Hoofdsponsor

Anders / onbekend 3D prints - JordiC

Ik heb blijkbaar allerlei onderdelen vergeten te vermelden met de printtijd, maar ik heb alles nog eens nagerekend.
alle onderdelen van de T-rex (dus ook degene die hier al vermeld waren) samen hebben ongeveer een printtijd gehad van 95u

Waarom ongeveer? Ik zit niet met een stopwatch langs mijn printer. En Cura (het converteerprogramma) geeft maar een schatting. Bij kleine prints (-2u) is deze vrij correct, maar bij langere printtijden kan dit wel eens uitlopen. Zo heb ik eens een beeldje geprint. Cura zei 6u... 9u later was het beeldje klaar :D
Het herprinten van enkele onderdelen heb ik uiteraard niet meegerekend ;)

Tussendoor print ik dus ook veel sleutelhangers en allerlei zaken, zoals al gepost is in dit topic. Voor mij is de 3D printer vooral een speelgoedje om me bezig te houden en leuke dingen te maken. In tegenstelling tot wat vele mensen denken, vallen de kosten nog goed mee. Het is natuurlijk ook geen printer van topkwaliteit, maar voor beetje thuisgebruik kan deze zeker dienen :)

Maar ik heb toch alweer een nieuw projectje in gedachten. Qua printtijd is de T-rex snel in vergelijking met hetgene ik nu in gedachten heb.
Het zal er wel eens van komen, maar dan gaat het echt wel een langdurig project worden om de printtijden en vooral de kosten te spreiden :) Volgens de uitleg van de ontwerpers spreken we over meer dan 1000 printuren (natuurlijk afhankelijk van je instellingen)

Keep you updated ;)
 
wow Jordi ...dat belooft ...je maakt ons weer echt nieuwsgierig :wub::wub::wub:...ben benieuwd in welke richting het zal gaan ;););)
 
Dat doe je allemaal met zo een 3D printer?
Straks bestaan er geen bouwdozen meer of zo, maakt iedereen zijn model zelf?
 
met printen ben ik nog altijd bezig, vooral kleine spullen in verschillende kleuren en nog veel testwerk, want niet ieder onderdeel heeft dezelfde instellingen nodig.

maar dan het slechte nieuws.
de T-rex was zo goed als klaar. Alles zat in elkaar, enkel de kleine armpjes moesten nog bevestigd worden.
Namiddag is de T-rex tegen de grond gegaan :( ik heb de schade nog niet tegoei bekeken, maar aan de losse stukken te zien is er vanalles kapot (dus niet gewoon de gelijmde delen die van elkaar gelost zijn). Dat wordt dus sommige stukken opnieuw printen. En dan maar hopen dat ik nog genoeg zilver filament heb, want ik heb pas een bestelling gedaan en wou nog enkele maanden wachten om er nieuwe te bestellen :)

Keep you updated
 
Ik heb zo eens gekeken naar dat bewust 3D printen en ik vraag me af: ik zie wel mooie realisaties daarmee maar ik denk niet dat het alsnog geschikt is voor massaproductie.
 
hangt beetje af van wat je wil printen voor die massaproductie.
Als je bv een sleutelhanger-ontwerp hebt, dan kan je gerust er zo 20 op je printplaat laten neerzetten (afhankelijk van de grootte natuurlijk), want de kosten voor iets klein vallen echt wel mee :)
Maar als je gaat spreken over figuren printen of grote zaken zoals bv een vaas, dan is het niet echt voordelig voor de portemonnee :)

Maar het is idd niet zo dat bv Revell dit gaat gebruiken om een nieuwe kit te maken, waarvan er duizenden zouden moeten geprint worden :) Wat wel zou kunnen is aftermarket spullen en dan denk ik vooral in de richting van diorama-spulletjes :) mits een goede printer en de nodige afwerking kan je hier wel leuke dingen mee doen. En evt een ontwerp maken, en van die print dan een mal maken zodat je met resin verder kan ;)
 
Inderdaad tegenwoordig word er vaak de master geprint en dan gaan ze verder met resin omdat gieten sneller dan printen gaat en waarschijnlijk een stuk goedkoper?
 
ik ben al langer aan het kijken om zelf iets te ontwerpen met behulp van bep. software :) De spullen die ik al geprint heb, zijn allemaal gratis (of soms betalend) te downloaden op websites. Sommige kan je dan met online apps aanpassen (bv je naam erin verwerken)

Dit is mijn eerste ontwerp om het programma beetje te leren kennen.
Begonnen met een rechthoek, deze een bep. dikte gegeven. Dan heb ik alle hoeken afgerond.
Hierna heb ik aan de onderkant een cirkel getekend, zodat ik deze een dikte kon geven. Hiermee heb ik dus het gat gemaakt.
Met de text-tool heb ik mijn naam getypt. Dan heb ik mijn werkstukje (de rechthoek met afgeronde hoeken) over de tekst geschoven. Terug mijn tekst geselecteerd en ook hier weer een dikte gegeven, zodat ook dit uit het werkstuk 'gesneden' wordt.

attachment.jpg

en dan opslaan als 'STL', zodat ik het kan inladen in een ander programma (Cura) en het omvormen naar 'G-code'

grtz Jordi
 
3D printen heb ik ook al eens bekeken om te zien als het bruikbaar zou zijn voor mij. Het resultaat was dat het voor mij niet geschikt was qua prijs/nuttig.

Waar ik toen wel aan dacht is dat de mensen die het wel thuis gebruiken er mooie dingen kunnen mee maken, misschien zelfs mooier dan hetgeen op de markt te krijgen is. M'n gedachtengang toen was dat er misschien een kwaliteitskloof zal komen tussen de bouwers met een 3D printer en die zonder?

Of zie ik dat helemaal verkeerd?
 
voor mij is het vooral een speelgoedje :) (nee, ik heb geen geld teveel. Maar ik experimenteer graag en de kosten vallen echt wel goed mee) en soms maak ik al eens een sleutelhanger voor vrienden ofzo :)
je kan er idd mooie dingen mee maken, maar als je het qua prijs goedkoop wil houden, ga je vooral kleine spullen kunnen printen. Tenzij je bv een speciale vaas moet printen voor iemand die gerust wat geld wil neertellen voor een speciaal exemplaar. Ik heb het hierboven ook vernoemd, kleine spullen (zoals sleutelhanger) vallen echt mee qua prijs, maar ga je grotere dingen printen zoals bv een vaas of een dobbelsteen van 20cm, dan ga je aan kosten zitten die het eigenlijk niet waard zijn (of zoals ik zei, als degene die het wil kopen het geld ervoor over heeft)

Ik denk niet dat er zo direct een kloof gaat komen tussen bouwers met 3D printer en degene zonder. Ik heb bv al verschillende keren een testprint gedaan voor velgjes in 1/24, maar ik vind de kwaliteit niet wat ik wil :) dus dan stopt de kloof al ;) Maar er zijn wel mogelijkheden in de richting van modelbouw ;)
 
Ik heb er al veel over gelezen en sommige resultaten van gezien.
Neem nu bijvoorbeeld die man met zijn ruimtevaartspullen, die laat ook onderdelen printen en die zijn mooi.
Ik denk dus dat het 3d-printen wel een aanvulling kan zijn voor de modelbouwer die net iets minder tevreden is met het aangebodene op de markt.
Zoals die ruimtevaartman (zijn naam ontgaat me) onderdelen laat printen die voor het grote publiek absoluut niet commercieel zijn.
3d-printen kan volgens mij wel een verschil maken voor hen die net "iets anders" willen realiseren.
 
het kan idd een aanvulling zijn.
Maar er is een groot verschil tussen zelf iets printen en het laten printen ;) Mijn printer (aankoop) ligt tussen de 200-300€... een bedrijf waar je een ontwerp kan laten printen, werken met printers die ik niet kan betalen. Zij rekenen al opstartkosten aan + tellen goed door in de printkosten. Iets wat bij mijne printer 1€ zou kosten (materiaal, elektriciteit, printuren meegeteld) zou bij hun al VEEL duurder zijn. Maar het zijn dan ook hun inkomsten, je krijgt dan (normaal gezien) een perfect afgeleverd onderdeel. Maar het is dat wat ik bedoelde, het is voor mij een hobby (en ik zit nog vooral in testfase)
Maar het is idd mogelijk om spullen te printen voor modelbouw. In mijn platoon-project heb ik verschillende zaken geprint, zoals de pilaren (of hoe noem je dat?) om de bustes op te plaatsen. Ik heb deze toen bewust niet teveel afgeschuurd en bewerkt, omdat ik het ruwe effect wou behouden. Ook heb ik toen het naamplaatje geprint om tegen de kader te lijmen :) Zo ook met het T-rex skelet... ik heb er voor gekozen om het ruwe (onafgewerkte) effect te behouden, omdat ik hier wel van hou. Dat het zichtbaar is dat dit uit een 3D printer komt. Maar zoals die rode T-rex schedel die StevenVD postte, dat vind ik ook mooi. Die persoon heeft zich dan geamuseerd met Aceton (denk ik toch)

Maar ik ben vooral blij dat er zoveel interesse is in 3D printen :) de professionele bedrijven staan er al ver mee en dit zal enkel nog maar verbeteren. Voor de hobbyist is het nog een beginfase, de meeste simpele 3Dprinters beginnen betaalbaar te worden, net zoals er nu betaalbare rollen filament zijn.
Ik krijg op facebook of irl vaak de opmerking dat dat toch enorm veel geld moet kosten, zo een 3D printer. En dan ook nog zolang printen. Maar dat is omdat mensen vooral kijken naar de professionele toestellen van duizenden euro's en naar grote 3D projecten die dan ook nog eens in perfecte kwaliteit geprint en afgewerkt zijn :) Maar voor de hobbyist kan dit gerust een heel pak goedkoper, maar je moet dan ook wel tevreden zijn met een 'mindere' kwaliteit en je evt gaan concentreren op de afwerking door middel van verdampen van Aceton enzovoort :) De langste print die ik gedaan heb (in 1 stuk, dus de T-rex telt niet mee) was een uil die op een boomstam zit, hier is de printer 9u mee bezig geweest in de modus waar ik meestal in print, dus niet de beste kwaliteit. Er kroop ongeveer 40g filament in. Als je dan weet dat de rol filament van 1kg die ik gebruikt heb 20€ kost. Dan heb je eigenlijk qua materiaal 0.80€ kosten. Maar net zoals met andere dingen moet je ook slijtage van de printer tellen, elektriciteitsverbruik....

deze dus (sorry voor de gedraaide foto)
attachment.jpg

maar zoals gezegd, ik ben blij dat er toch interesse is op dit forum ;)
 
Ik heb er nog wat over zitten nadenken en het besluit is:

Interesse heb ik er wel voor maar doordat ik m'n leven heb omgegooid en zoveel mogelijk zelfvoorzienend wil leven met zo weinig mogelijk kosten zal ik er niet mee beginnen. Op modelbouwgebied zal ik me meer concentreren op bouwen met 'afval' en tweedehands dozen. Maar zeg nooit nooit, het kan natuurlijk nog komen in de toekomst. De mogelijkheden lijken me eindeloos en misschien zal het zo ver komen dat zo'n 3D-printer in huis hebben is zoals een gewone printer in huis hebben.

Modelbouw is trouwens een beetje op de achtergrond geraakt sinds ik in Frankrijk woon, er is veel buitenwerk in de immens grote tuin.
 
Ik heb ook een 3d printer, maar ik wacht nog op een nieuwe versie een dezer (maanden) Maar ik denk wel dat we meer moeten richten op poeder of vloeistof, ik vermoed ook dat ze veel sneller verwerkt zullen worden. Denk maar aan activatie door lichtsignalen, snel droogtijd door aanraking ... Maar blijft interessant.
 
JordiC,

Kijk eens bij Tinkercad dit is ook een gratis teken programma waar je ook 3D tekeningen kan in maken.

De verschillende printers in het kort voor wie er interesse erin heeft.

De poeder 3dprinters bestaan al heel lang, worden vooral gebruikt in de industrie om master modellen mee te maken.
deze master modellen zijn veel goedkoper om te produceren dan iemand er uren laten aan werken.
bvb: als vroeger een inlaatspruitstuk van een nieuwe motor werd getekend en afgegeven in de atelier kreeg men na een aantal dagen
een gegoten stuk terug al dan niet passend.
Heden ten dage maakt men een 3D tekening die download men in een 3D printer (poeder) en 12 h nadien hoeft
men enkel het poeder eruit te blazen of uit te zuigen.
als het niet 100% past men de tekening aan en 12 h nadien heeft men een perfect passend stuk.
Deze printers geven evengoed een oppervlak met lijnen.

De hobby printers die men nu verkoopt om te printen met vloeistof (hars die plaatselijk wordt verlijmd met een laser)
zijn momenteel even fijn als met een degelijk afgeregelde filament printer.
De ruwte van een geprint stuk wordt bepaald door de laag dikte en de nozzle diameter waarmee men werkt bij een filament printer
en ook het het type filament PLA ABS HIPS, de laag dikte bij een poederprinter en de hoogte
van iedere laag die men gebruikt bij een vloeistofprinter.
De kwaliteit van de gebruikte grondstof op gelijk welke printer is eveneens mee bepalend voor de oppervlakteruwheid.

Grtn
 
hier nog eens update zetten :)
nog altijd vanalles aan het printen voor mezelf of voor vrienden. Het tekenen begint stilaan te lukken, maar het zal nog lang duren voor ik bijvoorbeeld zo'n T-Rex skelet kan tekenen.

Ik heb ook nog wat kleurtjes bijgekocht en van elk kleurtje maak ik een voorbeeldje. Ik heb ondertussen 13 verschillende kleuren/soorten
attachment.jpg

2 hout-filamenten. Nu zou ik nog graag een lichte houtkleur willen (deze zijn Mahonie hout en Groen hout)
attachment.jpg
dit is iets wat ik online heb gemaakt met een tool waarmee je een voorbeeldje kan personaliseren. Het zou de naam van mijn 'bedrijf' kunnen zijn als ik dit professioneel zou doen, maar wat dus niet zo is :) Thanks aan Beyond voor het ideetje :D

afsluitdopje voor een Ikea vitrinekast (de kast is voorzien van een gat bovenaan om Ledverlichting in te steken)
attachment.jpg

een sleutelhanger van 4 afzonderlijke prints (hondenpoot, visje, houtschaaf, oneindige liefde)
attachment.jpg
attachment.jpg

voor Halloween
attachment.jpg
attachment.jpg

een Bulbasaur (Pokémon) plantpotje
attachment.jpg

groen hout buddhabeeld van 10cm hoog. Dikke 7u printtijd
attachment.jpg

goudkleurig buddhabeeld, zelfde instellingen en printtijd als de vorige
attachment.jpg

het buddhabeeldje gaat komende week ook nog geprint worden in Mahonie hout. En zullen alle 3 aanwezig zijn op ledendag als voorbeeld


en dan nog wat vanalles
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg

grtz Jordi
 
Het 3D-printen is nog altijd bezig. In tussentijd nog wat leuke hebbedingetjes gemaakt, zoals sleutelhangers, naamplaatjes (met telefoonnummer) om aan de halsband van de hond te hangen...

En vandaag een pakket ontvangen van een leverancier/fabrikant waar ik voor de eerste keer bestelde. Leuk dat je er samples kan bestellen, zodat je geen volledige rol moet kopen en dan blijkt dat de kleur tegenvalt. Ik heb dit aan de hand met de rode en blauwe kleur van mijn andere leverancier :(

ordered some samples.
PLA: Traffic Red, Warm Red, Dutch Orange, Ultra Marine Blue, Pale Gold, Chocolate Brown.
Flex: NGEN Flex Black
Special: Bamboofill, Woodfill, CorkFill

attachment.jpg

Dus we kunnen weer volop testen :D
 
jordi,

Met de woodfill kan je mooie palletjes maken.
Heb er samen met een collega gemaakt voor op een diorama en een treinbaan.

attachment.jpg

De drie palletjes op de foto zijn volgende schalen:de onderste is 1/35 in de midden 1/48 en bovenaan 1/72.

Grtz
 
ik heb eens een bouwpakketje voor een EU-palet geprint in Mahonie-hout, gewoon om te proberen. Maar ik ga het nu idd eens printen in de lichte houtsoort
Is de jouwe in 1 keer geprint, of ook het bouwpakketje?
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan