Hallo beste bezoeker Als je dit leest betekent het dat je nog niet bent geregistreerd, er zijn toch een aantal voordelen door te registreren in onze vriendenclub, je kan er vele vragen stellen over uw project, je kan je foto's op het forum plaatsen en tonen, en er is een live chat functie, en nog vele meer mooie dingen om te zien. Registreer vlug, het is gratis :) Click here Onmiddellijk na registratie krijg je van het forum een E-mail om je registratie te activeren, vergeet dus niet je mail te bekijken. Ons forum is een actief forum, dus mensen die 7 dagen na registratie nog geen post naast hun naam hebben, worden terug delete, we doen een ledenstop als we 700 actieve leden hebben, we zitten op 450 ongeveer. Mvg
3D prints - JordiC - Pagina 8
Pagina 8 van 8 EersteEerste ... 45678
Weergegeven resultaten: 106 t/m 117 van 117

Discussie: 3D prints - JordiC

SuperModerator/V.I.P JordiC's schermafbeelding

Standaard

de testprint is gedaan, maar niet zo goed. Blijkbaar een kleine rekenfout gedaan in de openingen, de stiften passen dus niet
    Nieuw ontwerp gemaakt, met deze keer nog meer 'gaatjes' voor gereedschap
    Bij vragen of opmerkingen, contacteer een moderator of beheerder...

Standaard

de printer staat hier nog altijd.
    Laatste tijd veel problemen met het printbed, nl. de vlakheid ervan. De aluplaat is krom getrokken (in het midden eigenlijk doorgebogen naar onderen)
    Maar ook aan het frame scheelt iets, want het draagsysteem van het bed raakt het frame ergens.
    Ook heb ik sinds enkele dagen een glasplaat om op te printen
    Dusja, uitzoeken wat er juist mis is en hoe we het kunnen oplossen
    Zou toch graag terug het volledige printoppervlak gebruiken, heb dit nog niet vaak tenvolle kunnen benutten

Ondertussen nog wat tekenwerk gedaan.
    Op de hondenschool kwam er iemand naar mij toe of ik een onderdeel uit een apparaat kon namaken. Het apparaat wordt niet meer gemaakt en er is een onderdeel stuk. Ze hebben dat onderdeel nog in reserve, maar ze hadden maar 1 exemplaar reserve. Dus als dat ook stuk ging, was het finito
    Na veel meet- en tekenwerk is het mij dan toch gelukt om het na te tekenen. Ik hoop dat de maten exact zijn en dat de printer ze ook zo exact gaat printen en dat dan het onderdeel past

tussen mijn vingers het reserve-onderdeel, op het scherm mijn tekening

Mijn eind-tekening bestaat eigenlijk uit 7 'vormen'
    De uitsnijdingen onderaan (de gleuf en de schuine kanten) heb ik gemaakt door een andere vorm erdoor te schuiven en deze dan van elkaar af te trekken (met een functie in het programma). Ik heb in totaal 3 vormen getekend die ingeschoven en terug verwijderd werden. Dus je kan zeggen dat deze tekening uit 10 vormen bestaat. Ik had er wss minder nodig gehad als ik het op een andere manier had gedaan, maar dit was voor mij de simpelste en veiligste manier. Doordat ik nu met verschillende aparte vormen werkte, kon ik makkelijker een stap teruggaan als er iets misliep. Als het uit 1 groot stuk bestaat, is het moeilijker om correcties aan te brengen

Standaard

voor degene die het interesseert...

de printer ligt uit elkaar. Het onderdeel waar het verwarmd bed op bevestigd was, is gebroken. Dit was van Acrylic en zo krom als een banaan
    Tijd dus voor wat investeringen

onderdelen besteld:

_nieuwe geleiders

_ nieuw draagvlak voor het bed

_ ook maar ineens een heel nieuw extruder-set besteld

_ rolletje kapton-tape

Standaard

Jordi je schrijft over de geleiders, vergis ik me of zie ik daar op de foto als eerste een (verschillende benamingen) seegerring/ circlip/ borgveer (of welke benaming) zitten? Ik hoop niet dat je die moet verwijderen en terug plaatsen, als het zo is kan dat een partij ellende geven, zo ken ik mensen die dat probeerden met ene schroevedraaier, of gewoon met vingers. Die heb je ook nog in halve, met maar 1 openingsgaatje, wordt ik helemaal chachrijnig van.
    Ik weet nog zelfs met tangen, juist gereedschap, al vrij prijzig, kon dat weleens mis gaan, doordat de puntjes net niet ver genoeg waren gestoken, of beetje scheef, zoals enen haakse, rechte of schuine tang...en weg is de passing, en vloog er een half remwerk onder de trein uit, maar dat zijn herrineringen
    Groet Aris.

Werk voorbereiders bereiden voor, voor dat er iets is, om voor te bereiden.
    Komt het idee, dat is voor bereid, even uit de kast pakken.
    Gedachten zijn wel krom, onnavolgbaar, maar binnen 5 minuten, ligt het voorbereide plan op tafel

Standaard

daarom heb ik maar ineens het hele blokje opnieuw besteld, dan moet ik die veer niet losdoen om het geleiderbusje te vervangen

Standaard

Hallo Jordic,

Ik heb je verslag even helemaal door gelezen.

Daar vermelde je dat 1 van je ventilators je extruder motor koelt, dat is niet helemaal waar.
    Als dat waar was had je andere motoren ook gekoeld moeten worden, wat wel het geval is, je hotend geeft tijdens het printen zoveel warmte af naar boven waardoor anders het filament al zachter gaat worden en dan vast loopt.
    Zoals je op mijn foto van het hotend ziet wordt mijn koellichaam wat boven het hotend zit gekoeld.

Ik gebruik een aluminium printer bed, mijn vorige bed was ook van een materiaal dat ook krom trok.
    Daar boven gebruik ik een glasplaat met kapton tape dat vind ik tot nu toe de beste oplossing.
    Had voor die tijd ook verschillende methodes uitgeprobeerd, zoals lijmstick , haar versteviger , ABS oplossing, blauwe tape.

Welke programma's gebruik jij?

Ik gebruik voor het ontwerpen 123D Design, het is simpel en toch kun je er veel meedoen.
    Hier een ontwerp wat ik pas heb af gewerkt. Een vogelhuisje voor in de boom.

Als aansturing van de printer gebruik ik Repetier Host.
    Hier zit het programma Cura engine in gebakken om te slicen.

En je kunt je printer nog tijdens het printen wijzigen,
    ik doe meestal de eerste 2 layers langzamer daarna verhoog ik de snelheid weer.

Standaard

die koeling is idd niet voor de motor

Moet je die kapton tape op je glasplaat elke keer vervangen? of blijft die goed zitten als je je geprint onderdeel weghaalt?

Ik teken ook in 123D Design, voor de G-code gebruik ik Cura

Standaard

Ik gebruik op mijn glasplaat voor mijn PLA prints een zachte haarlak.
    heb daar tot nu toe heel goede ervaringen mee.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JordiC Bekijk bericht

Moet je die kapton tape op je glasplaat elke keer vervangen? of blijft die goed zitten als je je geprint onderdeel weghaalt?
    Zoals je op mijn foto ziet is de tape nu wel aan vervanging toe, maar ik print met tape vele keren tot dat het er slecht uitziet.
    Ik haal het product makkelijk van het tape af als het afgekoeld is, soms kan ik niet wachten tot het afgekoeld is, dan haal ik de glasplaat van het printbed en leg de glasplaat op een koeler ondergrond, dan is hij snel afgekoeld.
    Het tape blijft altijd perfect plakken. Alleen je moet wel breder tape nemen, als wat je nu besteld hebt.
    Laatst gewijzigd door HermanN; 05-05-17 om 14:29

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dikkie dik Bekijk bericht
    Ik gebruik op mijn glasplaat voor mijn PLA prints een zachte haarlak.
    heb daar tot nu toe heel goede ervaringen mee.
    Ik weet ieder heeft zijn eigen methode, het beste is om zelf uit te proberen wat jouw bevalt.

Standaard

ja, een bredere zal beter zijn die ik nu besteld is voor rond mijn printkop

Standaard

uiteindelijk zijn alle bestelde items aangekomen enkel de kapton tape staat niet op de foto

Ondertussen is het nieuwe bedframe geplaatst (met de nieuwe geleiders en riemspanner), we hebben nog spacers moeten maken omdat dit bedframe voor een andere printer gemaakt is. Als ik deze gewoon op de geleiders zou monteren, kwam deze tegen mijn motor die de Y-as aanstuurt. Dus heeft mn papa alu-spacers gemaakt
    Verwarmd bed er terug op, de aluplaat en daarop een stuk glas. Ik ben momenteel bezig met printen op het glas met een laagje haarlak. Tot nu toe gaat dat goed, dus ik ga voorlopig zo verder doen

Voor de plaatsing van de mosfet's moest er nog een bevestiging gemaakt worden... eventjes rondzoeken op Thingiverse (database met 3D ontwerpen) en we hebben een ontwerp gevonden voor 2 mosfet's

nu nog enkele kleine testprints doen die ik voor iemand moest maken en dan kan de printer weer even pauze nemen om rest te installeren (mosfet's, printkop...)

grtz Jordi

Pagina 8 van 8 EersteEerste ... 45678

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Regels voor berichten