Hoofdsponsor

Forum Groepsbouw Star Wars : Millennium Falcon Vs Tie Fighter

Status
Niet open voor verdere reacties.

Kurt

Well-known member
Registered
Lid geworden
4 apr 2016
Berichten
335
Hallo iedereen...

Zoals de titel doet vermoeden wordt dit een Star Wars project... :)
Ik denk niet dat ik Star Wars nog uitgebreid moet gaan voorstellen. De allereerste film is al bijna 40 jaar oud (1977), en is vanaf het begin een ongelooflijk succes geweest.
Afgelopen december kwam de 7de film uit in de zalen en deze heeft onmiddelijk alle verkoopsrecords van alle films ooit verbroken, met een opbrengst van meer dan 2 miljard dollar... en het feestje is nog niet afgelopen, de komende jaren worden er nog minstens 5 nieuwe Star Wars films op ons losgelaten... Voor meer weetjes en datjes kunnen jullie natuurlijk altijd terecht op het world-wide-web of het alom gekende Wikipedia...

Terug naar de bouw van mijn tweede project in deze groepsbouw film/tv...

Als eerste : Revell's Millennium Falcon in schaal 1:241
attachment.jpg

Als tweede : Revell's Tie Fighter in schaal 1:110
attachment.jpg

Als extra wil ik hieraan toevoegen dat dit tevens ook een zoon Vs vader project gaat worden...

Woordje uitleg...
Samen met mijn 2 zonen ben ik naar de beurs te Moorsele geweest. Daar heb ik voor het eerst kennis gemaakt met een paar forumleden die daar ook een standje hadden... Op de terugweg naar huis zei mijn oudste zoon Devlin (bijna 11 jaar) dat hij ook wel beetje zin had om een modelletje te maken. Hij had ook al direct een voorkeur, namelijk iets van Star Wars...Zelf had ik een paar weken eerder de Tie Fighter gekocht, en mij leek het wel een leuk idee om samen iets in elkaar te knutselen... zo gezegd, zo gedaan, en afgelopen week een tweede Star Wars setje gekocht.

Zelf ben ik ook nog maar sinds amper een half jaartje in de modelbouw wereld verzeild geraakt, en kan ik jammer genoeg (voorlopig) nog geen afgewerkt model voorleggen. Wij zijn dus beide beginners, met weinig of geen ervaring...

Onze doelstellingen : beide kitjes worden uit de box gebouwd...
Devlin heeft ervoor gekozen om de Millennium Falcon te bouwen, ik zal hem hier waar nodig in helpen, met de bedoeling hem niet te pushen en hem zelf zijn goesting te laten doen.
Voor mij blijft er dus de Tie Fighter over, ik wil een mooi en zo strak mogelijk model maken, zeker lettend op de kleine details en gietnaden en dergelijke....

Genoeg praatjes...
Foto's...

Allereerst de doosjes en inhoud...
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg

De bouwheren...
attachment.jpg

Een eerste dryfit van de Tie Fighter cockpit...
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg

Ook bij Devlin gaat het schuurwerk vlotjes en passen de onderdeeltjes super goed...
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg

Het zijn zeer leuke en eenvoudige setjes om te bouwen met echt een heel goede pasvorm... op volgende foto's staan beide setjes volledig in elkaar gezet, volledig dryfit... zonder handjes, zonder lijm, zonder plakband...
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg

De volgende stappen :
Alle onderdelen een badje geven, en grondig laten drogen.
Alle onderdelen in primer zetten.
Aankoop van de benodigde kleurtjes, waarschijnlijk de Aqua Color's van Revell.
Schilderen en spuiten. (Wordt voor beide een eerste airbrush ervaring)

Tot slot nog een vraag... In het Tie Fighter kitje wordt de body (grijze bol waar piloot in zit, plus de randen van de schilden) NIET geverfd aangezien de gietramen volgens Revell al de juiste kleur hebben... Bij het los snijden van de onderdelen en randjes schuren krijg je echter storende plekjes... :( Dat zou ik dus willen oplossen door ook de body en de randen van de schilden ook te verven, maar welke kleur kan ik dus hier het best voor gebruiken? Ik heb echter geen volledig arsenal aan kleurtjes staan, dus van elk potje grijs een testje doen is voor mij geen optie...

To be continued...

Groetjes,
Devlin & Kurt
 
Mooie start van beiden :)
Leuk om zo quality time met je zoon te beleven in deze hobby.

Voor de verf zou ik opteren om lichtgrijs te gebruiken, beetje zoals de body nu heeft ;)
 
Dit gaat boeiend worden , veel plezier en geniet er van.
 
veel plezier met deze duo-build ;)
 
Hoi Kurt, leuk dat je dit met je zoontje doet.
Hier liggen ook enkele star wars kitjes te wachten op verf. Darth vader's tie fighter (revell easy kit), snow speeder (oude mpc kit), x-wing (amt kit)
De tie fighter kan je in grijs doen, dit is de gewone versie.
Of je kan deze in het zwart doen. Dit is dan first order versie. Kwa uitzicht is deze het zelfde dan de gewone. Deze heeft enkel een upgrade van de zonnecellen en blasters.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Super Kurt !

Ziet er van beide netjes uit :)
 
Mooi spul dit! Ben benieuwd naar de 1/48 Tie van Revell. Qua kleur is elke licht-grijs wel goed zenne. Als je op Google kijkt kan een Tie alles zijn van licht-grijs to zelf blauwig grijs. Als het wat donker uitvalt zeg je gewoon dat het komt door de donkere ruimte omgeving. Mijn go-to grijs is de primer uit de spuitbus van de action.
In revell kleurtjes lijkt Revell Light Grey 76 me ook een prima start.
 
Veel plezier met deze.
 
Zien er mooie kitjes uit, ook leuk dat je dit kan uitvoeren samen met de juniorversie, strijd voor de mooiste build aan de keukentafel, lol.
Geniet van de build allebei en succes ermee, ik volg deze zeker.
 
Hey iedereen...

Bedankt allemaal voor de reacties en leuke complimenten...

Nog effe snel een update voor het slapen gaan...

Vandaag niet zo veel gedaan eigenlijk... gaan shoppen en de kleurtjes gekocht die nog niet in m'n voorraad zaten... attachment.jpg

En voor de rest nog beetje voorbereidende werken...
Kleine wasjes, groote wasjes, laat die machine maar draaien... :)
attachment.jpg

Alle onderdeeltjes broederlijk naast elkaar om te drogen, een nachtje tesamen onder een handdoek, en dan kunnen we morgenmiddag mooi aan de slag met de primer...
attachment.jpg

To be continued...

Groetjes,
Deviln & Kurt
 
Hallo iedereen op deze zonnige regenachtige zondag zonder zon...

Kikkerweer buiten + bakje koffie + koekjestrommel + keukentafel vol modelbouwmateriaal = perfect om te bouwen/schilderen en updates te maken op ons geliefde forum...

attachment.jpg

Tijdje geleden alle onderdelen mooi in primer gezet, met spuitbusje primer van Revell
De Millenium Falcon van Devlin
attachment.jpg
En de Tiefighter... Alle onderdelen nog steeds broederlijk bij elkaar...
attachment.jpg
attachment.jpg

Ondertussen ook al de eerste kleurtjes gespoten... onze eerste airbrush ervaring...
Bij de Falcon al direct een extra moeilijkheid, amper verschil tussen de primer en de eerste kleur grijs...
attachment.jpg

Ook bij de Tie-Fighter de eerste kleurtjes... de piloot en cockpit onderdelen met borstel gedaan, heb strepen in het verfwerk, daar moet zeker nog een laagje verf over... volgende keer poging om dit ook met de airbrush te doen...
attachment.jpg
attachment.jpg

Bij de schilden was ik begonnen de zwarte vlakken af te plakken om de randen mooi grijs te kunnen spuiten, ma na een uurtje plakken (bijna halfweg de 24 vlakken) viel het centje dat eenmaal alles grijs gespoten het stukken moeilijker zou zijn om die kleine randen netjes af geplakt te krijgen...
Dus alle plakband eraf en de schilden maar eerst int zwart gezet...
attachment.jpg

Ondertussen heeft alles bijna 2 weken kunnen drogen, en is deze zonnige regenachtige zondag zonder zon ideaal om weer te beginnen afplakken...

To be continued...

Groetjes,
Devlin & Kurt
 
goed he en Kurt ge zijt er stilletjes aan het intuimelen he met modelbouw
Doe zo verder ziet er al flink uit
Grt
Marc
 
Mooi tot nu toe...

In plaats van grijs werden deze imperial white gespoten. Door het gebrek aan licht in de ruimte lijken deze eerder grijzig blauw dan wit...
 
Heel mooi en happy dat er in deze tak van de modelbouw ook weer wordt gebouwd ...super :)
 
Dank u wel allemaal voor de leuke reacties, en dan spreek ik ook uit naam van mijn zoon...

Groetjes,
Kurt
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan