Hoofdsponsor

1/87 Diorama Terpdorp [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
G

G.Verkuijl

Guest
Hallo allemaal. Ik ben sinds kort terecht gekomen op dit forum, en wil jullie laten kennismaken met het project waar ik op dit moment mee bezig ben. Ik ben er mee begonnen omdat mijn dochter van school de opdracht mee kreeg een terp te bouwen.Inmiddels heeft de beoordeling plaats gevonden, en ga ik er nu lekker zelf mee verder;)
Zoals jullie begrijpen, is het project al in een vergevorderd stadium, maar ik zal toch proberen om aan de hand van foto's alle fase's de revu te laten passeren, dit tot lering ende vermaek der gasten, zullen we maar zeggen.

In den beginne...
1_totaal.jpg
wat aan het graven geweest in de oude doos, en dit was wat ik tegenkwam.

Toen een beetje hout bij elkaar gescharreld, en daar de grondvormen mee gemaakt.
1_DSC01338.jpg

Toen het geheel afgelakt en met gaas afgezet om een goede hechting te verkrijgen voor het nog aan te brengen gips.
1_DSC01341.jpg

Daarna alles met kranten wat rondere vormen gegeven.
1_DSC01344.jpg

En toen, juist. Gips !
1_DSC01367.jpg

Vervolgens de kerk eens goed onderhanden genomen met plamuur om er een wat verweerder uiterlijk aan te geven.
1_DSC01375.jpg

1_DSC01370.jpg

En na een paar behandelingen met diverse washes, zag het er zo uit.
1_DSC01395.jpg

1_DSC01390.jpg

Het dak van de kerk ook een ander kleurtje gegeven.
1_DSC01400.jpg

Toen een straatje aangelegd.
1_DSC01465.jpg

en een kleurtje aangebracht.
1_DSC01503.jpg

Verder nog wat grindpaadjes.
1_DSC01497.jpg

1_DSC01498.jpg

En zo staat ie er nu bij
1_DSC01550.jpg

1_DSC01545.jpg

1_DSC01535.jpg

1_DSC01533.jpg

1_DSC01532.jpg

1_DSC01525.jpg

Zo, dat was het even gauw in vogelvlucht.
Reacties, vragen, commentaar van harte welkom

groeten
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi, Geurt. Leuk dat u uw dorp hier neer zet. Misschien nog iets leuks om erbij te zetten zijn straatlantaarns. Dat geeft een leuk beeld in het donker. Verder ben ik heel benieuwd naar wat je er verder mee gaat doen. Wat gaan de volgende stappen worden?
 
Hoi,

Inderdaad een leuk projectje.
Mooi resultaat vind ik trouwens.
Heb ik daar draadjes gezien voor verlichting op één van de pics?
Kun je misschien eens kort uitleggen welke fases je hebt gebruikt bij de washes? Ik ben naar (nog) niet zo bedreven in, maar wel wreed geïnteresseerd.
 
Hallo

Is eens iets anders dit
Ziet er goed en mooi uit, die veroudering van de kerk vind ik zeer mooi gedaan.
Hopelijk komt er nog een vervolg van uw verslag
 
Allereerst iedereen hartelijk dank voor het warme welkom, en alle lovende woorden. Wordt er haast verlegen van.


@ Modelengeneer. Ik heb er inmiddels 2 straatlantaarns bij gezet, en ook 2 gevellantaarntjes.(Wat een gepriegel is dat in reeds gebouwde huisjes. Verder heb ik nog wat ideeen om de "rieten kap" van de molen ook echt met "riet" te gaan bekleden.En ik loop te prakkizeren of het mogeljk zou zijn om een werkend torenuurwerk te bouwen en te plaatsen. Ook het straatje moet nog wat kleurbehandeling hebben, dus, nog genoeg uitdagingen te gaan.

@Exserco. Je hoort het, en je zag het goed. Er komt inderdaad verlichting in alle gebouwen.
En wat betreft de washes, ik heb het ook niet uitgevonden, hoor, maar ik heb op het nederlandse forum veel tips gehad van een echte olieverfkunstenaar.Maar goed. Het stuckwerk(is gewone plamuur van Alabastine) van de kerk is gedaan met een bruine wash, de hoekstenen met een zwarte, en langs de onderkant nog wat groene. Een wash is een sterk verdunde olieverf oplossing. 5-10 % olieverf in wasbenzine. En dan gewoon over je model kwasten. De dikkere delen(lees; de verf) blijven dan na het verdampen van de wasbenzine achter in de diepergelegen delen, en zo krijg je dan die verweerde effecten. Thats it.

@Pantani. Ik hoop inderdaad de verdere vorderingen te blijven melden op dit forum, uiteraard dan ook met de bijbehorende foto's

M.vr.gr.

Geurt
 
En ik loop te prakkizeren of het mogeljk zou zijn om een werkend torenuurwerk te bouwen en te plaatsen. Ook het straatje moet nog wat kleurbehandeling hebben, dus, nog genoeg uitdagingen te gaan.

Dat is een leuk idee. Bij de Xenos is een klokje tekoop en bij de Hema. Deze zijn klein en makkelijk uit elkaar te halen. Dan past deze er in. De maat van het uurwerkje is ong. 2,5 cm vierkant. Dat moet u denk ik wel kwijt kunnen. Die heeft een kennis van mij ook gebruikt. Alleen hij is het alarmpje vergeten uit te zetten. Dus nu om ik geloof 17:50 uur gaat de wekker. Piep, piep, piep. :D En hij kan er niet meer bij. De stroom heeft hij met een draadje naar de voet van de kerk gehaald, zodat er een batterij houder onder zit.
 
Dat is een leuk idee. Bij de Xenos is een klokje tekoop en bij de Hema. Deze zijn klein en makkelijk uit elkaar te halen. Dan past deze er in. De maat van het uurwerkje is ong. 2,5 cm vierkant. Dat moet u denk ik wel kwijt kunnen.

Ik denk dat U die uurwerkjes bedoeld, die in praktisch elke (Plastic)klok ingebouwd zitten.
Het kwijt kunnen is het probleem niet, maar om de wijzers aan drie zijden van de toren te laten functioneren, daar zit 'm de kneep.

Die heeft een kennis van mij ook gebruikt. Alleen hij is het alarmpje vergeten uit te zetten. Dus nu om ik geloof 17:50 uur gaat de wekker. Piep, piep, piep. :D En hij kan er niet meer bij.

Grinnik. Misschien kan hij er nog een slagwerk op aansluiten....;););)
 
Daarvoor heeft hij dus 3 klokjes gebruikt. Ze kosten maar iets van een euro of nog minder. Het zijn van die reisklokjes. Wanneer je de draadjes aan elkaar soldeerd van de drie klokjes moet er wel een stekkertje tussen. Wanneer je deze dicht wil zetten. Hij heeft de wijzers er gewoon aan de buitenkant op zitten. Dus kan hij ze gewoon gelijk zetten. Wanneer deze achter glas ofzo zit moet u dat anders doen. Dus een stekkertje los halen.
 
Weet je ook hoe dik die uurwerkjes zijn ? Ik heb in de toren maar krap 4*4 cm ruimte.Ik zat zelf te denken aan een tandwielconstructie, aangedreven door één uurwerk en gelijk te zetten vanaf de onderkant van de terp.Maar als ik het met die uurwerkjes kan oplossen,zou dat veel werk schelen.Hooguit een setje wijzers op schaal maken. Nu nog een slagwerk.;)
 
Dat zijn van die kleine reiswekkertjes. Ik dag zo'n 1,5 cm. Er moet zo'n speciaal batt. in die je ook wel in km-tellers ziet. Die hele korte aaa om maar te zeggen. Deze zie je ook wel eens in fotocamera's. Ik geloof 12v.
 
Het zal dan krap aan worden met de ruimte, maar ik ga er zeker eens naar op zoek, wie weet. Die batterijen ken ik wel ja, ze zitten ook in sommige multi-meters. Thanks.
 
Graag gedaan, je kunt ze vinden bij bv. Hema, blokker, Xenos. Daar zul je zeker slagen. Maar ik weet niet of er een euroland bij jullie in de buurt is. Daar kun je ze ook vinden. Maar dan is de maat een AA batt in het vierkant. Dus waarschijnlijk te groot.
Maak eens een foto met de straatlantaarns. Dat zou ik toch wel heel leuk vinden om te zien. :D Ik ben gek op lampjes. :D
 
Sorry, zie je berichtje nu pas :confused::confused:

Maar dan is de maat een AA batt in het vierkant. Dus waarschijnlijk te groot.

Klopt helemaal, ik he er zelf nog een paar liggen maar die raak ik er inderdaad niet in kwijt. Heb helaas nog geen tijd gehad om op "jacht" te gaan, maar dat komt nog wel.

Maak eens een foto met de straatlantaarns. Dat zou ik toch wel heel leuk vinden om te zien. :D Ik ben gek op lampjes. :D

Ik ook. effe geduld, ze zitten er bijna allemaal op en in.
Foto's komen gauw, beloofd.:D
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan