Hoofdsponsor

Anders / onbekend 3D prints - JordiC

weer enkele nieuwe rollen. Van dit merk had ik eerst samples besteld, en die vielen heel goed mee. Dus al een paar rollen besteld.

attachment.jpg

Overzichtje van mijn voorraad
attachment.jpg

grtz Jordi
 
Je kan nog even verder.
Print eens een t-rex op 1/1.
 
Ik zat voormiddag aan mijn werktafel en ik heb daar nogal veel 'gereedschap' binnen handbereik liggen: penselen, pincetten, schaartjes, ... en ook mijn 3 Molotow chrome stiftjes, maar die rollen altijd zo van hier naar daar. En aangezien de 1mm en 2mm dezelfde dikte van omhulsel heeft, moet ik altijd goed kijken welke ik vastneem

dus hierbij zelf iets ontworpen
attachment.jpg

het blokje is 10cm op 5cm, met de hoogte (achteraan) 2cm :)

de testprint is bezig :)
 
knap eigenlijk met veel keuze.grt.
 
de testprint is gedaan, maar niet zo goed. Blijkbaar een kleine rekenfout gedaan in de openingen, de stiften passen dus niet :(
Nieuw ontwerp gemaakt, met deze keer nog meer 'gaatjes' voor gereedschap ;)
 
de printer staat hier nog altijd.
Laatste tijd veel problemen met het printbed, nl. de vlakheid ervan. De aluplaat is krom getrokken (in het midden eigenlijk doorgebogen naar onderen)
Maar ook aan het frame scheelt iets, want het draagsysteem van het bed raakt het frame ergens.
Ook heb ik sinds enkele dagen een glasplaat om op te printen :ph34r:
Dusja, uitzoeken wat er juist mis is en hoe we het kunnen oplossen :)
Zou toch graag terug het volledige printoppervlak gebruiken, heb dit nog niet vaak tenvolle kunnen benutten

Ondertussen nog wat tekenwerk gedaan.
Op de hondenschool kwam er iemand naar mij toe of ik een onderdeel uit een apparaat kon namaken. Het apparaat wordt niet meer gemaakt en er is een onderdeel stuk. Ze hebben dat onderdeel nog in reserve, maar ze hadden maar 1 exemplaar reserve. Dus als dat ook stuk ging, was het finito
Na veel meet- en tekenwerk is het mij dan toch gelukt om het na te tekenen. Ik hoop dat de maten exact zijn en dat de printer ze ook zo exact gaat printen en dat dan het onderdeel past :)

tussen mijn vingers het reserve-onderdeel, op het scherm mijn tekening :)

attachment.jpg

Mijn eind-tekening bestaat eigenlijk uit 7 'vormen'
De uitsnijdingen onderaan (de gleuf en de schuine kanten) heb ik gemaakt door een andere vorm erdoor te schuiven en deze dan van elkaar af te trekken (met een functie in het programma). Ik heb in totaal 3 vormen getekend die ingeschoven en terug verwijderd werden. Dus je kan zeggen dat deze tekening uit 10 vormen bestaat. Ik had er wss minder nodig gehad als ik het op een andere manier had gedaan, maar dit was voor mij de simpelste en veiligste manier. Doordat ik nu met verschillende aparte vormen werkte, kon ik makkelijker een stap teruggaan als er iets misliep. Als het uit 1 groot stuk bestaat, is het moeilijker om correcties aan te brengen :)
 
voor degene die het interesseert...

de printer ligt uit elkaar. Het onderdeel waar het verwarmd bed op bevestigd was, is gebroken. Dit was van Acrylic en zo krom als een banaan
Tijd dus voor wat investeringen :)

onderdelen besteld:

_nieuwe geleiders
attachment.jpg

_ nieuw draagvlak voor het bed
attachment.jpg

_ ook maar ineens een heel nieuw extruder-set besteld
attachment.jpg

_ rolletje kapton-tape
attachment.jpg
 
Jordi je schrijft over de geleiders, vergis ik me of zie ik daar op de foto als eerste een (verschillende benamingen) seegerring/ circlip/ borgveer (of welke benaming) zitten? Ik hoop niet dat je die moet verwijderen en terug plaatsen, als het zo is kan dat een partij ellende geven, zo ken ik mensen die dat probeerden met ene schroevedraaier, of gewoon met vingers. Die heb je ook nog in halve, met maar 1 openingsgaatje, wordt ik helemaal chachrijnig van.
Ik weet nog zelfs met tangen, juist gereedschap, al vrij prijzig, kon dat weleens mis gaan, doordat de puntjes net niet ver genoeg waren gestoken, of beetje scheef, zoals enen haakse, rechte of schuine tang...en weg is de passing, en vloog er een half remwerk onder de trein uit, maar dat zijn herrineringen
 
daarom heb ik maar ineens het hele blokje opnieuw besteld, dan moet ik die veer niet losdoen om het geleiderbusje te vervangen ;)
 
Hallo Jordic,

Ik heb je verslag even helemaal door gelezen.

Daar vermelde je dat 1 van je ventilators je extruder motor koelt, dat is niet helemaal waar.
Als dat waar was had je andere motoren ook gekoeld moeten worden, wat wel het geval is, je hotend geeft tijdens het printen zoveel warmte af naar boven waardoor anders het filament al zachter gaat worden en dan vast loopt.
Zoals je op mijn foto van het hotend ziet wordt mijn koellichaam wat boven het hotend zit gekoeld. attachment.jpg

Ik gebruik een aluminium printer bed, mijn vorige bed was ook van een materiaal dat ook krom trok.
Daar boven gebruik ik een glasplaat met kapton tape dat vind ik tot nu toe de beste oplossing.
Had voor die tijd ook verschillende methodes uitgeprobeerd, zoals lijmstick , haar versteviger , ABS oplossing, blauwe tape.

attachment.jpg
attachment.jpg

Welke programma's gebruik jij?

Ik gebruik voor het ontwerpen 123D Design, het is simpel en toch kun je er veel meedoen.
Hier een ontwerp wat ik pas heb af gewerkt. Een vogelhuisje voor in de boom.

attachment.jpg

Als aansturing van de printer gebruik ik Repetier Host.
Hier zit het programma Cura engine in gebakken om te slicen.

attachment.jpg

En je kunt je printer nog tijdens het printen wijzigen,
ik doe meestal de eerste 2 layers langzamer daarna verhoog ik de snelheid weer.

attachment.jpg
 
die koeling is idd niet voor de motor :)

Moet je die kapton tape op je glasplaat elke keer vervangen? of blijft die goed zitten als je je geprint onderdeel weghaalt?

Ik teken ook in 123D Design, voor de G-code gebruik ik Cura :)
 
Ik gebruik op mijn glasplaat voor mijn PLA prints een zachte haarlak.
heb daar tot nu toe heel goede ervaringen mee.
 
Moet je die kapton tape op je glasplaat elke keer vervangen? of blijft die goed zitten als je je geprint onderdeel weghaalt?

Zoals je op mijn foto ziet is de tape nu wel aan vervanging toe, maar ik print met tape vele keren tot dat het er slecht uitziet.
Ik haal het product makkelijk van het tape af als het afgekoeld is, soms kan ik niet wachten tot het afgekoeld is, dan haal ik de glasplaat van het printbed en leg de glasplaat op een koeler ondergrond, dan is hij snel afgekoeld.
Het tape blijft altijd perfect plakken. Alleen je moet wel breder tape nemen, als wat je nu besteld hebt.
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik op mijn glasplaat voor mijn PLA prints een zachte haarlak.
heb daar tot nu toe heel goede ervaringen mee.

Ik weet ieder heeft zijn eigen methode, het beste is om zelf uit te proberen wat jouw bevalt.
 
ja, een bredere zal beter zijn :D die ik nu besteld is voor rond mijn printkop ;)
 
uiteindelijk zijn alle bestelde items aangekomen :) enkel de kapton tape staat niet op de foto

attachment.jpg

Ondertussen is het nieuwe bedframe geplaatst (met de nieuwe geleiders en riemspanner), we hebben nog spacers moeten maken omdat dit bedframe voor een andere printer gemaakt is. Als ik deze gewoon op de geleiders zou monteren, kwam deze tegen mijn motor die de Y-as aanstuurt. Dus heeft mn papa alu-spacers gemaakt :)
Verwarmd bed er terug op, de aluplaat en daarop een stuk glas. Ik ben momenteel bezig met printen op het glas met een laagje haarlak. Tot nu toe gaat dat goed, dus ik ga voorlopig zo verder doen

Voor de plaatsing van de mosfet's moest er nog een bevestiging gemaakt worden... eventjes rondzoeken op Thingiverse (database met 3D ontwerpen) en we hebben een ontwerp gevonden voor 2 mosfet's

attachment.jpg

attachment.jpg

nu nog enkele kleine testprints doen die ik voor iemand moest maken en dan kan de printer weer even pauze nemen om rest te installeren (mosfet's, printkop...)


grtz Jordi
 
Kapton, gluestick, schilderstape,.....
Allemaal teveel gedoe vind ik. Daar heb je achteraf teveel werk aan om telkens opnieuw eraf te halen en opnieuw erop te zetten.
Waarom niet een klein beetje meer investeren in een PEI-sheet of een Lokbuild sheet?
Hechting verzekerd, onderhoud minimaal.
 
Laatst bewerkt:
schilderstape gebruik ik niet meer ;)
de printer ligt al een tijdje stil, maar de laatste prints waren op glasplaat met een dun laagje haarlak. Werkt prima
 
bij deze meld ik het overlijden van mijn 3D printer :( we hadden vandaag nog enkele nieuwe onderdelen geïnstalleerd, maar er blijven problemen bijkomen.
Met het gevolg dat ik moet kiezen...
1. nog wat nieuwe onderdelen bestellen en verder printen met deze 'goedkope' Chinese 3D printer (in de hoop dat hij het weer een jaar uithoudt zonder al teveel problemen)
2. een nieuwe bestellen, met deze keer een merk dat gekend is voor zijn kwalitatieve printers, maar wel wat duurder is in aankoop

Ik heb gekozen voor nummer 2.
Er komt een nieuwe printer. Ik heb eentje op het oog, ik ga de komende dagen nog wat opzoekwerk doen. Het is een gloednieuw model. De eerste exemplaren zijn deze maand via pre-order verzonden naar de eerste kopers. Als ik mijn exemplaar nu zou bestellen, zou deze eind januari verzonden worden. Dus ik hoop tegen eind februari weer printklaar te zijn :ph34r:
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan