Hoofdsponsor

1/12 Herstel van de YZR-OW70 Taira versie [wip]

doomwad

Well-known member
Registered
Lid geworden
10 aug 2009
Berichten
3.600
Tijdens het wat sorteren van mijn bouwdozen die nog niet werden gebouwd kwam ik volgend model tegen.

attachment.jpg
De toenmalige piloot. Tadahiko Taira, met als compaan Keiji Kin o shi ta.
attachment.jpg
Eerst wat info over het seizoen in 1983.

The 1983 battle for 500 cc supremacy between Honda's Freddie Spencer and Yamaha's Kenny Roberts would be one of the most dramatic seasons since the 1967 duel between Giacomo Agostini and Mike Hailwood. As was the case in 1967, the title chase wouldn't be decided until the final race of the season.
1983 would be the last year for the 50cc class as it would be upgraded to 80cc for the 1984 season. Stefan Dörflinger would take the honor of being the last 50cc World Champion. Angel Nieto won the 125 cc crown in dominating fashion, making it his 12th world championship. Carlos Lavado would capture his first 250 cc world championship in a season that saw eight riders share wins over eleven races, Lavado being the only competitor to win more than once. Eighteen-year-old British rider, Alan Carter, created excitement by winning the 250cc French Grand Prix in only his second world championship race, becoming the youngest winner of a 250cc Grand Prix race. Despite the auspicious start to his career, it would be Carter's only Grand Prix victory.
The departure of Kawasaki from the 500cc class left the remaining three Japanese factories to contend for the premier division. Suzuki returned with defending champion, Franco Uncini, Loris Reggiani andRandy Mamola aboard a new version of the RG500 which featured a square tube, welded aluminium frame. The Honda team of Freddie Spencer, Marco Lucchinelli and Takazumi Katayama was made even stronger with the addition of British rider, Ron Haslam, all competing on the three-cylinder NS500. Yamaha team manager Giacomo Agostini had been unable to agree on a contract with rider Graeme Crosby, so AMA Superbike champion Eddie Lawson was brought in as Kenny Roberts' new teammate, both competing with the OW70 YZR500 with a V4 engine. Before the season began, Roberts announced that the 1983 season would be his final year in Grand Prix competition.[SUP][1][/SUP] Cagiva continued to campaign bikes ridden by Jon Ekerold and Virginio Ferrari.
Uncini's title defense was hampered as Suzuki experienced development problems with their chassis which left the team struggling to post good results. Roberts began the season with his YZR500 having problems with overheating and rear suspension, while Spencer started strongly, winning the first three races and five out of the first seven. Roberts was leading the second race in France, when his Yamaha split an expansion chamber causing it to lose power as Spencer won, with Roberts falling to fourth place. The French Grand Prix was marred by the deaths of Japanese rider Iwao Ishikawa during practice after colliding with Reggiani, while Swiss rider, Michel Frutschi, died from injuries sustained during the 500cc race. In Round 3 at Monza, Roberts crashed while leading Spencer three laps from the finish. Roberts came back to win the German Grand Prix, but then finished second to Spencer in Spain in a race Spencer called one of the toughest of his career.
Things began to go Roberts' way at the Austrian Grand Prix as Roberts won while Spencer's Honda suffered a crankshaft failure. In the Yugoslavian Grand Prix, Roberts' Yamaha failed to start immediately, while Spencer charged to an early lead, leaving Roberts to fight through the field to finish in fourth place. Roberts then went on a three-race winning streak with victories in the Netherlands, Belgium and England, while Spencer stayed close with a third place and two second-place finishes. Uncini was injured in an accident at the Dutch TT when he crashed while exiting a curve, then was struck in the helmet by Wayne Gardner's motorcycle as he tried to run off the track. The injury left Uncini in a coma, from which he recovered, but which forced him to sit out the remainder of the season.
The British Grand Prix gave Kenny Roberts a third victory in a row, after a race split in two stages following the deaths of Swiss rider Peter Huber and Northern Irish rider Norman Brown during lap 6 of the first stage. The race was subsequently stopped following some confusion over whether the race had been suspended or not. The event was then decided by aggregate times over the two stages, with Roberts leading both stages of the race, taking victory with Freddie Spencer in second.
The championship then moved to the penultimate round at the Swedish Grand Prix with Spencer holding a two-point lead over Roberts. Roberts led Spencer going into the last lap of the race. Heading down the back straight, Spencer placed his Honda right behind Roberts' Yamaha as they reached the second to the last corner, a ninety degree right-hander. As both riders applied their brakes, Spencer came out of Roberts' slipstream and managed to get inside of the Yamaha. As they exited the corner, both riders ran wide off the track and into the dirt. Spencer was able to get back on the track and back on the power first, crossing the finish line just ahead of Roberts for a crucial victory. Roberts considered Spencer's pass to be foolish and dangerous, and exchanged angry words with him on the podium. Roberts would have to win the final round at the San Marino Grand Prix with Spencer finishing no better than third place in order for Roberts to win his fourth world championship. In a fitting end to a successful career, Roberts won his last-ever Grand Prix race, however Spencer was able to secure second place to claim the world championship. The two riders dominated the season with each claiming six victories and six pole positions in the 12 race series.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Boodschap van Tadahiko Taira hier

Een pracht exemplaar van Yamaha zoals ik deze me zeker nog herinner.
Ik kocht deze kit reeds enkele jaren geleden van iemand die de hobby stopte hier in de buurt. Hij verzekerde me dat alles er nog in was en
Moest gewoon hier en daar wat herstellen . Natuurlijk in goed vertrouwen de bouwdoos in de stash gezet. Betaalde slechts 15 euro en was blij dat ik hem had. Tenslotte is dit race model van 1983. Nu komt het beste deel........ vandaag deed ik eidenlijk de bouwdoos open en............
Kijk zelf even mee :(

attachment.jpg
Dit was zijn prijs die hij zelf betaalde en deed er een twee euro af omwille van de vriendschap zei hij nog.
Maar de waarheid ligt echter anders en ik kwam tot de volgende gruwel als ik het zo mag zeggen.
attachment.jpg
De motor een viertakt dus aan diggelen,onderdelen uitgebroken. :( Hier een hele cilinderkop en een klepdeksel ernaast..
attachment.jpg

attachment.jpg
Het frame gewoonweg uit elkaar gerukt.....
attachment.jpg
Tot zelfs onderdelen regelrecht afgebroken. Geen wonder dat hij de doos goedkoper aan me verkocht.
Alles is er inderdaad ja,en in welke staat he....
attachment.jpg
Het vel met decal is helemaal intact,gelukkig maar. Ook het zakje met tubes en banden etcetera is er.
De clear parts zitten gelukkig nog in het zakje.
attachment.jpg
Kuipdelen en dergelijke in goede staat,ook de overige gietramen zijn intakt.
attachment.jpg
Uiteraard zijn er onderdelen uit zoals je al kon zien wat voor bouwsel hij resulteerde als volleerde bouwer.
Hij deed de hobby al dertig jaar en dan heb je zoiets?? tjah...
attachment.jpg
Bouw instructie nagekeken en compleet.
Voor ik de herstellingen aanvang graag jullie mening hierin. Is het het nog waard want met de schade die er is...
Wat raden jullie me aan als medebouwers, proberen of het lukt of koop ik beter upgrade kits hiervoor???
We praten over een nostalgisch model dat nu wel. Zal ik in staat zijn de afgebroken delen er terug aan te zetten.....
Zijn upgrade kits overtollig en te duur???? ik weet geen raad momenteel en vind het zonde om deze weg te gooien eigenlijk.
Wanneer ik er aan begin?? geen idee want momenteel bezig met de wedstrijd en een andere motor. Ik heb de skills om dit te kunnen dat wel
maar loont het de moeite...zal men de schade niet zien,brrrrrrr weet het niet. Toen ik jong was heb ik dergelijk model in gewone versie zien rijden,mooi en zeer krachtig dat mag gezegd worden. Maar goed ik ga hier eens over nadenken en zie wel wat jullie er ook van vinden.
De motor zou er eventueel als volgt gaan uitzien,dit is hoe hij echt was.
attachment.jpg
Vind het mooi en zou luk verven worden.
attachment.jpg
En dit schaalmodel is een afgewerkte versie ervan. Zeg nu zelf......mooie racer toch.
Wat ga ik doen: Het model herstellen tot een volwaardig model,althans zal ik proberen.
Verder word deze uit de doos afgebouwd.
Er worden geen aftermarket stukken gebruikt.
Wellicht indien nodig wat styreen om onderdelen te verbeteren door schade.
Dat wil zeggen herstellen van de gehele motor en het frame om tot een goed resultaat te komen om dit model af te bouwen.
 
Laatst bewerkt:
Zoals ik uit de foto's kan opmaken valt het wel mee. En niets wat jij repareren en eenmaal gereed zie je toch weinig van je werk terug door al de kuipdelen.
 
Deze ziet er toch nog te herstellen uit ;)
De motoren op het forum krijgen een viertakt-boost :laugh:
Veel suk6 ermee :)
 
Ach, voor jou moet dit toch geen enkel probleem geven?
Maar wel jammer dat dit soort dingen niet op voorhand aan je verteld worden. Nuja, die zal er wel vanaf gewild hebben haha.
In ieder geval veel succes ermee!
 
Goeienacht,gezien dit hier voorbereidende werken is alvast ook wat gedaan ter voorbereiding.
@ Ron:ja kijk je hebt gelijk maar toch wil ik dit goed krijgen,tenminste als het kan natuurlijk. :)
@ Beyond: Inderdaad eens wat viertakt erbij is ook weer leuk meegenomen he ;)
@ Rocknrolla: Tja geen problemen... het kan steeds mislopen natuurlijk maar daar ga ik niet aan denken.;)

Even laten zien wat ik tot nu toe heb voorbereid.
attachment.jpg
Aan de pijl een spleet omdat de cilinder er niet netjes werd opgeplaatst.
attachment.jpg
Carburatoren werden niet netjes in lijn gezet ener is een sparkplug afgebroken.
attachment.jpg
Schade aan ankerpunten en wederom die spleet aan de cilinder.
attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
Ook hier moet het ankerpunt worden hersteld,begrijp nog steeds niet waarom deze zo brutaal werd uit elkaar getrokken.
attachment.jpg
Pijl is een verankeringspunt die de motor in het frame moet houden.
attachment.jpg
Alle pijlen zijn punten die makkelijk kunnen worden gereinigd.
attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
Hier zie nrs 1 en 2. 1 is de motorblok die al een beetje werd geschuurd. 2 is een cilinder zonder deksel waar aan de rode lijn een stuk
uitbrak en terug werd gezet.
attachment.jpg
Verbindingplaats van bewuste cilinder. Hopelijk krijg ik dit allemaal goed.
attachment.jpg
Ook hier op deze cilinder zie je dat er slordig te werk is gegaan.
attachment.jpg
als je kijkt naar de vier carburatoren bovenaan de foto merk je meteen op dat dit niet deugd.
Rood ovaal duid de toekomstige plaats aan van de cilinders die er af zijn.
attachment.jpg
En dan dit nog,ook de cilinder die er nog opzit gaat er af want die gaat richting rechts zo te zien.
Man man wat een ellende,dus er zal heel wat te doen zijn nog eer ik dit zal kunnen herstellen.
Ik heb dan ook besloten er meteen met de grove borstel door te gaan en alle mislukte delen eraf te halen.
Ik zie dan wel wat ik nog kan doen.
attachment.jpg
Het motorblok en de openingen zijn daar waar de carburatoren stonden.Die heb ik er dus afgehaald.
attachment.jpg
Gelukkig kon ik de vormgeving van het blok bewaren.
attachment.jpg
De vier carburatoren welke ook niet netjes zijn gebouwd.
attachment.jpg
Hier even vergroot,je ziet duidelijk dat de twee helften in hoogte verschillen op elke carburator.
attachment.jpg
Hier dan uiteindelijk de onderzijde ervan,de gaten ga ik trachten te gebruiken als positioneringspunten voor deze carbs en hopelijk krijg ik ze netjes recht.
Ik zal wel hier en daar moeten wringen om deze wat rechter te krijgen per paar en dan uiteindelijk schuren en plaatsen.
De plaatsen waar de beide helften samenkomen op de foto net boven deze hier kunnen zonder problemen worden bijgewerkt zonder al te veel
op te vallen.Wellicht gaat dit weken ..zoniet maanden duren maar dat boeit me niet want het is een hobby he. Goed nu gaan we dit alles netjes opbergen en
De wedstrijdwagen eerst verder afwerken.Ook dit hier zal ik als tussendoor gaan doen denk ik wel. Ok tot een dezer weer.
 
Laatst bewerkt:
Goede avond mensen,ik ben nog steeds bezig met het voorbereiden dus er is wat beeldmateriaal beschikbaar ;)
attachment.jpg
Dit is wat we willen bereiken dus er is echt werk aan de winkel.
attachment.jpg
Hier is het blok dat helemaal glad is geschuurd om er dan de cilinders en carburatoren netjes op te plaatsen zoals het hoort.
Om dit mooi recht en vlak te krijgen ben ik zeker een uur in de weer geweest,het is beter stuk voor stuk te werken dan vlug vlug en weer fout te zitten.
De drie vlakken zijn netjes egaal en mooi recht ten opzichte van elkaar. OP die manier kan ik de onderdelen recht zetten en de motor zijn waarde terug geven.
Het staat vast dat mijn twijfel nu helemaal is verdwenen en dit gaat gewoon lukken.
attachment.jpg
Beide carburatoren worden uitgeboord en voorzien van een geleidend stukje vinyl tube om deze recht te kunnen plaatsen.
attachment.jpg
Deze kleine oneffenheden kunnen zonder probleem worden opgelost.Het is een kwestie van deze egaal met elkaar te krijgen.
attachment.jpg
Nog een beetje schuurwerk en dan is het klaar voor voor montage van de hulpstukjes.
attachment.jpg
Uitgeboord en meteen op de motorblok de juiste afstanden overgezet.
attachment.jpg

attachment.jpg
Hier de plaatsen die worden uitgeboord. Eenmaal de hulpstukjes zijn geplaatst zou ik kunnen beginnen met de carburatoren er terug op te bouwen.
Echter is het zo dat ik ga afwachten tot elke cilinder is gereinigd en proper staat om terug te kunnen worden gemonteerd.
attachment.jpg
Hier hebben we dus de voorgemonteerde hulpstukjes vinyl.Daar deze flexibel zijn kan alles nog worden gemanipuleerd
om het mooi op de goede plaats te kunnen schuiven indien nodig.
attachment.jpg
Hier even het motorblok in de juiste richting gelegd. Je ziet duidelijk dat er een onderdeel niet is opgebouwd.
Ik heb het over het deel dat net naast de groene cirkel staat op het plan,Het lijkt een beetje op een camera lol ;)
attachment.jpg
Een dryfit met de carburatoren,mijn kleine meid helpt me hier even en houd het blok even tussen de vingers.
attachment.jpg
Uiteraard is dit nog niet recht dus dat gaat zeker goed komen,ik heb de delen even gemanipuleerd en er zal geen probleem vormen tijdens het verlijmen van deze onderdelen. Nu rest me de cilinders onder handen te nemen om deze op dezelfde manier te voorzien van hulpstukjes. Ook deze zullen dan uiteindelijk netjes op hun plaats worden verlijmd. Eerlijk gezegd had ik niet gedacht dat dit toch nog goed zou kunnen komen. Maar er is durf en wil dis dat zit goed.
Goed ik ga nu slapen en wens jullie allen goede nacht toe. Tot volgende update.

Edit:

Vanavond wat verder gedaan en tevens de laatste voorbereidende werkjes er aan.
attachment.jpg
De cilinder die links in beeld staat werd verbeterd en heb dus de klep mooi recht gezet,je ziet dit rechts in beeld met eveneens de cilinder waar de klep ontbrak.
attachment.jpg
Beide deksels zijn opnieuw aangebracht en zijn uiteindelijk recht zonder spleet ertussen. De donkere lijn is waar het werd geschuurd.
Ook de gietnaden werden aangepakt dus alles komt goed. attachment.jpg
Omdat ik de vlakken moeten schuren heb omwille van overtollige lijm en plastiek resten,is er uiteraard een laagje af.
Daarom dat ik er dunne plakjes styreen heb opgekleeft om de verloren hoogte wat terug te winnen.
Dit styreen is 0.40 dikte. Ook is het zo dat ik een nog strakker vlak heb op deze manier.
attachment.jpg
Ik heb expres de deeltjes te groot genomen,nu kan ik deze trimmen in de vorm van de motor.
attachment.jpg
Het is de bedoeling dat deze rand netjes mee loopt met de contouren van het motorblok.
attachment.jpg
Zo dat is klaar,nu nog de middelste ruimte er mee voorzien.
attachment.jpg

attachment.jpg
En dat is ook klaar,eindelijk kunnen alle delen terug gezet worden,uiteraard zal ik moeten kijken of er plamuur zal nodig zijn.
Maar dat ook geen probleem vormen,ik heb ondertussen opgemerkt dat de bougie kappen ook aan herstel toe zijn. De stiftjes die dienen om de vinyl tube op te steken zijn bij twee van de vier afgebroken en dat gaan we herstellen met rond styreen. De te plaatsen onderdelen heb ik vanavond al zitten dryfitten en het zag er goed uit,de carburatoren zullen veel mooier geplaatst worden. Op deze manier kunnen ze worden uitgelijnd.
Tot mijn verbazing ging het eigenlijk erg vlot al was het erg beschadigt. Ik heb zelfs stukken die bleven vastzitten op hun basis kunnen recupereren en
terug op de cilinders kunnen zetten,dat bespaart mij veel werk en plamuur lol.Volgens het plan diende men de cilinders in bepaalde serie aan te brengen.Set A en B. Wat blijkt nu...beide sets hebben elk eentje met tube en eentje zonder tube (vinyl). Dus ik kan beide sets gewoon van plaats verwisselen want ze zijn identiek.
Wat de carburatoren betreft deze moeten echt wel in de juiste richting geplaatst worden. Nu is het de beurt aan het frame en dat is een ander paar mouwen zag ik al. Ook hier is het een kwestie van goed opletten en voorzichtig te werk te gaan. Het si echter zo dat het frame pas in elkaar gezet word als de motor is afgebouwd en geverfd. Dan kan ik ook het frame na herstel in de verf zetten. En dan pas kan de eigenlijke bouw aangevat worden en de gehele moto worden verder gebouwd.Goed dat is het voor vanavond en ik ga naar bed toe. Slaapwel mensen en tot de volgende update weer.
 
Laatst bewerkt:
Komt helemaal goed zie ik al :)
 
Komt allemaal goed.
Mooi model, dat hier ook ergens ligt.
 
Een goede avond mensen,de laatste stap in herstel is gedaan dus de bouw van de moto kan eigenlijk beginnen.
Hier enkele beelden van de gedane werkjes weer.
attachment.jpg
Hier zie je de rechterhelft van het frame,alle aanhechtpunten zijn proper.
attachment.jpg
Een stukje styreen om de frame delen sterker aan elkaar te hechten.Ook een afgebroken onderdeeltje dat eigenlijk is mee gegoten in de mal is terug geplaatst.
Het doet dienst als draag armpje voor de uitlaat rechtsonder.
attachment.jpg
Hier zie je het nog zonder.
attachment.jpg
De aanhechtpunten zijn ook op de kop(balhoofd) netjes opgekuist.Ik heb een nieuwe pen gemonteerd omdat ook deze afgebroken was.
attachment.jpg

attachment.jpg
Het groene stippel lijn kadertje is een zeer belangrijk punt,dat is waar de onderzijde van de motor word gedragen door een beugel.
Ook dit aan hechtings punt is proper.
attachment.jpg
Ik ben blij dat alles tot nu toe gelukt is want vond het zonde dit model in de afval emmer te gooien.

Ok,wat is er tot op vandaag aan gebeurd:
*Alle slecht geplaatste onderdelen losgemaakt.
*Plan bestudeerd en elk onderdeel is aanwezig.
*Elk onderdeel is gereinigd en hersteld.
*Passen en meten van hulpstukjes en tenslotte geplaatst op desbetreffende onderdelen.
*Samenstellen van cilinders en carburatoren op goede wijze.
*Motor voorbereid op huwelijk met cilinders en carburatoren.

Ik ben op deze manier weer enkele ervaringen rijker en de moed zit er nog steeds in.Het model is dusdanig geprepareerd opdat het kan worden gebouwd.
Gietnaden op het frame worden tijdens het bouwen aangepakt. De motor word hier helemaal afgebouwd en in het frame gezet.
Vanaf dan kan de werkelijke afbouw beginnen. Gelukkig heb ik referentie kunnen vinden voor het motorblok en de toebehoren.
Dus dat zal makkelijk doen worden,Ik hoop dat ik jullie niet heb zitten vervelen met dit toch uitgebreid herstel.
Alle onderdelen zitten netjes in een plastiek bewaardoosje dus het kan niet stuk.Nog een nachtje alles wat ik deed vandaag laten uitharden(lijm) en
dan begin ik te bouwen. Goed ik zou zeggen tot dan en dank voor jullie aandacht.
@ Ron,Beyond en Camaro69: Ik heb nu gelukkig hetzelfde idee en ga het model gewoon mooi afwerken.Tot dan weer :)


Yamaha true the years

Fzr evolutie

En tot slot: Yzr 500 evolution

Deze laatste is helaas in hun eigen taal maar de foto's spreken boekdelen.

Edit:

Goede namiddag allen,ik heb het frame helemaal terug kunnen opbouwen en van de situatie gebruik gemaakt deze dan ook weer
samen te stellen ,tenslotte was deze al gebouwd toen ik de doos opende.
attachment.jpg
Zoals jullie weten is dit model een exacte kopie van de YZR OW70 500cc en dateerde van 1983 bouwjaar.
Yamaha trachte steeds verder de stijfheid en betrouwvbaarheid op hun modellen toe te passen.Daarom werd bij dit model een heel nieuw frame ontworpen
En werd er ook direct de grondslag gelegd voor de toekomstige genesis deltaboxe's. Zowel bovenste deel als onderste deel van het frame vooraan
kregen een delta vorm(driehoek),op deze manier werd het frame stukken stijver en betrouwbaarder.Ook de inbouw van hun krachtbronnen werd hertekend en
Werden op verschillende modellen toegepast zoals bij de FJ,FZR600,FZR1000 exup en ook de modellen later na deze allen hier.
Tot nu toe word dit type van frame ontwikkelen nog steeds toegepast bij Yamaha. Zeer herkenbaar te zien vooral toen bij de R1 uit 1998.
Dit model werd tevens baanbrekend op gebied van weg ligging,handelbaarheid ,betrouwbaarheid maar vooral prestatie gericht was de R1 98 hun stokpaardje.
Dit alles dankzij hun eerste poging bij de YZR500 series. De weg naar succes was geopend en is er nog steeds.
BTW de groene pijtjes zijn herstelde en toegevoegde delen.
attachment.jpg

attachment.jpg
Gietnaden werden al aangepakt en zullen geen probleem opleveren bij het verven.
attachment.jpg

De twee ankerpunten die de motor dragen werden op maat gemaakt e hersteld volgens ik kon merken in het plan.
Een derde ankerpunt is het witten stukje styreen dat je ziet net boven het dwarsliggende.
attachment.jpg
Pijltjes links en rechts duiden de ankerpunten aan voor de onderste paar uitlaten.
Pijltje schuin is het derde ankerpunt voor het motorblok.
attachment.jpg
En ja we zijn toe aan de motor weer,carburatoren werden terug geplaatst en de motor wacht op zijn eerste verfbeurt.
Nadien worden de vier cilinders terug geplaatst eenmaal deze ook hun verfbeurt hebben gehad. Vanaf dat punt is het eigenlijk veder bouwen.
Ik heb getracht alles zo goed mogelijk te herstellen,benieuwd wat jullie ervan vinden,is het goed of niet ..........
attachment.jpg
Ze staan toch beter in lijn nu,er is wat schuurwerk aan ja maar dat zal geen probleem worden.
attachment.jpg
Ik heb elk paar op voorhand ingelijmd als het ware en de ankerplaats ook,na enkele seconden wachten heb ik ze op hun plaats vast gezet.
Wat Ron zegt klopt helemaal waarvoor mijn uitdrukkelijke dank aan hem. De onderdelen zaten vrijwel meteen vast.
attachment.jpg
Ik keek en zag dat het goed was ;) Blij als een kind met dit als resultaat want ik zeg het nogmaals het zou zonde geweest zijn deze te moeten wegwerpen.
Toen ik vandaag thuiskwam van het werk was mijn eerste werkje de motor er eens in dryfitten. Past als gegoten dus das weer een goed punt erbij in dit herstel.
Alles klopt gewoon en valt netjes in elkaar als het ware. Daarom ook alles eens bekeken wat nog moet worden gebouwd en het word nog leuk om af te werken.
één ding vind ik niet mooi gegoten en dat zijn de vier uitlaten. Elk van deze zijn hol langs de binnenzijde dus daar ga ik zeker eens op denken om dat toch wel te sluiten en vorm te geven als volwaardige uitlaten. Goed ik sluit af bij deze en ga verder met dit model. Tot volgende update weer.
 
Laatst bewerkt:
Goede Middag,ik heb weer wat beeldmateriaal voor jullie dus dat gaan we dan ook delen met jullie.
Het motorblok kreeg een laag verf en ook de cilinders zitten in hun kleur al.
attachment.jpg
Er is al wat aan de carburatoren gedaan zodat ze een beetje deftiger komen uit te zien.Uiteraard is het zo dat ik niet alles kan verbergen
omdat deze al waren gebouwd, Dergelijke delen breek je best niet uit elkaar want het zou nefast zijn omwille van het feit dat deze zeer klein zijn.
attachment.jpg
Hier de kleur op het blok,zoals door het plan geadviseerd,half zilver en half aarde kleur.
attachment.jpg
Kijk maar naar de carbs,redelijk gelijk gekomen he.
attachment.jpg
Uiteindelijk worden deze in een iets donkerder kleurtje gezet,de lucht happertjes komen in het chrome silver.
attachment.jpg
Hier de happertjes even van opzij,Het gat in het blok juist onder het wit van het styreen is een ankerpunt.
attachment.jpg
Een beetje een vreemde kleur voor een motor maar uiteindelijk doen we wat er in het plan word aangegeven.
Uiteraard als het me niet aanstaat verander ik dat wel,een wash erover zal duidelijkheid scheppen hierin.
attachment.jpg
Hier de cilindertjes,twee van deze worden nog voorzien van hun bougie kappen. Dus de gaten netjes uitboren hier.
attachment.jpg
Het oranje plastiek is gewoon om het vast te kunnen houden tijdens het verven.
attachment.jpg

attachment.jpg
Nog hier en daar een retouche en het is klaar voor opbouw.
attachment.jpg

attachment.jpg
Het zit gedeelte,de brandstoftank en de carenage zitten in elkaar en wachten op een schuurbeurt en verwijdering van gietnaden.
attachment.jpg

attachment.jpg
Net als bij de YZR-M1 een ferme gietnaad,gebeurd wel meer bij Tamiya hoor.
attachment.jpg
Uiteindelijk de swingarm of brug zoals wij dat zeggen,naden zijn behandeld en geschuurd.
attachment.jpg
Ook deze is klaar voor de verflaag en wielmontage.
attachment.jpg
Dit onderdeel diende werkelijk helemaal te worden behandeld,er waren veel naden te zien.
attachment.jpg
Het ontwerp vind je terug in latere versie's van deze racemodellen.Behalve op de FZR serie daar heb je een ander type. Hoewel deze soms werden gebruikt
om op het track te racen,meestal werden die eerst voorzien van een race swingarm,maar bij de race hobbyist bleven de originele zitten.
We zijn een dag later dus de cilinders kunnen worden geplaatst. Op deze manier zie ik welk resultaat ik verkrijg met de kleur op de motor blok.
Goed ik ga verder en zou zeggen tot de volgende update.
attachment.jpg
Heb zojuist opgemerkt dat er een bougie kapje ontbreekt en onvindbaar is,dus deed ik het volgende:
Stukje gietraam gesneden en twee uiteinden aan elkaar gezet op wijze als getoond. Nu volgt het model geven aan dit deeltje en dat gaan jullie zien vanavond
Het lukt gewoon allemaal dus het is leuk om doen natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:
Daar heb je toch ook een flinke kluif werk aan Patje.
 
Goed nacht ieder,de motor zit helemaal in elkaar en dus hebben we weer wat beelden. Ook de carenage kreeg wat aandacht.
attachment.jpg
Uiteraard is de motor niet af want er komen nog vinyl tubes en andere onderdelen aan te pas.
Ook moet er nog aan worden geverfd want alles blijft in diezelfde kleur.
attachment.jpg
Zoals je ziet zijn de carburatoren wat donkerder van kleur,het verder plaatsen van de cilinders verliep zonder slag of stoot.
attachment.jpg
Ik moet zeggen ook al was er veel herstel aan dat alles netjes in elkaar valt.Geen sporen meer van terug te zien.
attachment.jpg
Morgen gaan de bougie kapjes er terug op,een nachtje laten uitharden en dan tenslotte de vinyl tubes steken.
Het frame word dan verenigt met de complete motor.
attachment.jpg
Twee speciale stukken om de motorfiets aerodynamisch te maken. Geen makkelijke opdracht geweest daar er geen pennetjes opzaten.
attachment.jpg

attachment.jpg
Zeer binnenkort word het voorste spatbord al geverfd want ik ben toe aan de vorkbenen. Eenmaal klaar en geverfd is het de beurt aan de achterste wiel ophanging.
Dus dat wil zeggen de veerpoot klaarmaken,samenbouwen en verven. De brug ligt al klaar dus rest me de ketting te verven en te plaatsen.
De wielen zijn reeds geverfd en klaar om de schijven te ontvangen,maar daarover morgen meer want het is laat dus het is nu wel tijd om nog wat slaap te genieten.
Morgen of liever vandaag nog haha zien jullie me terug hoop ik. Tot de volgende update weer.

Edit: bekabeling motorblok.

Zojuist even bezig geweest met wat toevoeging van vinyl tube's.
attachment.jpg
De dunne versie ervan.
attachment.jpg
Een beetje schade aangebracht,tenslotte is het een race motor he.Dus er werd soms druk aan gesleuteld.
attachment.jpg
Hier de dikkere versie,je ziet twee stalen boogjes liggen. Die gaan in de vinyl tubes om de spanning weg te nemen die soms voor problemen
kan zorgen en dan ook soms weer los komt. De vorm is expliciet gemaakt voor elke zijde apart. De geleidende pennen of eerder staafjes maakte ik van paperclipjes.
attachment.jpg
Ook hier word dit toegepast en dan zullen de twee dikke vinyl tubes netjes passen en geen probleem vormen.
attachment.jpg
Dan hier de samenvattende foto,de geleidende staafjes ingebracht en de vinyl vast gelijmd met secondelijm.
attachment.jpg
De wielen en de brug staan in de verf net als het frame.
attachment.jpg
Deze kleur is gold leaf met een vleugje red clear erin.
attachment.jpg
En dan tenslotte het frame zelf waar ook nog een en ander op komt te zitten alvorens de motor in elkaar te zetten.
Goed het is nu tijd om de nieuwe bougiekap verder af te werken en te plaatsen. Hoop enkel dat mijn opzet lukt want het is tenslotte een zelf gemaakt deel.
Zelf zie ik er geen probleem in,maar je weet maar nooit. Tot later weer mensen.
 
Laatst bewerkt:
Goede morgen alweer,ik was in de weer met de remschijven en het frame vandaag. De ketting is klaar en heb het derde bougie kapje gestoken,helaas mislukte het vierde dat ik zelf trachtte te maken. Eigen schuld trouwen ik was te vroeg met het op maat snijden en daar ik vrij grote handen heb tja brak het weer uit elkaar.
Maar dat doet me de moed niet zakken dus we gaan gewoon verder en heb de oplossing al zitten bedenken,ik zet een basisstukje op de cilinder en kleef er nadien eentje dwars tegen aan met een pennetje eraan.Dus dat gaat echt goed komen.Voor ik de motor erin hang worden de boutjes op elke cilinderkop in het rood geverfd.
Maar goed dit gezegd zijnde hier enkele beelden weer.
attachment.jpg
Zoals gezegd de remschijven voor en na. Gaatjes werden uitgeboord op beide schijven.
attachment.jpg
Het frame staat klaar met de achterbrug.
attachment.jpg
De vork benen zijn in flat alu. de twee bovenste delen moeten in chrome silver worden gezet.
attachment.jpg

attachment.jpg
Het doet goed te zien dat alles nog in orde komt met dit model.Vandaag nog word het achterwiel gestoken.
Verder hoop ik de motor ook te kunnen plaatsen dan , en dan pas hebben we al wat vorm van een motorfiets.
Ok ik ga slapen nu want het is wederom laat/vroeg lol. Tot de volgende weer ;)
 
Wow Patje knap werk en gewoon geweldig de moed en de moeite die je erin steekt en stak om deze moto een tweede leven te geven
Nu 1 tipje kan je geen hoek van een spreu nemen er zijn zo van die kadertjes met redelijk rechte hoeken en kan nje daar dan geen bougiekopje uit maken dat zal minder snel breken he
Marc
 
Dat ziet er al heel mooi uit Patje, jammer om te zien dat zo een mooie kit helemaal verprutst geweest is, maar door jou toedoen zal die helemaal in ere hersteld worden met een zeer mooi resultaat als gevolg. Deze blijf ik zeker volgen.
Stef
 
Prachtig gedaan Patje ;) één ding weet ik zeker als die af is ga je die binnenbuitenste kennen ...respect hoe je dit aanpakt ..zou bij veel mensen al in de vuilbak liggen :8:8:8:8
 
Goede middag allen.
@ Marc:heb ik geprobeerd maar wilde precies niet buigen naar mijn goesting lol.Dus probeerde ik met twee schuin gesneden stukjes,helaas ook dat verliep niet
zonder slag of stoot.Maar ik heb goed zitten nadenken en ga de verbinding pas maken als er een basis pen op de culas is aangebracht.
@Stef-70: Ja kijk het is ook omdat de moto zelf echt nostalgisch is,tenandere was het eigenlijk de moeite het te proberen.
@ Spaander:Je zegt daar zo wat haha ja ik zal hem goed kennen,en zoals je zelf ook weet niet iedereen is de gave van geduld beschonken he goede vriend ;)
Alvast allen dank voor jullie reactie en het volgen,dat geeft een mens nog meer zin om verder te gaan.Ik moet bekennen dat ik reeds op zoek ben naar
een heel ander type van ook een Japans merk.Eenmaal te pakken word die ook hier gebouwd en hoop dat velen deze zullen herkennen.
 
Goede morgen aan ieder.
De motor zit in het frame en de bougie kabels zijn aangesloten.Het laatste kapje is nu uiteindelijk gelukt.
attachment.jpg

attachment.jpg
Ik kleefte een basis pen in het gat en legde er een op maat gemaakt stuk spreu boven op. Half uurtje zitten schuren met de grootste
voorzichtigheid en het was klaar.
attachment.jpg
ziet er redelijk uit vind ik
attachment.jpg
De koplengte klopt alvast weer.
attachment.jpg
Heeft enkele uren staan drogen,nadien kwam de moment om de motor in te bouwen.
attachment.jpg

attachment.jpg
Ik hoefde zelfs geen lijm te gebruiken,de motor klikte zelf vast in de nieuwe ankerpunten.
attachment.jpg
Kabeltjes op hun plaatsen vast gezet.
attachment.jpg

attachment.jpg
We kunnen beginnen aan de uitlaat buizen he ;) Ik zou zeggen tot een dezer dagen weer.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan