Hoofdsponsor

1/35 "Getting up again" schaal 1/35 [wip]

MrArtex

Well-known member
Registered
Lid geworden
23 jan 2014
Berichten
2.896
Ondanks het feit dat alle modelbouwattributen reeds zijn ingepakt zal ik de dozen weer openen om nog te kunnen bouwen tot de verhuis. Het is zo niet te doen wegens onvoldoende ontspanning.

De titel van het project heeft een dubbele betekenis:

- Het diorama zelf is iets met fietsen waarvan er één op de grond zal liggen doordat de fietser gevallen is en dus weer moet rechtstaan. De foto van de te gebruiken dozen zal ik later posten (als ik ze gevonden heb).

- De tweede betekenis is meer voor mezelf want onlangs is er een diagnose gesteld wat alles in een nieuw perspectief plaatst. Gelukkig niets levensbedreigend maar wel zeer irritant. ADHD en HSP. ADHD is wel bekend denk ik en HSP is Hoog Sensitief Persoon. Nu moet ik ook weer opstaan en verder gaan daarmee.

HSP: het komt er op neer dat alle prikkels die door de verschillende zintuigen waargenomen worden, geregistreerd worden en ook opgeslagen worden in de hersenen. Er zit als het ware geen filter op en je kan dat het beste vergelijken met een plastiek zak waar je spullen in steekt, in het begin gaat dat vlot maar als de zak vol is en je wil er nog bijsteken zal die scheuren. Dus moet je stoppen en eerst de zak gaan legen voordat je er weer iets kan insteken. Sommige dagen is er echter geen mogelijkheid om mezelf te 'legen' waardoor het al eens verkeerd loopt op gebied van boosheid en het verliezen van m'n geduld.
Met die filter bedoel ik dat je bij een (bos)wandeling vogels hoort fluiten maar in mijn geval hoor ik elke vogel apart fluiten en zal ik ook meteen (proberen) een naam op die vogel plakken. Gisteren was ik met m'n vriendin in ons bos en hoorde ik tussen alle andere geluiden een licht geritsel en dat was een eekhoorn die hoog in een boom zat. Ik hoor, zie en ruik dus echt alles apart, ook het aanhoudend kabaal van de buren.
Je kan dat als een talent beschouwen maar momenteel is het flink balen. Er moet geleerd worden om er mee om te gaan en het positief te gebruiken.

Een raad die ik kreeg is om me toe te leggen op het artistieke, kunst maken maar door de verhuis binnenkort moet ik daarmee nog wachten. In Frankrijk zal ik een huis hebben met maagdelijk witte muren waarop ik me zal kunnen uitleven. Nu komt het dus neer op modelbouwkunst maken.

Tijd om de bouwdozen te gaan zoeken tussen de chaos boven, I'll be back...
 
Het is goed om iets meer over jezelf te weten, dan begrijp je jezelf in bepaalde situaties ook beter. Dank voor het delen van deze persoonlijke informatie, dan kunnen wij daar ook beter op reageren en anticiperen.

Ik ben benieuwd naar het nieuwe diorama-idee en ook naar de uitvoering; je laatste dio had uitmuntende kwaliteit en getuigde van een oog voor detail en geduld.
 
Er bestaan momenteel mooie kits van fietsen, maar die zijn wel in 1/35. Dat is de kleinste schaal waarop je de spaken van een fiets nog kan inbouwen. Op 1/72 denk ik meer aan een groep fietsers, zodat het onderwerp nog opvalt. Ik zou het onderwerp niet aanpassen aan de schaal maar de schaal aan het onderwerp. Welk merk ga je gebruiken? Of wordt het scratch?
 
Kan iemand de titel wijzigen? Het moet schaal 1/35 zijn.

Roy: het diorama van het kerkhof is niet afgevoerd maar te uitgebreid om er nu mee verder te gaan, dat is voor na de verhuis. Het plan is om dit diorama hier te maken in de stijl van het kerkhof met inderdaad oog voor detail en veel geduld. Graag tegen 22 mei voor de beurs in Middelkerke maar ik zal me er niet op vastpinnen, is het niet af dan is het niet af.

Hier zijn de te gebruiken dozen, die had ik gekocht om samen te kunnen gebruiken. Eerst zal ik alles ineen steken en dan het diorama inrichten. Als werktafel zal ik de salontafel gebruiken want de hobbykamers zijn al buiten gebruik en dienen nu als opslagplaats.

attachment.jpg
 
Steven: het is dus inderdaad 1/35, had een verkeerde schaal in gedachten en het merk is diopark. Het diorama zal scratch worden, de fietsen dus niet.
 
Succes alvast , de schaal is aangepast :)
 
Dankjewel.

So far so good (denk ik toch), er is wel veel prutswerk aan een fiets. Zeker met die spaken die nog moeten bijgewerkt worden zoals te zien is op de foto. Ook al beginnen nadenken over het diorama zelf en de grondplaat bestellen. 25cm x 15cm wil ik gebruiken, om de eenvoudige reden dat dit in een schoendoos past en dus makkelijk mee te nemen is met het openbaar vervoer.

attachment.jpg
 
mooi, lijkt me wel dat die spaken ten opzichte van elkaar moeten verspringen op de buitenrand, de spaak op de ene zijde bevind zich tussen de twee spaken van de andere zijde...
 
Die spaken zijn inderdaad niet zoals ze zouden moeten zijn, daarom heb ik besloten deze fiets te gebruiken als 'decoratie' achter/onder een hoop afval. De tweede fiets uit de doos kan dan juist gebouwd worden met jullie raad en met het topic van StevenVD. De fiets zal er niet zo goed uitzien vrees ik aangezien het de eerste keer is dat ik met die PE bouw.

Later vandaag een beetje prutsen aan het diorama en later deze week (tussen de verhuis door) verder bouwen aan de fietsen.
 
Eerst even een plannetje gemaakt om zo makkelijker te kunnen werken aan het diorama. Waar de fiets en de eventuele figuur zal komen zal later nog bepaald worden. Eerst de muur bouwen en die zal in het genre van Hell from Hell gemaakt worden, die was goed geslaagd dus wil ik dat resultaat herhalen en zelfs nog verbeteren.

Het plankje is 25cm x 15cm. Ik ben helemaal pro grote diorama's maar wegens plaatsgebrek moet ik minimaliseren. In Frankrijk zal ik een mooie kast maken of kopen om alle werkstukken tentoon te stellen.

attachment.jpg
 
De eerste stenen zijn gelegd en er zijn er nog heel wat te gaan vooraleer de muur hoog genoeg zal zijn. Ik wil een hoogte van 6cm bereiken wat dan zo'n 2m10 is in real life.

attachment.jpg
 
jaja , dat zal weer iets aparts zijn zoals we u kennen . Ben benieuwd ...

grt Nicolas
 
Zo te zien gaat het weer iets worden om naar uit te kijken en dit als tussendoortje met als achtergrond een serieuze verhuis in zicht
In feite is dat wel goed dan hou je de stress en de aanliggende kwaaltjes die bij zo een komende verhuis een beetje in toom
Alain ik volg je met plezier
Marc
 
De verhuis is in volle gang, hier is het overdag tussen de 25 en 30°C wat wel wat warm is om rustig te kunnen werken.

Even een update, het gaat niet al te snel vooruit omdat er zoveel ander werk is maar toch gaat de muur gestaag de hoogte in. Nu zit ik al op 2cm en het moet naar 6cm. Nog even geduld dus voordat de hoogte bereikt is.

attachment.jpg
 
Ja MrArtex, gezondheid is zowat het enige wat je jammer genoeg niet kan kopen, ik kan er van meepraten.
Betreft die fietsen, dat is weer iets aparts, ik zag er al een paar voorbijkomen op het internet maar schaal 1/35 is mij te klein.
Ik ben wel benieuwd naar die fietsen dus ik ga dit volgen en wie weet: misschien waag ik me er ook eens aan.
Succes met de verhuis en de modelbouw en hopelijk blijven je gezondheidsproblemen in het beste geval stabiel.
 
Van wargames ken ik niets dus die doe ik er niet op. Misschien iets voor de toekomst als alles wat op z'n plooi is.

Het diorama is in volle opbouw en zoals het er nu uitziet zal het afgewerkt zijn voordat er internet in huis is. Nu ben ik in de plaatselijke bib met free wifi maar foto's uploaden lukt niet zo goed hier. Daarom zal ik dan alles in één keer uploaden en kunnen jullie de voortgang dan in één keer bekijken.

Misschien zal het dan wat teveel zijn om allemaal te bekijken maar in dat geval kan ik het ook over meerdere dagen spreiden. Ik hoor en zie wel hé.

Nu kan ik al zeggen dat het zeer mooi aan het worden is en de muur ziet er levensecht uit. De afspraak voor de installatie van het internet is voor komende dinsdag omdat ze vandaag op problemen zijn gestoten en ze iemand nodig hebben die meer ervaring heeft. Afwachten dus en rustig verder bouwen.
 
Hey Alain,

Goed om nog eens van je te horen. Hoe gaat het ginder ....😊
We zijn benieuwd naar je bouwkunsten, dus laat die internet maar gauw installeren ...😉
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan