Hoofdsponsor

1/35 Militaire tractor, Bulldozer. Cat D7 [wip]

Dank voor de complimenten.

Roy, ervaring met chippen, heb ik totaal niet. Besloten om eerst te oefenen, op een proefobject en niet op deze kit, maar dat gaat dan afhangen van het moment van voor het eerst in de primer.
Marc, het is heel klein, ik snij alles uit, en meest boven het rode bakje, of er net naast. Het is fijn plastic om te snijden, de hechtingen zijn wel dik en breed, maar het mesje glijd er doorheen. Voor de rest zoveel mogelijk het rode bakje gebruiken.

Update vandaag, ik denk het kleinste deeltje is deel nr 57. Deze kom ik nog een paar keer tegen, te zien op foto 1, op foto 2 ligt hij in het bakje.

Foto 3, is het vervolg, het onderdeel op de laatste fot van het vorige bericht is in elkaar, en liggen de delen voor volgende deeltje erbij. Dit keer heb ik wel direct deeltje 57 erbij gepakt, anders lukt het plaatsen niet, want de ruimte naar de plaatst plek ingenomen door andere delen.

Foto 4 is nu te zien wat het is geworden, ik kan wel zeggen, bij een vrachtauto 1/24, is dit meestal al meegegoten, of er tegen kleven met 2 paspunten.

Foto 5. Hier ga ik morgen aan beginnen, het tweede deel van de uitlaatcollector, dit maal met bevestigingsplaten en bouten. Wat prettig is, dit keer een simpele detail tekening met alleen rechte lijnen.


attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg
 
Ziet er weer een mooi gedetailleerde motor uit en zoiets dat zie ik graag
Marc
 
Dank voor de complimenten

Update van vandaag.
Foto 1
Eerst met de linkerzijde, in en uitlaat verder gegaan. Bevestigingsplaten en de benzine starter geplaatst. DE benzine starter, wat ik aanneem is heel leuk in elkaar te zetten, en ook leerzaam. Ook de motorophanging rond het vliegwiel, heeft veel verduidelijkt. Die uitleg is me gegeven bij de Belorus, nu kon ik hem zelf opbouwen en zag de werking.

Uit het frame de delen voor wat ik denk dynamo, inwendige tandwielriem/ketting. en diesel/lucht meng deel.

Foto 2 Deze gecomplementeerd en nog een zicht op de linkerzijde. En delen uit het frame, welke in dezelfde volgorde plaats.

Foto 3 Hier is het geplaatst, samen met de aansluitingen/koppelingen. Verdere benamingen, noem ik niet, dat weet iemand wel. Uit het frame, de V snaren en verdere delen, welke aan de voorkant komen.

Ben nu aan het uitzoeken, om de koperen leidingen zelf te creëren naar de sproeiers, zo gedetailleerd en die aansluiting/verbinding is er niet bij. Dat is wel jammer.

attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg
 
Dank voor de complimenten.

Update gisteren..
Even kijken of ik het kan beschrijven. Het voorste draagpunt van de motor, ging los over de onderste as van de ventilatie riemen. Met een opening erin, voor de onderste radiator buis.
Daarna de twee ventilator riemen. Hiertegen aan een draagblok, met het middenpunt aan de ventilator riemen, zit en de zijkant en bevestigd op de draagbalk. En hieraan de handslinger bediening. Nu is de voorkant in elkaar en kan enigszins kantelen in de draagconstructie.
In het bakje de delen voor de water en olie koeler-radiator en de versnellingsbak.

Bij de tweede foto de tekening van de voorste wiegbalk, en een vooraanzicht. De onderdelen, die hierna geplaatst worden, liggen uitgesneden op de tekening. Met de componenten, die bij de vorige foto los lagen.

Foto 3, de motor verder in elkaar, de radiator is gemonteerd en hangt nu aan het water invoer en water uitvoer punt. De bediening om het vliegwiel aan de motor te koppelen, ligt nu bovenin. Nog wat deeltjes.
Dan het oliefilter, ligt rustig te wachten, samen met de delen B8, B9, C40 en C41, De B's zijn leidingen en de C's hulpsteunen voor de radiator.
Wat nu is en al vaker in deze kit, De sprue punten, zijn 5x zo dik als het onderdeel, en omdat het rond is, steeds een stukje meer verwijderen om naar de ronding te gaan. Wat nu wel een probleem vormt er is lucht opsluiting in de dunne deeltjes. Iets kort heb ik kunnen restaureren, maar op deze lange leiding, is hij zo bros, bij het uit mijn handen vallen gewoon op de snijmat breekt hij al op meerdere plaatsen. Zo is de kracht van een schuurpapier 400 al voldoend om te breken, dit terwijkl de spreu punten wel van vol materiaal zijn.
Voor de foto, liggen de onderdelen in elkaar gekleefde toestand, echter nu komt het grootste, ik had ze al gekopieerd in messing staf, voordat ik uit het frame haalde. Voor de valproef, heb ik onderdeel B 8 hierna van 10 cm hoogte laten vallen. Daarna had ik 10 B8jes.

Gezien de droog tijden van de diverse seconden lijm, laat ik hem tot morgenmiddag rusten, wel zijn de koperen leidingen en het PE deel geplaatst. De eerste sproeier leiding zit proef op. Voor een foto, maak ik nu eerst de motor compleet in een toestand dat het volgende project het chassis is, waar de motor in komt. attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg

Waarom bij voorbaat veranderen, ik weet zeker dat die niet glad te krijgen plaatsen opvallen en dan maar zo doen, met een voorbeeld is het buigen van leidingen nog makkelijker als bij de Belorus, waar ik het zelf moest verzinnen. Zie de rare kromming.
 
Ja he mooie details , ziet er een ferme kit uit
Marc
 
Schol, fraaie kit..! Enorm detail en idd zeer indrukwekkend motorblok,das zo eens iets anders en dat heeft mijn aandacht!
Veel succes met de bouw van deze...!

Grtz yves,
 
Dank voor de complimenten.

Zoals beloofd, de foto's van de motor gereed om in te bouwen.

De sproeier leidingen van koper zijn nu ook geplaatst aan de hand van de foto's die ik gevonden heb.
Bij een passing in het rechter chassis deel, bleek de starre messing olieleiding, niet uit te komen. Deze heb ik losgehaald en onder een andere hoek geplaatst.

attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg
 
Sorry als ik het verkeerd heb maar leidingen van de oliefilters naar de radiator kan ik niet echt plaatsen? Voor de rest goed bezig zo te zien
 
Zo dat was de motor, mocht iemand denken dat ik de rest van de dag stilgezeten heb.

Komt hier het volgende verslag...

Verder met bouwen, de 2 grootste delen uit het frame gehaald, samen met de TWK naar de rupsen.
De twee rollen, of hoe te noemen, Meggivering ?, Lager/as ophanging/doorvoer. Moeten net zoals de voorste motor wiegbalk ook los komen. Zie de tekening bij de opbouw.
De volgende foto laat het chassis zien, van de bovenzijde. De meggivering kan draaien, is zonder zijdelingse speling, niet op de foto te zien. Foto's van de onderkant komen tijdens het verdere bouwproces

Voor de nieuwsgierigen, de passing van het motorblok en het chassis. De TWK van de motor heb ik in de chassis TWK geplaatst, de voorzijde motor en radiator is zonder dwang in het chassis gevallen, zie op de foto het resultaat. Dit was de moeilijke kant, door de messing leiding. De linkerzijde zat genoeg speling op. Bij het kleven nog even de stand van de radiator corrigeren.

Op de foto zijn 2 lelijke openingen, voorkant van de draagbalk. Deze moest ik tijdens het proces openmaken. Omdat de grootte hiervan niet precies is, heb ik ze kleiner als nog gehouden, en nog niet vierkant.

attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg
 
Sorry als ik het verkeerd heb maar leidingen van de oliefilters naar de radiator kan ik niet echt plaatsen? Voor de rest goed bezig zo te zien

Ik beschrijf het misschien verkeerd, Van het oliefilter, gaan 2 leidingen, naar het olie radiator, van voor naar achter, een smalle radiator, en daarna een brede. Kan ook de Olie koeler genoemd worden, denk ik. Of ik heb een verkeerde aanname, kan ook de motor olie verwarming zijn. Ik heb ze wel geplaatst, Mechanisch...aah plastic zijn ze ook gescheden, enkel wat pas en afstand busjes. Op de tekening met het chassis, zijn ze ook duidelijk aangegeven
 
Bedankt voor de toelichting Aris ik ben weer helemaal op de hoogte en moet bekennen dat ik niet direct aan een olie koeling had gedacht.
 
Aris, echt prachtig hoe u bezig bent.
 
Iedereen bedankt voor de complimenten.

Een update, ik liep dus tegen het losmaken van onderdelen aan. Tot gisteren toe met een mes, ben overgestapt op een kniptang. Een eigenschap van deze tang is, als ik iets losknip wat groot is zoals, de ombouw op de reduceerbak, blijven de onderdelen vast in het frame, ook het kleinste onderdeel, wordt niet gelanceerd. Foto van de tang volgt, niet de goedkoopste, misschien de verkeerd ...Zonder gekheid, de stangen en buisjes, zitten of al gebroken in de speu, of bij het knippen breken ze. Betekend wel, dat of hij is in veel stukjes, of er blijven kleine schilfers cq braampjes. Ook hier geld de schurende werking van een p1200 is al te grof, veroorzaakt ook breken. En eigenlijk wil ik de onderdelen in de kit gebruiken en niet vervangen door metalen delen, want op de zichtpunten dan zijn dezelfde braampjes.

Zo genoeg gezeur, eerst een foto van de tang en daarna de tractor, met de bedieningshendels en koppelingen op de motor.
Ook nog een aantal kleine delen geplaatst, zoals ik denk een motorolie vulgat, waar effe met een flinke jerrycan gegoten kan worden. Niet dat ik hiervan schrik, de Locs die ik ken, met ook een flinke motor, ging ook zo de motorolie in.
De foto's de hendels dan en de opbouw op de reductie kast. De taanplaten die de vloer gaan vormen, zijn ook droog passend, deze monteer ik na het spuiten

attachment.jpg
attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg
 
in verband met het lossen uit de sprue kan je ook gebruik maken van een heel fijn zaagje om de delen los te maken :

zoals bvb:

http://www.internetmodeler.com/2006/september/new-releases/tool_saw.jpg

je hebt ook PE-zaagjes die nog dunner zijn.

verder kan je ook gebruik maken van een oud scalpel, die je verhit en zo door het aangietpunt drukt. deze laatste werkt goed met doorzichtige delen, omdat deze meestal harder zijn en teerder zijn om te breken/splinteren

Verder een mooie bouw. maak je de binnenkanten van de u's van het frame nog dicht?
 
Dank voor de complimenten.
Het zaagje heb ik inmiddels besteld en kan hem morgen bij het leverpunt afhalen.
Wel ben ik verder gegaan met de opbouw van de cabine en motor, de leidingen moeten er nog op dan komen er weer foto's.

Verder met de wielen, eeh tracks en de reduceer overbrenging.


Op de laatste foto is met welke onderdelen de track kettingen opgebouwd worden. Wel was ik tijdens de droogtijdenn van een andere kit al begonnen uit de spreu te halen, om niet uren met saai snij en vijlwerk werk te zitten, nu netjes verdeeld
attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan