Hoofdsponsor

1/35 Tilly [wip]

xpepee

Member
Registered
Lid geworden
4 jul 2016
Berichten
19
we gaan hier ook eens een projectie laten zien waar ik voor de moment mee bezig ben, meer bepaald de British Light Utility Car 10HP van Tamiya met wat photo etch van VoyagerModel.

De bedoeling was om dit model te maken in een na oorlogse uitvoering gebruikt door een groente of melk boer...al snel is dat idee van de baan gereden :-)
Het word dus een militaire uitvoering.
attachment.php
attachment.php
attachment.php
attachment.php
attachment.php
attachment.php
attachment.php
attachment.php
attachment.php
attachment.php
attachment.php
attachment.php
attachment.php
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Jammer dat de foto's niet te zien zijn...:(
 
oei... ik zie ze wel, blijkbaar iets verkeerd gedaan :-(
 
Ik denk dat het te maken heeft met je instellingen .....:nowink:
 
Hier alvast een helpend topic over foto's plaatsen en juist opslaan.

Hier
 
raar, ik vind zelfs geen album van je. Kan je eens kijken of het openbaar staat?
 
ok ff de tutorial bekeken en gevold dus hier gaan we voor de 2de keer ;-)

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Dat is een mooike aan het worden Peter en je weet dat ik deze zeker volg want ik heb er hier 3 van liggen op 1/35 en 1 op 1/72.
 
ziet er al mooi uit. Ik weet niet in hoeverre dit een dryfit is, maar de voorste spatborden kunnen nog wat aandacht gebruiken waar de bumper eronderdoor komt, en op de zijkanten van de zetels zijn ook nog een paar gietnaden zichtbaar.

Waarmee werk je de opening tussen de PE en de kunststof weg?
 
ja dit is nog steeds een dryfit, alles zit nog los van elkaar om te kunnen aanpassen enzo, meestal gebruik ik tamiya putty om openingen enzo aan te vullen.
 
Indrukwekkend PE op dit kitje. Kan je de fenders achter de voorbumper nog wat schuren? Daar zit nog een naad.
 
Dit is nu eens een Engelse militaire wagen waar toch enige schoonheid in te zien is (de meeste zijn mooi door hun lelijkheid, als je begrijpt wat ik bedoel?)
De uitgevoerde werken zien er ook fijn uit.
Ik blijf je volgen ;)
 
Een motor met kabeltjes, like it.
Peter, kijk eens goed naar de laatste foto: er zitten nog gietnaden in de bumperhouder, het half ronde deel.

@ Beyond
Dit is nu eens een Engelse militaire wagen waar toch enige schoonheid in te zien is
Die mag direct in mijn garage staan, is nog een handig ding om boodschappen met te doen ook.
 
Ben het met Xavier eens wat betreft zeldzaam geval van Britse WOII-schoonheid.

Mooie vooruitgang, mooie kabeltjes, maar wat is er met de voorruit gebeurd?
 
Een motor met kabeltjes, like it.
Peter, kijk eens goed naar de laatste foto: er zitten nog gietnaden in de bumperhouder, het half ronde deel

Ja ik heb het ook gezien en miet deze nog weg schuren...maar zonder mijn bril zie ik ze niet :-)
 
Ben het met Xavier eens wat betreft zeldzaam geval van Britse WOII-schoonheid.

Mooie vooruitgang, mooie kabeltjes, maar wat is er met de voorruit gebeurd?

Hmmmm ik heb het wat verprutst... Eening idee hoe die krassen er nog uit kunnen? Ik ga wel nog proberen om ook de ramen vuil te maken dus misschien word het zo nog wat weg gestoken die krassen.
 
Die krassen krijg je eruit, met de nodige tender love en care.

Pak een homp blu-tack, duw dat in de grove vorm van de voorruit, leg dan de voorruit daarop en druk zachtjes aan net zolang totdat de voorruit niet meer beweegt en als het ware muurvast zit.

Dan ga je de voorruit schuren, eerst met korrel 1.000, dan met korrel 2.000, dan met 4.000, dan met 8.000, dan met 16.000. Elke keer dat je hebt geschuurd controleer je of alle grote krassen van de vorige sessie zijn verdwenen. Dit klinkt moeilijker dan het is, je komt er vanzelf achter of het goed is (wel goed kijken).

Na korrel 16.000 kun je alweer goed door het ruitje heen kijken (niet schrikken na 1.000, het komt echt goed!).

Als je korrel 16.000 hebt gehad, ga je polijsten. Dat kan bijvoorbeeld met tandpasta en een zachte doek (geen wc-papier of keukenrol!). In tandpasta zit een grove structuur die niet zo hard is als schuurpapier maar de 'swirls' wel wegkrijgt.

Als je daarna nog een sessie met Tamiya compound / polijstpasta doet, krijg je de ruit helemaal mooi blinkend. Ten slotte dip je je ruit in Klear / Future of andere parketreiniger met de juiste eigenschappen (op acrylbasis). Dan blinkt en glanst je ruit zoals hij nog nooit gedaan heeft.

Feitelijk wordt de ruit dan mooier dan origineel door Tamiya geleverd.

Let wel steeds op dat je niet te hard drukt, want je wilt absoluut niet dat het ruitje buigt en mat-witte scheuren gaat vertonen. Vandaar de blu-tack.

Meestal is het antwoord, na een opsomming als deze, "ok leuk ik bewaar dit voor een volgende keer, dan ga ik het proberen" dus ik hou er rekening mee dat dit ook jouw antwoord zal zijn. Maar denk er eerst eens over na, want als je dit doet kun je er alleen maar van leren. En modelbouwen is toch ook vooral een voortdurende les in technieken en geduld betrachten. Evenwel... uiteindelijk is het jouw keuze wat je doet. Persoonlijk zou ik het zonde vinden van de rest van je model als je het ruitje zo zou laten, of de krassen zou proberen te verhullen.
 
Ok, bedankt voor de uitleg, maar het raampje zit er al in en ik vrees als ik dit er moet gaan uithalen de schade nog groter wordt , ik hou je tip en manier van krassen verwijderen zeker bij voor een volgende keer...zoals je zelf al voorspelde ;-)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan