Hoofdsponsor

De helpende hand.

Camaro69

Administrator/V.I.P.
Forumleiding
Administrator
Lid geworden
31 dec 2010
Berichten
5.765
Beste leden,

omdat we een forum zijn waar alle leden welkom zijn.
Van beginner, gevorderde tot experts.
We horen links en rechts af en toe dat er te weinig tips gegeven worden, of dat men zich soms een beetje gepusht voelt om boven hun kunnen te gaan.

Daarom is het misschien een idee voor de beginners (gevorderden en experts mag ook), om in het begin van jullie topic aan te geven wat je wil bereiken met de bouw.
En welke middelen je tot je beschikking hebt.
Omdat niet iedereen alle middelen heeft (modelbouw spul of financieel),
is het voor de andere leden makkelijker om tips te geven over bepaalde technieken.
Zo kan je zelf aangeven of je er een oob wilt maken, of extra details wilt toevoegen.

Zou je je model graag verweren maar heb je het nog nooit gedaan.
Dan zullen er zeker wel tips komen om dit te doen, met de producten die je tot je beschikking hebt.
Ook als je tijdens de bouw iets wilt doen, maar je weet niet hoe er aan te beginnen.
Vraag het dan gerust.
Als je een bepaald resultaat wilt bereiken kan je er een foto bij plaatsen.
Zo kunnen de gevorderden mee denken hoe je dit het best kan bereiken.

Ook als je gewoon een nette strakke bouw wilt maken (clean).
Geef dit even aan. Zo weten de andere leden ook welke tips ze hiervoor moeten geven.

Voor de rest veel bouwplezier.
 
Jelle komt zeker in orde , je weet als ik het niet weet vraag ik het gewoon , en onze collega's mogen ook aan mij vragen wat ze willen , ik zal altijd proberen te helpen
Marc
 
een goe gedacht,zo worden er ook geen tips gegeven die wegens ontbrekend materiaal of kennis niet kunnen gerealiseert.....................
 
Yep, goeie tip :)
goed ook om in gedachten te houden om zeker een enthousiaste beginner
niet meteen te willen bombarderen met (goed bedoelde) kennis.
Sommigen zuigen dat wel op, maar het kan inderdaad ook ontmoedigend werken.
 
hier sluit ik me helemaal bij aan.
zelf zoek ik ook soms de goedkopere oplossingen die tot een even goed resultaat leiden.
mijn leien dak dat ik zelf gemaakt heb is hier een goed voorbeeld van. :)
 
Dit initiatief keur ik op volledige lijn goed ;) en het verheugt me ten zeerste als je tussen de lijnen kan lezen ,dat het eindelijk begrepen is door meerdere experts ...die uiteraard de beste bedoelingen hebben ...maar soms en dat zal ongetwijfeld onbewust zijn het op de verkeerde manier naar voor brengen ..menig starter of zelfs gevorderde wordt of kan hier door ontmoedigt worden ..met als gevolg dat deze mooie hobby een sleur wordt...en wat de bedoeling was om iedereen te helpen ,omdraait in iets negatief .Door deze werkwijze dat hier wordt voorgesteld zal menig starter en gevorderden terug de zin en het plezier krijgen om terug op te staan of verder te doen.Ik kom zeker tot de vaststelling dat hier prachtige mensen op dit forum zitten die hier echt over nadenken en een oplossing proberen te zoeken ,want je kan ook denken dit is een ver van mijn bed probleem voor de experts ..neen ze doen dan toch maar weer de moeite om te zorgen dat dit echt een forum is voor iedereen.Jullie zijn echt top gasten en dit is het beste forum dat er bestaat .:) .
 
Laatst bewerkt:
Mooi initiatief. En nuttig voor zowel beginner, gevorderde als expert.
 
Persoonlijk ben ik erg blij met dit topic, hoewel het denk ik vooral een kader geeft voor de oplossing, maar de rest zal op deze manier zeker komen. Grote dank aan Camaro69 (Jelle) om zich hier mee bezig te houden. Ook mijzelf hield het al enige tijd bezig en om die reden heb ik er de nodige gedachten over laten gaan; reden voor een wat uitgebreidere reactie. Deze bestaat uit drie kopjes; degenen die terzake willen komen, raad ik aan door te scrollen naar het kopje "De door Jelle aangedragen oplossing".

Twee problemen: te veel informatie en te weinig informatie
Jelle's post behandelt twee tegengestelde problemen. De ene bouwer krijgt teveel informatie, de ander juist te weinig.

Eerstgenoemde wordt door het teveel aan informatie ontmoedigd, omdat hij denkt:

- dat wat hij aan het doen is niet goed genoeg is; of
- dat hij per se bepaalde gereedschappen nodig heeft; of
- dat hij per se bepaalde technieken onder de knie moet hebben; of
- dat de voorgestelde oplossing de enige is, terwijl er meer wegen zijn die naar Rome leiden;
- (vul maar in)

Degene die te weinig informatie krijgt, zal denken:

- dat er op het forum te weinig kennis aanwezig is; of
- dat die kennis niet wordt gedeeld; of
- dat de kennis niet met hem wordt gedeeld;

en zal daardoor het idee krijgen dat hij niet vooruit komt, of dat de sfeer op het forum eerder een is van kennis 'geheim houden'.

Hoe ging ik hier tot nu toe mee om?
Ik denk dat niemand mij zal verwijten dat ik te weinig informatie geef. In bijna elk topic dat ik actief volg, schrijf ik wel adviezen of tips of oogwenken. Ik kijk altijd naar het niveau van de bouwer en wat hij zelf wil, maar kan niet alles weten natuurlijk. Ik weet ook iemands financiële achtergrond niet. Voorbeelden:

* Iemand die net begonnen is, zal ik adviseren over hoe je flash verwijdert met een mesje en schuurpapier of een schuurstick. En hoe je gietnaadjes vult met secondenlijm, een vijl en een schuurstick. Vaak plaats ik een link naar het topic Beginnen met modelbouw, waarin allerlei adviezen over materiaalkeuze staan.
* Een gevorderde geef ik tips over detaillering, verwering et cetera, als ik het idee heb dat hij daarmee vooruit komt. Ik wil nogal eens verwijzen naar het topic Modelbouw voor gevorderden.
* Als me dingen opvallen in het topic van een ver gevorderd bouwer, dan zal ik altijd tevoren zeggen dat de drempel om iets op te merken over een bouw verlaagd wordt naarmate het niveau stijgt. Heeft de expert een naar mijn idee onrealistische houtstructuur nagebootst, dan zal ik dat als mijn mening laten weten. Niet omdat ik nu zo goed ben, maar gewoon omdat ik wél iets kan constateren. En als die gevorderde bouwer dat van mij aanneemt, dan heb ik mijn doel bereikt want dan wordt het eindresultaat beter. De bouwer zal dan ook tevredener terugkijken op zijn bouw. Als de bouwer het niet van mijn aanneemt, maar wel een kritische blik heeft geuit naar zijn bouw, dan is mijn doel OOK bereikt, omdat de bouwer de grond waar de bouw op rust voor zichzelf steviger heeft aangeplempt.

Soms stuur ik ook een PM naar de bouwer, als ik het idee heb dat een opmerking in het topic iets te hard overkomt. Of als iedereen laaiend enthousiast is en ik zie toch iets wat stoort. Ik wil die jubelstemming in het topic dan niet onderbreken. Vervolgens kan de bouwer, als die er iets mee doet, het resultaat weer in het topic posten.

Zodoende hou ik al, zo goed als ik kan, rekening met de kennis en kunde van ieder forumlid wiens bouw ik becommentarieer. Maar zoals gezegd, weet ik niet welke materialen iemand ter beschikking heeft, welk niveau men wil bereiken (bijvoorbeeld, Debart heeft eens aangegeven dat hij tot een bepaald niveau wil komen en niet per se verder hoeft, dat valt alleen maar te waarderen en zorgt ervoor dat mijn tips, als ik ze al heb, zich beperken tot de basis plus opbouw, maar dat ik bijvoorbeeld niet zal zeggen dat er een photo etch setje van dit en dat beschikbaar is. Met die instelling krijgt Debart prachtige modellen voor elkaar en bouwt hij sneller dan een ander.

De door Jelle voorgestelde oplossing
In de ideale situatie zou een bouwer bij het aanmaken van een bouwtopic precies aangeven wat de mogelijke adviesgever wil weten. Bijvoorbeeld:

TATRA VRACHTWAGEN 1/35
- Bouwer: proefpersoontje 1
- Ervaring: 3 maanden, 2 modellen; 20 jaar geleden al eens wat gebouwd maar dat stelde niet veel voor
- Beschikbaar gereedschap e.d.: alleen de basis. En ik heb een paar pigmenten gekocht maar ik weet niet hoe ik die moet opbrengen
- Bouwwijze: ik wil de vrachtwagen grotendeels uit de doos bouwen, maar wil voor op de voorbumper graag een sneeuwschuiver scratchen
- Commentaren: kan ik redelijk tegen, als jullie het maar opbouwend doen; ik heb niets aan afkraken want dat kan me demotiveren
- Te besteden: als het echt nodig is, wil ik 40 euro aan materiaal besteden aan deze bouw

Of bijvoorbeeld:

1/24 1960 PEUGEOT 403
- Bouwer: proefpersoontje 2
- Ervaring: 7 jaar, talloze modellen; daarvoor een aantal jaren 'dark ages' gehad en daarvoor als kind veel gebouwd
- Beschikbaar gereedschap e.d.: noem mij een gereedschap dat ik nog niet heb en ik koop het
- Bouwwijze: full scratch
- Commentaren: als jullie iets zien wat niet 100% klopt, laat maar weten. Wacht wel totdat ik met een onderdeel klaar ben aub
- Te besteden: als er echt iets gekocht moet worden, koop ik het

... dan is de insteek natuurlijk in elk van beide situaties totaal verschillend. Maar het zou wel ontzettend nuttig zijn om dit tevoren in het topic opgenomen te krijgen, dan weet iedereen hoe ver de adviezen zouden kunnen reiken.

Ik hoop alleen, dat het advies c.q. verzoek van Camaro69 wordt opgevolgd. Om dat wat laagdrempeliger te maken, heb ik hier alvast dus een mogelijke template gemaakt die gebruikt kan worden:

- Ervaring: [geef een korte beschrijving van je ervaring als modelbouwer]
- Beschikbaar gereedschap e.d.: [heb je alleen het basisgereedschap beschikbaar, of meer? Probeer het kort te omschrijven]
- Bouwwijze: [wil je out of box-bouwen, of wil je deels gaan scratchen / verbeteren?]
- Commentaren: [in hoeverre stel je het op prijs dat er opbouwende kritiek of commentaar komt op je bouw?]
- Te besteden: [hoeveel ben je eventueel bereid te besteden aan gereedschap of verf / lijm et cetera, voor deze bouw?]

Misschien een idee om deze tip als template te zetten van elk nieuw te starten bouwtopic. Als men het bovenstaande niet wil invullen, kan men het dan gewoon weghalen. Wil men het anders opschrijven, dan kan dat ook. Maar zo wordt men er wel steeds aan herinnerd, omdat je dit (of een soortgelijk) lijstje automatisch in ieder gestart bouwtopic ziet staan.

Natuurlijk kan het forummanagement deze (of een andere) template ook weglaten, maar ik ben bang dat er dan van het goede idee zoals door Jelle geopperd in de praktijk weinig terecht zal komen.

Hoe het ook zij, ik ben blij met deze stap van het forumbestuur en hoop dat dit ook in de praktijk een vervolg krijgt. Zo kunnen beide problemen, te veel informatie óf juist te weinig informatie, worden voorkomen.
 
Vind ik een heel goed initiatief zeker voor een beginnend bouwer.Ik zelf wil het meer stapsgewijs leren anders vind ik het nogal overdonderend dus voor mij als beginneling vind ik dit initiatief ideaal.
Marc S
 
Ook ik sta er volledig achter , onze gevorderden hebben dit natuurlijk niet zo nodig ok dat begrijp ik volledig
Nu heb ik eerste gisteren er al mee gestart met de mijn kevertje in verwering ik hoop dat ik zowat de gevraagde werkwijze gevolgd heb . Reacties waren al zeer positief
Maar voor onze beginners of mensen die het eens anders willen doen of iets anders geheel nieuw willen bouwen vind ik dit een geweldig idee
grt
Marc
 
Overigens moet ik misschien even beter uitleggen wat zo'n templatetekst is. Het komt op het volgende neer.

Als je normaal gesproken een nieuw bouwtopic opent, krijg je een leeg vlak waar je tekst kunt typen.

Als je echter een bouwtopic opent met template, dan staat er al wat tekst 'voorgedrukt'. Die kun je dan zelf bewerken, verwijderen, aanvullen; wat je wilt. Het doel daarvan is, dat je niet iets vergeet. De template-tekst komt automatisch in het scherm te staan als je het nieuwe topic start, daar hoef je zelf niets voor te doen. Het is van tevoren, voor alle nieuw te starten bouwtopics, zo ingesteld door de admins. Zoals voorgesteld:

- Ervaring: [geef een korte beschrijving van je ervaring als modelbouwer]
- Beschikbaar gereedschap e.d.: [heb je alleen het basisgereedschap beschikbaar, of meer? Probeer het kort te omschrijven]
- Bouwwijze: [wil je out of box-bouwen, of wil je deels gaan scratchen / verbeteren?]
- Commentaren: [in hoeverre stel je het op prijs dat er opbouwende kritiek of commentaar komt op je bouw?]
- Te besteden: [hoeveel ben je eventueel bereid te besteden aan gereedschap of verf / lijm et cetera, voor deze bouw?]

----####----

Nu ik toch bezig ben... op dezelfde manier kun je dat ook doen met de introductietopics bijvoorbeeld. Vaak genoeg hebben nieuwe leden de tekst "lees dit eerst" niet gelezen voordat ze zichzelf gaan introduceren, en zeggen ze alleen hun naam en waar ze vandaan komen. Steeds zie je dan andere leden vragen hoe lang men al bezig is met de hobby en wat het interessegebied is. Wat men wil gaan bouwen, op welke schaal bijvoorbeeld. Ook dit kan worden opgelost met een templatetekst, zoals:

- Korte introductie: Wie ben je, waar kom je vandaan, hoe ziet je leven er heel in het kort uit]
- Interessegebied: [vertel hier welke soort modelbouw je het meeste aanspreekt, bijvoorbeeld tanks, diorama's, motoren of houten schepen]
- Voorkeursschaal: [in welke schaal werk je het liefst, of wil je gaan werken? Bijv. 1/35, 1/72, 1/24, 1/350, 1/9]
- Aantal jaren bezig: [hoeveel jaren ben je al met modelbouw bezig? Was het ook een hobby toen je nog jong was?]
- Andere hobby's: [vertel hier welke andere hobby's je hebt]

et cetera. Wanneer iemand zichzelf dus wil introduceren, komt de bovenstaande tekst in beeld. Hetgeen in kleine letters staat, kan men dan vervangen door het te geven antwoord. Op die manier kan men niets vergeten.
 
Lijkt mij een goede oplossing, Roy.
We gaan dit wel even achter de schermen moeten bespreken en ook moeten bekijken hoe we dit praktisch kunnen omzetten.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan