Hoofdsponsor

Anders / onbekend 3D prints - JordiC

Hoe begin je daar eigenlijk aan?

wat ik nu allemaal print, zijn tekeningen die op internet te vinden zijn. Er bestaan sites die gratis ontwerpen aanbieden (mensen die hun ontwerp online delen) en er zijn sites waar je moet betalen :) Thingiverse is zowat de bekendste bibliotheek waar je vanalles gratis kan terugvinden. Het mapje van de dino bestaat uit verschillende STL-bestanden, die ik dan kan inladen in Cura (een programma waar ik de instellingen voor mijn printer kan doen en dan uiteindelijk de G-code kan schrijven voor aan de printer door te geven). Maar soms moet je al eens iets veranderen aan het originele bestand, zoals bv bij de ribben die ik nu aan het printen ben. De linkerhelft van de ribben (1 bestand) bestond uit 11 afzonderlijke ribben die rechtopstaand geprint werden, maar ik weet (uit het klein beetje ervaring dat ik nog maar heb) dat hoge smalle stukken niet altijd gemakkelijk blijven staan op de printplaat. Dus ik heb met een ander programma elke rib afzonderlijk opgeslagen als STL-bestand. En dan in Cura 4 ribben ingeladen en deze plat gelegd, zodat de printer niet zo hoog moest printen. En als ik nu de printtijd bekijk van alle 11 platliggend, ga ik niet zo ver verschillen met de printtijd van de 11 ribben rechtopstaand.. en ik heb nu meer kans dat de print lukt + als er iets mislukt, ben ik niet de 11 ribben kwijt, maar enkel de ribben die op dat moment in de file stonden :)

Aan zelf ontwerpen enzo ben ik nog niet toe, dat zal nog wel een tijdje duren voor ik dat volledig te pakken heb :)
Maar het is leuk speelgoed :)

@Coachke: 'lang duren' valt wel mee :) veel hangt af van je instellingen, de positie van het onderdeel op je printbed....



Ik heb ondertussen ook een idee van de schaal van de T-rex :)
1/20
 
Zal denk ik toch geen energie vriendelijk beest zijn.
Machine + materiaal + energie + computer programma's + weet ik veel, om van geduld maar te zwijgen.
OK, toestel gaat waarschijnlijk wel lang mee, maar toch...
 
Zelf ben ik ook al 2 volle dagen aan het printen, niet voor mezelf, maar voor mijn eerste echte bestelling:D

2016-06-28%2019.07.33_zpswjak6oec.jpg

2016-06-28%2019.07.56_zpssfwiyqhk.jpg

P1000637_zps8waivkje.jpg
 
Lijkt me toch wel een ingewikkelde affaire te zijn, niet echt aan mij besteed hoor.
 
leuke prints ;) wat zijn het?

Het zijn alvast de eerste stukken van een kit, het gaat om een wapen uit het spel "Destiny", met name de "Thorn". Een collega/FB vriend heeft deze kit besteld bij me.
Moet dus deze worden :

thorn-exotic_zpsf4s7vmj5.png

Ik lever echter slechts de bouwdoos, ik hoop dat de klant (die overigens geen modelbouwer is) er iets moois van zal maken ...
 
Laatst bewerkt:
zeer mooi wapen :D

Ik heb vandaag iets geprint wat ik kan gebruiken voor mijn modelbouw
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg

ik vergeet er altijd aan te denken van mijn fototoestel horizontaal te houden :D
Het stukje moet nog afgewerkt worden en ondertussen is de tweede aan het printen :)
 
Hey Jordic,

zo'n voetstukje kan je perfect printen zonder ondersteuning.
Bij een inwendige boog hoef je geen ondersteuning te voorzien.

Grtn

Dikkie dik
 
Ahh. Dat heb ik nog niet volledig door, wanneer support nodig is en wanneer niet, dus voor zekerheid zet ik da meestal aan. Morgen eens nieuwe proberen
 
Ahh. Dat heb ik nog niet volledig door, wanneer support nodig is en wanneer niet, dus voor zekerheid zet ik da meestal aan. Morgen eens nieuwe proberen

Dat hangt een beetje van printer to printer af, maar een hoek tot ongeveer 60° kunnen de meeste printers wel aan zonder support.
 
ik ben niet altijd onderdelen voor mn T-rex aan het printen, soms maak ik ook eens 'nuttige' spullen

Letters voor op het slaaphuisje van mn hond te hangen
attachment.jpg
attachment.jpg

testprint van een sleutelhanger
attachment.jpg

sleutelhanger voor een kennis
attachment.jpg

voor zijn vriendin
attachment.jpg

opdrachtprintje... iemand had mij gevraagd of het mogelijk was om sleutelhangers en kleine beeldjes te printen van uilen, dus dan proberen we dat hé :p
attachment.jpg
attachment.jpg

grtz Jordi
 
mooi Jordic maar zie dat je hem breed genoeg maakt dat hij niet bij minste omvalt grt Pascal
 
Het laatste is een sleutelhanger he, dus die dient niet om op de kast te zetten. Maar bij beeldjes moet er idd op gelet worden ;)
 
Prachtig man. Met dat uiltje trek je mijn aandacht. (Je weet wel denk ik wat andere hobby is)
 
als je het zegt wel ja, maar ik kan nooit je nickname koppelen aan die hobby :D
Er zijn nog uilen in de maak. Iemand die ik ken van de hondenschool, doet ook vogelshows met uilen en ze vroegen me of ik niet zo wat sleutelhangers ofzo kon maken ;)
Ik vind de uil persoonlijk ook wel mooi gelukt:)
 
Hier 2 afgewerkt 3D printing modellen van mij , geprint op mijn neefje zijn nieuwe laser gestuurd home printer , beter dan shapeways :)

1ste Nieuwe type nasa suit de Mark III versie schaal 1/10

230px-Mark-III_D-RATS_2004.jpg

003_zps9uujrkme.png

P1010001_zpsu0srafks.png

2de MMU 1/16 astronaut

Astronaut-MMU.jpg

P1010002_zpsutfpilxr.png

P1010006_zpslsdqeecg.png

P1010008_zps7zlv9ivv.png
 
Laatst bewerkt:
Zoals eerder vermeld werd mij gevraagd om enkele voorbeelden te printen van sleutelhangers en beeldjes van uilen
Ik heb ze gisteren afgeleverd.
Ze zijn allemaal geprint in het wit, omdat dit toch een neutrale kleur is en het maar voorbeeldjes zijn.

(ja, er staan weer foto's gedraaid) :ph34r: :(
Je kan ook zien dat er verschillende soorten sleutelhangers gebruikt zijn, zodat ze konden zien welke verschillende ik in 'voorraad' heb

de sleutelhanger zijn telkens 5cm hoog

attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg


dit beeldje is bijna 11cm hoog, de printer is 9 uren bezig geweest om dit te printen
attachment.jpg


Op dit moment is de printer bezig aan een beeldje dat 3 tegen-elkaar-zittende Buddha's uitbeeld, die het gekende 'horen, zien en zwijgen' uitbeelden. Foto's hiervan volgen nog

De T-Rex mist nog enkele stukjes. Die ga ik printen zodra de rol zilver nog eens aan de printer hangt ;)

grtz Jordi
 
mooie stukken, maar ik vind het jammer dat ze bij het maken van dat soort printers er niet echt in slagen mooie detailafwerking te krijgen (je ziet altijd de lijnen waar het fillament over elkaar komt he)
moet je zelf nog een hele hoop aan zitten schuren om mooie gladde oppervlaktes te krijgen, of vergis ik me daarin?
 
Het hangt gedeeltelijk ook af van je gekozen laagdikte (en de kwaliteit van je printer)
Bij van die professionele (dure) printers zal het natuurlijk al heel wat beter zijn.
Er wordt ook vaak gewerkt met het verdampen of insmeren van bep. producten, of sommige gebruiken fillers en primers enzo als het toch moet herspoten worden (vooral grote stukken)
Bij zo spullen als sleutelhangers stoort het mij eigenlijk niet zo fel, ik vind het wel leuk dat je kan zien dat het van een 3d printer komt. Voor modelbouw is het dan weer niet zo ideaal als je het niet bewerkt
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan