Hoofdsponsor

Anders / onbekend 3D prints - JordiC

JordiC

Well-known member
Registered
Lid geworden
14 nov 2012
Berichten
3.766
Zoals sommige onder jullie al weten heb ik mij een 3D printer gekocht.
Het zal al lang in mijn hoofd, dus na lang zoeken (en met behulp van DikkieDik) heb ik mij de 'Anet A8' gekocht
Printbed is 22*22 cm en hij kan 23.5cm hoog printen. Maar je neemt best wat marge, dus zeg maar 20*20*20

Technisch kan ik er niet zoveel over vertellen en ik ken er ook niet zo heel veel van.
Voorlopig staat hij nog in huis, maar zal weldra verhuizen naar de hobbykamer. We hebben heel wat werk gehad om het frame te verstevigen. Anderen hebben dit niet voorgehad, dus ik weet niet waar het aanligt... Maar bon, het is opgelost. En het toestel is ook nog leuk geplaatst op een houten ondergrond.

Dit is het toestel (excuses, het is weer een foto op de zijkant)
attachment.jpg

nog wat foto's
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg

Hier zie je printen
attachment.jpg

Dit heb ik al gemaakt (de ronde schijven komen in de spoel van mijn filament)
nog niet alles is proper gemaakt (kleine draadjes filament wegvijlen)
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg

Zoals je kan zien is alles wit. Ik heb nog geen andere kleuren en soorten filament. De eerste weken ga ik mij vooral bezig houden met teststukjes en instellingen van het programma om de code te schrijven. En dan stillekes aan beginnen oefenen om zelf 3D te tekenen :)
Voor modelbouw heeft dit zeker potentieel: velgen, bandjes, motoronderdelen, huizen, dioramamateriaal...

Ik hou jullie op de hoogte van mijn vorderingen ;)

grtz JordiC
 
Wow Jordi da is knap man
Kom je zondag naar Hamme ??????
Marc
 
bedankt ;)
nee, ik heb voorlopig geen beurzen op de agenda staan
 
He Jordi bedankt om het hier ook op te zetten ...kan ik het hier ook volgen en de komende weken zullen de beslissing brengen :D:D...ziet er allemaal heel mooi uit en de resultaten zien er veel belovend uit ....top man :)
 
Beyond, ik heb al enkele ontwerpjes gevonden wat je onder modelbouw kan verstaan :D Projectjes bestaand uit soms 20 verschillende prints die je dan achteraf in elkaar moet zetten ;)

Zoiets zal ik binnekort wel eens maken, maar eerst wat prulletjes oefenen :D
 
dat is interessant de toekomst in modelbouw denk ik grt Pascal
 
Ik had er al van gehoord en er een paar artikels over gelezen maar dit is toch niet aan mij besteed.
Die speciale computerprogramma's die er voor nodig zijn lijken me vrij ingewikkeld, ik ben al blij dat ik al een beetje uit de voeten kan met photo-shop en dat had ook al heel wat voeten in de aarde eer het zover was.
Maar interessant is het in ieder geval wel en wie weet: misschien kom ik ooit wel eens bij je aankloppen voor één of ander onderdeeltje?
 
Ikzelf heb een prusa printer , de jouwe lijkt me fijnder in resultaat. Zo te zien heb je een actieve koeling. Welke temperaturen gebruik je zelf ?
 
hetgene je op de foto's ziet, zoals bv de kikker is met een layer height van 0.1 geprint, dus vrij fijn. En eigenlijk is dat al zeer mooi om te gebruiken bij bv figuur modelbouw :)

De eerste prints heb ik gedaan op 70° heated bed, daarna ben ik naar 60° gegaan en dan geprobeerd op 80°, maar bij 80° merkte ik dat mijn stukje begon omhoog te krullen. Dus ik ben terug gegaan naar 60° en dit is ideaal voor hetgene ik nu aan het printen ben. Ik ben niet 100% zeker, maar ik ben met PLA aan het printen (de rol was gratis bij de levering van de printer). Mijn print temperatuur staat al 2 dagen ongewijzigd op 210°
Ik heb een aluplaat als heated bed (de Prusa heeft een glasplaat erop, dacht ik?) en ik hang daar gewoon papieren plakband op. Op een facebookgroep (waar bijna iedereen deze printer heeft) raden ze blauwe schilderstape aan. Ik had hier een rol geel/beige plakband liggen, en dat werkt voorlopig nog altijd goed.
Bij glasplaten heb ik al gehoord van Zachte Haarlak erop te spuiten...

Ik heb idd 2 koelingen (standaard). Eentje blaast op de nozzle (met het witte pijpje) en de andere is (denk ik) voor de extruder-motor te koelen, deze blaast constant als er stroom is, zelfs als hij niet aan het printen is

grtz ;)
 
Knap :) veel plezier met je nieuw speeltje moatje ;)
 
Knappe stukjes die je al hebt gemaakt.
Met zo'n printer kan jezelf extra details of onderdelen printen voor je modellen of dioarama's.
Voor een vriend een kast gemaakt met wijnflessen op 1/35.

attachment.jpg

je kan er zelfs je eigen tooltjes mee maken.

attachment.jpg

grtz
 
nog wat prints van de afgelopen dagen

voor mijn vader. Het onderste gedeelte van een doosje voor zijn Arduino Uno (replica)
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg

Voor een kameraad (zoontje heet Simon)
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg

Buste van Batman (nog niet 'proper' gemaakt)
attachment.jpg

een totaalbeeld
attachment.jpg

En als test heb ik de boomkikker eens snel geschilderd. Ik heb enkel de losse stukjes filament verwijderd. Dus niet over het geheel geschuurd, niet bewerkt met Aceton of andere producten, geen primer...
attachment.jpg

Ondertussen heb ik 5 rollen filament bijbesteld in andere kleuren
Paars, rood, zilver, wit, zwart :)

Zodra deze geleverd zijn, ga ik beginnen met een projectje. Je kan het bekijken als een bouwkit, want het bestaat uit verschillende onderdelen en het moet achteraf nog in elkaar geplaatst worden.
Het zijn ongeveer 20 onderdelen. Sommige hebben een printtijd van 4u, sommige 7u... Dus ik ga er mijn werk aan hebben :D


grtz
 
Ik weet niet of je deze tip al hebt gehoord. Je verwarmd je bed tot 50 graden (dacht ik) dan zet je bokaal met klein beeje aceton. Zodat bodem wat heeft. Daar boven hang je jouw onbewerkte stuk. Het is de bedoeling dat jouw stuk wel in bokaal gaat. dan zet je de temperatuur hoger, zodat de damp over heel je beeld gaat, waardoor het wat gladder wordt. Ik zelf wou het ook teste, maar me beed was wat te groot. :D

groetjes,
 
over het verdampen van Aceton had ik idd al gehoord, maar niet op die manier van je heated bed te gebruiken :D
eens nadenken hoe we het onderdeel dan in die bokaal kunnen hangen.
 
Jordic wel oppassen he ontploffingsgevaar en zeer giftige dampen zeer ontvlambaar
Maar ik weet zeker dat ge dat al wel weet he
Marc
 
over het verdampen van Aceton had ik idd al gehoord, maar niet op die manier van je heated bed te gebruiken :D
eens nadenken hoe we het onderdeel dan in die bokaal kunnen hangen.

De Heated bed zorgt er gewoon voor dat het verdampt en niet vervliegt. Want als je begint de verwarmen met zero temperatuur is de kans groter dat het vervliegt voordat het kan verdampen. Althans zo had ik het begrepen.
Wat betreft de bevestiging. Via koperdraad en houten lat of als het hoger moet liggen kan je de koper buiten met bultje in het midden. Of zo'n krulhaakje met schroefdraad. Maar verluchting is zeker en vast essentieel! Zeker niet niet roken :)
 
Aceton heeft enkel een bevredigend resultaat bij ABS kunststof en niet bij PLA.
Voor een vergelijkbare test kan je het volgende doen: neem 2 bokalen doen een stukje PLA filament in de ene en ABS filament
in de andere gedurende een uurtje en je zal zien dat ABS oplost en PLA (zuivere) zijn vorm houdt.
Voor een gladder oppervlak bij PLA gebruik je het best een dampbad met PVC reiniger.

Doe deze dampbaden altijd in een goed verluchte ruimte en nooit op een printer wegens de giftige dampen die vrijkomen.

grtn
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan