Hoofdsponsor

1/35 M1025 Knocked Out [DONE]

Frank the tank

Well-known member
Registered
Lid geworden
2 mei 2016
Berichten
408
Wederom hallo! Aangezien een van de mods vroeg om iets te laten zien, volgt hier een verslagje van een van m'n lopende projectjes.

...Je kent het wel. Je begint aan een doos. Ziet wat verbeterpunten, en voor je het weet zit je tot uw schouders in de Evergreen en de referentiefoto's. Weken / maanden later ebt de motivatie een beetje weg en is het tijd voor iets anders. Een tussendoortje!

Dat is waar het hier om gaat. Onder het motto "wie wat bewaart, heeft wat" trokken we een ijsdoos open met daar in een Hummertje.
Ooit schots en scheef in elkaar gezet, in een tijd dat alles nog in zwart wit was. In realiteit gaat het om de M1025 van Academy.
Een kit die bijna net zo oud is als de Hummer zelf. Maar daarom niet minder leuk om te maken!

In m'n achterhoofd meende ik te herinneren dat ergens in de stash een motorsetje van CMK zwierf. Deze bleek na jaren van doosjes-kijken en schudden wat beschadigd. Daar ontstond het idee om veel ellende te besparen en deze te gebruiken voor een wrak. Zo geschiedde...

Een snelle Google ronde leverde enkele referenties op:

attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg

Bon! Aan de slag dus. Helaas heb ik verzuimd om foto's te maken van de staat waarin de Hummer werd aangetroffen. Eigenlijk is er niets aan veranderd, buiten het uitzagen van 2 schotjes om plaats te maken voor het motorblok. Daar de ruitenwissers ooit gekannibaliseerd zijn voor iets anders werden deze zelf gemaakt. Andere details die zijn toegevoegd: munitiekist-houdertje, radiotelefoon + kabel, losse kabels onder de motorkap en enkele afgebroken riempjes aan de motor.

attachment.jpg attachment.jpg

Als aankleding komen een pylon en road-block van Meng in aanmerking. Ik was nog op zoek naar een goede methode om asfalt te maken maar had geen zin om te smossen met gips. Daarom bij de lokale tekenwinkel een groot vel zwarte kadapak gehaald.
(Voor wie dit niet kent: kadapak is een laagje hard schuim gesandwicht tussen 2 vellen karton of plastic.)
Als je een van die velletjes er af haalt hou je een ruwe textuur over die een beetje lijkt op asfalt. Goed genoeg voor iets kleins, en makkelijk op maat te snijden. Als ondergrond dient een schilderijlijstje van de Action, aangekocht voor het schamele bedrag van 1 euro 70. Daar kun je niet voor sukkelen, toch? Verdere afwerking van de weg en accessoires volgt later. Eerst testen hoe het zich gedraagt onder pigmenten en dergelijke...

Welnu: back to business. Het doel van deze bouw voor mezelf, is het leren airbrushen met Tamiya Acrylic verf. Hier stonden er nog enkele potjes van op de plank in militaire basiskleuren. Ontbrekende kleuren, of kwastbare zaken doe ik gewoon met Vallejo, omdat die nu eenmaal heel lekker verven. Don't change a winning team zeggen ze dan. De reden voor de Tamiya keuze is o.a. m'n eeuwige strijd met primers. Ik zie veel bouwers die Tamiya rechtstreeks op plastic gebruiken en dat klinkt aantrekkelijk.

attachment.jpg attachment.jpg

Het frame en de body werden eerst ontvet met een kwastje en terpentine. Vervolgens volgde een laagje met Tamiya Flat Black als basis + shaduw. Het interieur is vervolgens gedaan met Tam. Nato Green. De stoelen en radio zijn dan weer gespoten met Vallejo hemp en Dark green, omdat ik die potjes nu eenmaal had staan.

attachment.jpg
attachment.jpg

De Hummer is verlaten achtergebleven op een afgezet stukje straat. Wellicht na een aanslag? Op een mijn gereden? Bermbom? Wie weet...
Aangezien dit al is gebeurd, ga ik er even van uit dat de spullen van de bemanning reeds gerecupereerd zijn. De deuren zijn toe en enkel het dakluik staat nog open. Naar binnen kijken is moeilijk, maar om het toch niet TE leeg te laten lijken heb ik wat kleine dingetjes uit de reservebak toegevoegd. Een flesje van Meng met een oude decal als etiket. Een helmpje van Tamiya en een oude kartonnen doos die al bij de kit zat. Twee vloermatjes zijn gemaakt van zwart schuurpapier.
Weathering is simpel gehouden: een flinke dosis Mig Gulf War sand. Aangebracht in hoopjes en vervolgens gefixeerd door druppels odourless thinner te laten uitvloeien met een kwastje. Hier en daar wat chips met een sponsje aangebracht in Vallejo german grey, en met een potlood wat metaalkleur aangebracht op o.a. het platformpje waar de schutter op staat.

attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg

Recentelijk heb ik al eens een revell 1/72 hummer gebouwd. Daarbij waren de raampjes vastgezet met Microscale Cristal Clear. Een soort van houtlijm voor raampjes. Helaas bleek dit niet bestand tegen weathering en ruw vastpakken. Om dit te voorkomen zijn de raampjes deze keer vastgezet met Zap-a-gap secondelijm. Normaal is het handiger om de ramen weg te laten tot de laatste stap, maar dit ging helaas niet. Het dak was behoorlijk krom getrokken en iets te enthousiast afgevijld door m'n jongere zelf. Plakken na het schilderen was dus geen optie.

attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg

Vandaag heeft de Hummer zijn bruine vlekjes gekregen. Hopelijk ergens deze week ook de zwarte.

Tot zover deze ronde en tot de volgende update!

Frank
 
Laatst bewerkt:
Knap gemaakt reeds, Frank. Ik ga er ook nog twee maken op 1/ 72, voor een diootje met een heli, dus je ideeën voor beschadigingen kunnen inspirerend werken. Raampjes zou ik wel eerder met Tamiya Extra Thin doen om het gevaar van de witte waas te vermijden.
 
Deze ziet er inderdaad niet slecht uit ;)
Verf ligt er strak op, motor ziet er ook goed uit,...
Laat het vervolg maar komen :)
 
Knap werk.Je hebt mijn nieuwsgierigheid gewekt.
Marc S
 
Super idee, en de uitwerking is al goed onderweg ook. Als dat even goed wordt als je vorige 1/72 project kijken we weer tegen een hoogvlieger aan
 
Mooi en verzorgd werk toon je ons hier :)

Blijven we volgen ;)
 
Die helm vind ik top.
Blijkbaar hebben we hier weer een topbouwer bij op het forum.
 
@StevenVD. Inderdaad die witte waas is vervelend. Voor het plakken zijn de raampjes gepoetst met Tamiya schuur-tandpasta. Ben even de naam kwijt. Compound?
Dit was per toeval genoeg om het een beetje tegen te gaan. Wat er nu nog op zit is vooral stof en restjes pigment. Aangezien de weathering nog moet komen laat ik het maar even zo.

Mini update van gisteren nog:

De camouflage begint met bruin. Afgeplakt met dunne worstjes van Pritt post-it buddies.
Dit is de 2e keer dat ik dit gebruik en het werkt goed, maar vergeet niet om de worstjes pritt goed op het model te duwen.
Hier en daar is er een beetje verf onderdoor gekropen. Dus dat moet straks weer groen worden.
Maar eerst het zwart er op, hopelijk bedekt dat de meeste foutjes.

Een naar neveneffect is dat de pritt een soort vetlaagje heeft achtergelaten op het groen. Als ik het nat maak verdwijnt het dus (hopelijk) komt het goed als er vernis over gaat... Voor de zekerheid straks nog even met een kwastje en terpentine proberen of het weg te poetsen is.

attachment.jpg
attachment.jpg attachment.jpg

Tot slot voor de geïnteresseerden, op de site van Ammo for Mig staat deze hele handige tutorial over het maken van Navo camouflage:

http://www.migjimenez.com/en/module/csblog/detailpost/10-2-how-to-paint-a-nato-truck.html
 
gaat een knap model worden , zie al uit naar het eind resultaat
 
Leuk onderwerp, heb zelf ook ooit een ontplofte en verbrande Humvee gemaakt, vergt meer werk dan een model gewoon maken ;)
 
Gegroet gij allen!

Daar zijn we weer met een update van het verlengde weekend!
Wat stond er zoal op het programma?
- Camouflage afmaken (bruin/zwart)
- Motor enkele basiskleuren geven
- Details schilderen
- Lichten schilderen (NIET mijn hobby! Volgende keer voor het gemak toch maar een SKP lenzen setje proberen....)
- Kleine onderdeeltjes prepareren (Buitenspiegel, toren, etc...)

En tot slot alles wat klaar is in de satijnvernis zetten. (Vallejo)
Chronologisch het resultaat:

attachment.jpg attachment.jpg

Dryfit:

attachment.jpg attachment.jpg

Resultaat na vernis:

attachment.jpg

Om de raampjes af te plakken heb ik stukjes Post-It genomen en op maat gesneden. Werkt lekker snel en komt er makkelijker af als afplaktape...
(De voorruiten blijven zo vettig en worden straks nog vettiger. Op foto's van aanslagen zie je vaak dat de koelvloeistof en olietank flink opspatten tegen de ruit.)
En zoals verwacht. De vlekken in de verf zijn er uit gegaan onder een laagje vernis! Dat scheelt weer.
Bij nader inzien had het motorblok wel wat aandacht mogen krijgen voor het verven. Veel onderdelen zijn enorm ruw gegoten en gewoonweg lelijk. Gelukkig wordt het een wrak en verdwijnt dat straks allemaal onder een lading zand, stof, smeer en andere vettigheid. We shall see....

Tot de volgende!
 
Ziet er goed uit Frank, en een leuk onderwerp ook! De camouflage op die helm, ben ik trouwens van onder de indruk. Nato camo ziet er ook heel erg goed uit. Op naar de volgende update :P

Cheers
 
Ziet er goed uit.
Ben benieuwd naar het resultaat van de brand ;)
 
Hallo iedereen.

Bij deze weer gestaag een mini (nadruk op MINI) update. Tot nu toe heb ik al elke keer ruzie gehad met decalvloeistof en thinners die op Vallejo vernis inwerken. Daarom laat ik m'n Hummer deze keer een paar weken door-en-door hard worden. Intussen toch 2 kleine dingetjes gefixt.
Een Evergreen staafje als buis tussen de vuldop en de brandstoftank. En daarnaast even een koplamp gemonteerd.

Tot de volgende maar weer!
attachment.jpg attachment.jpg

In de tussentijd amuseren we ons met een lange-termijn projectje, daarover wellicht later meer....

attachment.jpg
 
cool project ik ben benieuwd naar je resultaat…
ik zit ook met een wrak bouwsel in mijn hoofd,dus eerst even afkijken :)
 
heb je meer info over die derde referentie foto?
Een ss lah insigne op een humvee ??:)
 
Knap wij hebben zelf nog hummers gelost in Antwerpen en aan boord gereden voor inval in Irak
grt Pascal
 
Laatst bewerkt:
Verandering van spijs doet eten zegt men. Daarom werd vandaag de Hummer uit de kast gevist voor een lichte weatheringsessie.

De eerste stap is eigenlijk wat de laatste moet zijn...maar ik werk graag tegendraads. :D

Namelijk: een zandwash. Een wat? Zandwash!

Wat hebben we nodig? Een verstuiver (te koop bij de drogist/apotheek/kruidvat/etc) en pigmentpoeder.

8920678629406.jpg


1) Schep een beetje pigment in de flacon. Echt meer als de bodem hoeft niet, anders raakt het buisje verstopt.

2) Vul bij met water tot je een verhouding hebt van +/- 1 deel pigment, 9 delen water. (komt niet zo nauw).

3) Test op een tissue of je pigment ziet bij het spuiten. Mik vervolgens op je model en spuit je mix rondom.

Klaar.

Wacht....nu al? Yup. Dat was het. Door het vele water vloeit je pigment op natuurlijke wijze over je model en blijft achter in alle hoeken en gaten.
Als je denkt dat het wat teveel is kun je altijd nog een beetje helpen, door met een airbrush het water in de juiste richting te blazen.
Na een uurtje of meer drogen heb je zoiets:

attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg

Daarna gaan we het omgekeerde doen van wat je zou verwachten: het teveel aan zand weer weghalen met een wattenstaafje of een vochtige vinger.

(staat nog niet op foto)

Nog iets wat ik heb gedaan (dat je normaal niet moet doen!!!) is het pigment vastzetten met een laagje matt varnish. Normaal maakt dit het pigment donkerder of verdwijnt het stof effect. In mijn geval geeft het niet want ik ben nog niet klaar. ;)

Voordelen van deze werkwijze:

-Super snel, echt 10 seconden en je object is vies.
-Natuurlijke uitvloeing van het stof/aarde.

Minpunten:

-Geen controle over het geheel (je moet maar zien wat het wordt na het drogen)
-Pigment soms moeilijk te verwijderen en zeer vingerafdrukgevoelig!

Anyway, de volgende stap wordt het maken van nog wat regensporen met AK dust effect en/of wat olieverf. Gevolgd door spetteren, stof airbrushen en natuurlijk olie-ravage onder de motorkap.

Wordt vervolgd!
 
Mooi werk Frank, de sand wash ziet er geslaagd uit.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan