Hoofdsponsor

1/12 Marco Melandri's Yamaha YZR-M1 2004 [wip]

doomwad

Well-known member
Registered
Lid geworden
10 aug 2009
Berichten
3.600
Zo beste medebouwers,om me eens te verstrooien ga ik een tamiya kitje aandoen en deze pracht motor bouwen.
Beyond deed me watertanden dus ik kan me echt niet meer houden en ga van start,wat niet wil zeggen dat de wedstrijd achterwege zal worden gelaten. Terwijl ik deze bouw kan ik ondertussen wat bestellingen plaatsen en goed overwegen wat de volgende stappen zullen zijn.maar dit nu terzijde. Hier alvast de boxart van het model.

attachment.jpg
Het is de bedoeling deze uit de doos te bouwen en geen extra's aan te gaan doen,behalve het spuitwerk natuurlijk ;)
Uiteraard doe ik mijn uiterste best dit model zo net en mooi mogelijk te gaan bouwen.
HIer alvast een afbeelding van de twee mogelijk te bouwen race nummers of hoe zeg je dit dan eigenlijk.
attachment.jpg
Het gaat hier om de No7 en 33 uitvoering. Carlos Checa reed de Nr 7 en Marco Melandri de Nr33.
attachment.jpg
De sprue's of gietramen.
attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
Zoals we van Tamiya gewent zijn alles netjes verpakt en keurig.Ook de kwaliteit is heel goed.
attachment.jpg
En dan uiteindelijk de decal's,niet erg veel maar wel heel mooie.Alvorens te starten ga ik eerst nog wat informatie opzoeken over deze race machine en zijn rijders. Dergelijke motor als deze reed ik zelf ook eens en was zeer verrast van de prestaties die deze verwekt.
De krachtbron is heerlijk sterk en reageert enorm goed op wat je ervan verwacht. Zelf bezat ik een type van YZF 750cc en vond deze al vreselijk boeiend en krachtig,helaas door rug problemen deze heerlijke hobby moeten opgeven.
Zo ik zie jullie vanavond nog met de info en de start ervan.

Edit:

Marco Melandri (Ravenna, 7 augustus 1982) is een Italiaans motorcoureur, die al op zesjarige leeftijd begon met racen, mede door toedoen van een vriend van oud-coureur Loris Reggiani.
Melandri schitterde in motorcross, minibikes en het nationale 125 cc kampioenschap en nam voor het eerst aan een Grand Prix deel, toen hij vijftien was. Hij kwam dicht bij de 125 cc titel in zijn eerste twee seizoenen 1998 en 1999 en in 2000 werd hij door Aprilia geselecteerd om zijn ontwikkeling door te zetten in de 250 cc.
Op een door het vertrek van Valentino Rossi beschikbaar gekomen machine behaalde hij in 2001 zijn eerste 250 zege op de Sachsenring, en eindigde hij als derde in het kampioenschap achter Daijiro Kato en Harada.
Hij begon het seizoen 2002 als titelfavoriet en stelde zijn groeiend leger van fans niet teleur door gedurende het seizoen negen zeges te behalen en in Phillip Island de titel te pakken in een rechtstreekse confrontatie met Fonsi Nieto.
In 2003 kreeg hij zijn MotoGP kans bij het Tech 3 Yamaha klantenteam, rijdend op een Yamaha YZR M1 als teamgenoot van Norick Abe. In 2008 kende Melandri een teleurstellend seizoen bij Ducati, hij kondigde in het seizoen dan ook zijn vertrek aan. Na de Grote Prijs van Tsjechië seizoen 2008, maakte Melandri zijn overstap naar Kawasaki bekend. Kawasaki bevestigde dit door een derde motor aan de squad toe te voegen in 2009.
Op 6 september 2010 werd bekendgemaakt dat Melandri van de MotoGP naar de WorldSBK zou overstappen. Hij ging naar het Yamaha World Superbike Team en is de opvolger van Cal Crutchlow.

Wikipedia

Specificaties van de gehele motor.
 
Laatst bewerkt:
Als deze nog mooier en beter gedetailleerd is dan de 1/12 versie van de Ducati welke ik gezien heb bij mijn beste vriend, dan ga je hier zeker héél veel bouwplezier aan beleven ;)
Even mijn helm halen zodat ik deze (bouw)-rit kan volgen op volle snelheid ;)
 
Dank je wel Beyond en sluit het vizier want het is een heel snelle ;)
Even wat lekkers posten om jullie wat wegwijs te maken hoe het eigenlijk moet worden.
attachment.jpg
Dit wellicht een transkit maar heel erg weinig afwijkend van de kit onderdelen.De details zijn uiteraard wel beter.
attachment.jpg
Hier dan een Cut-out zoals dat heet. Vind het zo al indruk wekkend.
attachment.jpg
In de verf gezet hier,dus ik denk dat dit wellicht niet de juiste kleur is,maar het geeft toch al een idee met verf erop.
attachment.jpg
We zijn aangekomen bij de krachtbron :) Best imposant dergelijke motoren.
attachment.jpg
Deze zouden de juiste kleur weergaven moeten zijn,op de bouwplannen staat het toch zo aangegeven.

Elke afbeelding is slechts bedoeld ter referentie en worden op vraag verwijderd indien deze indruisen tegen de regels.
 
Ziet er een heel mooie kit uit, deze ga ik zeker volgen. Veel plezier met de bouw ervan.
 
Goede middag.even een update van de reeds gedane werken.

Ik ben begonnen aan de krachtbron/motor. De resultaten dusver:
attachment.jpg
Zoals ik zelf ervaring mee heb een machtig stukje techniek.een toren van kracht.
attachment.jpg
Er is hier nog niks in de primer gezet. Bij moto's bouw ik altijd de gehele motor steeds af behalve de injectoren.
attachment.jpg
Ook hier geen verf,wel zal ik voor het in de primer zetten de giet naad wegwerken.
attachment.jpg
En ier dan het injectie systeem,vervaardigd uit liefst 10 onderdelen .
attachment.jpg
Hier even tonen dat ze redelijk ver van de happers staan,ik maak een vergelijkende afbeelding nog met dit onderdeel en de afbeelding in het bouwplan.
attachment.jpg
Ik moet zeggen dat alles haarfijn past zoals ik ook ben gewent van Tamiya.
attachment.jpg
Aan gekomen bij het frame,waar je mooi de lasnaden kan zien,ook hier maak ik nog een betere foto van de lasnaden.
attachment.jpg
Er is al een onderdeel op vast geschroefd,wellicht kan het blijven zitten om in de primer te zetten.
attachment.jpg

attachment.jpg
Hier het vast geschroefde onderdeel,dit kan er nog af indien het nodig is.
attachment.jpg
De brandstoftank en het staart stuk reeds gebouwd,hier worden gietnaden eerst en vooral aangepakt.
attachment.jpg
Je ziet hier de onderzijde van het staart stuk.
attachment.jpg

Ook hier een onderdeel met schroefjes.Het gaat later dienst doen om de uitlaat vast te houden.
Dit zie je bij de meeste race typen van Yamaha.
attachment.jpg
Zoals je zelf ziet een ferme gietnaad,hoewel het perfect in elkaar steekt.
attachment.jpg
Het onderste deel van de behuizing of carenage zoals wij dat zeggen.
attachment.jpg

attachment.jpg
Om hier dan af te sluiten met de eerste gebouwde delen van de vork. Goed we gaan verder met de werken dus eerst de motor gaan primen en de injectoren.
Wat nadien komt zien we nog wel ;)
 
Moest je die lasnaden zelf maken, of werden ze voorzien door Tamiya?

De enorme gietnaad, die eigen is aan dat soort ronde onderdelen zoals een benzinetank, kun je het beste 'wegwerken' door beide helften in te smeren met liquid poly (of Revell cement of hoe men het ook noemt allemaal), dan even te wachten, daarna nog een keer in te smeren met het spul en dan beide helften stevig tegen elkaar te duwen.

Daarna hoeft er niet meer gevuld te worden, enkel nog geschuurd, omdat het plastic van beide helften als het ware in elkaar smelt. Zie hier plaatjes 25 tot en met 28. Of hier, plaatjes 13 tot en met 21.

Dit scheelt echt een hoop (vervelend) naadjes-vulwerk.
 
Moest je die lasnaden zelf maken, of werden ze voorzien door Tamiya?
De lasnaden werden door tamiya zelf voorzien Roy :)
Wat de gietnaden betreft,heb je gelijk maar ik ben nu eenmaal een koppig iemand en ging voor deze weg lol.
Alvast dank voor je tips.
 
Ach de meeste modelbouwers zijn koppig denk ik :D

Gerne, ik zie alvast vooruit naar de volgende update.
 
Mooie machine , goed begonnen.
Veel plezier verder :)
 
Prachtige details op deze moto.
Zelf ben ik gaandeweg de onderdelen aan het schilderen van mijn motor, omdat er anders op sommige plaatsen zeer moeilijk bij te komen is...
Ook de gietnaden probeer ik onderdeel per onderdeel te verwijderen, om dezelfde reden en ook uit schrik van onderdelen te breken.
Maar elk zijn manier en stijl van bouwen hé (koppig als wij, modelbouwers, zijn ;) :laugh: )
Alvast mooi resultaat, doe maar verder, wij genieten wel van je updates ;)
 
Goeie namiddag allen,eerst en vooral bedankt voor de reacties.
@ Ron:Juist heb ook nooit anders geweten
@ Beyond: Klopt wel he en we zijn inderdaad koppig,gelukkig ben ik zo slim nog wel dat de gebouwde stukken uit elkaar kunnen zonder schade eraan te berokkenen.

Zo ik heb ondertussen nog voorbereidende werken gedaan zoals het bouwen van de swingarm(brug in dialect lol) en even aangemeten aan het frame.
attachment.jpg
De passing is voortreffelijk en soepel in elkaar.Sommige onderdelen zijn soms zo juist dat het zelfs wat knelt en das juist wat ik wil.
attachment.jpg
Zelf vind ik deze vernieuwde deltabox frame geweldig mooi ontworpen door yamaha,ok het is een 2004 model mar zoals ik ze leerde kennen een goede 15 jaar er voor is het best wel een verschil. Toen waren het de genesis deltabox exup modellen als frame bij de welgekende Yamaha >FZR 600cc en 1000 cc.
Zelf reed ik het type 600 cc exup dynojet,was een beest voor zijn aantal cc eigenlijk en haalde moeiteloos zijn/haar 270 kmpu.
attachment.jpg
Hier bij de groene pijl zit het deel al die de vork gaat vast houden.
attachment.jpg
Enkele onderdelen die zijn samen gesteld al,waaronder de uitlaten,remschijven en de koel filter die de motor met vloeistof afkoelt.
attachment.jpg
De pijltjes tonen hier nog wat weg te werken uitsteekseltjes van het gietraam.Alvorens de onderdelen worden geverft gaat elk deel een schuurbeurt krijgen.
attachment.jpg
Helaas kan niet alles over een leien dakje dus hier een paar uitdruk punten te zien.Hoe ik dat ga oplossen is zeer de vraag maar ik zal mijn best hierin doen.
Wellicht kan ik het bekleden met een heel dunne stof om toch nog de graat te verkrijgen die deze nodig heeft. Al bij al een boeiende kit en erg leuk om doen.
Nu weer aan de slag en hopelijk tot snel weer.

Edit:
Ik wil nog iets met jullie delen en dat is de volgende foto.

attachment.jpg
Links boven de originele deltabox frame van de genesis periode uit de tachtiger jaren. Kijk goed je ziet die op elke motor hier in deze foto.
Rechtsboven was mijn droom motor die ik nooit heb kunnen waarmaken,in de eerste plaats werd deze niet meer gemaakt toen en ten tweede als je er eentje vond was die zo duur dat je evengoed een huis kon kopen met dat geld.Het tenslotte ook de "vader"der Yamaha deltabox motoren,dit was het type OW1 genesis deltabox 1000.
Onder links is de werkelijke foto van de eerste FZR 600cc die ik had,machtige machine en heel krachtig ondanks zijn lichtere motor inhoud dan die ernaast.
Rechts onder dan was de tweede motor die ik kocht met hetzelfde type frame als de FZR versie hier,ook hier weer de deltabox maar dan een dynojet.
Deze motor was 750 cc en had respectievelijk toen al 123 pk,heel erg leuk en enorm wendbaar was deze motor,we spreken hier dus over de Yamaha YZF 750 dynojet. Omwille van rug problemen moest ik het motorrijden opgeven wat resulteerde in het verplicht verkopen van deze laatste met pijn in het hart.
Om weer ontopic te komen,jullie zien ook welk verschil er is met de deltabox frame van de Yamaha YZR die ik aan het bouwen ben. Toch is er iets van het origineel overgebleven en dat is het gedeelte dat naar onderen gaat die de motor gaat dragen,het is dunner maar principe is hetzelfde.
Ik an jullie vertellen dat de toenmalige FZR 600 best een beest was en verrassend goed reageerde op wat ik er mee wilde doen.
Helaas had deze een wat minder punt en dat was het gewicht. Droog gewogen 450 kg dus best zwaar voor dit type geweest. Goed dit is het even en ik ga verder aan de slag. Tot volgende update.

Voor ik weer update de evolutie van de yamaha motoren van drie types.
attachment.jpg
Bijna elke motor heeft hetzelfde ontwerp van de originele OW1 motor,behalve de laatste dan die is helemaal opnieuw ontworpen.
Toch vertoond deze nog enkele kenmerken zoals de stelling van de cilindertoren, en de ophangingspunten zijn nagenoeg nog steeds hetzelfde.
 
Laatst bewerkt:
Goede morgen,snel even wat laten zien voor ik naar het werk vertrek.
Heb de motor deels al in de verf gezet en wou dat graag eens laten zien.
attachment.jpg
Hier is deze geschuurd en deels geverfd al met humbrol nr11 silver aan de onderzijde ervan. Lelijke gietnaden werden weggewerkt.
attachment.jpg
Eerste laag op de cilinderbehuizing was 60 %humbrol11 en 40%goldleaf van revell nr 16
De tweede laag die u ziet is 75%silver11 en 25 % goldleaf 16,tevens ook meteen de eindlaag hierbij.
De kleppendeksel word nog ietsje donkerder.
attachment.jpg

attachment.jpg
Als laatste even tonen dat de gietnaad inderdaad goed is weggewerkt. Zo en nu moet ik gaan,tot later weer ;)
 
Bedankt Jordic,om het wat beter te kunnen uitleggen heb ik ook elke foto apart hier geüpload en kan ik ten alle tijden ze gewoon posten met gepaste commentaar erbij. Dat is wat ik nog ga doen nu want ik had deze morgen niet erg veel tijd.

attachment.jpg
Hier zette ik een groene stippellijn,dat duid aan waar de twee kleuren scheiden.Alles werd met de hand geverfd en zonder tape de scheiding kunnen doen.
attachment.jpg
Al zeg ik het zelf ik ben erg tevreden met de kleur en het resultaat.
attachment.jpg
Rest me het kleppendeksel een beetje te verdonkeren en dan ga ik de toebehoren beginnen verven.
Zoals de plaat met de injectoren en de kelkjes die dienst doen als luchthappers. Ook de uitlaten worden zometeen aangepakt,eerst netjes schuren en glad zetten ,ontstoffen ontvetten en verven,ik denk eraan ook hier niet zuiver chrome silver te gaan gebruiken,later koop ik mee een setje makeup poeder met zo een kwastje om de inbrandingen van de hitte na te bootsen op elk deel van de vier in één uitlaat buizen.Eenmaal deze klaar is kan ik het frame gaan spuiten en de motor erin plaatsen. Goed ik ga aan de slag en doe eerst en vooral de vorkbenen en de remschijven voor een tweede maal. Tot later weer. :)

Edit:
Even een update extra aan dit gedeelte om plaats te sparen op de server.
Heb niet stilgezeten en ben tot volgende update voor de verfwerken die ik ondertussen heb gedaan.
attachment.jpg
De kleppendeksel is afgewerkt en heb ook het injectie systeem aangepakt.Het veersysteem voor het achterwiel is nagenoeg klaar om in elkaar te worden gezet.
attachment.jpg
De vork is afgewerkt qua verfwerk en word een der dagen geplaatst,moet er wel nog voor zorgen dat het frame in de goede keur word gespoten.
De uitlaten zijn klaar,behalve de demper die word ook nog gespoten. Verder zie je op foto groene pijltjes staan die duiden erop dat er moet worden herbegonnen.
Het lukte mij blijkbaar niet zo goed om de boutjes te verven.
attachment.jpg
Hier de swingarm die werd behandeld en waarvan de gietnaden zijn weggewerkt. Ook de race standaard steekt in elkaar want die gaat nog van pas komen tijdens de uiteindelijke samenstelling van de gehele motor.
attachment.jpg
Verder nog even de grille en de andere foto's van de swingarm. U ziet dat de plaats waar de remklauwen dienen te komen donkerder is geverfd.
Aan de grille is nog werk want het onderste stuk komt in goldleaf zoals deze op de bouwbeschrijving staat aangegeven.
Goed dan ga ik no over tot het spuitwerk van de frame en swingarm. Meer te zien later in het weekende. Tot dan ;)

Een tweede edit van dit deel:

Ik heb de brandstoftank en het onderste deel van de carenage geschuurd omwille van de lelijke gietnaden.
attachment.jpg
Het cirkeltje rechts duid aan dat deze naad erg moeilijk weg te werken is en ik niet anders zal kunnen dan te plamuren.
attachment.jpg
Groene lijn geeft de lengte aan waar de gietnaad echt moet worden bewerkt,ernaast rechts het rsultaat.
Eindelijk gekomen tot de spuitwerken,wanneer deze zijn gedaan komen er nieuwe afbeeldingen.Tot later weer.
 
Laatst bewerkt:
Goeie dag allen hier,heb ondertussen wat verder gewerkt en ik ben tot het volgende resultaat gekomen.

attachment.jpg
De remschijf voor het achterwiel zoals die uit de doos komt. Dit gaan we mooi uit boren om wat realisme toe te voegen.
attachment.jpg
En inderdaad een uurtje later is het allemaal uitgeboord,weliswaar met een pinvise want ik bezit geen dremel.
Voor ik deze ga verven word de achterzijde behandeld met een tandenborstel om de overschotjes uit de gaatjes te krijgen.
attachment.jpg
Motor is ingebouwd en klaar voor de verbinding te krijgen met de grille.Ook langs beide zijden werden de dekseltjes zwart geverft.
attachment.jpg
Ik merk op dat de satin zwarte verf goed is,de schroefjes zijn nog steeds metaal kleurig omdat ik bewust onderdeel eerst verwijderde.
Dat spoot ik tijdens de sessie van de frame.
attachment.jpg
Even recht op gezet,geeft meteen een andere indruk.
attachment.jpg
De swingarm is ook laar en krijgt vandaag het spatbord erop,ook de vering word erop gezet.
attachment.jpg
Ik merk op dat ik even zal moeten herop schuren hier,lelijk toch zo,zie het pas hier op foto.
Maar goed dat drukt de pret niet en ga gewoon dit beter doen he. Ik zie jullie later op de avond terug met de gemonteerde swingarm en vering.
 
Mooi, gaat razendsnel vooruit ;)
Welk kleur (goud?) heb je gebruikt voor de voorvork?
En misschien wil je nog een wash op je motor geven, dat zal de details meer diepte geven ;)

Je bent al verder gevorderd dan ik met mijn Ducati.
Ik haper een beetje met mijn carbon decals :(
 
Hoi Beyond,ik heb voor de voorvork goldleaf genomen en enkele druppels silverchrome bij gevoegd.
Droogt ook weer razend snel op die manier en maakt de verf precies harder.Wat die wash betreft ja die ga ik inderdaad geven want
ik kan ten alle tijde de motor er nog veilig uithalen ;). Jah het gaat erg snel dat klopt want ik ben eigenlijk erg dol op het bouwen van racers.
Je tegenslag met je carbon stikker hmmm helaas dat het zo liep maar ik denk dat je er gaat uitkomen als je een vel carbon liggen hebt.
Het kan eigenlijk bij iedereen gebeuren dus een leerschool is er zeker aan bij dit gebeuren.Maar goede moed beste man,want je Ducati is gewoonweg
prachtig aan het worden.Zoals jij je motor al hebt wel dat wil ik ook wel kunnen :).Dus bij deze gewoon doorgaan.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan