is: ik ben niet op zoek naar medestanders. Waar las je dat?

Enfin, ik wil dit bouwtopic niet verder vervuilen met een offtopic bespreking van zaken waar ik toch niets aan kan veranderen. Dus ga gerust je gang, het is jouw eigen topic en het zijn jouw bevindingen die je wilt communiceren op jouw eigen manier. Het enige wat ik heb kunnen doen is bepaalde constateringen met je delen en, laatstelijk, bovenstaande kritiek geven. Als je daar niet mee om kunt gaan, of het er niet mee eens bent (hou eens een poll, zou ik zeggen), of anderszins niet weet hoe te antwoorden, dan komt mijn bemoeienis hier ten einde. Ook aan de admins derhalve de geruststelling, ik zal het hierbij laten; ik laat het laatste woord over deze kwestie, ongetwijfeld buitengewoon eervol van toon, aan Aris.


Edit: Met nog als aanvulling dan (ik sta het me toe omdat het een ander onderwerp is), dat het ook vrij irritant is als berichten worden verwijderd. Ook daar hebben admins je wel eens op aangesproken, herinner ik me uit een topic. Ook nu weer zie je dat je twee berichten hebt verwijderd, sinds ik mijn onderhavige post begon. Als ik nu jouw tekst niet had geciteerd, was het voor niemand duidelijk geweest waar ik het over had.
 
Laatst bewerkt:
Tijd voor een update,deze kit heeft anderhalf jaar stil gelegen.
Nu in het groen.

Als eerste in een Dettol bad geweest. Dan in de primer. En het groen Olive-drab-base , gemend met een zandkeur gespoten.. Dat is te zien aan het deel met de gele vlag. Geseald met een hoogglans

attachment.jpg
attachment.jpg

Alles in de hoogglans gespoten en de decals geplaatst DMV met een medium en en fix (set en sol). Daarna afgewerkt met weer een hoogglans.

Nu een Wash van zand-kleur er over gezet.
Laten drogen en afgewerkt met een matte lak.

Op de matte lak nog enige verfwering toegepast en accenten.
Wat slecht op de foto te zien is een Dry-brush op de taanplaten.
ook iets van olie en roest op de leidingen en buizen.

Ook een poging om iets van verwering en gebruik op de zetel te maken
attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De tracks enige accenten en de schop in de juiste tint gebracht.
Met de bedoeling naar de kleur, van de zomer 1944 in France te gaan. Op dit moment, met veel lichte zand tinten

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Ik hoop dat het na onze afgelopen onenigheid niet aanmatigend, paternaliserend of anderszins verkeerd overkomt (zo is het zeker niet bedoeld!), maar ik ben ontzettend blij hoe je overduidelijk je best hebt gedaan, de afgelopen weken, al je posts duidelijk te formuleren. Alles wat je schrijft is goed te volgen en zo krijg ik weer plezier in het lezen van je bouwvoortgang. Ik mag dan wel permanent kwaad zijn, zoals je schreef, maar een compliment maken op z'n tijd lukt ook nog :laugh: Keep it up! Je maakt je posts voor iedereen beduidend toegankelijker en interessanter.

Inhoudelijk: de gedaanteverwisseling van geel naar groen had ik persoonlijk liever niet gezien, want ik vond dat gele wel wat hebben, 's wat anders tussen de vele olive drab die je ziet. Dat is echter een kwestie van smaak. Je hebt datgene wat je wilde doen, goed voor elkaar gekregen. De verflaag zit er keurig op. Heb je de schop aangepakt met potloodgrafiet?

Het enige waar ik voorlopig een vraagteken bij stel is het geelachtige van sommige motordelen. Beoog je hiermee een soort verwering aan te duiden?
 
Inhoudelijk: de gedaanteverwisseling van geel naar groen had ik persoonlijk liever niet gezien, want ik vond dat gele wel wat hebben, 's wat anders tussen de vele olive drab die je ziet. Dat is echter een kwestie van smaak. Je hebt datgene wat je wilde doen, goed voor elkaar gekregen. De verflaag zit er keurig op. Heb je de schop aangepakt met potloodgrafiet?

De schop heb ik eerst in groen gespoten, daarna met Vallejo "natural steel". Geseald met een glimmende laklaag (langzaam drogend) en dan een 5 uur later, zeer verdunde "medium rust" van ammo/mig -040 met dunne laagjes aangebracht.

Het enige waar ik voorlopig een vraagteken bij stel is het geelachtige van sommige motordelen. Beoog je hiermee een soort verwering aan te duiden?

Hier ga ik naar lekkage toe, en gebruikt in Frankrijk zomer 1944, die kleur komt nog niet tot zijn recht. Nog enige aanpassingen.

Inhoudelijk: de gedaanteverwisseling van geel naar groen had ik persoonlijk liever niet gezien, want ik vond dat gele wel wat hebben, 's wat anders tussen de vele olive drab die je ziet. Dat is echter een kwestie van smaak

Deze kit heeft 1,5 jaar stil gelegen. Terwijl ik bezig was met de bouw, heb ik de complete serie aangeschaft.
Daar tussen zit ook een Gele, maar dan zoals een, echte D7 uitvoering.

Dat heeft meegeteld om naar het groen te gaan en volgens het bouwplan te werken later in een volgend verslag (nog te plaatsen kit) wel de gele te bouwen,. Dat is kit 35174 van miniart

Hierbij gebruik deze documentatie, in de volgorde van ontwerpen en modellen

attachment.jpg
 
Ok merci. Het boek van Tankograd is veelgeprezen en je gaat er dan ook stellig veel plezier van hebben.

Je zou nog kunnen proberen, gewoon voor de gein, met de zijkant van je potloodpunt onderaan bij de schop wat grafiet te drukken: gewoon erlangs strijken. Je krijgt dan een 'gun metal' effect, glanzend alsof dat stuk van het metaal vers schoongesleten is. Zo krijg je iets meer afwisseling in het, overigens al mooi uitziende, verweringsgeheel dat je op de schop toont.

De potloodpunt-truc is misschien wel de simpelste en snelste verweringstechniek uit de hele modelbouw, maar daarom niet minder effectief. Ik gebruik hem vaak om slijtplekken aan de hoeken of randen van geschilderd staal na te bootsen: één keer met de potloodpunt eroverheen en het ziet er enigszins gesleten uit.

Edit: ik vond een afbeelding die precies toont wat ik bedoel:

image%255B15%255D.jpg

(Copyright unknown, educational purposes only, picture will be deleted upon first request by the copyright holder)
 
Het eindresultaat wacht ik nieuwsgierig af want zijn woeste machine's en heb zowat met alle cateppilars gereden (lossen en laden ro-ro )van 1986 tot 2014 grt.
 
#Pascal dank voor het compliment, lijkt mij ook heerlijk op met zo'n machine te rijden. Misschien dat ik ooit de kans nog eens krijg.

# Roy dank voor het compliment, het stukje grafiet heb ik gedaan. Zo op de tafel lijkt het mij een meerwaarde.

Alle anderen nog even eind foto's maken, dan heb ik toch een project afgewerkt wat heel lang stil heeft gelegen.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan